Kirjoittaja Aihe: Kotikokki III  (Luettu 33389 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #120 : 11.01.19 - klo:12:16 »
Minulle on se ja sama nyt mitä panen suuhuni, mikään ei maistu miltään.

Liekö emännän sairaus sairastuttanut lieteni pikalevyn, myötätunnosta. Se lopetti lämpenemisen kesken broilerifileiden paiston. Onneksi on toinenkin iso levy, hitaampi kylläkin. Ja kaksi pientä, mutta isolle paistinpannulle ne ovat kelvottomia.

Täytyy katsoa kun muutetaan joudummeko ostamaan sinne astianpesukoneen, niin samalla tänne vanhaan vuokralaisille uusi liesi, kunhan neuvotellaan. Mikä en oikein ole tykännyt induktioliesistä joita olen tyttärien huusholleissa käyttänyt.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #121 : 29.01.19 - klo:11:21 »
Silakkapihvit ovat paistumassa ja muussipotut kiehumasa.
Liesituuletin ei pidä ääntä toisin kuin Kilpiäisten kodissa. Panen välillä munakellon hälyyttämään että on ääntä keittiössä.

Palohälytintäkään ei ole keittiössä, mutta muissa huoneissa on.
Vanhassa kodissa on jo keittiön palohälytin pitänyt meteliä kun jälkeläinen sytytti leivinuuniin tulet. Se onkin taitolaji. On tiedettävä ilmanpaineen vaikutushormin vetoon, syttyjen laatu ja määrä ym.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #122 : 29.01.19 - klo:12:11 »
Mulla on uunissa karitsan paistia, pakko tyhjentää jääkaappia kun ollan lähdössä ns "lomalle", mut kaikki OK.
 Alan ammattilaisena pyrin hyödyntämään nää -30- -50 alennukset, on kuitenkin merkittävä säästö ruokakuluissa. Tässä tulee kuitenkin ruokittua aika iso porukka kun juniorit perheineen asuu lähellä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #123 : 29.01.19 - klo:12:37 »
Oikein.  Sitä samaa mie oon tehnt vuosikausii. Nyt oon luvant täs uuves paikas vaan kohvii ja voileipii tms. :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #124 : 31.01.19 - klo:14:58 »
Poikkesimme Ostarin Ibla Marketissa. Se joutui syyskussa lopettamaan alkuunsa Ostarin toisessa osassa tuhopolton vuoksi. Nyt uudessa tilassa on avarammat nkäytävät ja ainakin meille löytyi sitä mitä etsimme, oliiveja, viininlehtikääryleitä, halvaa ja heräteostona purkki säilykekalaa.

Matka on lyhyt, mutta jos ostamme enemmän, esim. öljyä ja isot lasipurkit oliiveja on otettava auto ja kaarrettava n. 500 m lisämatkaa.

Lempi-ruokapaikkamme Boho tuhoutui myös, mutta aloitti uudella nimellä Lahden vanhalla linjaautoasemalla.
Uutta osaa Ostarille aloitellaan parhaillaan rakentaa, toivomme jälleennäkemistä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #125 : 02.02.19 - klo:07:49 »
Saimme Padasjoelta mateen maksoineen ja kaksi mätipussia. Tänään herkutellaan mademuhennoksella päivällä ja illalla blinellä ja mädillä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8334
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #126 : 15.02.19 - klo:12:39 »
ÖÖ Siis niinku ?

Luinks mä oikein, et hauduta 5-6 tuntia.

ei pyhä Sylvi ja muut pyhimykset.
Mulla on nälkä.

Eiks tota voi niinku laittaa viipaleiksi ja paistinpannulla paistella?
Kunkahan kauan pitäisi?

Himpe tätä poikamiehen elämää.
Neuvokaa nyt, siis käynkö leikkaa siivut ja paistaa maustettuna ja kuinka kauan tuee paistaa?

Tekis mieli laittaa pallogrilli pihalle ja siellä grillata.

https://reseptitaivas.fi/reseptit/pitkaan-haudutettu-kassler/?fbclid=IwAR3h-5xiSzDTCSo4TECehoKVLtiGR8Zagy5aX95CxQuLFziElYAM8vX9RZs
Tik toc.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #127 : 15.02.19 - klo:14:54 »
Mihin kirjoitukseen mahdat viitata ?
Noin pitkää haudutus- tai kypsennysaikaa en ainakaan minä käytä mihinkään.
Jos kokonainen lammas paistetaan maakuopassa se voi olla noin, mutta Lemin säräkin kai valmistuu vähemmällä.

No joo, joulukinkku kyllä tarvitsee aikaa jos se oikein paistetaan n. 100-120 asteessa.  :114: R-m

Ymmärrän kyllä poikamiesten kiireet.  :icon_wink:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8334
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #128 : 15.02.19 - klo:15:00 »

Riitta mummeli on aina rakas.
Tik toc.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #129 : 15.02.19 - klo:21:50 »
Ukkomiehet on luultavasti saamattomia...ainakin minä...
En osaa keittiössä muuta kuin laittaa itselleni aamupuuron...täyttää ja tyhjentää
tiskikoneen...ja osaan käsinkin tiskata...

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #130 : 16.02.19 - klo:07:53 »
Osaan keittää kahvia, joskus tulee laihaa. Osaan paistaa kananmunan, teen sen molemmilta puolilta ja osaan tiskata käsin.
Muita keittiöön liittyviä armolahjoja en ole saanut. Myös imuroin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #131 : 16.02.19 - klo:09:51 »
Matti on nyt vanhemmiten kovasti tunkeutumassa keittiöön. Meillä on perinteiset miesten työt ja naistentyöt.

Perunoiden kuoriminen ja imuorointi on miestentöitä, ja grillaus. Niitä hän saa tehdä mielellään. Nytkin kuorii perunoita ja porkkanoita parhaillaan. Laitamme kuhakeittoa kokonaisesta kuhasta.
Minun nivelrikkoiset sormet tykkää tästä järjestelystä.
Myös kalan käsittely on miesten hommaa, siis kokonaisten kalojen.

Munia hän ei osaa paistaa, mutta lettuja kyllä, kunhan joku tekee taikinan.
Kahvinkeitto on useimmiten hänen vastuulla. Minä istun silloin usein koneella.
Hän keittää hyvät kahvit ja tarjoilee sen eteeni jos istun muualla kuin ruokapöydän äärellä. Palveluhenkeä on muitta 'vanhan ajan taidot'.

Vävyni sitävastoin, yhtä lukuunottamatta, ovat hyviä ruoanlaittajia kuten nuoret miehet nykyään pruukaavat ollakin. :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #132 : 18.02.19 - klo:16:38 »
Eilen söimme hapankaalilaatikkoa ja hirvimakkaroita. Laitoin hapankaalin 'niskaan' munamaidon ja pekonisiivut. Hyvää, mutta kovin raskasta ruokaa. Matti nautti, minun vatsani ei nauttinut, makuaisti kylläkin .

Tänään kaupunkireisulla kävimme hallin Vuorisella. Sain sentää vakio-ostokseni , porsaanmunuaiset ja -kielet. Halli on remontissa ja Vuorisen myymälä oli vähemmän kuin puolet tavallisista neliöistä

Keitin kielet ja nautiskelin ruisleivän päälisinä. Huomena on munuaiskastike riisin seuraksi suunnitteilla. Aika tuhtia sekin. Kalaa kuitenkin syömme 3-4 krt viikossa ja puuroa aamuin-illon.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #133 : 18.02.19 - klo:19:11 »
 :icon_eek:  Nyt kyllä käy kateeksi. Täällä ei kieltä saa mistään. Vain joskus hirvijahdista, jos oikein hyvä mäihä käy.

Hirven munuaisista olen tehnyt marttojen reseptillä munuaiskratiinia. Resepti on peräisin 80-luvun alkupuolelta. Munuaiset, amerikanpekoni, sipulisippu ruskistetaan pienissä erissä. Laitetaan uunivuokaan. Päälle sienikastike ja juustoraaste. Sitten uuniin. Marttareseptissä sienikastike oikaistiin herkkusienipussikeitolla, jonka nestemäärä puolitettiin ja käytettiin ruokakermaa. Minulla on niin paljon sieniä pakkasessa, että teen siihen ihan oikean sienikastikkeen.
Tai oikeastaan, teen reilun sienikastikkeen edellisenä päivänä. Seuraavana päivänä käytän loput munuaiskratiiniin. Ja kyllä on hyvää.

Olenkohan jo aikaisemmin kehunut täällä tällä munuaiskratiinilla.  :017:  Alkaa tuntua, että tässä on toiston makua.  :017:
Pyryharakka

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki III
« Vastaus #134 : 18.02.19 - klo:19:21 »
Et miu mielestäin oo kehunt.
Ko mie tuon kirjotin niin attelinkii jot nyt sen Pyrtsin on taas mäntävä Lappeenrankaan lihakaupoil.

Jos tuutta Lahteen Talviveisuihi nii mie annan siu ne kaks kieltä jotka panin pakkasee.

Ja tuo siu resetti saap miul nii veen kielel, jot het pittää kokkeilla.Miul taitaa olla viel pari pussii sienii pakkases, enimmät jätin Kilpiäisii.

Huomen ko männää Rismaa otan taas pekonii muutaman paketin. Issel se on kovaa rasvaa, mut pikkuvävy ja tylleröt syövät herkkunaa.

 :eusa_clap: :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)