Kirjoittaja Aihe: Voisiko olla Herättäjä-Yhdistyksen, mutta ei kirkon jäsen?  (Luettu 38567 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hölkänen

  • Vieras
Voisiko olla Herättäjä-Yhdistyksen, mutta ei kirkon jäsen?
« Vastaus #30 : 20.03.06 - klo:15:50 »
Viikonloppuna luin mummon luona Sana-lehdestä, että kirkko ottaa parin vuoden aikalisän miettiessään suhtautumistaan seksuaalivähemmistöihin. Ei siinä ollut itku kaukana. Mummolta oli pakko kysyä, että onko tämä nyt ihan oikeudenmukaista, ja mummo oli sitä mieltä, että ei parisuhteen siunaamisessa pitäisi erotella ihmisiä - minkäs he itselleen voivat (mummo ei vielä tiedä että olen homo). Jos 87-vuotias hetero uskovaismummeli, joka ei edes tiedä tuntevansa yhtään homoa tai lesboa, käsittää tämän, mikä siinä on piispoille niin vaikeaa?

Voi tietysti olla, että mummo on katsonut liikaa Salkkareita, mutta on hän silti minun hengellinen auktoriteettini, johon nojaten päätökseni teen. Mummo oli myös sitä mieltä, että uskoa voi ilman kirkkoakin. Ukkikin suuttui kirkkoon jo silloin, kun heitä kahta ei suostuttu vihkimään kirkossa ennen kuin mummi (Venäjän Karjalassa kasvanut) kävi Suomessa rippikoulun. Ei ukki sentään eronnut, mutta ei myöskään lähtenyt mielellään kirkkoon vaan kuunteli jumalanpalvelukset aina kotona.

Ymmärrän, että samaa sukupuolta olevien parisuhteet ovat vaikea teologinen ja kirkkopoliittinen kysymys, enkä halua ruveta viisaampieni kanssa väittelemään. En vain voi mitään sille, että kirkon viivyttely loukkaa minua syvästi ja saa minut tuntemaan, etten ole tervetullut. On paljon helpompi olla ulkopuolella - ihan liki kuitenkin.

Kauhanen T

  • Vieras
Voisiko olla Herättäjä-Yhdistyksen, mutta ei kirkon jäsen?
« Vastaus #31 : 20.03.06 - klo:16:21 »
Lainaus käyttäjältä: "Hölkänen"
kirkko ottaa parin vuoden aikalisän miettiessään suhtautumistaan seksuaalivähemmistöihin... kirkon viivyttely loukkaa minua syvästi ja saa minut tuntemaan, etten ole tervetullut.

Luulen että harva meistä kokee kirkon opettavan tai toimivan järjestyksen tai etiikan asioissa juuri sillä tavalla kuin haluaisimme. Minä ajattelen että kirkon ja kirkkoon kuulumisen pointti on halussa tunnustautua kirkon uskoon.

Niin tärkeitä kuin kysymykset siunauksista, pappeudesta, kirkollisista kirjoista tms. ovatkin, näkisin ne demokratiakysymyksinä. Kirkolliskokous tekee ratkaisunsa täysin maallisin periaattein. Aikanaan homoparien siunaus- ja vihkimyskaavat tulevat eikä sitä voi mikään estää.

Jo pitkään on ollut sadoittain pappeja jotka vihkisivät homopareja heti kun kaava tulee. Muutama on näin jo tehnytkin - eikä siitä tullut mitään seuraamuksia (niinkuin ei pidäkään, eihän se ole virkarike vaikkei kaavaa olekaan). Kun tarvis tulee, niin ota yhteyttä Yhteys-liikkeeseen, kyllä siunaaja löytyy. Vihkiminen on tietty monimutkaisempi kysymys, sitä ei kukaan pappi voi vielä juridisesti pätevästi tehdä.

Ennusteeni on, että ei ensi mutta sitä seuraavan kirkolliskokouksen aikana eli ensi vuosikymmenen alkupuolella meillä on siunaus- ja vihkikaavat homopareille - sekä omantunnonklausuuli niistä kieltäytyville papeille (vrt. kun aikoinaan alettiin vihkiä eronneita, pappi sai kieltäytyä toimituksesta). Kolmenkymmenen vuoden päästä kirkkoon ei enää pääse töihin jos kieltäytyy homopareja siunaamasta tai vihkimästä. Eli jos eroaikeesi takana ei ole muuta, jää toki kirkkoon odottamaan kärsivällisesti!

Lainaus käyttäjältä: "Hölkänen"
On paljon helpompi olla ulkopuolella

Tämä on tietysti täysin totta ja se minutkin saa joskus pohtimaan. Toivottavasti ei koskaan eroamaan niinkauan kuin oikeassa opissa periaatteessakaan pysytään.

Hölkänen

  • Vieras
Voisiko olla Herättäjä-Yhdistyksen, mutta ei kirkon jäsen?
« Vastaus #32 : 20.03.06 - klo:17:07 »
Kiitos kommenteista... Lupaan miettiä asiaa vielä. Pelottaa vain, että jos joudun vielä kovin monta kertaa kokemaan, että kirkko on paljon rakkaudettomampi kuin ns. maailma, minulla ei olisi enää mitään mielenkiintoa olla tekemisissäkään sen kanssa... :?

Olisikin niin, että kanssakulkijoille kirkossa riittäisi, että turvaamme samaan Kristukseen, mutta jos saan kuulla, että elämänvalintani eivät uskovalle sovi, niin kyllä se aika kipeää tekee.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Voisiko olla Herättäjä-Yhdistyksen, mutta ei kirkon jäsen?
« Vastaus #33 : 20.03.06 - klo:17:25 »
Voihan se olla niinkin, että kirkossa rakkaudettomuus satuttaa kipeämmin kuin muualla, kun sitä ei kirkossa oikeastaan pitäisi lainkaan olla. Sillä, johon tekee kipeää, on oikeus valittaa ääneen. Ehkä joku kuulee ja yrittää saada satuttajankin ymmärtämään ja koettamaan parannusta. Toivotaan, vaikka uskominen olisikin vaikeaa!

satman1

  • Vieras
Onko ulkona helpompaa?!
« Vastaus #34 : 20.03.06 - klo:17:55 »
Lainaus käyttäjältä: "Hölkänen"
Kiitos kommenteista... Lupaan miettiä asiaa vielä. Pelottaa vain, että jos joudun vielä kovin monta kertaa kokemaan, että kirkko on paljon rakkaudettomampi kuin ns. maailma, minulla ei olisi enää mitään mielenkiintoa olla tekemisissäkään sen kanssa... :?

Olisikin niin, että kanssakulkijoille kirkossa riittäisi, että turvaamme samaan Kristukseen, mutta jos saan kuulla, että elämänvalintani eivät uskovalle sovi, niin kyllä se aika kipeää tekee.


Sama Jumala ja sama Kristus!
Mutta kokemukset ovat erilaiset. Kuva Jumalasta on - jos mennään yksityiskohtiin - jokaisella erilainen. Kristus taas jo nimensäkin mukaan on risti. Tiemme risteävät usein riidaksi. Käymme kohti ydintä, tahdomme olla liki, katsomme saman ristin keskukseen ja kuljemme sitä kohti. Siihen ei mahdu kuitenkaan kuin yksi kerrallaan. Kannamme ristiä, jotta voimme levätä sen risteyksessä, josta näkyy Isä, Poika ja Pyhä Henki. Isä on ylhäällä, Poika alhaalla, Pyhä Henki muodostaa ristin.
Kirkko, äiti kirkko, on helma. Isoäiti ei ole äiti. Äiti on ristitty, ristillinen. Hän on tätä päivää. Äiti on tässä. Isoäiti on äidin äiti. Niinkuin raamatun kieli on uudistettava, jotta ymmärtäisimme sen sanoman, meidän on seurusteltava äiti-kirkon kanssa. Isoäiti-kirkkoa ei ole.


....................................................................    :shock:    ....................................................................

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Voisiko olla Herättäjä-Yhdistyksen, mutta ei kirkon jäsen?
« Vastaus #35 : 20.03.06 - klo:18:49 »
Lainaus käyttäjältä: Kauhanen T
Lainaus käyttäjältä: "Hölkänen"

Luulen että harva meistä kokee kirkon opettavan tai toimivan järjestyksen tai etiikan asioissa juuri sillä tavalla kuin haluaisimme. Minä ajattelen että kirkon ja kirkkoon kuulumisen pointti on halussa tunnustautua kirkon uskoon.

Niin tärkeitä kuin kysymykset siunauksista, pappeudesta, kirkollisista kirjoista tms. ovatkin, näkisin ne demokratiakysymyksinä. Kirkolliskokous tekee ratkaisunsa täysin maallisin periaattein. Aikanaan homoparien siunaus- ja vihkimyskaavat tulevat eikä sitä voi mikään estää.


On vain todettava että mitä tulee etiikkaan niin kirkko on todella vanha syntisäkki: aikoinaan on ilolla poltettu noitia ja tuomittu homoja kuolemaan nimenomaan Raamattuun ja teologiaan vedoten. Minusta on vain niin että kristinusko on täydellisintä vapautuksen, emansipaation teologiaa mitä on, ja siksi kirkon poikkeamiset vapautuksen ja armon tieltä pistävät silmään niin räikeästi. Konservatiiveista puhumattakaan, jotka niin mielellään tarttuvat vallan ja päästämisen ja sitomisen avaimiin. Onhan heille ne sanatarkat ohjeet annettu ja täysi ja nautinnolla käytetty valta niiden täydellisen oikeaan tulkintaan, ex cathedra. Täytyy sanoa, että näen saman tien punaista kun tulee puheksi tämä perinteisen dogmaattisen ja valtaan perustuvan kristinuskon pois sulkeva ja tuhoisa etiikka-käsitys, nämä veriruskeat ja katumatta jääneet synnit.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Voisiko olla Herättäjä-Yhdistyksen, mutta ei kirkon jäsen?
« Vastaus #36 : 20.03.06 - klo:20:02 »
Kristitty ja ristitty ovat samankaltaisuudestaan huolimatta aivan eri sanoja. Kristitty johdetaan sanasta kristus, joka tarkoittaa voideltua, ja tarkoittaa Kristukseen uskovaa. Ristitty taas tarkoittaa joko ristikkäin asetettua tai ristin merkillä siunattua. Sanoilla on toki hauska pelata ja kielikuvia sommitella, mutta niin voi helposti sotkeutua omaan näppäryyteensäkin.
Äitikirkko on myös Kristuksen morsian ja miksei tytär Siionkin. Jos Suomen kirkko on äiti, Katolinen kirkko on isoäiti. Namibian kirkko, jonka syntyminen on suurelta osalta suomalaisten työn tulosta, kutsuu joskus itseään tytärkirkoksi. Ei ole syytä ruveta niuhottamaan symbolisista sukulaisuussuhteista; kummitädinkin helmassa saa lohdutuksen ja hoivan.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Voisiko olla Herättäjä-Yhdistyksen, mutta ei kirkon jäsen?
« Vastaus #37 : 20.03.06 - klo:22:19 »
Lainaus käyttäjältä: "Hölkänen"
Kiitos kommenteista... Lupaan miettiä asiaa vielä. Pelottaa vain, että jos joudun vielä kovin monta kertaa kokemaan, että kirkko on paljon rakkaudettomampi kuin ns. maailma, minulla ei olisi enää mitään mielenkiintoa olla tekemisissäkään sen kanssa... :?

Olisikin niin, että kanssakulkijoille kirkossa riittäisi, että turvaamme samaan Kristukseen, mutta jos saan kuulla, että elämänvalintani eivät uskovalle sovi, niin kyllä se aika kipeää tekee.

Jos sinä lähdet, niin hivenen siirtyy eteenpäin asioiden muutos. Jos suuri määrä reagoisi samoin, niin mitä jäisi jäljelle?

On sentään jo aikaa sitten saatu kirkon kaapin päältä toisenlaistakin sanomaa (ex)arkkipiispan eli Juvan suusta. Valitettavasti en muista artikkelin julkaisupaikkaa. Hän kysyi, onko meillä oikeutta kieltää homoseksuaaleilta oikeus kotiin ja perheeseen - muistaakseni jotenkin näin hän sanoi.

- Pikainen retki kirjahyllylle kertoi, että Juvan ja monen muun kantoja on Sinikka Pellisen toimittamassa kirjassa Homoseksuaalinen identiteetti ja kristillinen usko, Kirjapaja 1997. Kirjassa on sekä "asianosaisten" puheenvuoroja että ns. asiantuntijoiden kannanottoja, viimeksi mainittujen joukossa Juvan lisäksi mm. Martti Nissinen. "Asianosaisten" joukossa on myös muuan roomalaiskatolinen, jonka kirkko on meikäläistä paljon kovempi paikka. Tämä läheisesti tuntemani henkilö pysyi kuolemaansa saakka kirkkonsa poikana.
mt

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Voisiko olla Herättäjä-Yhdistyksen, mutta ei kirkon jäsen?
« Vastaus #38 : 20.03.06 - klo:22:30 »
Toivoisin, että kirkon jäsenenä pysyisit Hölkänenkin. Eikö sisäpuolelta ole helpompi vaikuttaakin asioiden etenemiseksi oikeaan suuntaan kuin ulkoa?
Kunpa kirkkomme ei tällaisilla asioilla karkottaisi väkeä. Kunpa suvaitsevaisuuteen uskallettaisiin tällaisissa asioissa lähteä mukaan vähän nopeammin. Uskalluksesta se kai paljon on kiinni??

(Muokkasin otsikkoon Herättäjäyhdistyksen viralliseen kirjoitusasuunsa Herättäjä-Yhdistykseksi. Pisti joka lukukerralla silmään.)

Hölkänen

  • Vieras
Voisiko olla Herättäjä-Yhdistyksen, mutta ei kirkon jäsen?
« Vastaus #39 : 22.03.06 - klo:09:22 »
En minä kyllä tiedä vieläkään. Vähän vierastan ajatusta demokraattisesta kirkosta, jossa erilaiset jäsenet yrittävät saada siunauksen kaikenkarvaisille mielihaluilleen. Kirkon pitäisi olla instituutio, jolla on pokkaa sanoa enemmistölle, että nyt olette väärässä, ja vastustaa ohimeneviä muotivirtauksia. Uskon ihan oikeasti, että kirkon johdolla (piispoilla) on Jumalasta ja maailmasta aivan toisen luokan ymmärrys kuin tavallisella penkinkuluttajalla.

Tässä minun kriisissäni on kysymys siitä, että en enää halua noudattaa kirkon oppia (jonka mukaan edelleen vain aviollinen heteroseksi on luvallista, eikös?). Kirkon jäsenenä tunnen, että teen syntiä, josta pitäisi tehdä parannus. Omassa sydämessäni en kuitenkaan tunne tällaiseen parannukseen minkäänlaista vetoa. Siis esimerkiksi ehtoolliselle menen katumatta syntejäni. Se on aika paha loukkaus koko kristinuskon ydintä kohtaan!

Sen sijaan jos en ole kirkon jäsen, minun ei tarvitse välittää sen opeista. Ja voin käydä ehtoollisella rauhassa. Kirkon mukaan ehtoollinen on tosin tarkoitettu vain kirkon jäsenille, mutta mitä sillä minulle on väliä. :roll:

satman1

  • Vieras
Voiko olla jäsen H-Y:ssä olematta kirkossa
« Vastaus #40 : 22.03.06 - klo:09:37 »
Lainaus käyttäjältä: "Hölkänen"
En minä kyllä tiedä vieläkään. Vähän vierastan ajatusta demokraattisesta kirkosta, jossa erilaiset jäsenet yrittävät saada siunauksen kaikenkarvaisille mielihaluilleen. Kirkon pitäisi olla instituutio, jolla on pokkaa sanoa enemmistölle, että nyt olette väärässä, ja vastustaa ohimeneviä muotivirtauksia. Uskon ihan oikeasti, että kirkon johdolla (piispoilla) on Jumalasta ja maailmasta aivan toisen luokan ymmärrys kuin tavallisella penkinkuluttajalla.

Tässä minun kriisissäni on kysymys siitä, että en enää halua noudattaa kirkon oppia (jonka mukaan edelleen vain aviollinen heteroseksi on luvallista, eikös?). Kirkon jäsenenä tunnen, että teen syntiä, josta pitäisi tehdä parannus. Omassa sydämessäni en kuitenkaan tunne tällaiseen parannukseen minkäänlaista vetoa. Siis esimerkiksi ehtoolliselle menen katumatta syntejäni. Se on aika paha loukkaus koko kristinuskon ydintä kohtaan!


 ME OLEMME VAJAVAISIA. KRIISIKYSYMYKSESSÄKÄÄN EI AINA OLE JOKO-TAI -RATKAISUA. VAIKKA ONKIN HELPPO TODETA: JOS ET OLE PUOLELLAMME, OLET MEITÄ VASTAAN; TODELLISUUS ON TOISTA EIKÄ SITÄ TARVITSE  SYNNIKSI LEIMATA.

Kristus on kirkon pää, ihmiset sen jäseniä.

Lainaus käyttäjältä: "Hölkänen"
Sen sijaan jos en ole kirkon jäsen, minun ei tarvitse välittää sen opeista. Ja voin käydä ehtoollisella rauhassa. Kirkon mukaan ehtoollinen on tosin tarkoitettu vain kirkon jäsenille, mutta mitä sillä minulle on väliä. :roll:


ÄLÄ VÄHEKSY ITSEÄSI. OLET JUMALALLE YHTÄ ARVOKAS KUIN KUKA TAHANSA.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Voisiko olla Herättäjä-Yhdistyksen, mutta ei kirkon jäsen?
« Vastaus #41 : 22.03.06 - klo:09:51 »
Lainaus käyttäjältä: "Hölkänen"
En minä kyllä tiedä vieläkään. Vähän vierastan ajatusta demokraattisesta kirkosta, jossa erilaiset jäsenet yrittävät saada siunauksen kaikenkarvaisille mielihaluilleen. Kirkon pitäisi olla instituutio, jolla on pokkaa sanoa enemmistölle, että nyt olette väärässä, ja vastustaa ohimeneviä muotivirtauksia. Uskon ihan oikeasti, että kirkon johdolla (piispoilla) on Jumalasta ja maailmasta aivan toisen luokan ymmärrys kuin tavallisella penkinkuluttajalla.


Tunnustan että olen vähän eri linjoilla: kirkon auktoriteetti on omissa silmissäni melkoisen vähäinen. En juuri Jeesuksen opeista löydä hienoja organisaatio-kuvioita ja valta-instituutioita. Minusta on melkein itsestäänselvää, että iso koneisto toimii epäoikeudenmukaisesti. Mutta loukkaavaksi kirkon toiminnan näissä eettisissä kysymyksessä tekee se, että sillä on niin sysimusta historia - juuri tämä instituutio on armotta vainonnut heikkoja vähemmistöjä tehden suurta väkivaltaa kristinuskon vapautuksen sanomalle kuitenkin sanoen toimivansa juuri sen nimissä. Itse olen kirkon jäsen mutta olen myös jonkin verran miettinyt eroa näiden seksuaalisuus-kysymysten takia. Lähinnä olen jäänyt mukaan koska en pidä kirkkoa erityisen merkittävänä uskonnollisena instituutiona. Vähänhän sieltä kuuluu mitään palavaa armon sanomaa tätä julmaa ja kylmää yhteiskuntaa ja kulttuuria vastaan. Sen sijaan Herättäjä-Yhdistyksen jäsenyys on minulle merkittävä ja rakas asia.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

satman1

  • Vieras
Voiko kuulua...?: Kirkko on kattojärjestö
« Vastaus #42 : 22.03.06 - klo:10:05 »
Lainaus käyttäjältä: "llwyd"
Lainaus käyttäjältä: "Hölkänen"
En minä kyllä tiedä vieläkään. Vähän vierastan ajatusta demokraattisesta kirkosta, jossa erilaiset jäsenet yrittävät saada siunauksen kaikenkarvaisille mielihaluilleen. Kirkon pitäisi olla instituutio, jolla on pokkaa sanoa enemmistölle, että nyt olette väärässä, ja vastustaa ohimeneviä muotivirtauksia. Uskon ihan oikeasti, että kirkon johdolla (piispoilla) on Jumalasta ja maailmasta aivan toisen luokan ymmärrys kuin tavallisella penkinkuluttajalla.


Tunnustan että olen vähän eri linjoilla: kirkon auktoriteetti on omissa silmissäni melkoisen vähäinen. En juuri Jeesuksen opeista löydä hienoja organisaatio-kuvioita ja valta-instituutioita. Minusta on melkein itsestäänselvää, että iso koneisto toimii epäoikeudenmukaisesti. Mutta loukkaavaksi kirkon toiminnan näissä eettisissä kysymyksessä tekee se, että sillä on niin sysimusta historia - juuri tämä instituutio on armotta vainonnut heikkoja vähemmistöjä tehden suurta väkivaltaa kristinuskon vapautuksen sanomalle kuitenkin sanoen toimivansa juuri sen nimissä. Itse olen kirkon jäsen mutta olen myös jonkin verran miettinyt eroa näiden seksuaalisuus-kysymysten takia. Lähinnä olen jäänyt mukaan koska en pidä kirkkoa erityisen merkittävänä uskonnollisena instituutiona. Vähänhän sieltä kuuluu mitään palavaa armon sanomaa tätä julmaa ja kylmää yhteiskuntaa ja kulttuuria vastaan. Sen sijaan Herättäjä-Yhdistyksen jäsenyys on minulle merkittävä ja rakas asia.


Kaikki tämä ja taivas myös.

.................................................................................................    O:)    ...........................................................................................

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Voisiko olla Herättäjä-Yhdistyksen, mutta ei kirkon jäsen?
« Vastaus #43 : 22.03.06 - klo:10:34 »
Piispoilla ja muilla paimenilla on tietysti koulutusta ja kokemusta, joka nostaa heidät alansa asiantuntijoiksi. Tällaisiksi heidät on tunnustettukin, kun ovat tulleet virkoihinsa valituiksi. Muuten he ovat ihan samanlaisia ihmisiä kuin me muutkin. Piispallisesta töppäyksestä käy esimerkiksi Aamulehdessä violetissa paidassa sekä panta ja risti kaulassa lentäjä-ässää leikkivä Pihkala. Saahan sitä itsekseen vaikka leikkiä Barbeilla, mutta ei piispan viran tunnukset niskassa.

Hölkänen

  • Vieras
Voisiko olla Herättäjä-Yhdistyksen, mutta ei kirkon jäsen?
« Vastaus #44 : 22.03.06 - klo:11:06 »
Ilmeisesti Kuopion piispaa valittaessa tästä periaatteesta poiketaan: valitaan henkilö, jota halutaan rangaista savolaisilla.

Riekkiselle respectiä jos tätä lukee.

edit. Jaa, äskeinen kirjoittaja ehti poistaa viestinsä. :( Minäpä kuitenkin ehdin lukea sen, mutta lupaan olla antamatta sinua ilmi. :D