Kirjoittaja Aihe: Usko Jumalaan  (Luettu 9100 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lars Mikael

  • Vieras
Usko Jumalaan
« : 13.06.08 - klo:15:19 »
Peruskysymysten äärelle: Usko Jumalaan
Olemme tietoisia siitä, että Raamatun ydin on usko Jumalaan. Monesti uskoa kuitenkin käsitellään ulkopuolella Raamatun, omista lähtökohdista ja omasta mielikuvituksesta. Raamatun päähenkilöiden ihmiskuva on usko Jumalaan ja Hänen johdatukseensa. Herännäisyydessä uskosta puhuttiin vielä minun lapsuudessani ja nuoruudessani vapaasti ja iloisella sydämellä. Siitä kehumista toki kartettiin, koska se ei ole meidän ansiotamme, vaan täysin Jumalan armoa. Uskosta kirjoittaminen ja siitä puhuminen tänä päivänä aiheuttaa kuitenkin usein paheksuntaa ja siitä puhuja leimataan lahkolaiseksi.
Niin tälläkin foorumilla. Joku hermostuu heti kun kysymykseen tulee usko,  sen mainitseminen tai siitä kirjoittaminen. Mutta niinhän on ollut aina ja niin tulee olemaankin. Usko jakaa ihmiset. Onneksi Hengellisen kuukaisilehden teemat käsittelevät vielä uskoa, eikä siihen voi vaikuttaa muutoin, kuin olla lukematta niitä.

Lars Mikael
______________________________________
 Mä jouduin ihmeeks' kamalaks' Ja pilkaks' monell' ilkiäks':
Vaan kielen' kuitenk' hartahast'  Ain' kiittää Herraa kerkiäst':
Mä turvaan tääll' sun sanas pääll',  Kuin oikein opettaapi,
Ett' avun ain' juur' autuaan,  Kuin Herraan toivoo, saapi.
Vuoden 1701 Wk 63, 4.säkeistö.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Usko Jumalaan
« Vastaus #1 : 13.06.08 - klo:15:48 »
Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"
Uskosta kirjoittaminen ja siitä puhuminen tänä päivänä aiheuttaa kuitenkin usein paheksuntaa ja siitä puhuja leimataan lahkolaiseksi.


Olet oikeassa. Uskosta kirjoittaminen ja puhuminen tuntuu jotenkin samalta kuin poliittinen puhe. Toistetaan asioita, jotka ovat joillekin itsestään selviä ja joillekin taas täyttää humpuukia. Olen itsekin sitä mieltä, että uskosta puhuminen kyllästyttää. Miksi minun pitäisi jatkuvasti korostaa sitä, että olen kristitty ja uskon. Uskoni ei siitä kasva. Tämän takia olenkin nostanut esiin kysymyksen  hyvistä teosta uskon seurauksena. Nyt usko tuntuu olevan monelle jatkuvaa puhetta uskomisesta. En paheksu uskosta puhumista, mutta tuntuu että viestit valuvat kuin vesi hanhen selästä. Minulle usko on. Ei sen enempää.
Acta, non verba.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Re: Usko Jumalaan
« Vastaus #2 : 13.06.08 - klo:21:09 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"
Uskosta kirjoittaminen ja siitä puhuminen tänä päivänä aiheuttaa kuitenkin usein paheksuntaa ja siitä puhuja leimataan lahkolaiseksi.


Olet oikeassa. Uskosta kirjoittaminen ja puhuminen tuntuu jotenkin samalta kuin poliittinen puhe. Toistetaan asioita, jotka ovat joillekin itsestään selviä ja joillekin taas täyttää humpuukia. Olen itsekin sitä mieltä, että uskosta puhuminen kyllästyttää. Miksi minun pitäisi jatkuvasti korostaa sitä, että olen kristitty ja uskon. Uskoni ei siitä kasva. Tämän takia olenkin nostanut esiin kysymyksen  hyvistä teosta uskon seurauksena. Nyt usko tuntuu olevan monelle jatkuvaa puhetta uskomisesta. En paheksu uskosta puhumista, mutta tuntuu että viestit valuvat kuin vesi hanhen selästä. Minulle usko on. Ei sen enempää.


Tästä poliittisen ja uskonnollisen puheen samankaltaisuudesta on olemassa tohtoriväitös. Huuhtasen rouva sen laati vaan en muista etunimeä (olisiko ollut Päivi). Hän on körttipapin tytär. Molemmat puheet alkavat helvetin kauhuilla ja päättyvät "taivaan" ihanuuteen, jota puhujalla on tarjolla kunhan liityt ensin meihin. Tämä ei koske yleensä seurapuheita vaan lähinnä saarnoja ja niiden kaltaisia puheita, mitä väitös koski.

Usko on vaikea asia puhua ja monesti myös tunnistaa. Tosin monet sen tunnustaa,vaikka eivät siitä mitään ymmärtäisi. Se on eräissä piireissä välttämätöntä tullakseen hyväksytyksi. Kuitenkin usko tulee Jumalalta ja vain se on oikeaa uskoa. Uskoa ei voi ottaa saati ostaa, vaikka moni on yrittänyt. Toivottavasti pääsemme uskosta osallisiksi.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Progressor

  • Päättää jatkaa matkaansa Sotkamoon
  • Viestejä: 400
Re: Usko Jumalaan
« Vastaus #3 : 14.06.08 - klo:10:03 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Uskosta kirjoittaminen ja puhuminen tuntuu jotenkin samalta kuin poliittinen puhe. Toistetaan asioita, jotka ovat joillekin itsestään selviä ja joillekin taas täyttää humpuukia. Olen itsekin sitä mieltä, että uskosta puhuminen kyllästyttää. Miksi minun pitäisi jatkuvasti korostaa sitä, että olen kristitty ja uskon. Uskoni ei siitä kasva. Tämän takia olenkin nostanut esiin kysymyksen  hyvistä teosta uskon seurauksena. Nyt usko tuntuu olevan monelle jatkuvaa puhetta uskomisesta. En paheksu uskosta puhumista, mutta tuntuu että viestit valuvat kuin vesi hanhen selästä. Minulle usko on. Ei sen enempää.


Tämä oli minusta hyvä kirjoitus. Olen samaa mieltä.

Puhuisin ehkä uskosta enemmän, jos minulla olisi sitä. Välillä tuntuu, että uskon vähän, mutta se tunne häviää yleensä saman tien. Eipä sellaisesta uskosta ole paljon sanottavaa - jos se nyt on uskoa lainkaan.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Usko Jumalaan
« Vastaus #4 : 14.06.08 - klo:12:56 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Tästä poliittisen ja uskonnollisen puheen samankaltaisuudesta on olemassa tohtoriväitös. Huuhtasen rouva sen laati vaan en muista etunimeä (olisiko ollut Päivi). Hän on körttipapin tytär. Molemmat puheet alkavat helvetin kauhuilla ja päättyvät "taivaan" ihanuuteen, jota puhujalla on tarjolla kunhan liityt ensin meihin. Tämä ei koske yleensä seurapuheita vaan lähinnä saarnoja ja niiden kaltaisia puheita, mitä väitös koski.


Kyseessä on mitä ilmeisimmin Päivä Huuhtanen-Somero, joka on sitä mieltä, ettei Jumalalle tarvitse huutaa eikä melskata. Jumala ymmärtää hiljaisen rukouksen. Jatkaisin lisäksi, ettei Jumalan nimissä pidä puhua. Ihminen voi puhua vain omissa nimissään. Jumala kyllä osaa tulkita itseään ilman ihmisiäkin, mutta me emme osaa tulkita Jumalaa.

Pidän enemmän hiljaisesta ja kuuntelevasta Jumalasta. Joskus tuntuu, että Jumala keskustelee vain amerikkalaisten evankelistojen kanssa. Heille, kun tulee viestejä ylhäältä öisin, aamuin, päivisin ja illoin. :wink:
Acta, non verba.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1561
Usko Jumalaan
« Vastaus #5 : 15.06.08 - klo:10:08 »
Haluaashan sitä uskossaan olla niin rohkia ja luattavaanen, että vois puhua uskostaan syvällä rintaäänellä ja mennä vaikka leijonien etehen. Aika heikoolla jäillä sitä tämän maallisen painon kaas kulietahan. Voin vaan toivoa, että sen sinapinsiämenen vahavuunen uskoni kantaas, ja osaasin tarttua siihen pelasrusrenkaasehen, joka on ristillä meille annettu, jos ja kun putuan.
Maallisella pualella oon vähän rohkiampi, kun lupauruin demarien kunnallisvaalieherokkahaksi, vaikka tämä sinimusta seutu tuloo leimaamahan mut kiroten.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Usko Jumalaan
« Vastaus #6 : 15.06.08 - klo:10:44 »
Lainaus käyttäjältä: "Mörtti-57"
Haluaashan sitä uskossaan olla niin rohkia ja luattavaanen, että vois puhua uskostaan syvällä rintaäänellä ja mennä vaikka leijonien etehen. Aika heikoolla jäillä sitä tämän maallisen painon kaas kulietahan. Voin vaan toivoa, että sen sinapinsiämenen vahavuunen uskoni kantaas, ja osaasin tarttua siihen pelasrusrenkaasehen, joka on ristillä meille annettu, jos ja kun putuan.
Maallisella pualella oon vähän rohkiampi, kun lupauruin demarien kunnallisvaalieherokkahaksi, vaikka tämä sinimusta seutu tuloo leimaamahan mut kiroten.


Körteistä on moneen. On se Pohjanmaalla kova teko asettua demarien ehdokkaaksi. Tsemppiä vaaleihin!
Acta, non verba.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1561
Usko Jumalaan
« Vastaus #7 : 15.06.08 - klo:14:45 »
Kiitos. Tämän enempää en taharo täälä politikoora ja Marsalkka Mannerheimin kuva suajeluskuntapuku päällä saa olla tuvas parahalla paikalla niinku ennenkin, vaikka vastavirtahan tuntuu oikialta..eiku vasemmalta mennäkkin. :wink:
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Usko Jumalaan
« Vastaus #8 : 15.06.08 - klo:14:49 »
Lainaus käyttäjältä: "Mörtti-57"
Kiitos. Tämän enempää en taharo täälä politikoora ja Marsalkka Mannerheimin kuva suajeluskuntapuku päällä saa olla tuvas parahalla paikalla niinku ennenkin, vaikka vastavirtahan tuntuu oikialta..eiku vasemmalta mennäkkin. :wink:


Onko Urpilaisen nuorekkaalla olemuksella mitään tekemistä ehdokkaaksi asettautumisella?
Acta, non verba.

Benkku

  • Vieras
Aika puhua ja aika vaieta
« Vastaus #9 : 16.06.08 - klo:15:01 »
Minun  usko on täysin minun omani, ainutkertainen ja ainutlaatuinen; kukaan  ihminen ei usko, niin kuin minä uskon, eikä kukaan voi pakottaa minua uskomaan tai tuntemaan uskoni, kuin ainoastaan ,Jumala, Poikansa Jeesuksen Kristuksen kautta. Näin, se on kristillistä uskoa siinä missä kenen tahansa kristityn usko, on kristillistä. Minulla on armosta annettu vapaus ja oikeus uskoa siihen , minkä Herra katsoo tarpeelliseksi  suoda minulle. Hänellä on valta, ei minulla.On myös viipymättä sanottava että minä en voi ketään sanoa uskovaiseksi,tosi uskovainen tai pakanaksi. Ihminen on ihminen ja sillä siisti, paitsi politiset...

Vantaan Lauri.Arkisto 2006 » 29/2006 (31.8.2006) » Ajankohtaista » Aika puhua ja aika vaieta. Päivä Huuhtanen – Somero.
Jokainen saa elää arkeaan sen varassa, mitä on saanut Jumalalta. Tärkeintä on Jumalan kohtaaminen niissä ihmisissä, jotka tulevat vastaan. Sille, joka kulkee rukoillen, tulee runsaasti kutsuja auttaa ja lähestyä lähimmäisiään, avautua heidän hädälleen ja tarpeilleen.Päivi Huuhtanen-Somero myöntää, ettei kenenkään hengellinen elämä ole niin suoraviivaista kuin voisi toivoa.
— Välillä tulee erämaa-aikoja, jolloin ihminen ei koe Jumalaa samalla tavalla läheiseksi, vaikka Jumala tietenkin on koko ajan yhtä lähellä.

Kaikista Päivi Huuhtanen- Someron mielipiteissä julkaistussa artikkelissa,  en voi yhtyä, kuten retriitit,  muuta onneksi minulle  on annettu tässäkin asiassa vapaus.

Minä  epäilen aina syntieni anteeksisaamista, ja näin  teen Jumalan valehtelijaksi : En tiedä, voinko uskoa, mitä Herra sanoo.
»Siksi, tulee meidän päivä päivältä pyrkiä päästäksemme epäilyksestä varmuuteen huolehtia siitä, että me perinpohjin juurineen päivineen kiskoisimme itsestämme vahingollisimman hairahduksen, jonka siteissä koko maailma on, nimittäin ajatuksen, ettei ihmisen sovi tietää, onko hän armossa vai armon ulkopuolella! Sanoo  Martti Luther.

Joka uskoo Jumalan Poikaan, hänellä on todistus itsessään. 1 Joh. 5:10.

Jeesus huusi ja sanoi: »Jos jonkun on jano, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon. Minä annan janoavalle lahjaksi elämän veden lähteestä.» Näin siis jatkukoon erämaan vaellukseni ja toivottavasti moni ihminen puhuu uskostaan  Jumalaan, niin pieni ihminen tietää että täällä materialistisessa ja itsekeskeisessä maassa joku muukin voi pahoin.  Sen verran minun täytyy kyllä mainita, että karsastan ja jopa koen hyvinkin voimakasta ahdistusta ,hurmoshenkisyydestä ja sen hakemisesta. Siksi suomalainen metsä on minun retriitti paikka , siellä saa jopa potkia käpyjä  ja kirota ilman että kukaan olisi osoittamassa  miten  Benkun pitäisi olla.

Mahjong

  • Vieras
Dietrich Bonhoefer
« Vastaus #10 : 16.06.08 - klo:15:20 »
VK 600:

1. Hyvyyden voiman ihmeelliseen suojaan
olemme kaikki hiljaa kätketyt.
Me saamme luottaa uskolliseen Luojaan,
yhdessä käydä uuteen aikaan nyt.

2. Jos ahdistuksen tie on edessämme,
myös silloin Kristus meitä kuljettaa.
Annamme Isän käsiin elämämme.
Hän itse rauhan meille valmistaa.

3. Suo, Herra toivon kynttilöiden loistaa,
tyyneksi, lämpimäksi liekki luo.
Valaiset pimeän, voit pelot poistaa.
Jää keskellemme, Kristus, rauha tuo!

4. Kun pahan valta kasvaa ympärillä,
vahvista ääni toisen maailman,
niin että uuden virren sävelillä
kuulemme kansasi jo laulavan.

5. Hyvyyden voiman uskollinen suoja
piirittää meitä, kuinka käyneekin.
Illasta aamuun kanssamme on Luoja.
Häneltä saamme huomispäivänkin.

Sanat: Dietrich Bonhoefer 1944. Suom. Anna-Maija Raittila 1980
Sävel: Erkki Melartin 1923

Poissa Markku

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 42
Re: Usko Jumalaan
« Vastaus #11 : 17.06.08 - klo:15:53 »
Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"
Peruskysymysten äärelle: Usko Jumalaan
Olemme tietoisia siitä, että Raamatun ydin on usko Jumalaan.


Uskon, että Raamatun ydin ja punainen lanka on usko Kristuksen sovitustyöhön. Jos se aiheuttaa jossakussa paheksuntaa, niin se on hänen oma ongelmansa.
Acta est fabula, plaudite

Lars Mikael

  • Vieras
Re: Usko Jumalaan
« Vastaus #12 : 17.06.08 - klo:20:35 »
Lainaus käyttäjältä: "Markku"
Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"
Peruskysymysten äärelle: Usko Jumalaan
Olemme tietoisia siitä, että Raamatun ydin on usko Jumalaan.


Uskon, että Raamatun ydin ja punainen lanka on usko Kristuksen sovitustyöhön. Jos se aiheuttaa jossakussa paheksuntaa, niin se on hänen oma ongelmansa.

Tottakai sitäkin...

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Usko Jumalaan
« Vastaus #13 : 07.07.08 - klo:22:11 »
Lainaus
Toistetaan asioita, jotka ovat joillekin itsestään selviä ja joillekin taas täyttää humpuukia. Olen itsekin sitä mieltä, että uskosta puhuminen kyllästyttää. Miksi minun pitäisi jatkuvasti korostaa sitä, että olen kristitty ja uskon. Uskoni ei siitä kasva.


Minulla on sellainen aavistus, että käsite 'kristillinen usko' tai 'Kristuksen usko' on niin laaja ja syvä asia, että sen perinpohjaiseen opiskeluun ei ihmisikä riitä.
Väitän, että jos kovin ahkeroi, ehtii siihen vain ehkä promillen verran tutustua ja sukeltaa. Uskoon olennaisena osana liittyy evankeliumi ja ilman lakia ei evankeliumiin asti päästäkään.
Jos tuon aarrearkun vain jotenkin saisi auki, niin ei varmasti kyllästyttäisi, olen tästä jossain määrin vakuuttunut.

Usko ei voi olla itsestään selvä läpihuutojuttu. Osoittaahan tämän todeksi jopa sekin, että edes körttiläinen ei yleensä tiedä, onko herännyt, suruton vaiko puoliherännyt.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Usko Jumalaan
« Vastaus #14 : 08.07.08 - klo:08:51 »
Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
Minulla on sellainen aavistus, että käsite 'kristillinen usko' tai 'Kristuksen usko' on niin laaja ja syvä asia, että sen perinpohjaiseen opiskeluun ei ihmisikä riitä.


Oma henkilökohtainen ja ehkä hieman kerettiläinen näkemys on, että uskoa ei tarvitse opiskella. Usko vaatii hyviä tekoja, vaikka taivaaseen pääseekin vain Jumalan armosta.
Acta, non verba.