Kirjoittaja Aihe: 4D Lapsisaarnaajat  (Luettu 14549 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
4D Lapsisaarnaajat
« : 07.11.08 - klo:18:09 »
Etovaa oli katsella televisiosta (muistaakseni keskiviikkona) dokumenttia nimeltä "Lapsisaarnaajat".  Amerikkalaista helluntaihengellisyyttä jota samaa täällä suomessakin viljellään jo laajalti osittain evankelisluterilaista kirkkoakin myöten.

Pienille lapsille pantiin pakollisia raamatunluku läksyjä ja jos lukeminen ei maistunut, pyydettiin kuvaajaa kääntämään kamera toisaalle jotta lasta voitiin rauhassa pahoinpidellä. Piiskattavan lapsen itku kuului läpi. Lapsesta oli tehty saarnaajatähti.

Toinen isä oli perustanut oikein jonkinmuotoisen bisneksen kuuluisaksi tulleen lapsensa saarnatoimen ympärille; myytiin t-paitoja ym. tavaraa. Oli hallitukset, puheenjohtajat ja kaikki.

KOlmas tapaus; pieni tyttöparka oli aivopesty "saarnaajaksi" ja kirkui suuren euforian partaalla olevan yleisönsä edessä saarnojaan ja kansa huusi aamenta.


En voi olla voimatta pahoin.   :(
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
4D Lapsisaarnaajat
« Vastaus #1 : 08.11.08 - klo:22:30 »
Amerikkalaisessa uskonnollisessa maailmassa on paljon sellaista julistusta, joka ei pirtaani istu. Esimerkiksi USA:n lasipalatsikirkkojen jumalanpalveluksissa ( ohjelmia näkyy esimerkiksi hotelleissa joissa on runsaasti satelliittikanavia) on usein sellaisia saarnamiehiä ja pastoreita, joista ei Kristus tule lainkaan mieleen. :cry:

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Jenkit rulaa
« Vastaus #2 : 09.11.08 - klo:09:47 »
Mä tykkään Jenkkien tavasta saarnata ja toimia.
Se on niin dynaamista ja tehokasta.
Niillä on vauhtia ja menoa.
Kyllä hartaus ja hiljaisuus tietysti kuuluu uskomiseen myös, mutta into ja palavuus myös.
Lapsisaarnaajatkin oli ihan sympaattisia.
Yksi oli sellainen ujo poika joka saarnasi ja yksi oli lahjakas musta lapsi ja sitä kolmatta en muista ohjelmasta, mutta oli kiva katsella sitä menoa.

Eihän se körttiläistä se meno ole, mutta ei mua häiritsekkään.
Ihan yhtähyvin voin istua tollaisessa menopaikassa, kuin körttiseuroissa, vaikkakin körttiseuroissa viihdyn huomattavasti paremmin.

Mikä tässä on ketään tuomitsemaan, Herransa edessä seisoo tai kaatuu.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
4D Lapsisaarnaajat
« Vastaus #3 : 09.11.08 - klo:10:08 »
No huh huh!  Minä kyllä tuomitsen ihan kursailematta että jos saisin päättää niin ko. ihmisiltä huostaanotettaisiin lapset  ja vanhemmat pistettäisiin johonkin kuntoutusleirille jossa aiheena olisi: "vastuullinen vanhemmuus; -irti sairastuttavasta hengellisyydestä".

Uskonnon varjolla saa tehdä näköjään mitä hyvänsä ja silti kerätä ihmisten hyväksynnän. Lapsia aivopestään, pakotetaan "läksyjä" raamatusta ja jos ei  huvita, pahoinpidellään niin alkaa taas läksyt maistumaan... Noita vanhempia pitäisi itseänsä roimia takapuolelle vyöllä niinkuin ennenvanhaan tehtiin, saisivat maistaa omaa lääkettä!  Lapset turvaan kaheleiden kynsistä ja vanhemmat hoitoon!

edit:  sitäpaitsi kun totesit jonkun noista lapsista olevan "lahjakas" niin en ymmärrä millä tavalla?  Kun näiden lasten "saarnaamista" kuunteli niin mitään järjellistä sisältöähän siinä EI ollut, pelkkää hullua huutamista ja melskaamista vain.  Toistelivat vanhemmiltaan ja seurakunnassaan kuulemiaan fraaseja/iskulauseita. Joka puheenaihe käsitteli jotain aborttia tai sitten haukuttiin muita ihmisiä syntisiksi.  Ei ollut evankeliumin julistusta ja selvästi näkyi etteivät nämä lapsiraukat, sen paremmin kuin höyhöttäjä-vanhempansakaan olleet ymmärtäneet mitään evankeliumista. Ei sitten edes pientä ripaustakaan!  Periaatteessa vaikka koulutettu apina voi julistaa yhtä "lahjakkaasti" kuin nämä aivopestyt lapsiraukat jotka ovat vain vanhempiensa ja seurakuntiensa luomuksia. Kuka tahansa voi panna kyltin kaulaan ja mennä kadulle huutamaan; "joudutte helvettiin kun ette tee parannusta"  Mitä lahjakkuutta se on?  Tai voi huutaa aborttia ym. puhkikuluneita fraaseja?
Väitän todellakin että koulutettu apina pystyisi samaan mihin parhaat amerikkalaiset saarnaajat tältä saralta mistä nyt on puhe ollut.

Tavallinen suomalainen pappi jostain peräprutkulasta joka ei meuhkaa eikä tee numeroa,ymmärtää jotain siitä mistä puhuu.  Ihmisellä ei ole mitään syytä pitää sirkusta Jumalan edessä, se on pyhien asioiden pilkkaamista.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Rauhoitu nuorimies
« Vastaus #4 : 09.11.08 - klo:10:32 »
Ukko Paavosta on sanottu, että hän oli ensimmäinen suomalainen katusaarnaaja.

Paavali oli kaikenlaisissa meteleissä ja kansa oli kiihkoissaan. Aina on ollut saarnaajia, jotka ovat olleet enemmänkin jotain kuin häirikköjä tyyliltään.

Minusta ne lapset eivät huutaneet mitään päätöntä vaan ihan hyviä asioita joissa oli sisältöä ja järkeä.
 Suomalaistenlapsien pahoinvointia ei voi edes verrata USA laisten.
Jorvissa olin useasti katsomassa lastenpsykiatriasta osastoa joka oli aina täynnä.

Helluntailaiset tai mitä noi olikin ovat hyvin yheisöllisiä ja rakkaudellisia.
Niitten tyyli ei ehkä ole sama kuin meillä, mutta kuka silti on tuomitsemaan toisen uskoa.

Turha alkaa taistelemaan, jos kauhistelet asiaa niin kauhistele, mutta ikäviä noi tuomitsemiset, kun kuitenkaan se ei muuta mitään, muuta kuin pahempaan suuntaan.
 On niitä körttienkin tapaan samanlailla suhtautuvia kuin sinun jamppu amerikkalaisiin.
Ei sinustakaan varmaan tuntuisi kivalta, jos sinulle rakkaita asioita haukuttaisiin.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
4D Lapsisaarnaajat
« Vastaus #5 : 09.11.08 - klo:16:20 »
Niin minähän en ole körtti (enkä aio ruvetakaan) joten en mielipiteilläni edusta muita kuin itseäni.  
Enpä tiedä tuosta "rakkaitten asioitten tuomitsemisesta"..  jos "rakas asia" on lasten pahoinpitely ja uskoon/saarnaajaksi/raamatunlukuun tms. pakottaminen, minun mielestäni sellaiseen saa ja pitäisi yhteiskunnankin jotenkin puuttua. Oikeastaan vähät välitän jos joku haluaa ylläpitää omatekoista hengellistä sirkusta jos hän muuttaa autiolle saarelle yksinään sirkustelemaan, mutta kun sitä samaa aletaan tyrkyttää muillekin ja puolustuskyvyttömät lapset aivopestään sekä pakotetaan fyysistä rangaistusta käyttäen tähän kaikkeen, olisi sosiaaliviranomaisen ja poliisin paikka. Niitä rakkaita asioita kun on niin monenlaisia ja jos kaikki hyväksyttäisiin, mitähän siitäkin seuraisi?  Minusta jokaisen (vastuullisen) aikuisen pitäisi jo itsestään tajuta että on absurdi ajatuskin kuvitella 7-9 vuotiasta lasta saarnaajana ja pappina.  Oikeastaan on pelottavaa ajatella että meiltä suomestakin löytyy ihmisiä jotka kannattavat moista toimintaa ja levittävät samaa tänne.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
4D Lapsisaarnaajat
« Vastaus #6 : 09.11.08 - klo:21:09 »
Onhan pedofiileillekin pikkulasten raiskaaminen rakas asia, mutta tekeekö se siitä silti oikeutettua?
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
4D Lapsisaarnaajat
« Vastaus #7 : 09.11.08 - klo:21:59 »
Erityisen friikki yksityiskohta oli minusta se, kun 12-vuotias tyttö hehkutti, miten isä on hänelle kaikki kaikessa, hän jopa nukkuu isän kanssa, kun he eivät kestä olla toisistaan erossa hetkeäkään. Missä äiti sitten nukkuu, ei käynyt ilmi. Äidin tehtävä oli perheessä olla taustalla, siivota, tiskata ja kokata, eikä hän tuntunut osallistuvan sisällöllisesti isän ja tyttären saarnatouhuun. Vastenmielistä.

Hurjasti säälitti se itkevä etelän pikkupoika, kun isä pani sen saarnaamaan New Yorkissa ja ihmiset huusivat heille takaisin. Vastuutonta ja julmaa pakottaa pieni lapsi uhkaavaan ja pelottavaan tilanteeseen. Tuntui, että vanhemmat olivat täysin kylmiä lastensa tunteille. Siinäkin kohdassa poika itki ja mutisi arkana, että haluaa kotiin äidin luo. Lapsi sai hyväksyntää vanhemmiltaan vain noudattamalla näiden käsityksiä käännyttämisestä ja toistelemalla heidän puheitaan. Ei pikkulapsi voi tajuta mitään esimerkiksi aborttia miettivän naisen emotionaalisesta stressistä ja monimutkaisista elämäntilanteista ja tunteista. Jos ylipäätään tajuaa koko aborttia edes ilmiönä.

Taas kerran tuli mieleen, että kaikkea sitä kristinuskona levitetäänkin. Ihan eri uskonnosta näytti olevan kyse, vain termit olivat päällisin puolin samoja kuin omassa uskossani, mutta niilläkin oli heille täysin eri merkitykset. He olisivat varmaan täysin samaa mieltä minusta ja minun uskostani.
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Lars Mikael

  • Vieras
4D Lapsisaarnaajat
« Vastaus #8 : 10.11.08 - klo:09:33 »
Kalistaja jo viittasi sateliittikanavien tuotantoon uskonnollisten ohjelmien osalta Amerikoissa. Hämmentävää oli katsoa eri kanavilta tulevia uskonnollisia ohjelmia. Puhuja kulki edessä edestakaisin, käyden välillä yleisön joukossa. Huusi kurkku suorana mikrofoniin. Yleisö heilui kädet ylhäällä. Eniten hämmästytti lasten esiintyminen puhujakorokkeella. Minulle riitti yhden illan katselu hotellihuoneen televisiosta näitä ohjelmia.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Voi kauhistuksenkanahäkki
« Vastaus #9 : 10.11.08 - klo:10:15 »
Pohhuijjaa.
Ollaanpas sitä nyt tiukkapipoisia ja tuomitsevia ja syytteleviä.
Jopa syytös pedo,,,sellaisesta syytöksestähän voi joutua vankilaan.

Rauhottukaapas nyt.
Televisio nyt on sellainen kuin joku Iltalehti, että siellä ilmaistaan asiat mahdollisimman raflaavasti ja kärjistäen.

Ikävää kun ihmisiä tuomitaan jonkun typerän telkkuohjelman takia, josta totuutta asioihin tuskin löytää.

Minusta pitäisi ihan asiallisesti ilman suuria tunteita käsitellä asioita ja säilyy jokin tolkku ja jopa muutostakin voinee syntyä.

Olihan siinä ohjelmassa ylilyöntejä, se vähän mitä sitä katoin noin 5 minuuttia, mutta sen johdosta mitä ohjelma on en tuomitsisi ketään.
 Muutenkin syytteleminen ja muu on opahasta.
Aborttia asiasta olen Eeva-kaisun kanssa samaa mieltä, mutta ymmärrän että jotkut näkevät asiat toisin ja siitä pitävät meteliä.

Noo turha tästä aiheesta mun on jatkaa, te olette niin suutuksissanne, että eihän tässä uskolla aata tai veetä sanoa.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Re: Voi kauhistuksenkanahäkki
« Vastaus #10 : 10.11.08 - klo:10:36 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Jopa syytös pedo,,,sellaisesta syytöksestähän voi joutua vankilaan.


Se ei ollut syytös, se oli kysymys. Esimerkki mielestäni vastaavanlaisesta tilanteesta. Toinen kysymys: kleptomaaneille varasteleminen on rakas asia, tekeekö se siitä oikeutettua?
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Re: Voi kauhistuksenkanahäkki
« Vastaus #11 : 10.11.08 - klo:11:01 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Olihan siinä ohjelmassa ylilyöntejä, se vähän mitä sitä katoin noin 5 minuuttia, mutta sen johdosta mitä ohjelma on en tuomitsisi ketään.
 Muutenkin syytteleminen ja muu on opahasta.

Ei siitä varmaan viiden minuutin katselulla saanutkaan mitään käsitystä. Minä katsoin koko ohjelman, ja uskon, että minulla on siksi enemmän katetta sanoilleni. Miksi ihmeessä kommentoit ohjelmaa, jota et ole edes nähnyt?

Etelävaltiolaisen pikkupojan ja hänen vanhempiensa saarnat olivat puhdasta vihapuhetta, huutoa ja syyttelyä, toisten ihmisten tuomitsemista. Ei tämän sanominen ääneen aiheuta minussa minkäänlaista tunnekuohua eikä minulla ole heitä vastaan mitään sanottavaa, totean vain, mitä näin ja kuulin, kun he omin sanoin kameralle kertoivat omista arvoistaan ja elämänkatsomuksestaan. Pitäkööt uskonsa, toivottavasti he tulevat sillä autuaaksi.

Lasten pahoinpitely on silti rikos ainakin Suomessa. Kävi mielessä, onko dokumentin näyttäminen Yhdysvalloissa johtanut toimenpiteisiin sosiaaliviranomaisten taholta, kun vanhemmat itse puhuivat "vitsan" käytöstä lastensa kurituksessa. Tosin englannin "rod" kääntyy minusta enemmänkin kepiksi kuin vitsaksi, mikä on vielä ankeampaa.
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
4D Lapsisaarnaajat
« Vastaus #12 : 10.11.08 - klo:20:34 »
Olen sitä mieltä, että lapsisaarnaajat sopivat parhaiten juuri Yhdysvaltoihin. Onhan aikuinen yleisökin huonosti koulutettua, alttiina naiiviin makeilevalle mainonnalle ja älykkyys noin 10 vuotiaan lapsen tasoa. Yhdysvalloissa kaivataan tähtiä, jatkuva uutuuksia, villityksiä, mutta ensi sijassa showta. Ja mikä onkaan hienointa, kun kirkon jumalanpalvelus on mikkihiirikerhon tasoista viihdettä.
Acta, non verba.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
kuka mitä häh?
« Vastaus #13 : 11.11.08 - klo:05:49 »
Joku kysyi, että miksi kommentoin ohjelma jota katsoin noin 5 minuuttia.
Lähinnä kylläkin kommentoin tota teidään tuomitsevaa ja halveksivaa asennetta muunlailla uskovia kohtaan.
Jos kysyisin amerikkalaisilta mitä mieltä he ovat körteistä, niin he alkaisivat samanlailla haukkumaan.:
No ne ei tiedä uskomisista mitään, ne on lastenrattailla vielä näissä asioissa.
Sama jos kysyisin lestadiolaisilta, hekin sanoisivat, ne ei ole oikein uskomassa.

Lapset ohjelmassa olivat tosi sympaattisia mitä sain kuvan.
Kyllä suomalaisetlapset voivat paljon pahemmin.

Asiat aina ilmeisesti nähdään omasta pienestä näkökulmasta ja ollaan vain itse oikein uskomassa Jeesuksen päälle.
Sitten ollaan mukamas niin humaaneja, mutta todellisuudessa ei ollakkaan niin avarakatseisia.

No kuka mitäkin, ei tästä jaksa jauhaa enempää.
Tuomitkaa ja haukkukaa ja pitäkää vaikka Mikkihiirinäytelminä muiden uskomisia.

Tarkoitin sitä kirjoittaessani että voi toista sattua kun haukutte heille rakkaita asioita, niin uskomisasioita.
Eli toisen vakaumusta ja tapaa uskoa.
En pedofiliaa tai kleptomaniaa tarkoittanut, vaan toisen uskomisia tulisi kunnioittaa oli ne kuinka typeriä tahansa omasta mielestä, jostain ne kumpuaa.
Se onko joku saatananpalvonta esimerkiksi järkevää? voi olla vaikka mitä mieltä, mutta halveksunta ei auta, vaan järkevä rauhallinen keskustelu asioista.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Re: kuka mitä häh?
« Vastaus #14 : 11.11.08 - klo:07:19 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Joku kysyi, että miksi kommentoin ohjelma jota katsoin noin 5 minuuttia.
Lähinnä kylläkin kommentoin tota teidään tuomitsevaa ja halveksivaa asennetta muunlailla uskovia kohtaan.

Muiden keskustelijoiden näkemyksien arvioimiseksi kannattaisi katsoa ohjelma kokonaan. Se on nähtävissä Nelosen NettiTV:ssä. Katseluaikaa kestää tämän päivän (11.11.) iltaan klo 22 asti.

Mt