Kirjoittaja Aihe: Toisen posken kääntäminen ym. pohdintaa (parannuksenteko 2?)  (Luettu 22669 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

munkki-1

  • Vieras
Toisen posken kääntäminen ym. pohdintaa (parannuksenteko 2?)
« Vastaus #60 : 06.09.08 - klo:11:10 »
Vihastukaa, mutta älkää syntiä tehkö, oli mielestäni Pyhässä kirjassa, nainittiinkin jo.

Vihastumisen kohde voi olla ihminen itsekin. jos itsekurin laiminlyöminen aiheuttaa  vahinkoa: " Hampaat jäi pesemätta, sukat vaihtamatta, tiskiä on  paljon tiskaamatta, auto pesemättä, roskapussit täynnä, huone sekaisin  jne.!  Jos vihatuminen  itseensa sausi itsekuria vaatimaan  parempaa järjestystä, niin sehan olisi hyödyllistä. :oops:

Perheessä tällainen vihastuminen kohdistuu kaikkiin, ainakin perheen jäsenet luulevat niin,  jolloin se  voi harvemmin saada aikaan  suurrenesanssaiia, vaikka jokainen ymmärtää, että järjestyksen pito on tarpeellista.

Joku lapsista voi poistua nopeasti kavereittensa luo, tai tehtäviin, jotka ovat vähemmän kiinnostavia, ajatellen että taas äiti tai isä sai raivarin.
Aviopuoliso voi  alkaa syyttämään  apusyyttäjänä itsesyytöksen lisäksi, jolloin voi syntyä vastareaktio, jota apusyyttäjä ei kestä vaan kiihtyy ja tilanne muuttuu helposti yleiseksi syyttelyksi.  Mikä silloin auttaa?
Ollaanko jo tekemässä syntiä? :?:  :twisted:

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Toisen posken kääntäminen ym. pohdintaa (parannuksenteko 2?)
« Vastaus #61 : 06.09.08 - klo:16:10 »
Lainaus käyttäjältä: "munkki-1"
Vihastukaa, mutta älkää syntiä tehkö, oli mielestäni Pyhässä kirjassa, nainittiinkin jo.

Vihastumisen kohde voi olla ihminen itsekin. jos itsekurin laiminlyöminen aiheuttaa  vahinkoa: " Hampaat jäi pesemätta, sukat vaihtamatta, tiskiä on  paljon tiskaamatta, auto pesemättä, roskapussit täynnä, huone sekaisin  jne.!  Jos vihatuminen  itseensa sausi itsekuria vaatimaan  parempaa järjestystä, niin sehan olisi hyödyllistä. :oops:

Perheessä tällainen vihastuminen kohdistuu kaikkiin, ainakin perheen jäsenet luulevat niin,  jolloin se  voi harvemmin saada aikaan  suurrenesanssaiia, vaikka jokainen ymmärtää, että järjestyksen pito on tarpeellista.

Joku lapsista voi poistua nopeasti kavereittensa luo, tai tehtäviin, jotka ovat vähemmän kiinnostavia, ajatellen että taas äiti tai isä sai raivarin.
Aviopuoliso voi  alkaa syyttämään  apusyyttäjänä itsesyytöksen lisäksi, jolloin voi syntyä vastareaktio, jota apusyyttäjä ei kestä vaan kiihtyy ja tilanne muuttuu helposti yleiseksi syyttelyksi.  Mikä silloin auttaa?
Ollaanko jo tekemässä syntiä? :?:  :twisted:


En tiedä, mutta vihanpidon jälkeinen sovintoseksi on yleensä hyvä.  :lol:
Acta, non verba.

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Toisen posken kääntäminen ym. pohdintaa (parannuksenteko 2?)
« Vastaus #62 : 06.09.08 - klo:18:55 »
Mä näen tossa "vihastukaa mutta älkää tehkö syntiä" -jutussa luvan osoittaa tunteita, myös vihaa ja vihaisuutta. Älkää tehkö syntiä -osuus taas tarkoittaa mulle sitä, että niistä tunteista huolimatta pitäisi pyrkiä riitelemään rakentavasti: kertoa avoimesti mitä ajattelee ja tuntee, ja keskustella asioista niin kuin aikuiset keskustelevat, eikä huudella mitä sattuu uhkauksia ja vanhojen asioiden kaivelua.

Esim. (ihan keksitty ;-) Jos miehellä on mennyt kavereiden kanssa sovittua myöhempään, eikä kotiintulokunto ole ihan toivotunlainen, mulla on oikeus suuttua. Jos siltä tuntuu, voin vaikka huutaa miehelleni: Mä olin susta huolissani, musta tuntu hirveeltä kun mä en tiennyt missä sä olit ja mun mielestä parisuhteeseen kuuluu se että sä ilmoitat jos sä tulet myöhässä kotiin.

Pieleen menee sitten jos edellä mainitun lisäksi huutaa että mä vihaan sua enkä mä voi kestää tollasta ja huomenna otan kyllä eron ja aina sä oot tollanen ja viimeviikollakin jätit roskat viemättä ja eikö suhun voi koskaan luottaa, kun viimeksikin...

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Toisen posken kääntäminen ym. pohdintaa (parannuksenteko 2?)
« Vastaus #63 : 06.09.08 - klo:19:08 »
Lainaus käyttäjältä: "Sarai"
Esim. (ihan keksitty ;-) Jos miehellä on mennyt kavereiden kanssa sovittua myöhempään, eikä kotiintulokunto ole ihan toivotunlainen, mulla on oikeus suuttua. Jos siltä tuntuu, voin vaikka huutaa miehelleni: Mä olin susta huolissani, musta tuntu hirveeltä kun mä en tiennyt missä sä olit ja mun mielestä parisuhteeseen kuuluu se että sä ilmoitat jos sä tulet myöhässä kotiin.


Entä jos vaimo tulee myöhään illalla, voiko mies sanoa, että olin susta huolissani, kun en tiennyt, missä sä olit..jne. Ei niin voi vaimolta kysyä.   Jos kysyt, niin vastaus on: Etkä sä luota muhun? Tämä kuvaa pitkälti sukupuolten välisiä suhtautumiseroja. :wink:
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22040
Toisen posken kääntäminen ym. pohdintaa (parannuksenteko 2?)
« Vastaus #64 : 06.09.08 - klo:19:23 »
Voihan se vaimo vasta näinkin: - Voi kulta, sä olet ihana, kun sä olet musta noin huolissasi! Miten tuollaiseen sitten suhtautuisi?

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Toisen posken kääntäminen ym. pohdintaa (parannuksenteko 2?)
« Vastaus #65 : 06.09.08 - klo:20:03 »
Hmmm. Meillä ainakin saa myös mies suuttua, jos vaimo on myöhässä eikä ilmoita. Itse olen vastaavassa tilanteessa pyytänyt anteeksi, että olen huolestuttanut mieheni.

Miksi joidenkin on niin vaikea ymmärtää, että parisuhdekin voi olla ensisijaisesti IHMISsuhde?

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Toisen posken kääntäminen ym. pohdintaa (parannuksenteko 2?)
« Vastaus #66 : 06.09.08 - klo:20:13 »
Lainaus käyttäjältä: "Sarai"
Hmmm. Meillä ainakin saa myös mies suuttua, jos vaimo on myöhässä eikä ilmoita. Itse olen vastaavassa tilanteessa pyytänyt anteeksi, että olen huolestuttanut mieheni.

Miksi joidenkin on niin vaikea ymmärtää, että parisuhdekin voi olla ensisijaisesti IHMISsuhde?


Minulla on ollut paljon ihmissuhteita, mutta parisuhteita vähemmän. :lol:
Nooh...okei. Onhan se ihmissuhde nimenomaan. Se vain on ihmeellistä, että poikani tekevät samat mokat kuin itse tein nuorena. Parisuhteen oppii vain yrityksen ja erehdyksen kautta, jos silloinkaan.
Acta, non verba.

munkki-1

  • Vieras
Toisen posken kääntäminen ym. pohdintaa (parannuksenteko 2?)
« Vastaus #67 : 12.09.08 - klo:20:51 »
On sanotu, että jokainen aikakausi tekee omat virheensä, ehkä samat, kuin edellinen, ehkä pahempina.

Valitetavinta on, että kokemusta ei voi siirtää siinä määrin, että huonot seuraukset estyisivät.