Mihin vuokranantajan konttori mahtuu, jos tila on vuokraajan käytössä?
Ikkunasanatoiminnan pyörittäminen tarvitsee vain ikkunatilan ja vajaat alle neliön omaa varastotilaa, ehkäpä jopa alle puoli neliötä.
Tuossa Mannerheimintien liiketilassa homma toimii siten, että meillä tekstinvaihtajilla on kaappi, jossa tavaroitamme säilytämme.
Kun käymme vaihtamassa tekstin, tavaramme ovat vähän aikaa levällään siellä täällä. Kun teksti on vaihdettu, laitamme tavaramme paikoilleen.
Kun vuokralainen hoitaa tilassaan omaa bisnestään, hänellä on riittävästi tilaa, koska tekstinvaihtotiimin tavarat eivät ole tiellä.
Vuokralainen on kertonut, että häntä ei haittaa, vaikka hän olisi töissä silloin, kun tekstinvaihtaja käy vaihtamassa tekstin.
Jos vuokralaisella on jokin erikoisjuttu, jonka tähden häntä ei saa häiritä, hän ilmoittaa siitä etukäteen.
Tällaiset "yhteiskäytössä" olevat tilat kyllä saadaan toimimaan, kun asiat sovitetaan niin, että kummallekaan osapuolelle ei tule kohtuutonta häiriötä. Jonkinverran minulla on jo kokemusta tällaisesta.
Ikkunatekstitilan tyhjänä pitäminen ei ole taloudellisesti mielekästä. Tästä johtuen siellä pitää olla joku muu käyttäjä, sellainen, joka ei tarvitse ikkunoita mielellään ollenkaan.
Yleensähän tilanne on se, että tekstinvaihtajat pääsevät vaihtamaan tekstiään vasta iltasella. Toimistot taasen toimivat pääsääntöisesti päiväsaikaan, joten tämäkin on omiaan vähentämään hankaluuksia.
Itse en ole koskaan tekstiä vaihtaessani törmännyt vuokralaiseen.
En tiedä, onko kukaan muukaan tekstinvaihtaja.
Mitä tuohon uuteen kiinnostavaan kohteeseen tulee, niin eräät henkilöt saattavat olla kiinnostuneita vuokraamaan tilaa varastoksi, mikäli se ostetaan ikkunasanakäyttöön.