Kirjoittaja Aihe: Liian monta kiitosta  (Luettu 8582 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Liian monta kiitosta
« Vastaus #15 : 10.07.08 - klo:00:17 »
En tiedä, joko olette aiheesta täällä keskustelleetkin, mutta minua on ihmetyttänyt tämänkertaisten juhlien uutisoinnin yhteydessä körtti-sanan käytön yleistyminen. Körttiläinen kuulostaisi tutummalta. Ja Sievissä kai on perinteisesti oltu körttisiä.  Körtistä tulee mieleen se körttipuvun takinlieve. Hesarin toimittaja käytti myös sanaa herännäinen!

Juhlat sinänsä olivat hyvät taas kerran. Vuosi vuodelta juhlat vain menevät ohi nopeammin ja nopeammin. Nuorena viikonloppu oli paljon pitempi! Vaan johtuiko siitä, ettei ehditty juuri nukkumaan.  :wink:

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Liian monta kiitosta
« Vastaus #16 : 10.07.08 - klo:00:35 »
Lainaus
Nimittäin on herättäjäjuhlista ja körteistä kyllä sellaisia käsityksiä suurella osalla suomalaisia, että hirvittää.


Eräs työkaveri, joka yhdistää minut körttiläisyyteen, välillä sanoo, että joku kavereistani joskus käy yrittämässä heitä käännyttää ja jos tämä työkaveri itse sattuisi olemaan kotona, niin tämä kännyttäjä kyllä ajetaan pois.
Ilmeisesti jehovantodistajat ovat kyseessä.
En kuitenkaan ole viitsinyt korjata tätä asiaa hänelle, että mitä ilmeisimmin minulla ei ole mitään tekemistä noiden ihmisten kanssa.
Lisään vettä myllyyn ja puhelen, että pitääpä sitten tulla joskus sinunkin ovikelloasi soittamaan ja puhumaan uskonnosta.
Koen jotenkin vastenmieliseksi kertoa hänelle, että olen sen verran hyvä, että tuollainen toiminta ei kuulu tapoihini (jos se edes onkaan hyvä, että tuollaista en harrasta).
Pitäköön väärän käsityksensä, mikäli hänellä oikeasti on sellainen.
Tuosta Mannerheimintien ikkunasta olen kyllä hänelle ja muutamille muillekin työkavereilleni kertonut. Aika moni siellä tietää, että sellaista touhuan.
Työpaikkamme erikoispiirre on se, että toisia kunnioitetaan, joten minkäänlaista negatiivista palautetta en muista kuulleeni työkavereiltani tuosta ikkunatoiminnasta.
Jos joskus jotain negatiivista kritiikkiä on tullut, se on tullut ihmisiltä, joiden elämään uskonto tavalla tai toisella kuuluu.

ps.
Taisi tosin eräs ei-uskonnollinen henkilö antaa negatiivista palautetta asiasta joitain kuukausia ennen toiminnan aloittamista.
Tuolloin eräällä foorumilla kerroin suunnitelmistani.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Liian monta kiitosta
« Vastaus #17 : 10.07.08 - klo:08:29 »
Lainaus käyttäjältä: "maisakai"
En tiedä, joko olette aiheesta täällä keskustelleetkin, mutta minua on ihmetyttänyt tämänkertaisten juhlien uutisoinnin yhteydessä körtti-sanan käytön yleistyminen. Körttiläinen kuulostaisi tutummalta. Ja Sievissä kai on perinteisesti oltu körttisiä.  Körtistä tulee mieleen se körttipuvun takinlieve. Hesarin toimittaja käytti myös sanaa herännäinen!

Juhlat sinänsä olivat hyvät taas kerran. Vuosi vuodelta juhlat vain menevät ohi nopeammin ja nopeammin. Nuorena viikonloppu oli paljon pitempi! Vaan johtuiko siitä, ettei ehditty juuri nukkumaan.  :wink:


Körtti viittaa henkilöön, körttiläinen viittaa ominaisuuteen. Molemmat ovat aivan yhtä käyttökelpoisia kuin herännyt tai herännäisyys tai herännäinen.
Acta, non verba.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Liian monta kiitosta
« Vastaus #18 : 10.07.08 - klo:22:51 »
Itse käytän körttiläinen-sanaa henkilöistäkin, paitsi yhdistelmissä sanon usein esim. "körtti-mummo". Körttinen on minulle vieras sana, vaikka tiedän sitäkin jossain päin Suomen käytettävän. Tämä on kai semmoinen kulttuuri-kysymys, että mitä sanaa käytetään missäkin päin.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Liian monta kiitosta
« Vastaus #19 : 12.07.08 - klo:19:21 »
Körttiläisyys on minulle vapahduttavaa... ei käskyjä ja kieltoja. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä