Kirjoittaja Aihe: Mistä ihmeestä te löydätte sen armon?  (Luettu 16436 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Mistä ihmeestä te löydätte sen armon?
« Vastaus #15 : 12.07.08 - klo:14:46 »
Minä olin köyhän perheen lapsi. Meillä ei ollut satukirjoja. Katselin Suuresta Perheraamatusta satuja... Vanha testamentti oli ykkönen... :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Benkku

  • Vieras
Vanha testamentti, armo.
« Vastaus #16 : 12.07.08 - klo:16:28 »
juhani kirjoitti: 12.07.2008 14:46  
 Vanha testamentti oli ykkönen...

Mooses !  :smt083

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Mistä ihmeestä te löydätte sen armon?
« Vastaus #17 : 12.07.08 - klo:17:25 »
En ole onnistunut enää löytämään armollista jumalaa Raamatusta. Se taitaa olla aika tavallista ex-vapaakirkollisille, koska meiltä vaadittiin enemmän literalistista Raamattuun suhtautumista kuin traditionaalista. Tradition kautta tulkittuna Raamatusta löytyy armollinen Jumala, koska silloin voidaan ottaa huomioon vai tarpeelliset osat ja täydentää loput traditiolla. Myös vapaakirkollisten piirien ristiriitainen opetus vaikuttaa siihen, että en voi löytää armollista jumalaa Raamatusta. Yksi sanoo:"RAAMATTU OPETTAA X! AAMEN! NÄIN ON!" ja toinen viikkoa myöhemmin:"OPPI X ON HARHAOPPI JA VIE HELVETTIIN!!!" Tällaista on tullut ihan tarpeeksi kuultua.

Lähti elämään ajatukset.... tämä on "muistikirjatason viritelmä" eikä valmis.

Mistä löydän armon?
En löydä sitä kirjasta
En löydä sitä itsenstäni
olen etsinyt sitä kauan
Löysin sen tuulesta
etelätuulen kosketuksesta
pohjoistuulen virvoituksesta
Löysin sen metsästä
Linnun laulusta korvissani
Vihreiden puiden havinasta
Siellä on armo
ja armahdan itseni


Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa Lilli

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 10
Mistä ihmeestä te löydätte sen armon?
« Vastaus #18 : 12.07.08 - klo:18:57 »
"En ole onnistunut enää löytämään armollista jumalaa Raamatusta", Teme kirjoittaa. Entä jos sitä ei ole? Traditio on kuitenkin ihmisten itse luoma. Kirkko nojaa - ainakin periaatteessa - Raamattuun, mutta kirkossa luetaan Raamatusta vain valitut palat, varmaankin siksi, etteivät kaiken maailman pikkulillit ahdistuisi hengiltä.

Tommy Hellsten sanoi jossain kirjassaan (muistaakseni Elämän paradokseissa), ettei ole oleellista, onko olemassa jumala. Sen sijaan on ihmisen kannalta ratkaisevaa, onko olemassa rakastava jumala. Pahan jumalan maailmassa ihmisellä ei ole mitään toivoa kuitenkaan, joten väliäkö hällä.

Näin olen koettanut lohduttautua. Ja lohduttautuakseen kai ihmiset kristillisen tradition - tai vaikka körttiläisyyden - ovat pikkuhiljaa luoneet.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Mistä ihmeestä te löydätte sen armon?
« Vastaus #19 : 12.07.08 - klo:19:18 »
Luther sanoi psalmienselityksissään, että paradoksaalisesti Jumala tulee Perkeleenä ensin. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa apellikka

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 108
Mistä ihmeestä te löydätte sen armon?
« Vastaus #20 : 12.07.08 - klo:19:36 »
"Minä muutan Akorinlaakson toivon portiksi" löysin eilen Hoosean 7. luvusta.
Aloin jäljittää, mitä Akorinlaaksossa oli tapahtunut: israelilaiset kärsivät tappion Ain kaupunkia vallatessaan, vaikka sen piti olla helppo. Syy tappioon oli se, että Akan oli himoinnut saaliin joukosta babylonialaista viittaa, hopeaa ja kultaa, varastanut ne ja kätkenyt telttansa alle. Koko hänen perhettään rangaistiin kuolemalla ja polttamalla. Rangaistus tuntuu  käsittämättömältä, vaikka Akan itse antaa Mooseksen kirjan mukaan kunnian Jumalalle.
Minun on jotenkin helppo ymmärtää, että kaunis viitta ja rikkaus houkuttelivat - olen minä sen verran kiertänyt alennusmyyntejä (ja ostanut tavaroita kyselemättä niiden eettistä alkuperää).
VT:ssa on sen käsittämättömyydestä huolimatta inhimillisyyden koko kirjo esillä. Ja pohjavireenä se, että epätoivo voi muuttua toivoksi.
Rispa on muuten yksi mielenkiintoinen nainen VT:n pienistä henkilöistä. 2. Sam. 21:1-14 kertoo etnisistä vainoista ja siitä, mitä yksi ihminen voi tehdä...
Karmivat asiat ja armo ovat kaunistelematta totta. Onneksi Raamattu ei ole sensuroitu menestystarina.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Mistä ihmeestä te löydätte sen armon?
« Vastaus #21 : 12.07.08 - klo:20:49 »
Toinen makkabilaiskirja on yes. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Mistä ihmeestä te löydätte sen armon?
« Vastaus #22 : 13.07.08 - klo:14:38 »
Lilli: Veisaa: Armoa Jeesus odotan. Se lahjoita jo mulle.(tulikohan oikein ulukomuistista)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Armoa Armoa Armoa
« Vastaus #23 : 13.09.08 - klo:21:07 »
Lainaus käyttäjältä: "vaivainen mato"
Menkää Aholansaareen Paavon pirttiin.
Kontatkaa lattialla.
Etsikää armoa lattian raosta.
Niin Paavokin teki


 :wink:  :wink:  :wink:

Ensin tulee syntisyys ja sitten voi tuntea Armon.

En sitten tiedä mitä on körttien armon löytäminen, joku älyllä itselleen selitelty asia vai mikä?
Kaikki valta tekoälylle!

munkki-1

  • Vieras
Mistä ihmeestä te löydätte sen armon?
« Vastaus #24 : 14.09.08 - klo:07:25 »
Eräs luennoitsija käytti nimitystä:  "Palata kasteen armoon"

Eräs kuuntelija kysyi:  "Miten palataan kasteen armoon?"

Luennoitsija jäi hiljaiseksi, eikä kukaan muukaan osannut vastata.

Osaisiko täällä joku kertoa siitä ymmärrettävällä tavalla.

Poissa Juha_123

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 8
Re: Mistä ihmeestä te löydätte sen armon?
« Vastaus #25 : 14.09.08 - klo:08:00 »
Lainaus käyttäjältä: "Lilli"
Lukiessani Raamattua törmään mieli- ja väkivaltaiseen Jumalaan, joka toteuttelee mielin määrin oikkujaan. Hän luo ihmisen, mutta kun tämä ei osoittaudukaan tottelevaiseksi, Hän tuomitsee tämän kadotukseen. Kadotuksesta ihminen voi kuitenkin pelastua uskomalla ei-erityisen-järkeenkäypään sovitustyöhön. Siihen suurin osa ihmisistä ei nähdäkseni takuulla kykene uskomaan, ei ainakaan, mikäli se heistä itsestään on yhtään kiinni. Uskominenkaan ei poista ihmisen velvollisuutta noudattaa Jumalan tahtoa, joka on paitsi varsin sekavasti ilmoitettu, mahdoton ihmisen noudattaa. Jeesuskin sanoo Vuorisaarnassa jotenkin tyyliin: ei jokainen, joka sanoo minulle Herra, Herra, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se joka on tehnyt isäni tahdon. (Eli terve vaan se viimeinenkin toivo.)

Kaiken tämän jälkeen tuntuu vähän kummalta se kirkoissa kaikuva puhe armosta ja rakkaudesta. Lienevätkö siellä äänessä todelliset markkinoinnin ammattilaiset? En ainakaan itse koe mitään armoa saaneeni - enkä kyllä ansainneenikaan, jos rehellisiä ollaan.

Ja jos pelkkä usko riittää pelastukseen, miksi kaikki eivät saa uskoa? Sievä lapunjakajatäti paikallisjunassa kertoi, että Jumala kutsuu ihmistä kolme kertaa, ja jos joka kerralla sanoo ei, uutta tarjousta ei enää heru. Olipas taas armeliasta. Miksi ei kutsuta kovemmalla äänellä? Miksi uskominen on vastoin ihmisen järkeä ja luonnetta (ainakin hyvin monen kohdalla)? Miksi Jumala ei väännä asioitaan rautalangasta niin, että vähemmänkin henkevä kansanosa tajuaisi? Enkä edes usko, että kaikki ihmiset ovat tunteneet jonkin kutsun Jumalalta.

Olen aina uskonut Jumalaan ja Jeesukseenkin, sikäli, kuin järki antaa myöden, mutta lapsuuden jälkeen se on ollut jatkuvasti tällaista taistelua ja ahdistusta. Joskus tuntuu, että olisi helpompi olla, jos usko kokonaan kuolisi. Toisaalta veto, jota tunnen Jumalaa kohtaan, se kaipaus, on mielettömän voimakas, enkä usko, että se on lähtöisin vain minusta.

Anteeksi kovin, kun tulen foorumillenne avautumaan. Käsitykseni mukaan olette niitä harvoja hengenliikkeitä, jossa tällaista puhetta suvaitaan. Teikäläisten seurat ovat mieleeni, vaikka laiskasti vierailen. Käyn silloin tällöin kirkossakin, mutta en koe juurikaan saavani sieltä mitään, ellei musiikkia ja istuskelua hartaassa tilaisuudessa lasketa. Kirkossakin tunnutaan puhuvan niille, jotka jo uskovat, tai ainakin jotenkin ovat nielaisseet tämän kristinuskopaketin. Ja joiden perheet ja ystävätkin ovat, joten uskottomista ei tarvitse piitata eikä puhua...

Toivoisin oikeasti keskustelua tästä. Niiden näkemyksiä, joiden on hyvä olla uskonsa kanssa. Tai miksei ilmankin. Tuntuu, että minun Jumalani vain kantaa ihmiset mahdottoman eteen ja jättää siihen. Yksin.
Minä en sen kummemmin koe kuuluvani mihinkään herätysliikkeeseen,
mutta olen myös lukenut raamattua ja koko raamatun järjestyksessäkin alusta loppuun.

Vanhatestamenttikin on hyvä lukea se vain näyttää, että Jumala on Vanhurskas ja Pyhä Jumala.
Vanhassa testamentti kertoo sodista ja monista väkivaltaisista tilanteista mutta sellainen nykymaailmakin on, täynnä väkivaltaa.

Raamatusta löytää kyllä armollisen ja rakastavan Jumalankin, itse en en haluasi sivuuttaa sitä että Jumalassa on myös viha ihmisten pahuutta kohtaan ja armo ei pelasta jos ihminen ei luovu väkivallasta ja pahuudesta, minusta se on oikein.
Syksy synkkä tullut on,
älä ole onneton.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Läksy läksyn päälle, käsky käskyn
« Vastaus #26 : 14.09.08 - klo:10:10 »
No toi yllä on varmasti oikein.
Noin henkilökohtaisella tasolla armo, armahdus ja armollisuus kyllä minusta vaativat ensin jonkunlaisen synnintunnon ja rauhattomuuden.

Sitä aina välillä tulee mietittyä, että millaista se ja mistä se Armon kokeminen tulee körteillä.

Esikoislestaadiolaisilla on ensin kovaakin lakitextiä, mutta aina ne loppuu murtuneisuuteen ja anteeksipyytelyyn ja halailuun.
 Ns, sovinnonhalaus.
Jos körteillä on niinkuin olen ymmärtänyt on Amonkokeminen jotain, päässä mietittyä Jumala on ylhäällä olen pieni Armon alla, niin onhan se tietysti hienoa, mutta joku synninpäästö toisen ihmisen lausumana, kuten Jumiksessa on sellainen joka antaa sellaisen lisävarmuuden asiaan.

Siis ollaanhan sitä armonalla ja antaahan Jumala anteeksi, vaikka yhteislausunnassa kirkossa, mutta joskus ei oma itse osaa antaa itselleen anteeksi ja silloin on kiva kun on joku joka sanoo ja halaa ja tukien lausuu armon kohdallasi riittävän.

No ehkä körtit nyt vaan ovat niin itsenäisiä ja universaaleja, että tälläiset henkilökohtaiset asiat eivät kuulu niin ajattelu ja problematiikan piiriin?
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Läksy läksyn päälle, käsky käskyn
« Vastaus #27 : 14.09.08 - klo:10:18 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Noin henkilökohtaisella tasolla armo, armahdus ja armollisuus kyllä minusta vaativat ensin jonkunlaisen synnintunnon ja rauhattomuuden.


Tässähän on kysymys uskosta Jumalan armoon. Synnintuntoa saa olla ja rauhattomuuttakin, mutta kysymys on ensisijassa uskosta.

Lainaus
Jos körteillä on niinkuin olen ymmärtänyt on Amonkokeminen jotain, päässä mietittyä Jumala on ylhäällä olen pieni Armon alla, niin onhan se tietysti hienoa, mutta joku synninpäästö toisen ihmisen lausumana, kuten Jumiksessa on sellainen joka antaa sellaisen lisävarmuuden asiaan.


Ja asiassa on perää ihan muutenkin. Se, mikä ihmiselle on mahdotonta, on Jumalalle mahdollista. Jumala on kaikkivoipa, ihminen tiedoiltaan, taidoiltaan ja uskoltaan rajallinen.
Acta, non verba.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Re: Läksy läksyn päälle, käsky käskyn
« Vastaus #28 : 14.09.08 - klo:22:19 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Sitä aina välillä tulee mietittyä, että millaista se ja mistä se Armon kokeminen tulee körteillä.

Lainaus
No ehkä körtit nyt vaan ovat niin itsenäisiä ja universaaleja, että tälläiset henkilökohtaiset asiat eivät kuulu niin ajattelu ja problematiikan piiriin?

Körttikin on vain ihminen. Tai ainakin ihmisenmuotoinen olento.

Mt

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Re: Läksy läksyn päälle, käsky käskyn
« Vastaus #29 : 14.09.08 - klo:23:08 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Sitä aina välillä tulee mietittyä, että millaista se ja mistä se Armon kokeminen tulee körteillä.

Siitähän se evankelisuuski sai alakunsa kun Paavolle ja Hedbergille tuli kränää siitä voiko armon omistaa. Ja kun Paavon mielestä ei voi. Sitä voi nähdä vaan vilauksina.
On mulla näitä armon kokemisia ollut. Armonvilauksia. Vaan en usko, että koskaan saan tuntea armoa omakseni. Jumalan se on ja se sitä jakelee suvereenisti.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna