Kirjoittaja Aihe: Aamuhartaus 15  (Luettu 18773 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #90 : 16.08.20 - klo:07:11 »
Mutta sinä, Herra, olet aina sama ja pysyt aina ikihyvänä, oikeana ja pyhänä, tehden aina hyvin, oikein ja pyhästi sekä järjestäen kaikki viisaudessasi. Mutta minä, joka olen pikemmin valmis peräytymään kuin etenemään, en jaksa pysyä kohdallani, minä kun aina muutun aikojen mukaan. Kuitenkin on asiani pian kääntyvä paremmaksi, kun sinulle näkyy hyväksi, ja sinä ojennan auttavan kätesi, sillä sinä yksin voit minua auttaa ja niin vahvistaa, ettei mieleni enää muutu, vaan että sydämeni kääntyy sinuun yhteen ja löytää sinussa levon.

Tuomas Kempiläinen

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #91 : 20.08.20 - klo:07:03 »
Kiitos sinulle, jolta kaikki tulee, joka kerta, kun minulle käy hyvin. Mutta minä olen edessäsi turhuutta ja tyhjyyttä, ihminen, huikentelevainen ja heikko. Mistä minä voisin kerskata ja mistä pyytäisin kunniaa? Enköhän tyhjästä? Ja tämäkin on suurinta turhuutta. Maailman kunnia on kuin ilkeä tauti, turhuuksien turhuus, sillä se turmelee tosi kunnian ja riistää Taivaan armon. Ken itsellensä kelpaa, ei kelpaa sinulle, ken ihmiskiitosta havittelee, menettää tosi hyvän.

Tuomas Kempiläinen

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #92 : 21.08.20 - klo:06:38 »
Mutta tosi kunniaa ja pyhää ihastusta on riemuita sinussa eikä omassa itsessä, iloita sinun nimestäsi eikä omassa hyvyydessä ja löytää ilonsa jossakin luodussa ainoastaan sinun tähtesi. Olkoon kiitetty sinun nimesi, ei minun; ylistetty olkoon tekosi, ei minun; siunattu olkoon pyhä nimesi, minua älköön ihmiskiitos kohdatko. Sinä olet kunniani ja sydämeni ihastus. Sinusta kerskaan, sinussa riemuitsen kaiken päivää; mutta mitä itseeni tulee, kerskaan ainoastaan heikkoudestani*.

Tuomas Kempiläinen

*2 Kor. 12:5

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #93 : 21.08.20 - klo:08:26 »
Armolaulu, säveltäjä Kari Tikka. Eino Grön laulaa:

https://www.youtube.com/watch?v=qeo3V5KmAFk

Sanat Efesolaiskirjeen mukaan
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #94 : 22.08.20 - klo:07:31 »
Poikani, älä salli ihmisten kauniiden ja sukkelain sanojen viekoitella itseäsi. Sillä Jumalan valtakunta ei ole puheessa, vaan voimassa. Tarkkaa minun sanojani, jotka sytyttävät sydämiä ja valaisevat mieliä; ne tuottavat katumusta, mutta vaikuttavat myöskin lohdutusta. Älä milloinkaan lue sanaa siinä tarkoituksessa, että näyttäisit oppineelta ja viisaalta. Pyri kuolettamaan vikojasi, sillä se hyödyttää sinua enemmän kuin vaikeiden riitakysymysten tunteminen.

Tuomas Kempiläinen

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #95 : 23.08.20 - klo:08:00 »
Kun olet paljon lukenut ja oppinut, on sinun alati palattava samaan alkuperusteeseen. Minä olen se, joka opetan ihmiselle viisautta ja annan lapsenmielisille heleämmän valon kuin minkä he joltakin ihmiseltä taitavat oppia. Se, jolle minä puhun, on väleen viisastuva ja suuresti Hengessä vahvistuva. Voi heitä, jotka ihmisiltä utelevat kaikenlaisia ihmeellisiä asioita, mutta vähät välittävät siitä, kuinka minua palvellaan. Aika on tuleva, jolloin ilmestyy Kristus, opettajien opettaja ja enkelien Valtias. Hän on silloin kuulusteleva, mitä olemme oppineet, so. hän tutkii jokaisen yksityisen omantunnon. Silloin Jerusalemia tarkoin tutkistellaan, ja pimeyden piilot tulevat julki, ja viisasten todistelut vaikenevat.

Tuomas Kempiläinen

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #96 : 24.08.20 - klo:08:02 »
Minä olen se, joka silmänräpäyksessä kohotan nöyrän hengen, niin että se käsittää enemmän iankaikkisen totuuden todistuksia kuin se, joka kymmenen vuotta on opiskellut kouluissa. Minä opetan ilman sanahelinää, ilman oppilauseiden ristiriitaa, ilman kunnianhimoa, ilman vastatodistusten kamppailua. Minä olen se, joka opetan maallisia ylenkatsomaan, nykyiset hylkäämään, ikuisia etsimään, iankaikkisiin mieltymään, maallista kunniaa karttamaan, loukkauksia kärsimään, asettamaan kaiken toivon minuun, olemaan haluamatta mitään paitsi minua ja yli kaiken tulisesti minua rakastamaan.

Tuomas Kempiläinen

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #97 : 05.09.20 - klo:07:50 »
Poikani, monessa asiassa on sinun oltava tietämätön ja pidettävä itseäsi kuolleena maailmasta ja sellaisena, jolle maailma on ristiinnaulittu. Monen asian ohitse on sinun myöskin kuurona kuljettava ja mieluummin ajateltava sitä, mitä rauhaasi sopii. On hyödyllisempää kääntää silmät pois epämieluisista asioista ja sallia kullekin oma mielensä kuin sekaantua riitaisiin keskusteluihin. Jos asiasi ovat Jumalan kanssa oikein ja pidät mielessäsi hänen tuomionsa, voit helposti jättää vastustajasi voittajiksi.

Tuomas Kempiläinen

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #98 : 06.09.20 - klo:07:03 »
Oi Herra, mihin olemme joutuneet? Ajallisen menestyksen vuoksi katkerasti itketään, vähäisen voiton vuoksi nähdään työtä ja vaivaa, mutta hengellinen vahinko unohtuu pian ja tuskin tulee lopultakaan mieleen. Siihen kiinnitetään huomio, josta ei ole mitään hyötyä, mutta se laiminlyödään, joka on kaikkein tarpeellisin; näin ihminen luisuu ulkonaisiin, ja jollei hän pian palaja, hän mielihyvin ulkonaisiin vaipuu ja uppoaa.

Tuomas Kempiläinen.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #99 : 05.10.20 - klo:09:20 »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #100 : 06.10.20 - klo:08:49 »
Onnellinen on se, joka ei noudata
väärämielisten suunnitelmia,
ei toimi niin kuin syntiset
eikä viihdy tyhjänpuhujien seurassa.
Vaan häntä kiinnostaa Herran laki
ja sitä hän harrastaa yötä päivää.
Hän on kuin veden ääreen istutettu puu,
joka tuottaa säännöllisesti hedelmää
ja jonka lehdet eivät lakastu.
Kaikki, mitä hän tekee, menestyy.


Psalmi 1, Psalmit nykysuomeksi, heprealaisesta alkutekstistä suomeksi Jussi Aro 1973

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #101 : 06.10.20 - klo:10:55 »
Pena ehkä aloittamassa uutta sarjaa, hyvä juttu.   :eusa_angel:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #102 : 07.10.20 - klo:07:58 »
Nyt siis, kuninkaat, järkiintykää,
ottakaa varoitus varteen, maan hallitsijat.
Palvelkaa Herraa pelolla,
suudelkaa vavisten hänen jalkojaan,
jotta hän ei vihastuisi ja teille kävisi huonosti,
sillä hänen vihansa syttyy äkkiarvaamatta.
Onnellisia ovat kaikki, jotka turvaavat häneen.


Psalmi 2

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #103 : 08.10.20 - klo:07:23 »
Herra, onpa minulla paljon vihollisia;
kovin monet hyökkäävät kimppuuni.
Monet sanovat mnusta:
"Ei Jumala enää häntä auta."
Mutta sinä, Herra, olet minun kilpeni,
sinä olet kunniani, sinä kohotat minut arvoon.
Minä huudan äänekkäästi Herraa;
hän vastaa minlle pyhältä vuoreltaan.


Psalmi 3

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #104 : 09.10.20 - klo:07:42 »
Vastaa minulle, kun huudan sinua,
oikeudenmukainen Jumalani!
Sinä voit lievittää hätääni,
sääli minua ja kuule rukoukseni!
Te ihmiset, kuinka kauan käännätte kunniani häpeäksi?
Miksi rakastatte turhia puheita
ja noudatatte valheita?
Huomatkaa, että Herra on ollut minulle ihmeen ystävällinen;
Herra kuulee, kun huudan häntä avuksi.
Vaikka olettekin kiihtyneitä,
älkää tehkö syntiä;
miettikää asiaa vuoteillanne ja olkaa hiljaa.
Uhratkaa oikeita uhreja
ja luottakaa Herraan.


Psalmi 4