Kirjoittaja Aihe: Tänään 76  (Luettu 13618 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tänään 76
« Vastaus #45 : 02.02.23 - klo:14:19 »
Erehdykset ovat opettavaisia, kun ne korjataan.



Aivan suuresti ja täydellä sydämellä,  mielellä ja ymmärryksellä yhtä mieltä.

Tästä en voi olla muistamatta keskustelua kun oltiin nuoria lääkäreitä ja muutoink9in ketä nyt oin elämä tuonut polulleni.  Kaikki olivat yksimielisiä siitä,  että lääkäri erehtyy ja usein,  koska  asiat jotka hänen tulee hallita eivät ole ollenkaan niin helppoja ja yksiselitteisiä,  kuin luullaan.  Ja että ainoastaan se erehdys on vaarallinen, jota ei korjata! 

Yksi joukostamme arveli,  että menettää auktoriteettinsa jos tämän tunnustaa.  Jessus.  Kysyin, antaako siis mieluummin ihmisen vaikka kuolla, kuin tunnustaa ilmeisen tosiseikan . 

Yksi tulin vastaan myöhemmin,  hän ei i k i n ä  erehdy.


Siinä on vaarallinen ihminen.  Ja väärässä ammatissa.

Eniten tunsin tyyppejä --- joihin lukeuduin --- jotka jäivät pyörittelemään päässään,  että joku ei nyt natsaa siinä jutussa.  Jalka on liian kipeä ollakseen vain vähän kolahtanut,  vaikka röntgenkuva olikin puhdas --- soitetaan ja vaivataan saapumaan uudestaan. sillä välin juostaan talon etevimmän rötgenkuvien tulkitsijan luo,  juupa,  kun alkuun on turvotusta rtg  voi näyttää puhtaalta mutta huomaanko,  tuossa on pikkupikkuikkuriikkinen pehmeän osan k a a r t u m a   ja se murtuma on sen alla piilossa ----- minä opin uutta ----


tai veivataan koko viikonloppu,  meniköls se lääkeliuos nyt sittenkin väärin ja mennään sunnuntaina työpaikalle laskemaan lääkelaskua uudestaan ja soitetaan potilaalle  että  ottaa  milliä vähemmän tai muuta luovaa


On ne sitten v eemäistä sakkia,  lääkäri.  Sillä lailla häiritsevät kun justiin olis päästy syömään ne soittaa!


Mutta kuulkaa.  Kun joku dokkari esitteli että suomalaiset h ä p e ä v ä t  joitakin ammatteja,  teki mieleni soittaa yle:en ja kertoa kuinka syvästi olenkaan hävennyt omaani,  saanut kyllä kuulla olevani se veemäisin ihminen jota maa päällään kiantaa ja muuttuneeni sellaiseksi ihan pääsykoepäivinä (neljä). 

Että sillai.  Luin Fimnetin keskustelupalstalta miten lääkärit eivät v i i t s i   laskea lääkkeitä eksaktisti vaan kirjoittelevat kaiken maailman otetaan-1-2 -tarvittaessa -- ja pakkauksia pitää purkaa ja tulee jäätävää tappiota ---


ja muistin taas olevani p a h a  i h m i n e n    ihan sen helkkarin pääsykokeen takia kun se pahius meni läpi ja minä olin tarpeeksi tyhmä ottaakseni sen opiskelupaikan  vastaan ---


Tulis pommi ja tappais.  Minä tarkoitan täyttä totta. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Tänään 76
« Vastaus #46 : 02.02.23 - klo:15:56 »

Olen saanut yleensä hyvin avun lääkärin luona käynnistäni. Muutama vuosi sitten minulla oli kupeet kipeänä molemmin puolin. Eka lääkäri tiesi opastaa toiselle, joka katseli laitteillaan ja tämä sanoi "pitäisi leikata". Sain lähetteen ja ennen kuin puoli vuotta oli mennyt, tuli tieto ja ohjeet, että Raahessa asia hoidetaan. Meitä oli taksikyytillinen miehiä, kun siellä kuljimme.
 
Ruutin kuolemassakin sain hyvän lääkkeen, en ole halunnut siitä pyrkiä eroonkaan. Oikeastaan en uskalla.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Tänään 76
« Vastaus #47 : 02.02.23 - klo:17:51 »
On ne sitten veemäistä sakkia, lääkärit.

Onpa opettajana olemisessakin nurjat puolensa. Peruskuvio lienee asenne, että oppilas onnistuu oman lahjakkuutensa takia, mutta epäonnistuu huonon opettajan takia. Tavallaan koulutyössäkin on elämästä kysymys. Tulevan elämän perustaahan koulussa koetetaan rakentaa. Opettajan ja oppilaan toimivaan suhteseen kuuluu tietty epätasa-arvo; opettaja on vanhempi, joka tietää, osaa ja neuvoo, oppilas on nuorempi ja osaamattomampi, joka tarvitsee neuvoja. Tätä on nuorten joskus vaikeakin sulattaa. Ystävämme Viisveisaaja voisi kertoa lisää.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33646
Vs: Tänään 76
« Vastaus #48 : 02.02.23 - klo:18:31 »
Kyllä pankkitoimihenkilökin sai kuulla monet haukut, vaikka fiksummat ymmärsi ettei ollut meidän syy jos jono on pitkä ja edellisellä asiakkaalla oli pitkä asiointi.

Eilen silmäklinikalla kun odotin kolmanteen tutkimukseen vieressä istui kaksi miestä. Molemmat olivat kovasti pitkästyneen oloisia. Minä siihen loihen lausumaan: Kyllä olen täällä olen saanut jo yli kymmenen vuotta jonottaa ( vitsiä yritin ). Niin se nuorempi oli kiukkuinen ja sanoi että hän oli jo huoneessa kun käskivät hetkeksi käytävälle. Hän on ollut tässä jo  p u o l i  tuntia.

osasto oli pullollaan silmäpotilaita  parivuotiaasta liki satavuotiaaseen ja tällä nuorella miehellä oli kiire.

Erhedyksiäkin olen jonkun kerran joutunut sairaaloissa kokemaan.
1970-luvulla saksalainen anestesiaa antanut lääkäri antoi liian vähän ensin, liikuin leikkauspöydällä. Sitten hän antoi lisää, liikaa, niin etten meinannut herätä. Sain adrenaliinia ja siitä tuli melkoinen päänsäsrky. Voi olla että se tuli nukutuksestakin, en enää muista. Ylilääkäri kuitenkin kertoi minulle miten oli käynyt. Se oli hienosti toimittu.

Silmäklinikalla sain kerra pitkävaikutteisen pupillien laajennistipan. Miten olikin osunut hoitajan käsiin, kun sitä käytetään vain potilaissin jotka tuodaa osastolata tutkimuksiin ja palautetaan taas osastolle.

Muutoin olen hyvää apua saanut lukuisiin tarpeisiini. Muistan lääkäteitä ja hoitajia rukouksissa, kunhan satin muistamaan.   :eusa_pray:

Tuen Lääkäreitä ilman rajoja Ukrainan vuoksi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33646
Vs: Tänään 76
« Vastaus #49 : 02.02.23 - klo:18:33 »
Pahoittelen kirjoitusvirheitä, toivon että asia ymmärretään.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tänään 76
« Vastaus #50 : 03.02.23 - klo:04:52 »
uskon teitä ja etenkin Penaa ja varmasti jokainen voisi kertoa työstään,  että kyllå vaan meilläkin ja oli se kamalaa,  enkä rupea kinaamaan.  Minulla nyt kuitenkin oli kaksi ammattikoulutusta,  ja niistä totean, laulajana ja laulun opettajana olin tuntuvaesti suojatumpi  siitä huolimatta,  että virheellinen opetus saattaa johtaa äänivaurioon, joka käheyttää,  jota sitten korjataan siellä lääkärin vastaanotolla --- knk  tai  foniatri tai kyoumpikin ja usein uudelleen on opittava´koko äänen muodostua jotta voi edes puhua ----


Kaikesta huolimatta kukaan ei kuollut, enkä joutunut kuulemaan,  kuinka hirveä opihminen olin. Nyt lopetan omasta puolestani,  tämä ei ole ikinä johtanut muhinkään.  mutta 1944 kiitos kauniista sanoista,  kiitosta sai ääriharvoin,  tai omilta potilailta kyllä mutta jatkuva julkinen teilaus teki ammatin harjoittamisesta mahdottoman raskasta. 

Opettajien lapsena muistan hyvun 1970-luvun teurastustalkoot,  Pena ehkä ainoana ymmärsi miten todell tahdoin vain kuolla pois ilmaa pilaamasa.   
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Tänään 76
« Vastaus #51 : 03.02.23 - klo:07:42 »
^
 :039:

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Tänään 76
« Vastaus #52 : 03.02.23 - klo:16:18 »
Minä olen syntisen pääkaupunkiseudun kasvatteja. Jonosta jonoon minä odotin. En tykkää lääkäreistä. Neurologit ovat siedettäviä.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33646
Vs: Tänään 76
« Vastaus #53 : 05.02.23 - klo:09:33 »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tänään 76
« Vastaus #54 : 05.02.23 - klo:11:02 »
Minä olen syntisen pääkaupunkiseudun kasvatteja. Jonosta jonoon minä odotin. En tykkää lääkäreistä. Neurologit ovat siedettäviä.
'

Joopa.  Niille kun opetetaan ensimmäisenä vuonna kuinka ihmisiä kohdellaan huonosti,  seuraavana kuinka sotketaan hyvinvoivien terveitten ihmisten elämä ja loppuaika harjaannutetaan yleisessä ilkeyilyssä.  Pääsykokeessa keskitytään valikoimaan joukosta ne varmasti inhottavimmat hakijat.,  ja sitten ne vain syö,  vetää lonkkaa ja harjoittelee toisillaan sitä, kuinka vain saataisiin kasvatettua päivystysjonoja ja aiheutettua ihmisille ylimääräistä harmia,  ja erikoistumisvuosia keskitytään siihen.  miten vain osattaisiin vetää lonkkaa mankua lisää liksaa ja  harjoitellaan ilkeyttä.

Kyllä kuule tiedetään.  Mutta tiesitkö sinä,  etteihän neurologi mikään oikea lääkäri olekaan,  se ei osaa olla tarpeeksi ikävä töykeä typerä ja tehdä tyhjäksi kilttien hyvinén sairaanhoitajien ankaraa ponnistelua ihmisten auttamiseksi.

Kyllä on kuultu,  siitä saakka kun olin niin syntymäytyhmä,  ilkeä, vastenmielinen ja häijy että erehdyin koko tiedekuntaan.  Mikä tiede,  eihän ne edes osaa mitään.  Kun juttu vuoti tietoon -- siis että katsottiin riittävän pahaksi sisäänotettavaksi ---  aloitti ensimmäinen loputtoman jeremiadin siitämiten ki a m a l i a   kaikki l
ääkärit on. 

No,  sinä  teit kyllä n minulle ensimmäisenä vuonna selväksi kun yleensä tunnettiin,   ettet pidä m inusta ja onhan minussa tietenkin paljon alkjon p a l j o n  muutakin puelessäö.  Ky,llä se niin on, että se ammattikunta on kokonaan lakkautettava.  Hyvää yritystä on,   suurin osa häipyi 90-luvulla puuhaamaan muuta, niin kuin itsekin tein.  Pääsin sanomaan, kun puhelin soiu ja siellä ruikuettaan, arvaa mitä se lääkäri nyt mulla-mitä se lääkäri nyt-ämitä se lääkri -- kun sain sanottua, mitäs tänne rimputat,  ei ole edes tuttu,  ja lopulta,  en ole koko ammatissa. 


Ei muuta kuin lopulliseen ratkaisuun.  Niin on kautta aikojen päästy kaikista viholliskuvista,  kannatan kovasti kaasukammioitten rakentamista ja jokaisen taopamista,  kun et ketrtan tykkää. 

Oli se onni (tai enpä tiedä)  että viime kesänä kun tuli munuaisaltaan tulehdus ja koko munuaistoiminta romahti, kaksi niistä tuhlasi viikonloppunsa pelastaakseen henkeni. 
Kyllä se on parasta että teet vain jokaisella heti selväksi ettet yhtä
än tykkää. Enhän minäkään tykkääö papeista pankkineideistä pankkirouvista ja pahin kokemus taitaa olla näistä  kunniakörteistä.  Se on sitä joukkoonrakastamista!

Kyllä se olisi viisasta vain hirttäytyä,  sillä tavalla maailma pelastuu. 

Toisinaan minä ihmettelen ihmisten typeryyttä.  Ne nämä nuo on en-tykkää - kuin kalanmaksaöly tenavan suussa ja kaikki ammation oerusteerlla.  Se tiedetään jo ennaltas , ei olis kannattanut edes tulla vastaanotolle kun niin pahoin tekivät että yötä myöten mokomat yrittyivät pelastaa minut ja munuaiseni.  Mutta kun olin jo tajuton ja kun joku on tarpeeksi h ö l m ö   pitääkseen minusta ammatostani hulimatta,  että hälytti ensihoiyajat ja vaati viemään sairaalaan, ettei ei se känni9ssä ole eikä mömmöjä vedä.  Voi miten ajattelematonta.  .


Mitäs sitten tulit? 


Kun ei sinustalkaan yhtään tykätä. 
« Viimeksi muokattu: 05.02.23 - klo:11:13 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tänään 76
« Vastaus #55 : 05.02.23 - klo:11:17 »
Mainitaan nyt,  se joka soitti ambulanssin ei ole körtti. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tänään 76
« Vastaus #56 : 06.02.23 - klo:06:08 »
Todella paljon anteeksi.  Onhan jokaisella oikeus olla pitämättä  ihan kuinka itse kokee ja haluaa.

Luulen kuitenkin,  että  valtaosa lääkäreistä tekee vilpittömästi parhaansa,  eikä kaikki terveydenhuollossa koettu ikävä johdu mistään ammattiryhmästä lainkaan niin suoraan kuin olen toodennut useimmiten kuviyeltavan.


Opinnot olivat hyvin raskaat,  ja vastoin luuloa lukukausi alkoi kuukautta aikaisemmin kuin muissa tiedekunnissa. En jaksaisi sitä toista kertaa, enkä jaksaisi enää työtä-,  jossa liian usein saa pelätä vahingoittavansa toista ihmistä,  kun koettaa auttaa.  Arvelisin,  että suurin osa kokee ja koki samoin. 


En väsynyt potilaisiin,  väsyin siihen kaikkeen mikä tapahtyi työn ulkopuolella,  Vältin ammattini kertomista, mutta joskus sitä ei  voinut välttää.  Ja ihmisillä oli esittää kuinka väärin toimivat k a i k k i   ja kuinka p i t ä i s i   toimia.  Oma epilepsiani paheni vähitellen.

Aivan varmasti joukossa on eri tavalla kolhiutuneita ja suorastaan mätiä omenia,  eikä lääkri niin kovin harvoin ole itsekin potiias.   Ei  ole mitään ihmisryhmääei edes asmmattiryhmää  jonka voi niputtaa yhteen :  Minä en tykkää. 

Valitettavasti siitä tulee natsikomento mmieleen,  kun juutalaiet, romanit, homoseksuaalit, saadaan  tapettua,  elämä muuttuu hetkessä  onnelliseksi.   Jos lääkärit aina niin ja näin,  ei kärsimystä olisi. 

Olen kuullut miin paljon paremman toiminnan ehdotuksia,  että  niistä voi kirjoittaa kirjan. ne joko ovat mahdottomia,  tai seuraava vaatija esittä päinvastaista. On esitettävä kaikki hoitovaihtoehdot komplokaatioineen -- useimmiten näin kai toimitaan -- ihan kamalaa kun pitää itse valita niin väärin niin väärin. 

Kaikki ei koskaan ole etevimmän, ahkerimman, lahjkkkaimman, nöyrimmän ekspertinkään käsissä. 

Ja jos jse otenkin helpottaa, kaikilla on vapaus vihata myös minua.  Kohtahan tämä on ohi. 
 
« Viimeksi muokattu: 06.02.23 - klo:06:18 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Tänään 76
« Vastaus #57 : 06.02.23 - klo:07:39 »
Lääkärit tekevät luultavasti parhaansa. Potilaan kokemat hankaluudet taitavat johtua laitosten hallinnollisista ongelmista ja niistä johtuvista vaikeista työolosuhteista. Asiasta on ollut paljon julkisuudessakin. Avustavan henkilöstön karsiminen teettää lääkäreillä työtä, joka ei heille kuuluisi. Tarkoitan toimistotyötä välinehuoltoa ja muuta vastaavaa. Ne harmit heijastuvat potilaiden kohtaamisiin. Jonot pitenevät ja tapaamisista tulee kiireisempiä ja töykeiltä tuntuvia.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Tänään 76
« Vastaus #58 : 06.02.23 - klo:13:28 »

   Tänään Saamelaisuuden päivänä veisattiin lisävihkosta, siis uusista virsistä säkeistö saameksi Katu-Pappilan aamuhartaudessa.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33646
Vs: Tänään 76
« Vastaus #59 : 06.02.23 - klo:14:02 »
Näin lippujen liehuvan Lahden Yhteiskoulun Ja Lahden Lyseon saloissa. En muistanut miksi liputettiin. Aamulla kuulin aiheesta seinän läpi telkkarista.

Tulin hammaslääkäristä. Poski on yhä puuduksissa . Poistettiin kolmihaarainen juuri ja tehtiin pieni paikka toiseen hampaaseen.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)