Kirjoittaja Aihe: Keskustelua herännäisjulistuksesta  (Luettu 73097 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

kääntynyt

  • Vieras
Keskustelua herännäis-julistuksesta
« Vastaus #75 : 04.02.07 - klo:09:02 »
Etsiskelin tässä netissä yhtäläisyyksiä körttiläisyyden ja lestadiolaisuuden välillä,körttiläisyyden takana on pietisti ja herrnhutilaisuutta kirjoittaa Mauno Salomäki herännäisyys eilen, tänään ja huomenna.
Lestadiuksen äiti kuului pietisteihin jolta Lestadius sai kasvatuskristillisyyden mutta omakohtaiseksi se tuli lukijaistytön lapin Marian kautta, tämän jälkeen Lestadius jakoi pietististä ja herrnhutilaisuus kirjallisuutta heränneille kirjoittaa taas Suomen teologinen instituutti, Seppo Leivo, L L L Pohjoiskalotin herättäjä?
Paavo Ruotsalaisesta ja Malmivaarasta lukemani kirjoitukset kuvaavat samankaltaisesta opista kuin Lestadius julisti?

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Re: Keskustelua julistuksesta
« Vastaus #76 : 04.02.07 - klo:09:11 »
Lainaus käyttäjältä: "dnasukil"
Viel ossin esittämiin." Mitä on herättävä ja parannusta vaativa julistus ja mistä sen tunnistaa? "Yksinkertaisuus on helppo sanoa suulla, mutta työläs yksinkertaiseksi tulla on" (vanha siioni 109)
  Jospa osaisikin suoraan sanoa tuohon yksinkertaisen vastauksen, olisin jo pitkällä.
 Muistan piispa Simojoen lausuneen eräässä tilanteessa julistusta koskevasta;"puhuja tulee kuulluksi, jos sanoma on suodatettu puhujan oman elämän läpi."
 Luulen siinä sanotun jotakin perillemenon tavoitellusta ihanteesta. Aitous lienee siinäkin melkoinen avu. Kuvittelen tilannetta, siis kuvittelen, papin hämmästystä, jos saarnan jälkeen alaksi Sakastiin virrata jonossa ihmisiä kysymään;"mitä minun pitäisi tehdä, että pelastuisin"? Näin tapahtui Pietarin Jerusalemissa pitämän saarnan jälkeen. Tätä kyselyä on kohdallanikin pitkitetty ja varma vastaus odottaa tuloaa. Sitä jään vieläkin ikävöimään.


Tuo meidän viimeisen Arkkipiispan sana oli hyvin kokemusperäinen ja osuva. Jos eletää siivosti ja muutkin tekee niin ei synny raatelevia kokemuksia, joista syntyisi väkevä saarna kuin teeskentelemällä. Se lienee päivän ongelma?
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Keskustelua herännäisjulistuksesta
« Vastaus #77 : 04.02.07 - klo:11:52 »
Lainaus käyttäjältä: "kääntynyt"
Paavo Ruotsalaisesta ja Malmivaarasta lukemani kirjoitukset kuvaavat samankaltaisesta opista kuin Lestadius julisti?


En tiedä mitä asioita heidän opeistaan tarkoitat, mutta itse olen ymmärtnyt että Laestadiuksen opissa on keskeistä synteien antaminen ja saarnaaminen anteeksi kristuksen nimessä ja veressä, samoin kuin siitä seuraava mielellinen ja elämäällinen muutos. Jokainen katuva saa syntinsä anteeksi Jeesuksen kristuksen nimessä ja veressä, ja jokaisella oikeamileisellä kristityllä on valta ne anteeksi antaa, siis vain edelleen siinä Jeesuksen Kristuksen nimessä ja veressä.

Ruottalainen taas käsittääkseni opetti ettei ihmisellä itselläään ole voimaa tehdä tuota parannusta, eikä siis valintaa jos Jumala ei sitä hänelle anna. Eikä Ruottalaisen milestä ole tärkeää niinkään syntien anteeksi saaminen kuin antaminen. Näin hän kuuluu Jumala keskeisen teologian kannattajiin, teologian, jossa ihminen ei ole tärkeä eikä hänelläole minkää laista vaikutusta taphtumiin jotka vievät armoon ja pelastumiseen. Näin ihminen onkin subjektin sijasta objekti armotyön kohde, ei siihen vaikuttaja tai saaja, vaan kohde ilman omia ansioita.

Tosin Laestadiuksenkin opissa Jumala synnyttää ihmisessä synnintunnon, ilman sitä ei ihmisellä ole voimaa vastustaa Perkelettä.

Jos joku tuntee asiaa paremmin ja hoksii minun jälleen kerran selittäneen läpiä päähäni, niin korjatkaa ihmeessä. Tiedot Laestadiuksesta opn poimittu J.A. Maunun kirjasta, ja opit Ruottalaisesta taas muistoja Aholansaare rippikoululeiriltä, oppi-isänä Urpo Karjalainen. Olen saattanut tulkita läheteitäni väärin, joten korjatkaa ihmeessä.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Herännäisyyden julistusta
« Vastaus #78 : 04.02.07 - klo:16:05 »
Molempien herätysliikkeiden (körttiläisyyden ja leatatiolaisten) alkujuuret ovat Tornionjokilaaksossa ja perustuvat ns. Vilkundin herätysliilleeseen.  

Tuo syntien  antamisen julistaminen on jokaisella kastetulla kristityllä. Kaste antaa oikeutuksen tähän.Tämän olen kuullut itseltään, Jaakko Eleniukselta. Pietari sai valtuutuksen tuohon jukistamiseen Matt 16:19. Muut opetuslapset Tuomasta lukuunottamatta Joh. 21:22 - 23. Lukekaa ihte Raamatusta.

PR ja LLL olivat kirjeenvaihdossa. LLL ei tykännyt PR:n viinankäyttöä. Siinä oli erimielisyyden alku. Lisää tuli myöhemmin Lukekaa Saarisalo:
Paavo Ruotsalainen Erämaanvaeltaja. Kirjastoissa on LLL koskevaa kirjallisuutta. Samoin löytyy kirja Juhani Raattamaasta. Lukekoon jokainen  nuo kirjat, ettei tulisi sanottua väärää todistusta lähimmäisestä.

LLL saarnasi Lapin raittiiksi. Erno Paasilinna sanoo.' saarnamiesten kulkiessa kylät raitistuivat, rahaa he eivät tuoneet kyliin'.

Joku lestatiolainen oli vihjaillut Aku Rädylle, jotta tämä ei pääsisi Taivaaseen. Aku Kuului kysyneen:'Onko Taivaassa oviremontti, minä olen luullut, että Kristus on sinne ovi.
Sinne ollaan menossa, kuka milläkin lailla, veräjä on auki. (Viimeiset kiusaukset)

Poistin henkilöön menevän loukkauksen
Seppos
[/size]

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Keskustelua herännäisjulistuksesta
« Vastaus #79 : 05.02.07 - klo:14:24 »
Tänäisen Hengellisen kuukausilehden numerossa oli herännäisjulistuksesta hyviä kommentteja Eleniuksen kirjoituksessa. Lukekaapa ne.

Jos teille ei tule tilatkaa tai kysykää kirjastosta. Jos sinne ei tule pyytäkää tilaamaan. Se on niin halpa, että ei se rahasta jää kiinni.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

kääntynyt

  • Vieras
Keskustelua herännäis-julistuksesta
« Vastaus #80 : 06.02.07 - klo:07:17 »
Jos ihminen tulisi autuaaksi vesikasteella, tai jollain muulla omalla tavallaan, turhaan Jeesus olisi hikoillut ketsemanessa ja kuollut ristillä ja koko raamattu olisi turhaan kirjoitettu.
Tosin kaste kyllä tarvitaan ja sillä tarkoitetaan taivaallista tulikastetta joka on pyhän-hengen kaste. Johannes Kastaja muistutti, minä tosin kastan vedellä mutta minun jälkeeni tulee se joka kastaa pyhällä-hengellä ja Johannannes kastoi parannuksen kasteella josta myös Luther muistutti totisella katumuksella ja parannuksella joka tapahtuu kun Jumala avaa sokean raukan silmät.
Silloin ihminen on kuljetettu hengellä ketsemanen yrttitarhaan katselemaan ketä hän rääkkää ja golgatalle jossa maallinen vapahtaja kuolee.
Kaikki ihmiset jotka ovat läpikäyneet Jumalan vaikuttaman armojärjestyksen ovat saaneet taivaanvaltakunnan avaimet käyttöönsä jolla he sitovat ihmisiä synteihinsä ja päästävät synneistä jossa on pyhä-henki mukana sillä pyhä-henki on oven vartija ja jolle se avaa kukaan ei sulje ja taasen jolle sulkee kukaan ei avaa.
Siksi ei ole suotta kirjoitettu,etsi ensin seurakunta niin sinulle kaikki annetaan, sillä se seurakunta on Maria joka pyhän-hengen vaikutuksesta tulee raskaaksi ja synnyttää Jumalalle lapsia ja seurakuntaansa Herra Jeesus tulee viimeisenä päivänä hakemaan iankaikkisiin häihin. Jumalan siunausta tiellä ja matkalla.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Keskustelua herännäisjulistuksesta
« Vastaus #81 : 06.02.07 - klo:10:02 »
Taivasten valtakunnan avaimista olen toista mieltä. Ne on annettu käsitykseni mukaan seurakunnalle yhteisesti eikä jokaisen plakkariin. Toki saamme milloin vain muistuttaa toisiamme Jumalan vanhurskaudesta ja rajattomasta armosta. Yksityisiä 'tuomiokapituleja' emme saa perustaa.

Poissa rami

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 22
Keskustelua herännäisjulistuksesta
« Vastaus #82 : 07.02.07 - klo:18:05 »
Mistä avaimista nyt puhutaan? Onko joku nähnyt niitä? Kuka on niillä lukkoja availlut? Minä luulin, että taivasten valtakunnan avaimet on Jeesuksella, mutta tietoa tästä asiasta minulla ei ole. Auttakaa!

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Keskustelua herännäisjulistuksesta
« Vastaus #83 : 07.02.07 - klo:18:17 »
Lainaus käyttäjältä: "rami"
Mistä avaimista nyt puhutaan? Onko joku nähnyt niitä? Kuka on niillä lukkoja availlut? Minä luulin, että taivasten valtakunnan avaimet on Jeesuksella, mutta tietoa tästä asiasta minulla ei ole. Auttakaa!


Kyllä sinä oikeassa olet. Ei siinä kaveriapu auta eikä estä. Valta on yksin armollisella Jumalalla. Jos hänen armonsa suo voimme päästä ilman omaa ansiota sisään yksin armosta ilman ansiota. Ihmiset tykkäävät omia asioita, jotka eivät ole heidän saati meidän.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

kääntynyt

  • Vieras
Keskustelua herännäis-julistuksesta
« Vastaus #84 : 08.02.07 - klo:03:04 »
Kaikki kirjoitetut mielipiteet kannattaa tutkia, vahvistaako pyhä-raamattu väittämän vai ei.
Raamattu on tosin ihmisten kirjoittama mutta pyhältä-hengeltä vaikutettu ja Jumala avaa ymmärrystä jos ihminen sitä tarvitsee, sillä ei kaikki kirjoitus ole ymmärrettävissä niin kuin ensilukemalta ymmärtää.
Luther aikanaan kehoitti ihmistä tutkimaan hengellisiä kirjoituksia ja puheita ovatko ne Jumalasta vai ei, sillä jos ne eivät ole Jumalasta ne ovat ristiriidassa raamatun kanssa ja silloin on kysymyksessä eksytysten hengestä jonka tarkoitus on pettää ihmistä ettei hän tulisi totuuden tuntoon.
Jeesus oli synnitön saarnaaja joka opetti Jumalan tahtoa ja kuinka ihminen tulisi autuaaksi eli saisi pelatus varmuuden jo täällä armonajassa ja ne opetukset ovat edelleenkin voimassa, mutta eksytysten henki opettaa niin et Jeesuksesta tehdään valehtelija.
Kannattaa tutkia kuka lupaa et Jumala on armollinen kaikille ihmisille ja kehoittaa huoraa vain huoraamaan varasta varastamaan pettäjää olemaan hyvässä turvassa kun kaikki on kerran maksettu?
Ei Jeesus lupaa synnissä elävälle synninrakastajalle taivaanvaltakuntaa vaan on sanonut, ellette käänny ja tule niinkuin lapset ette tule sisälle taivaanvaltakuntaan.
Sama tie joka oli opetuslapsilla on myös tämänajan ihmisen kuljettava jos mielii autuaaksi tulla ja sille tielle ei pääse omalla voimalla saati kulkisi sitä omalla voimalla . ÄLÄ USKO IHMISEEN VAAN USKO JUMALAAN JA HÄNEN SANAANSA JA JUMALAN LÖYDÄT HÄNEN SEURAKUNNASTAAN. Lupaus on annettu, etsivä löytää ja oveen kolkuttavalle ovi avataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Keskustelua herännäisjulistuksesta
« Vastaus #85 : 08.02.07 - klo:07:36 »
Kääntyneen lauseissa on edelleen oma jylhä voimansa, mutta niiden väliin löytynyt tila saa ne nousemaan lentoon. Kiitos!
'Synninrakastaja' sai minut miettimään, ovatko kaikki synnin tekijät sen rakastajia. Kuinka moni on ajautunut ympäristön esimerkin tai jopa painostuksen vuoksi elämään väärin jopa itsekin siitä kärsien? Kuinka moni näkee varastamisen, pettämisen tai huoraamisen ainoana vaihtoehtona, kun muunlainen elämä ei onnistu? Onko epäonnistuminen ihmisen oma vika vai onko hänet joku vahvempi siihen ajanut?
Kristityn tulee mielestäni taistella syntiä vastaan paitsi itsessään, myös syntisiä valtasuhteita vastaan ympäristössään. Yksin siitä ei tule mitään, ei ainakaan ilman Kristusta.
Jumalan rajaton armo, joka on maksanut kaiken jokaisen puolesta, on meidän kaikkien syntisten toivo, rakastamme sitten tai vihaamme sitä värää mitä teemme.

uskova

  • Vieras
Keskustelua herännäisjulistuksesta
« Vastaus #86 : 08.02.07 - klo:11:32 »
Käsite "synninrakastaja" kuulostaa siltä, että ihminen elää jatkuvasti synnissä ilman halua parannuksentekoon vaan tykkää tehdä syntiä eikä halua siitä luopua. Eri asia taas on se, että jos ihminen tekee tahtomattaan syntiä, että on sidos syntiin. Monella tupakoijalla, alkoholistilla ja huumeidenkäyttäjällä on tämä ongelma, kun taas jotkut noistakin ihmisryhmistä ja muistakin synnissä eläjistä eivät edes halua vapautua ja tehdä parannusta.

Pyhä Henki näyttää synnin, vanhurskauden ja tuomion. Uskon, että tämä tarkoittaa sitä, että ihminen näkee totuuden asioista ja kun näin tapahtuu, ei ihminen enää yksinkertaisesti halua tehdä syntiä, sillä Jeesus kärsi ja kuoli juuri syntien tähden, joten olemme  toisin sanoen jokainen synneillämme ristiinnaulinneet Jeesuksen, emmekä halua jatkaa.

Uskoisin, että kun opimme tuntemaan Kristuksen rakkauden joka on kaikkea tietoa ylempänä, emme enää yksinkertaisesti pysty tekemään mitään pahaa itsellemme tai toisillemme, koska rakkaus vaatii sen, rakkaus jonka Jumala on vuodattanut sydämiimme.

Varastamisesta, pettämisestä ja huoraamisesta: on parempi olla selviämättä kuin selvitä pahantekemisen siivittämänä, ainakin omasta mielestäni. Olen ollut usein siinä tilanteessa, että ei olisi paljoakaan vaihtoehtoja mutta aina on ruokaa siunaantunut jostain.

Ei epäonnistuminen aina ole ihmisen oma vika, monesti kyllä mutta joissain tapauksissa vahvempi ajanut hänet siihen niin kuin sanoit, Pena.

Tuosta en ole samaa mieltä, että kristityn tulisi taistella syntiä vastaan, sillä Jeesus on JO voittanut sen. Vapauteen Kristus meidät vapautti :) ainoastaan usko ja rakkaus voi sen vaikuttaa, että vapaus tulee konkreettiseksi elämässämme ja usko tulee kuulemisesta, kuuleminen Jumalan sanan kautta. Rakkauden Jumala vuodattaa sydämiimme Pyhän Hengen kautta.

Kuollut ei voi tehdä syntiä, Jeesus on kuollut kertakaikkiaan pois synnistä, synnittömänä. Jos olemme kuolleet yhdessä Hänen kanssaan, emme enää elä itse vaan Jeesus Kristus meissä. Liha on kuollut, silloin liha ei enää voi tehdä syntiä. Jeesuksen veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä :)

Tässä käsityksiäni asiasta sen perusteella, mitä raamatusta käy ilmi.

Kääntynyt: lisäisin, ettei Jeesus ollut ainoastaan synnitön saarnaaja vaan itse Jumala, joka tyhjensi itsensä ja tuli ihmiseksi, Jumalan Poikana, Hän on Jumalan toinen persoona :)

Kokonaisuudessaan kun luin viimeisen kirjoituksesi, voin yhtyä tuohon tekstiin kokonaisuudessaan!

On myös totta, että Jumala avaa ymmärryksen. Sanoohan raamattu: ei yksikään profetia ole ihmisen omin neuvoin selitettävissä. Myös raamattu sanoo samassa kohdassa, että raamattu on Pyhän Hengen vaikuttama täysin. Pyhä Henki ei raamattua taas tulkitse, henkilökohtaisesti en usko tulkintoihin koska ne menevät aina pieleen, tulkinnat ovat ihmisen oma yritys selittää raamattua, vaikka raamattu nimenomaan ilmoittaa ettei yksikään raamatun profetia ole ihmisen omin neuvoin selitettävissä.

Lainaus
1:20 Ja tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä;
1:21 sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta.

Toinen Pietarin kirje

Mitä olette mieltä tuosta raamatunpaikasta? Uskon, että se on juuri niinkuin siinä lukee!

Siunausta rakkaat veljet ja sisaret Kristuksessa Jeesuksessa!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Keskustelua herännäisjulistuksesta
« Vastaus #87 : 08.02.07 - klo:15:42 »
Uskon, että Henki neuvoo meitä useimmiten ihan omaa järkeämme tukien. Tulenliekit ja tuulen humaukset ovat kovin harvinaisia. Tekisi mieleni lisätä, että onneksi ovat.

kääntynyt

  • Vieras
Keskustelua herännäis-julistuksesta
« Vastaus #88 : 08.02.07 - klo:21:20 »
Uskova tuo ihan oikein esille kun ihminen on armahdettu niin hän ei enään halua tehdä syntiä eli uudelleen ristiinnaulita Jeesusta ja niinkuin raamattu todistaa alkaa sota syntiä vastaan ja niinkuin herra itse pyhässä kirjassa tuo esille, teidän pitää pyhät oleman sillä minä olen pyhä.
Harva ihminen Johannes Kastajan aikana uskoi et Jumala puhui Johanneksen suulla kun Johannes saarnasi uusperhettä vastaan ja sen seurauksesta menetti henkensä ja totta on tänäkin päivänä kun Johannes huusi, maailmaan on syntynyt vapahtaja joka vapauttaa ihmisen perkeleen kahleista, on hyvä muistella Daavidia jonka ikkunan alle Batseba tuli kylpemään niin rietas nosti niin suuren himon et Daavid lankesi ja syyllistyi huoruuden syntiin ja jottei synti tulisi julki niin hän kuninkaana määräsi Batseban miehen rintamalle jotta tämä menettäisi henkensä ja niin tulikin tapahtumaan.
Saamme lukea raamatusta kuinka Jumala lähetti Naattanin puhuttelemaan Daavidia ja mitä se vaikutti, todellakin Daavid kasteli kyyneleillään yövuoteensa kun synnillinen elämä rupesi polttamaan omaatuntoa ja sen seurauksesta palasi Naattanin luo joka saarnasi tällaiselle särjetylle ihmiselle, sinun siemenestä on syntyvä se joka rikki polkee käärmeen pään ja se taas vaikutti ilon Daavidissa jonka silmät oli aukaistu ja samalla murheen kun omat lapset ovat huonolla tiellä ja niin hän ryhtyi saarnaamaan parannusta omille lapsilleen? Turhaanko, niin hänen oma poikansa oli maannut siskonsa mutta lapset nousivat isäänsä vastaan ja niin on kaikkina aikoina tapahtunut kun Jumala tuo vihansa syntiä kohtaan esille niin ihmiset rupeavat huutamaan ristiinnaulitse, ristiinnaulitse.
Jumalan mies Stefanus kivitettiin hengiltä kun saarnasi totuutta ja voitte lukea kuinka apostolien kävi tai satavuotta ennen Lutheria, Hus poltettiin roviolla josta on kuvattu kun vanhus kanto risuja myös Hussin jalkojen juureen johon Hus oli vastannut voi vanhusta kun ei tiedä kenet hän polttaa? Ihmeellistä täällä taivaanalla kun totuutta on aina vihattu ja petosta rakastettu ja pidetty totuutena, mutta kaikki karmeus on vihaajien edessä tuomiopäivänä kun eivät pääse mihinkään karkuun ja kaikki valkenee et täällä armonajassa he ovatkin olleet Jumalan vihaajia ja vainoojia ja todellisuudessa kristityt joita he ovat vihanneet olivat muistuttaneet heille siksi että heille hyvin olisi käynyt mutta he itse ylenkatsoivat ja eivät uskoneet ja halunneet tulla totuuden tuntoon, kun varma asia on ettei Jeesus jaa ihmistä perkeleen kanssa vaan silloin kun Jeesus tulee sinne asumaan perkele ajetaan sieltä pois.
Jeesus tulikin suurien syntisten tähden jotka tarvitsivat omakohtaisen vapahtajan mutta ihminen joka elää homoudessa tai huoruudessa , vihaa varkaita vaikka itselleen sen salliikin käyttää aikaansa kaikenlaisten petosten suunnitteluun ja toteutukseen ei elämä ole tullut vielä synniksi ja siksi raamattuun on myös kuvattu, hedelmistä oksa tunnetaan...No täytyy välillä jo lopettaa ja jättää asia Jumalan haltuun, vain hän voi tehdä mahdottomasta mahdollisen ja niin hän tekeekin.

Poissa dnasukil

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 64
Letadiuksesta
« Vastaus #89 : 09.02.07 - klo:20:16 »
Lars Leevi Laetadiuksen elämänkerta ia oppi löytyvät täältä netistä osoitteesta;Lars Levi Laestadius Talosen tutkimus.
veteraani