Kirjoittaja Aihe: Kristityksi kääntyminen  (Luettu 9725 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kristityksi kääntyminen
« Vastaus #15 : 23.04.16 - klo:13:42 »
Vanha luonnehdinta taisi olla; " Ne jotka ovat tällä tiellä ". Ja tunnuskuva oli  kala.
Tällä tiellä on monia sivuteitä, ja kalan kuvan ottavat autonsa takaluukkuun vain kaikkein hurskaimmat. Katakombeihin ei ole enää tarvetta.No, ehkä ääri-islamistisissa yhteisöissä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Kristityksi kääntyminen
« Vastaus #16 : 26.04.16 - klo:11:33 »
ISIS nimittelee kristittyjä nasaretilaisiksi. Jokainen kristityn talo merkittiin arabialaisella N-kirjaimella. Olla kristitty Irakissa. Se on ollut mahdotonta. Tilanne tuskin palaa enää koskaan ennalleen. Nasaretilaiset on joko tapettu tai pakkotettu pois  .
Acta, non verba.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Kristityksi kääntyminen
« Vastaus #17 : 26.04.16 - klo:11:58 »
Voi olla, että kristityt voisi tulla muslimeiksi. Ainakin minä, joka asuisin Irakissa. Mutta veisaisin piilossa siikkareita, vaikka olisin rukoushetkiin kuuluttava.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kristityksi kääntyminen
« Vastaus #18 : 26.04.16 - klo:14:28 »
ISIS nimittelee kristittyjä nasaretilaisiksi. Jokainen kristityn talo merkittiin arabialaisella N-kirjaimella. Olla kristitty Irakissa. Se on ollut mahdotonta. Tilanne tuskin palaa enää koskaan ennalleen. Nasaretilaiset on joko tapettu tai pakkotettu pois  .

Irakissa oli yli miljoona kristittyä diktaattorin aikana, mutta nyt suurin osa heistä on paennut tai tapettu.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8333
Vs: Kristityksi kääntyminen
« Vastaus #19 : 28.04.16 - klo:20:04 »
 :-\
Kyllä niitä muslimeitakin kääntyy kristityiksi.

Luulisi että naiset ainakin kun näkevät tätä länsimaissa naisten asemaa alkaisivat miettimään Islamin asennetta naisiin.
Vaikkakin onhan vanhatestamentti ja uusikin aika sovinnistista luettavaa.

Pahin virhe minusta oli länsimaissa se päivä, kun naiset saivat äänioikeuden.
Tik toc.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kristityksi kääntyminen
« Vastaus #20 : 04.05.16 - klo:20:40 »
Näin Helatorstain aattona linkitän Eino Leinon Helkavirsistä kertomuksen Herrastamme Vapahtajasta joka teki ' Pahimmasta parahan '

Herramme Vapahtajamme;

http://www.saunalahti.fi/~alboin/helkavirsia/helkavirsia2.htm#herramme_vapahtajamme
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kristityksi kääntyminen
« Vastaus #21 : 15.05.16 - klo:08:42 »
Tänä vuonna itsekseni mietiskeltyä. Nuoruuden seirakunnassa sitä niin korostettiin, kääntymystä, että kristittynä eläminen jäi sikseen. Toivon nyt että olisi ollut toisin.  Siitä olisin kaivannut muuta kuin että se on sitä muiden käännyttämistä, sillä sellaiseen en enää aikuisena kyennyt.  Paljon muuta ja arvokasta olisi pitänyt ymmärtää toisin. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kristityksi kääntyminen
« Vastaus #22 : 15.05.16 - klo:09:04 »
Lisäksi " kääntymys" määriteltiin toisin kuin uskontokunnan vaihto enkä enää taida saada kiinni siitä mitä ihmettä lopulta tarkoitettiin kun tahdottiin kristityistä tehdä kristittyjä.

Itse etsin edelleen sitä armollista Jumalaa, körttejä en juuri ole halunnut enkä uskaltanut lähestyä. Ihminen joka sanoo ettei kanssani voi keskustella olettaa kenties olevansa ainoa.  Samaa on sanottu joskin yleensä epilepsian tähden ja erityisesti siihen liittyneen sivusairauden takia, rumaltahan kumpikin näyttää. Minusta on tullut arka, ja taitaisin tarvita vähän armollisuutta ihmisiltä. Sen tähden nuo vuosittaiset Italian matkat ovat merkinneet paljon. Siellä on väkeä, joka taitaa kulkea samoissa mietteissä. Samoja vielä lisäksi, eli uskallan olla heidän seurassaan.
« Viimeksi muokattu: 15.05.16 - klo:09:09 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Kristityksi kääntyminen
« Vastaus #23 : 23.05.16 - klo:13:35 »
Ei kai me itse voi kääntyä. Jumala vanhurskauttaa kenet tahtoo, ei Hän siinä meitä tarvitse. Omin käsin tehty kääntymys on yleensä lyhytaikainen.  Jumalan äänen kuuntelu on eri juttu, vapaaehtoisesti, ei pakosta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kristityksi kääntyminen
« Vastaus #24 : 23.05.16 - klo:16:55 »
Ei kai me itse voi kääntyä. Jumala vanhurskauttaa kenet tahtoo, ei Hän siinä meitä tarvitse. Omin käsin tehty kääntymys on yleensä lyhytaikainen.  Jumalan äänen kuuntelu on eri juttu, vapaaehtoisesti, ei pakosta.

Tähän ajatukseen yhdyn kaikesta sydämestani, sielustani ja hengestäni.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kristityksi kääntyminen
« Vastaus #25 : 24.05.16 - klo:00:45 »
Tähän ajatukseen yhdyn kaikesta sydämestani, sielustani ja hengestäni.

Luonnollisesti voimme keskustella kahdesta eri asiasta:  Jumalan teoista sydämissämme tai siitä, mitä ulkoa päin näemme. Jumalan teot jäävät meidän sil iltämme salatuijsi. Siten harras kristitty -- ulkoapäin -- saattaa olla kova ja julma, koska hän ei muuhun kykene, tai, mihin täällä on viitattu, Jeesuksesta Kristuksesta milloinkaan mitään kuulematta jäänyt olla kokosydäminen Jumalan lapsi sillä " myös iankaikkisuuden olen piirtänyt heidän sydämiinsä" .

Armottomuus, anteeksiantamattomuus ja kovuus?

Onko taustalla sitä, että "Jumala käänsi kristityksi" (  tällä sivustolla tosin tavallisesti " körtiksi" ) vai oma menneisyys, jo lapsuus joka olikin jotakin muuta kuin " rajoja ja rakkautta" ?   Siihen en osaa vastata!

Missä määrin elämän syvät iskut, pettymykset, lojaliteetin pakko, " tämän puolella minä ainakin olen" -asenteet näkyvät sitten hänessäkin, joka on " Jumalan kääntämä kristitty? ".  En tiedä!

Sen tähden lopulta ajattelen, olisiko totta tämä:  Jumala on suuri ymmärrys ja suuri rakkaus. Hän kyllä tietää, miltä pohjalta itse kukin joutuu kamppailemaan, Hän näkee ihmissydämeen, Hän  näkee, milloin tuo kykenisi armahtamaan toista mutta ei halua. Tai toisin päin:  Elämän iskut eivät auta jaksamaan.

Jopa niin, kun ajattelen elämääni ja mitä näin kolmekymmentä vuotta:    Hänen mielensä on niin särkynyt, etteivät ihmiset jaksa nähdä hänessä kuin vihamielisyyttä. Kenties joskus kapea--alaista; ja tuollehan en ikinä anna anteeksi, ja tuonhan ajan tieheni, ja tuotahan kiusaan tuota vihaan vihaan, vihaan, hän on kaikkeen syypää!

Tämän kaiken yläpuolella on Jumala, jonka ajatukset ovat korkeammat kuin ihmisen, yhtä korkealla kuin taivas on maasta.

En kenties puhu siitä mitä minulle on Kristuksen seuraaminen muutoin tai toisin kuin opin lapsena kotona, mutä pitkin elämääni itse etsin, kukin löytänee oman tiensä, nääritelmänsä, sen mitä se " ihan täsmälleen ja varmasti on" . Omat ajatukseni eivät ole körttiläisiä, varsin mahdollista! Miksi niiden pitäisi olla? En tiedä. Etsin armollista Jumalaa, en körttisuuruuksia. 
« Viimeksi muokattu: 24.05.16 - klo:00:54 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.