Kirjoittaja Aihe: Kotiseurat  (Luettu 2840 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Kotiseurat
« : 23.03.09 - klo:21:01 »
Olen körttikodin kasvatti ja naimisissa henkilön kanssa, jonka vanhemmat ovat toisesta herätysliikkeestä. Totesimme jo seurustelun alkuvaiheessa, että meillä ei ole mitään ongelmaa eri herätysliiketaustoista, koska molemmat turvaamme Jeesuksen sovitustyöhön.

Olemme käyneet molempien suuntien seuroissa. Minä olen saanut erittäin lämpimän vastaanoton puolisoni herätysliikkeen seuroissa. Koskaan minulta ei ole kysytty, olenko uskovainen. Jotenkin kammoan sitä kysymystä.

Kun itse järjestämme seuroja, pyydän ja toivon sinne erityisesti naapureita ja ystäviä. Täkäläisistä naapureista ei löydy ensimmäistäkään körttiläistä, mutta meille tulee muita ihan tavallisia ihmisiä seuroihin. Useamman kerran olen hävennyt melkein silmät päästäni, kun seuravieraista heränneet ovat alkaneet panetella muiden herätysliikkeiden ihmisiä ja tekemisiä. Nolottaa kauheasti "ulkopuolisten" puolesta, mitä he ajattelevat tällaisista puheista. Vielä kun tiedetään, miten me körttiläiset mainostamme olevamme suvaitsevaisia ja nöyriä kristittyjä. Valitettavasti en näe tuollaisissa kommenteissa mitään nöyrää enkä suvaitsevaista.

Miten tällaiset puheet saisi fiksusti karsittua seuratilanteista? Ei haluttaisi häpäistä ketään, mutta mukavaa olisi olla yhdellä koolla ilman raja-aitoja.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Kotiseurat
« Vastaus #1 : 23.03.09 - klo:21:49 »
Miten saisi typerät puheet fiksusti loppumaan? Siinäpä vasta kysymys. Koulussakin pitää aina käyttäytyä vähän huonosti, jotta huonosti käyttäytyvät oppilaat huomaisivat, että opettaja on tosissaan.

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Kotiseurat
« Vastaus #2 : 23.03.09 - klo:23:24 »
Itse ehkä yrittäisin tuollaisessa tilanteessa ottaa puheenvuoron ja esittää hillitseviä vasta-argumentteja ja johdattaa keskustelun vaarattomammille vesille.

Ei ole mitään järkeä ruveta vertailemaan uskoja silloin kun paikalla on ihmisiä eri taustoista. Vaikka asioista oltaisiin perimmiltään samaa mieltä, niin jo pelkkä terminologia ja sanojen merkitysten vivahde-erot aiheuttavat ihan turhia konflikteja. Tällaiset keskustelut voidaan käydä jossain muualla, jos niitä on pakko käydä.
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Kotiseurat
« Vastaus #3 : 24.03.09 - klo:07:43 »
SV 115:5-6
SV 191

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Kotiseurat
« Vastaus #4 : 24.03.09 - klo:14:05 »
Kiitos asiallisista ja rakentavista vastauksista.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa jarkko

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 36
Kotiseurat
« Vastaus #5 : 24.03.09 - klo:15:51 »
Ei ole mitään järkeä ruveta vertailemaan uskoja silloin kun paikalla on ihmisiä eri taustoista.
--------------------------------------------------------
Eikä seläntakanakaan     :!:

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Kotiseurat
« Vastaus #6 : 24.03.09 - klo:20:55 »
Totta!
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Kotiseurat
« Vastaus #7 : 24.03.09 - klo:21:29 »
mietitään itse miten mm. käsite "usko" ja "uskovaisuus" ymmärretään muiden herätysliikkeiden piirissä ja kun on ymmärretty niin lutteeruksen rakkauden teologialla saadaan kaikki ymmärtämään toisiaan...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Vs: Kotiseurat
« Vastaus #8 : 08.08.09 - klo:06:42 »
Useimmilla alueilla on netissä seurakalenterit. Jos syksyn osalta eivät ole vielä ilmestyneet, eiköhän kuukauden sisällä. Koska näin julkisesti, että vaikka Australiassa näkee, ilmoitetaan kotiseuroista, eikö silloin voi mennä vaikkei tuntisikaan! Kieltämättä arka asia. "Häiriköintiä" tiedän tapahtuneen, kun kaksi tuiki tuntematonta "elementtiä" kohtaa. Mutta rohkea rokan syö. Tiedämmehän toki itsemme: osaamme olla ja käyttäytyäkin. Jossei tapa, vahvistaa.  icon_wink
Näillä sanoilla saattelen sinut, rakas lukijani, körrttiläisiin kotiseuroihin. Herra siunatkoon teitä ja varjelkoon teitä. Herra kirkastakoon kasvonsa teille ja olkoon teille armollinen. Herra kääntäköön kasvonsa teidän puoleenne ja antakoon teille rauhan. Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Aamen.

http://www.h-y.fi/alueet/index.html
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024