Kirjoittaja Aihe: Hämmennystä Tampereen hiippakunnassa  (Luettu 71730 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Markus

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 30
    • http://www.myspace.com/asuntamarkus
Hämmennystä Tampereen hiippakunnassa
« Vastaus #15 : 27.05.06 - klo:18:36 »
Toinen osapuoli taitaa varoa herättämästä mediaa ja toinen esittää kyllä mahdollisimman kärjistettyjä mielipiteitä, ehkä juuri median tai ainakin joukkojen sympatian kerätäkseen. :P
Mr. Godot told me to tell you he won't come this evening but surely tomorrow.

Poissa Hheikki

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 31
Hämmennystä Tampereen hiippakunnassa
« Vastaus #16 : 28.05.06 - klo:22:53 »
Toivoisin myös että näitä kysymyksiä käsiteltäessä muistettaisiin myös psykokulteissa uhriutuneita ja hyväksikäytettyjä. Itsellänikin on kokemuksia kultinoimaisen lahkolaisuuden ja suggestiotyöskentelyn kohteena olosta: yksi edessä, toinen takana ja molemmin puolin huojuttamassa ja mesoamassa. Alkuun yhteistä rytmitystä ylistyslaulun mantraa toistamalla ja herkistelemällä kuulijat vaatimuksilla omasta pyhityksestä, omasta kuuliaisuudesta ja palavasta rukoustaistelusta.

Oma kokemukseni ei ollut nokialaisista, mutta terveydenhuollon puolelle  pääkaupunkiseudulla on jo tihkunut uutisia nokialaisuudesta. Jotkut hurmahenkisyydessa haavoittuneet syyllistyvät ja syyllistävät itsensä, kun "voittava" rukoustyö ei tuonutkaan "tulosta" eivät taudit hävinneetkään. Välttämätön psyykenlääkitys saatetaan laiminlyödä. Todistuspuheenvuoroissa olisi kuulema (vahvistamaton tieto) kerrottu psyykenlääkkeiden jättämisestä. Jos tällaista mallia on annettu, niin taatusti turvallisuutta Helsingin joukkoliikenteessä ei ole parannettu! Lukekaapa myös nokialaisten lehteä: ei palstaa ilman rahan ruinaamista. Rahan kärttäminen oli toistuva ohjelmanumero myös siinä kokouksessa, jota kävin seuraamassa.

Kaitsenta ja rakentava vuoropuhelu olisivat varmasti olleet paikalla jo aikoja sitten. Hurmahenkisyydellä on joskus ollut todella traagisia seurauksia: Maria Åkerblom tuli nyt mieleen. Hänen liikehdinnästään muuten löytyy kaksi kiinnostavaa tutkimusta, Voipiolta ja Björkstrandilta. Åkerblomhan oli jopa ensimmäinen  tuomittu hypnoosinväärinkäyttäjä Suomessa.

No, tulipa vähän kärjekkäästi kirjoitettua. Miksi tämä uskominen ja uskonyhteisöt ovat niin hankala juttu...

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Hämmennystä Tampereen hiippakunnassa
« Vastaus #17 : 28.05.06 - klo:23:39 »
Uskominen ei ole uskoa. Käsite usko... me emme tiedä siitä. Jumala tietää. Ja Hänhän ei ole meille sanonut sitä. Tämä on luterilaista kristillisyyttä. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Hämmennystä Tampereen hiippakunnassa
« Vastaus #18 : 29.05.06 - klo:07:57 »
Hheikki, onko sulla tuosta "Nokialaisuuden" näkymisestä pk-seudun terveydenhuollossa mitään kirjallisuusviitettä? Lukisin erittäin mielenkiinnolla. Ja luulen, että PK-seudulla se terveyshuollon puolella näkyminen ei ole "Nokialaisuuden" takia, vaan "cityläisyyden" (Suur-Helsingin srk, City srk, Risteryspaikka,  Raamattu puhuu jne. srk:than ovat vaikuttaneet pk-seudulla erittäin pitkään ja käyttävät hyvin samanlaisia metodeita, kuin Nokialaisuus. Sitten perinteisessä vapaakirkollisuudessa käy silloin tällöin ulkopuolisia saarnaajia, jotka myös käyttävät samanlaista tyyliä kuin Koivisto. Sen tämän hetken brändinä on "New Wine" tai "Uusi viini" -nimitys.)

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa Hheikki

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 31
Kysypä SMS:stä
« Vastaus #19 : 29.05.06 - klo:23:38 »
Kiitos, Teme, täydentävästä infosta! Ai kenttä onkin näin monimuotoinen. Olen ollut tietoinen vain Siiloanista, Elämän Sanasta ja Nokia Misshönistä. Taisin nyt niputtaa Nokialaisuuteen muutakin hoidantaa... Pitää ottaa selvää noista muista. Kiitos Teme!  

Huomioni ovat "anecdotal" eli kollegat ja mielenterveysalan järjestöt ovat alkaneet viime aikoina ihmetellä enemmän. Kirjallisuusviitettä ei ole antaa, koska mikään taho ei seuraa varsinaisesti uskonnollisen viitekehyksen alla tapahtuvaa pseudoterapeuttista tai laajemmin mielenterveydelle haitallista toimintaa. Tietoja ei kukaan kerää mielenterveystyön harmaasta vyöhykkeestä eikä psykolahkojakaan/terapiakulttejakaan mikään viranomaistaho monitoroi.

SMS:n Pirkko Lahti viittasi syyskuun (05) Kotimaassa uskonnollisessa viitekehyksessä tapahtuvaan puoskarointiin; jutun oli tehnyt toimittaja Johannes Ijäs, julkaisutietoa ei minulla tähän hätään ole, mutta se liittyi SMS:n puoskarikirjelmaan (14.6.05) ministeriöille. Hakusanalla "puoskarilaki" saattaa löytää kiinnostavaa ja kirjavaa keskustelua verkosta. Suomen Mielenterveysseurasta kannattaa kysellä lisää ja vaikka raportoidakin ongelmista.

Karismaattisuuden ääri-ilmiöiden lisäksi piilossa olevia ongelmia tuottaa viidesläisyyden ja herätyskristillisten piirien ympärille rakentunut laillistamaton ja valvomaton terapiatoiminta.
- On sukupuolivähemmistöjen (pseudo)kristillistä (pseudo)terapiaa, ns. "eheytys"- tai "korrektiiviset" hoidot, mikä täyttää kaikki kvakkerismin (quackery) tunnusmerkit: pseudotieteellinen termistö, omatekemät tittelit ja hengellinen tavoite, manipuloivat menettelytavat.
- On jopa viikonloppukurssitettuja "sielunhoitoterapeuttejakin"! Oikea oma ammattinimike ja kaikki! Mikä kielellinen nerous: 'terapia' on suomeksi 'hoito'.

Omakohtaistakin kokemusta "hoidannoista" on, mutta ei siitä nyt.

Psykokultissa tai sielunhoitoterapiassa uhriutuneen asema on toivoton. Kukaan ei usko tai halua tehdä. Ja ennen kaikkea uhriutunut syyllistää itsensä tai hänet syyllistetään. Voimakas emotionaalinen tai jopa taloudellinen sitominen tekee oikeuksiensa ajamisen hyväksikäyttö- tai virhekohtelutapauksessa hankalaksi. Ehkä jonkinlainen Tukholman panttivankisyndrooma vaikuttaa.

Jotenkin toivoisin, että ihan kaikki ja ihan kuka vaan ei ryhtyisi ihmisen mielenterveyden ongelmia romplaamaan. Kun Sana, sakramentit, kyselevä rukous ja seurat ovat perusravitsemus ja useimmiten ihan riittämiin, niin olisi hyvä, että terveydenhuollon ihmistenkin annettaisiin tehdä työnsä rauhassa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Hämmennystä Tampereen hiippakunnassa
« Vastaus #20 : 30.05.06 - klo:08:31 »
Suomen Lääkärilehdessä 20/2006 on Markku Antolan artikkeli Parantuminen karismaattisessa liikkeessä. Se kuuluu kiinnostavaan sarjaan Uskonto ja lääketiede. Laitan tähän jutun ingressin:

Karismaattisen liikkeen ydin on henkilökohtainen uskonnollinen kokemus tulemisesta Pyhän Hengen valtaamaksi. Siinä ihminen voi kokea eheytyvänsä sisäisestä rikkinäisyydestään, parantuvansa fyysisestä tai psyykkisestä sairaudesta sekä tuntea, miten Jumala rakastaa häntä ja antaa synnit anteeksi.
Usein tapahtumaan liittyy kuplivan ilon ja kiitollisuuden kokemus. Tähän voivat liittyä erilaiset fyysisesti havaittavat tapahtumat kuten kielilläpuhuminen, profetoiminen, itku tai nauru, kaatuminen jne.
Monille uskonnosta täysin piittaamattomille ihmisille karismaattinen kokemus on saanut aikaan täydellisen elämänmuutoksen. Kokemuksen merkittävyys vaihtelee sen mukaan, paljonko kokijan maailmankuva muuttuu kokemuksen seurauksena,
Vaikka lääketieteellistä näyttöä parantumisesta ei olisikaan, voi rukouksella olla silti merkitystä potilaan hyvinvoinnille. Tämä on ymmärrettävää sen käsityksen pohjalta, että sairauksilla on usein psykosomaattinen ulottuvuutensa.

Kirjoitus perustuu mm Matti A. Miettisen ja Johanna Räsäsen 1980-luvulla tekemiin tutkimuksiin. Niiden yhtenä tuloksena kerrotaan havaintoa, että esirukoukseen hakeutuminen tapahtui usein fyysisen tai psyykkisen sairauden vuoksi ja rukouksen kautta saatu apu taas koettiin useimmiten henkisellä ja hengellisellä tasolla.

Kovin kriittistä otetta ei siis Antolan artikkelista löydy, asiaa on kuitenkin tutkittu tieteenkin keinoin. Tulos on mielestäni kuitenkin jotenkin kevyt. Kokemusta paranemisesta, jota ei kuitenkaan voi lääketieteellisesti osoittaa, arvostetaan henkisen ja hengellisen tason tapahtumana. Hm...

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Hämmennystä Tampereen hiippakunnassa
« Vastaus #21 : 30.05.06 - klo:09:17 »
Ok. Tuo teksti liittyy siis 80-luvun ja sitä varhaisemman karismaattisen liikkeen toimintaan. 80-luvun lopulla tapahtui karismaattisen liikkeen sisällä aika raju muutos, joka vei perinteiset karismaattiset liikkeetkin yhä enemmän:"Kaikki tarpeeksi uskovat parantuvat" -linjaa kohti. (Ja sitten nuo uudet "nokialaiset" systeemit taas opettavat ihan avoimesti kritiikittömän uskon ja nöyrtymisen vaatimusta parantumiselle.) Tuo näkemys altistaa ei-psykosomaattisista oireista kärsivät erittäin vakavalla hengelliselle väkivallalle. Juuri hengellisen nettityön puitteissa olen lukenut todella rajuja tekstejä aiheesta. Yksi vertasi noiden liikkeiden tomintaa:"Hengelliseen raiskaukseen." Hän selvisi sentään hengissä ja kohtuullisen ehjänä pihalle karismaattisesta liikkeestä.

Perinteinen helluntailainen karismaattisuus tulee katomaan vähitellen. Tuo on minun arvioni. Suomeen raahataan niin paljon saarnaajia ulkomailta ja he uppoavat suomalaisiin kuin kuuma veitsi voihin. Paljon melua, paljon ääntä, paljon kilinää ja kalinaa. Mutta mitä niiden lisäksi? Ainakin saarnaajille isot tulot.

Pidetään körttiläinen kulttuuri veisuuna ja seuroina. Niiden keskellä saa hajonnutkin olla juuri sellaisena romuna, kuin satuu olemaan. Ja siellä Kristus on itse teippailemassa haavoja - ilman suurta melua ja kolinaa.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Hämmennystä Tampereen hiippakunnassa
« Vastaus #22 : 30.05.06 - klo:10:02 »
Antolan Markku kirjoitti toki nokialaisuudestakin, mutta tutkimuksia siitä ei ehkä ole. Toivottavasti joku fiksu jo tekee sellaista. Voin kuvitella ettei Koiviston ja kumppaneiden meno ole vielä kaikkein villeintä Suomessakaan. Niilo Ylivainio 80-luvulla on jäänyt mieleen lempeänä Jumalan armon julistajana, jonka kohtalona oli tulla huijatuksi keskiolutkampanjan keulakuvaksi. Nykyiset saarnamiehet saattavat olla häneen verrattuna paremmin kouluttautuneita mutta kylmäsydämisempiä villitsijöitä.

Poissa Hheikki

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 31
Hengellinen uhriutuminen: aihe ei hävinne
« Vastaus #23 : 30.05.06 - klo:14:23 »
Mitä, Nokialaista hurjempaakin on?

Menee ehkä offtopic, mutta Antolan kirjoitusta lukiessa hoitotieteen ja hoitotyön perinteestä lähtevä ei voi olla iloitsematta siitä, että lääketieteessäkin on huomattu se hoitotieteessä jo pitkään huomioitu seikka, että potilaalla on sekä sosioemotionaalisia että henkis-hengellisiä tarpeita ja vapaaehtoistyötä, vertaistukea ja lähimmäisapua tarvitaan. Hoitajaopiskelijat  kuulevat tämän jo ensimmäisenä lukukautena, kun hoit oprosessia aletaan pähkäillä ja opintoihin kuului pakollisena vielä 90-luvulla kliininen teologia. Ehtoollisessa avustamiseen, sairaan puolesta rukoilemiseen ja kuolevan hoitoon opetetaan hoitajia edelleenkin.  Kotimaistakin hoitotieteellistä tutkimusta on ollut saatavilla aihepiiriistä jo parikymmentä vuotta.

Lähemmäksi topicia: hengellisen uhriutumisen näkökulmasta tilanne ei ole hääppöinen. Terveydenhuollon ammattilaiset eivät tunnista psykokulteissa tai mielenterveydelle haitallisessa hengellisessä työssä syntyviä haittoja eivätkä edes tiedä niiden mahdollisuudesta. Vertaan tilannetta raiskauksiin ja perheväkivaltaan kaksikymmentä vuotta sitten, jolloin tutkinta-, syyteharkinta- ja oikeuskäytäntö oli uhriutumista vähättelevää eikä terveydenhuoltohenkilöstö havainnut silmienkään edessä olevia ilmiöitä. Samankaltaista on ollut lasten kaltoinkohtelun tiedostamisessa.

Vähän vielä offtopic: Puoskarimarkkinat ovat muuten aika hurjia; uhkailua, leimaamista, sitomista, raakaakin hyväksikäyttöä, ks. Socius 6/2005. Löytyy netistä STM:n sivuilta. Myös Lääkärilehti 51-52/2005 ja 1-2/2006. Kovinta tekstiä on sitten Tehy-lehdessä: Sairaaksi terapiasta, Tehy 19-20/2005, 30. Ylen sivuilta http://www.yle.fi/mot löytyy pari puhuttelevaa käsikirjoitusta liiteaineistoineen: "Pim, olet terapeutti!", mot 2.5.05 ja "Niskanvääntäjät", mot 13.3.06.

Erikoista tässä on ollut evankelisten kansanopistojen ryhtyminen okkultististenki outohoitojen ja valvomattomien terapeuttien kouluttamiseen.

Varmasti tämä aihe häviä, jos merkit pitävät paikkansa. Uusia psyko- ja terapialahkoja ja psykotekniikoita on tulossa. Sekä kristilliselle että itämais-uushenkiselle vaihtoehtohoitopuolelle.  Ja paramedikaalibuumi jatkuu... Onkin hyvä, että Nokia Missionin yhteydessä kirkko selkeyttää kantaansa ja rajojaan sekä opillisesti että toivottavasti myös suhteessa  uhriutumiseen hnegellisessä kaltoinkohtelussa.

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Hämmennystä Tampereen hiippakunnassa
« Vastaus #24 : 30.05.06 - klo:15:04 »
On. Pahempaakin. En ole sentään kuullut Nokia mission sisältä, että lääkkeet painostetaan jättämään pois epäuskon merkkinä. PK-seudun eräistä seurakunnista olen sen tyylistä opetusta kuullut ja myös saanut yhteydenottoja huolestuneelta läheiseltä.  Pahimmissa tapauksissa lääketiedekin nähdään Perkeleen työnä ja aktiivisesti pyritään saarnaamaan, että lääkäriin ei saa mennä vaikka mikä vaivaisi.  

Useimmat karismaattiset liikkeet eivät tuota allekirjoita, mutta toisaalta eivät myöskään pyri aktiivisesti tuomitsemaan sitä tai karsimaan sitä pois omasta keskuudestaan. Minun ainakin on vaikea suhtautua kovin asiallisesti karismaattiseen liikkeeseen juuri tuon takia. Rakkaita helluntailaisia veljiä ja siskoja on, mutta liikkeen kanssa en sen tiiviimmin pysty/halua olla tekemisissä enää.

Uh... reilu puolitoista vuotta siitä, kun katkoin suhteeni karismaattiseen liikkeeseen lähes lopullisesti! Oho. Ja kait sitä sirpalevana on vähitellen lyhentynytkin, kun on kulkenut taakse päin ja kerännyt niitä palasia.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa Markus

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 30
    • http://www.myspace.com/asuntamarkus
Hämmennystä Tampereen hiippakunnassa
« Vastaus #25 : 30.05.06 - klo:18:18 »
Juu, se minuakin hämää että vaikka kaikkein käsittämättömimpiä ja hengenvaarallisimpia opetuksia ei aktiivisesti suosittaisi ja opetettaisi niin niitä ei myöskään karsita. Käytännössä tämä tarkoittaa passiivista hyväksymistä, oli se sitten tarkoituksellista tai ei.
Mr. Godot told me to tell you he won't come this evening but surely tomorrow.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Hämmennystä Tampereen hiippakunnassa
« Vastaus #26 : 31.05.06 - klo:08:22 »
Onko jossakin joku, joka on parantunut sairaudestaan karismaattisella "terapialla"?.  :o
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Hämmennystä Tampereen hiippakunnassa
« Vastaus #27 : 31.05.06 - klo:09:06 »
FelisLeo -nimimerkillä eri foorumeilla kirjoittava on yrittänyt asiaa selvittää. Ja ainakaan mitään ensin lääkärin toteamaa ja sitten erittäin suurella todennäköisyydellä ei-luonnollisesti parantunutta  sairautta hän ei löytänyt parannetuksi. Häneltä kannattaa kysellä tarkemmin. Tällä hetkellä kirjoittelee ainakin Henki & Elämässä ja luultavasti yhä Netmissionissa.

Hänellä "ihmeparantumiseen" taidettiin vaatia, että kirjallisuus ei tunne sairaudesta lunnollista parantumista, on fyysinen, on lääkärin toteama, parantuminen on myös lääkärin toteama ja sitten lääkärintodistukset löytyy lääkärin toteamisista. Käytti konsultteina eri erikoisalojen lääkäreitä.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Hämmennystä Tampereen hiippakunnassa
« Vastaus #28 : 31.05.06 - klo:12:40 »
Koivistoa nokiamissioineen on ruodittu jo aika lailla. Mitä ajattelette piispa Pihkalasta? Onko hän paimentanut tätä jukuripäätään asiallisesti vai erehtynyt itsekin puskusille? Eräs asiaan perehtynyt kutsui tapausta piispan ja missiojohtajan varjonyrkkeilyksi.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Hämmennystä Tampereen hiippakunnassa
« Vastaus #29 : 31.05.06 - klo:16:01 »
Tässä Temelle... minä en ole nähnyt yhtään sairasta karismaatikkoa kuolemantaudista paranevan, mutta Jeesushan paransi sairaita.  :wink: [/code][/quote]
wilhelmi niskasen jäljillä