Kirjoittaja Aihe: Kördebaari 2018, osa 3  (Luettu 45880 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Kördebaari 2018, osa 3
« Vastaus #135 : 04.08.18 - klo:20:29 »
Niin, näitä tapoja ihmisillä on niin monenlaisia.  Jossain "meidän jokapäiväinen leipämme" muuttuu jokapäiväiseksi puuroksi.

Luin juuri Sigmund Evensen nimisen henkilön kirjoittamaa kirjaa Wycliffe raamatunkääntäjäpariskunnan työstä Papua-Uudella -Guinealla. Kirjan nimi on Salatut sanat.

Paljon päänvaivaa heille tuotti esim. tämä

Luukkaan evankeliumi:
11:11 Ja kuka teistä on se isä, joka poikansa häneltä pyytäessä kalaa antaa hänelle kalan sijasta käärmeen

Kun Papua-Uuden-Guinean ihmisten mielestä molemmat ovat hyvää syötävää niin kala kuin käärmekin.
Mutta sitten he saivat tietää, että siellä oli yksi vaarallinen käärmelaji kugara ja sille sanalle käännettiin tuo käärme.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Kördebaari 2018, osa 3
« Vastaus #136 : 04.08.18 - klo:21:10 »
Jumalan Karitsakin on ollut ongelma raamatunkääntäjille. Muistaakseni juuri Uudella Guinealla päädyttiin jossakin versiossa ”kiharakarvaiseen porsaaseen”, kun lammas oli täysin tuntematon, mutta sika yleinen kotieläin.

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Kördebaari 2018, osa 3
« Vastaus #137 : 05.08.18 - klo:12:23 »
Jumalan Karitsakin on ollut ongelma raamatunkääntäjille. Muistaakseni juuri Uudella Guinealla päädyttiin jossakin versiossa ”kiharakarvaiseen porsaaseen”, kun lammas oli täysin tuntematon, mutta sika yleinen kotieläin.

No, jopas on jotakin. Ihan minulle vaan tuli tästä mieleen, jotta onneksi ei siellä ollut juutalaisia, heillehän sika on vähäsen aliarvostettu eläin.

Johanneksen evankeliumi:
1:29 Seuraavana päivänä hän näki Jeesuksen tulevan tykönsä ja sanoi: "Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!

Hmnn... Jumalan karitsan tilalle Jumalan kiharakarvainen porsas....  :icon_biggrin:

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8322
Vs: Kördebaari 2018, osa 3
« Vastaus #138 : 05.08.18 - klo:22:12 »
No, jopas on jotakin. Ihan minulle vaan tuli tästä mieleen, jotta onneksi ei siellä ollut juutalaisia, heillehän sika on vähäsen aliarvostettu eläin.

Johanneksen evankeliumi:
1:29 Seuraavana päivänä hän näki Jeesuksen tulevan tykönsä ja sanoi: "Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!

Hmnn... Jumalan karitsan tilalle Jumalan kiharakarvainen porsas....  :icon_biggrin:
Ehkä eläinuhri vaan olisi ollut hyvä sen enempiä spekuloimatta mikä eläin.

No en tiedä, mutta mullqkkin yksi evankelista, kun olin nuorimies ja kait jonkun verran katujenkin kasvatti, niin hän neuvoi mua, että älä sitten ala vanhoille kavereillesi, että kylväjä kylvi siemenen, kun ei nykynuori sellaisesta mitään taju, et Bönde pisti jyvää jemmaan ei toimi.

Onhan se hyvä, että Raamattuakin nykyaikaistetaan välillä, vaikka nykyään se tarkoittaa, että vesitetään.

Lestadiolaisten käyttämässä väännöksessä on juopoista, huorista ihan niillä nimillä.
Tik toc.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Kördebaari 2018, osa 3
« Vastaus #139 : 06.08.18 - klo:07:13 »
Agricolalla oli myös ongelmia kielellemme tuntemattomien eläinten kanssa. Niinpä hän sepitti jalopeuran ja kamelikurjen.

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Kördebaari 2018, osa 3
« Vastaus #140 : 06.08.18 - klo:09:59 »
Tämä on kiinnostava aihe. Tuli mieleeni katsoa saksankielistä raamattua, jotta miten siinä on ilmaistu nämä. Jalopeuran tiedämme tarkoittavan leijonaa. Kamelikurki lienee strutsi.

Tässä 1. Pietari 5:8 ( Luther v. 1545)

Seid nüchtern und wachet; denn euer Widersacher, der Teufel, gehet umher wie ein brüllender Löwe und suchet, welchen er verschlinge.

Leijonahan (Löwe) siitä löytyy. No, eihän Suomessa leijonia ole ollut, mutta ei taida tuo jalopeurakaan kovin tuttu ulkonäöltään olla.

Job 39:16

39:16 Kamelikurjen siipi lepattaa iloisesti, mutta asuuko sen sulissa ja höyhenissä haikaran hellyys?

Saksalaisesta raamatusta tuo näyttääkin löytyvän kohdasta Job 39:13
13 Die Federn des Pfauen sind schöner denn die Flügel und Federn des Storchs,

Tuosta löytyy Pfauen eli riikinkukko ja Storchs eli haikara

Tämä on kiva sivusto, kun tähän voi laittaa kaksi käännöstä rinnakkain ja sitten vertailla niitä.

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible



Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Kördebaari 2018, osa 3
« Vastaus #141 : 06.08.18 - klo:10:13 »
Kiva aihe taas, Annika. Siirrä tämäkin Seuratuvan puolelle, siellä kaivataan ajatuksia ja aloituksia.

Eikö strutsin komeimmat höyhenet lepata peräpäässä. Sieltä niitä on otettu rouvien blyymeihin. Minkähänlaiset siivet strutsilla onkaan, sehän ei kykene lentämään.

Jalopeura. Peura on hirvieläin, sellaisena leijonan saalista. Peurat ovat kyllä kauniita ja arkoja. Onko se sitä jaloutta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8322
Vs: Kördebaari 2018, osa 3
« Vastaus #142 : 07.08.18 - klo:19:29 »
Agricolalla oli myös ongelmia kielellemme tuntemattomien eläinten kanssa. Niinpä hän sepitti jalopeuran ja kamelikurjen.

Kamelikurki ?

Ei pyhä Sylvi sentään.
Mitähän on Agricolan mielessä silloin liikkunut?

Jalo peura on kyllä kiva. Sellainen peura kun on jalo.

Tää aihe sopii minusta hyvin tänne baariin keskusteltavaksi.
Muistaakseni Jobin kirjassa on myös hassuja eläinten-nimiä.

Tunnen yhden lähetyssaarnaajan, kun oli opettamassa koulussa Sierra Leoneassa.
Hän joutui suomalaisena opettamaan millainen ja mikä eläin on kirahvi tai kiraffi, miten nyt kirjoitetaankaan.

Ei sitä välttämättä tiedä kotimaansakaan kaikista eläimistä muuta kuin nimen.
Esimerkiksi jos ahma tulisi vastaan, niin tuskin tunnistaisin.
Tik toc.

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Kördebaari 2018, osa 3
« Vastaus #143 : 07.08.18 - klo:19:49 »
Niin, kyllä se tuntuu hyvältä tarinoida tällä tavoin tässä osiossa rennosti siitä, mitä raamatun sisällöstä löytyy.
Itse innostuin kovasti tuosta  linkistä - tuolla vähän ylempänä- jossa on mahdollisuus laittaa kolme eri raamatunkäännöstä rinnakkain ja lukea ne sitten. Lähinnä siis innostuin tutkimaan suomalaista 1992 ja kirkkoraamattu 1933/1938 ja Luther 1545.
Raamattu on tosin niin laaja teos, että en oikein edes osaa valita, mitä asioita haluaisin tarkastella - niitä on niin monia.

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Kördebaari 2018, osa 3
« Vastaus #144 : 07.08.18 - klo:20:09 »
Jatkan vielä  vähän. Se Mikael Agricola olikin opiskelemassa siellä  Wittenbergin yliopistossa - sanovat, että Lutherin oppilaana.

Mikael Agricola kuulemma keksi paljon muitakin sanoja suomenkieleen niiden lisäksi, mitä Pena tuolla aiemmin meille esimerkkinä niistä mainitsi.

En tästä tiennytkään, mutta löysin sattumalta YLE:n sivuilta  tietoa Lutherista ja  Agricolasta. Silla sivustolla on myös visa siitä, jotta ymmärrämmekö Agricolan keksimien sanojen merkityksen.  Tunnustan: hävisin pelin...en tiennyt kuin pari sanaa. Miehulainen, rieska, äänenkauna yms.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/02/07/mikael-agricolan-paiva-94


Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8322
Vs: Kördebaari 2018, osa 3
« Vastaus #145 : 10.08.18 - klo:15:45 »
Onks baari auki?

Nyt äkkiä jotain tärpättiä pöytään, johan tässä on hermo mennä, kun töissä tökkii ja olemattomasta rakkaudesta puhunattakaan.

Putkimiehen kanssa otin yhteen ja sanoin sille, että mene nuorimies muualle mussuttamaan, mä oon parikyt vuotta tehnyt näitä duuneja ja en jaksa kuunnella, kun sä kokoajan selität mitä ja miten mun pitäis duunini tehdä.
Älä nulikka sekaannu asioihin joista et ymmärrä.

Hän lähti johki muualle duunaamaan jotakin ja tuli takas ja sanoi, tulin taas mussuttamaan sulle.
Mä otin ja lähdin siis tänne baariin.

Voi hermoromahdus sentään näitä nykynuoria no ja koko maailmaa.
Jumalakin on välillä musta väärässä, kuten koko maailma.

Oonkohan mä ainoa terve järkinen tällä universiumilla?
Tuntuu taas siltä.
Tik toc.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Kördebaari 2018, osa 3
« Vastaus #146 : 10.08.18 - klo:16:17 »
Tärpätti, heh heh  :003: olin unohtanut, että tuokin tarkoitus on hyvällä ainneella.

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8322
Vs: Kördebaari 2018, osa 3
« Vastaus #147 : 10.08.18 - klo:16:45 »

Mä taidan tän illan vetää henkeä ja ladata patterit, niin loppu taas.

Täällä baarissa olen jo menettänyt olemattoman maineen, niin ei ole pelkoa, että mokaisin jotain enempikin kuin ennen.

Hyvin ymmärrän niitä miehiä, kun menee perjantaisin kulmabaariin tai muuhun kantikseen ja siellä ölömölöttävät.

Kerran nuorena häiriintyneenä alaikäisenä pääsin yhteen kulmabaariin, tais olla katu 64 sen nimi, no joku,
Silloin ajattelin, että mulle olisi onnellinen elämä se, että tekisin jotain perusduunia ja iltaisin tulisin tänne kantikseen, siis kantapaikkaan.
No, onneksi kantis nykyään on tää körttibaari, niin ei tule maksavauriota.

https://www.youtube.com/watch?v=KBCsp1rHB2Q


Tik toc.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Kördebaari 2018, osa 3
« Vastaus #148 : 10.08.18 - klo:19:03 »
Vähän samoissa tunnelmissa.
Nyt on taloyhtiöjutuissa tullut juostua taas ihan riittosasti.
Äskeiset kello- ja lauluharkat piristi kummasti, vaikka tavallaan rankkoja olikin.

Muuten Irwinin entinen asunto on nykyisin aivan hienossa kunnossa...
tuli mieleen tuosta laittamastasi työmiehen lauantai-linkistä
 :039:

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8322
Vs: Kördebaari 2018, osa 3
« Vastaus #149 : 10.08.18 - klo:19:13 »
Vähän samoissa tunnelmissa.
Nyt on taloyhtiöjutuissa tullut juostua taas ihan riittosasti.
Äskeiset kello- ja lauluharkat piristi kummasti, vaikka tavallaan rankkoja olikin.

Muuten Irwinin entinen asunto on nykyisin aivan hienossa kunnossa...
tuli mieleen tuosta laittamastasi työmiehen lauantai-linkistä
 :039:

Kerran tunsin jotenkin yhden valovoimaisen saarnaajan ja totesi, että hänelle kaikenlaiset kokoukset joissa suplitaan taloutta ja muuta arkista on yhtä hengellisiä hetkiä kuin olla tässä saarnapöntön takana teille kaappijuopoille ja muille luikureille saarnaamassa.

Hän kyllä antoi ns, isä kädestä ja johan oli kumma jos ei tuntenut itseään syntiseksi hänen saarnansa aikana.
Tik toc.