Kirjoittaja Aihe: Kannattaako olla rehellinen?  (Luettu 9695 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Kannattaako olla rehellinen?
« Vastaus #15 : 05.11.15 - klo:13:09 »
 :039:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kannattaako olla rehellinen?
« Vastaus #16 : 06.11.15 - klo:13:57 »
Perusarvoina luetellaan usein nämä kolme: totuus, hyvyys ja kauneus. Rehellisyys liittyy totuuteen. Pidän vaarallisena sellaista rehellisyyden edellyttämistä, joka vaatii myös pahan ja ruman totuuden julistamista. (Samoin valheellinen ja paha kauneus tai ruma ja valheellinen hyvyys tuntuvat uhkakuvilta.)

Kyllä tämä on viisaasti esitetty.
Mietin, joskus voinee jättää sanomatta jotakin vaikka se olisikin totta alkaen tyylistä hyi, kuka sun tukkas on leikannu, sille kampaajalle minä en ikinä mene. Naisilla on erityinen kyky olla tähän malliin rehellisiä.
Muistaako joku vielä silläsanomisen?  Ensin sanottiin jokin epäilemättä totuus  ja perään että en mä tätä sillä sano, että...  Tai en mä tätä niinku sillä sano.

Mietin joskus että milloin ikinä tarvitsee perään sanoa että en mä tätä sillä sano niin jätettiin sanomatta.

Se oli joku kumman jälkikäteen itselle julistettu synninpäästö ..... Se rupes ihan suotta suuttuun ja itkeen vaikken mä sitä sillä sanonu....  :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kannattaako olla rehellinen?
« Vastaus #17 : 06.11.15 - klo:15:06 »
Pidän vaarallisena sellaista rehellisyyden edellyttämistä, joka vaatii myös pahan ja ruman totuuden julistamista.

Jos aloitukseen palataan, niin siinä kai ei ollut kysymys mistään vaatimuksesta? En osaa nähdä mitään pahaa tai rumaa siinä, että mainitsee omasta peliriippuvuudestaan tai mielisairaudestaan. Kunhan ei jatka juttua niin että jää niissä oikein rypemään ja märehtimään ja pakota toista kuulemaan yksityiskohtia, joita tämä ehkä ei halua kuulla.

Voi sitä tietty miettiä, miksi kertoa. Kai peliriippuvaisuudestaan sopii mainita, jos ei halua jäädä kanssani odottelemaan bussia kaupan aulaan (eli siihen peliautomaattien viereen), sen sijaan että kävelisimme sateeseen pysäkille. Ja kertoa sitten enemmän vasta jos kysyn.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Kannattaako olla rehellinen?
« Vastaus #18 : 06.11.15 - klo:16:14 »
Riippuvuudestaan, yliherkkyydestään tai muusta vastaavasta kertominen ei ole sitä mitä edellä tarkoitin. Sillähän autetaan usein tilanteita sujumaan hyvin ja kauniisti.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Kannattaako olla rehellinen?
« Vastaus #19 : 06.11.15 - klo:16:29 »
Jäin pohtimaan palstan otsikosta sanaa: Kannattaako.

Olen kai tullut allergiseksi tuolle kysymykselle, Kannattaako se ? Mikä on kannattavinta ?
Se on suvussa esiintynyt kysymys hyvin yleisesti, enkä voi muuta kuin itkeä sisäänpäin.

AkuAnkka ei varmaan tarkoittanut hyöty-ajatuksia otsikoidessaan kokemisiaan.

Itse liikun tuntosarvet törölläni ja puhun sen mukaan. En myöskään tahdo ajatella puheillani tekemääni vaikutusta.
Olen suorapuheinen. Ottakaa tai jättäkää.

Olen saanut monta mielenterveydeltään haurasta ystävää kuuntelemalla ja osoittamalla ymmärtämistä. Eräs on soitellut jo kolmekymmentä vuotta. Harvoin, eikä se minua häiritse.
Usein juttu alkaa itsemurhasta puhumisella. Silloin  k a n n a t t a a  osoittaa välittämistä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kannattaako olla rehellinen?
« Vastaus #20 : 07.11.15 - klo:01:46 »
Vain Aku tietysti tietää mitä tarkoitti, esimerkiksi kysyikö mitä kaikkea ystäväni on oikeus minusta tietää ja tähän voi liittää vaikka vankilareissun, joka onkin jo kovempaa kamaa kuin mielenterveysongelma, joka nyt on jo vähän trendikästäkin.

Vai kysyikö, että joudunko aina pettymään koska ihmiset säikähtävät. Kummankin edelle sopii aivan hyvin tuo "kannattaako".

Ekonominen kannattavuus on eri juttu.


..................


Yhä ajattelen että peräti hyvä olisi jos jostakin saisi vinkin, mitä tuo ystäväksi tarjoutuva kestää. Ja toisaalta, onko parempi kertoa etukäteen kuin antaa tilanteen joskus vyöryä päälle. Edelleenkään minulla ei ole vastausta. Kaikki riippuu paljosta.

....................

Jonkinlaista kokemusta nyt on. Eräässä työyksikössä tapahtui niin tyypillisesti. Olin tarkoin selvittänyt millainen kohtaus sitten useasti on, siis nurinnarin kierimisineen oksentamisineen  ja noin. Koko tiimi oli hyvin vakuuttunut siitä etteiväthän he ikimaailmassa hylkäisi ei, he hoitaisivat kotiin saakka ja noin. Tuli ensimmäinen kohtaus, koko joukko aivan kauhuissaan, eiei, me ei enää kestetä tuommosta, hirveää. No kysyn, kuinka tämä poikkesi kerrotusta, ja muistavatko he yhä mihin uskoivat pystyvänsä.

Hiljaisen hetken jälkeen sanoi eräs sairaanhoitaja:  joo, mä tiesin että se on tuommosta mutta mä en tiennyt että se on tuommosta.

Arvelen että Aku joudut kohtaamaan paljon vastaavaa. Ihmisillä on itsestään ja kestokyvystään kohtalaisen suuret luulot. Siksi sanon, älä kerro jokaiselle heti. Älä ainakaan niin että istutaan alas, minä kertoisin yhden asian itsestäni.

Sen sijaan jos minulla olisi peliriippuvuus ja olisin ostoksilla kaverin kanssa joka tahtoo koettaa saako selätettyä yksikätisen rosvon, niin siinä sanoisin että ääh mennään, minulta menee siinä kukkaro niin ettei jää edes reikää pohjaan.

Mietin sitäkin tarvitseeko kaikki nykyään diagnostiselta kuulostavan nimen. On jos jonkin patiaa ja normopatiahan on jo kolme vuosikymmentä  vanha. Yksi kollega lateli kaikki patiansa ja häiriönsä. halutessaan tilata pizzan. Se oli jokin jaksottain ilmenevä ahmimisen puuskahäiriö.

Ennen  vain teki mieli ja koska toisinaan meni överiksi elämä opetti varomaan.

Jos nyt kärsimykseen saa lievitystä noilla diagnooseilla niin sitten. Muualle ne eivät kuulu. Olisi hyvä jos voisi puhua asioista hieman arkisempia, tavallisemmin ja siten vähemmän toisia säikyttäen. 

Kun minusta se riittäisi.
« Viimeksi muokattu: 07.11.15 - klo:01:55 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Vs: Kannattaako olla rehellinen?
« Vastaus #21 : 09.11.15 - klo:22:13 »
Kun saisi kakistettua suustaan totuuden siinä muodossa ettei
kaikkia karkoittaisi pois.Olen tottunut varsin suorasukaiseen ja
inhorealistiseen ilmaisutyyliin. Kerron usein myös negatiiviset asiat
ensin ja sitten positiiviset! Kaiken lisäksi nautin huomion hakemisesta
vaivojen valittamisella.
Elämä on kemiaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kannattaako olla rehellinen?
« Vastaus #22 : 10.11.15 - klo:11:25 »
Kaiken lisäksi nautin huomion hakemisesta
vaivojen valittamisella.

Tuo valittaminen jos mikä voi kyllä karkottaa ihmisiä ympäriltä. Ei ehkä niinkään se, jos ohimennen mainitsee olleensa mielisairaalassa, jäämättä asiaa sen pidemmälle vatvomaan.

("Mielisairaala" kuulostaa joltakin menneisyyden sanalta. Mitä ne nykyään on, psykiatrisia vuodeosastojako?)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Kannattaako olla rehellinen?
« Vastaus #23 : 10.11.15 - klo:11:57 »
Ei ehkä niinkään se, jos ohimennen mainitsee olleensa mielisairaalassa, jäämättä asiaa sen pidemmälle vatvomaan.

Valitettavasti joukossamme on niitäkin, joille viittaus mielenterveyden ongelmiin aiheuttaa välitöntä torjuntaa. Koulutettukin ihminen voi joskus käytöksellään osoittaa pelkäävänsä 'hulluuden' tarttuvan vaikkapa mielenterveystoimiston seinästä. Tilanne taitaa tosin kehittyä parempaan suuntaan. Onhan asiallinen avoimmuus lisääntynyt monella tasolla.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kannattaako olla rehellinen?
« Vastaus #24 : 11.11.15 - klo:01:10 »
Kun saisi kakistettua suustaan totuuden siinä muodossa ettei
kaikkia karkoittaisi pois.Olen tottunut varsin suorasukaiseen ja
inhorealistiseen ilmaisutyyliin. Kerron usein myös negatiiviset asiat
ensin ja sitten positiiviset! Kaiken lisäksi nautin huomion hakemisesta
vaivojen valittamisella.

Rehellinen sinä,todella olet, Aku. Mietin tuota viimeistä. Onko sinussa jokin kuin pieni Akuankka, joka tahtoo häijyyttään toisille pamauttaa jotakin joka heitä pelästyttää? Ihan kuin et ansaitsisi ystäviä ja sitä että ihmiset näkevät sinun miellyttävät puolesi?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Vs: Kannattaako olla rehellinen?
« Vastaus #25 : 11.11.15 - klo:14:04 »
Kirjoitin tuon itseanalyysin aika myöhään eli se voi olla väsyneen mustaa tektiä.
On minulla ystäviäkin mm.olen seurustellut saman miehen kanssa kohta 15 vuotta.
Ja olen saattanut ystäviksi yhteen yhden imitaattorin ja laulun opettajan jotka molemmat ovat mielenterveyskuntoutujia. Kaveeraan heitä molempia. Tosin toista tapaan klubitalolla ja
toista mieletöntä valoa-hankkeessa. Kuuntelen myös itse kahta kaveria.
Mutta olen ollut yhdellä kesäleirillä piikikäskin mikä karkoitti kaveriehdokkaita.
Minua on nuorena kiusattu koulussa ja se painettiin villasella.
Elämä on kemiaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Kannattaako olla rehellinen?
« Vastaus #26 : 11.11.15 - klo:19:35 »
Olen muutaman kerran maininnut tietyistä peloistani kuten oli esiintymispelkoni.
Sen tuottama häpeä ei enää kiusaa. Häpeä on niin monimuotoinen ja tuttu ilmiö monista yhteyksistä, hävetään sellaistakin mitä ei pitäisi hävetä. Tästä PekkaV mainitsi kerran puheenvuorossaan. Oliko jossakin luennossa tai hyvässä saarnassa.

Olen toisaalta rohkea ja avoin, enkä häpeä sitä sanoa.
Nyt rohkenen kertoa musiikin ja kuvan avulla atavistisesta pelosta joka on ollut minulla aivan pienestä lapsesta pitäen.

klovni:             http://monsieurvintage.com/photos/2014/07/o-NOMI-facebook.jpg

tällainen musiikki:      https://www.youtube.com/watch?v=ospt12EfW-w

yhdessä aivan kauhean pelottava ja  p a h a a   enteilevä.

Pahan tunne on valtava.     

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Kannattaako olla rehellinen?
« Vastaus #27 : 11.11.15 - klo:19:43 »
Valkoiseksi maskeerattujen kasvojen ja kylmästä hytisevän musiikin yhdistelmä onkin kolkko!

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Kannattaako olla rehellinen?
« Vastaus #28 : 12.11.15 - klo:06:47 »
Juuri oikea sana, kolkko, on minusta pelottavaa.   Kauhuohjelmat perustuvat tähän.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Kannattaako olla rehellinen?
« Vastaus #29 : 12.11.15 - klo:07:28 »
Pelätessämme hengitys muuttuu nopeaksi ja pinnalliseksi. Tuon musiikin rytmi jäljitteli sitä varmaan tarkoituksellisesti.