Kirjoittaja Aihe: Körttiläisyyden elitismi ja sen määrittely  (Luettu 38654 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Körttiläisyyden elitismi ja sen määrittely
« Vastaus #105 : 06.09.10 - klo:22:30 »
Heräsin tänään syystä tai toisesta valmiiksi vihaisena, ja sitten vielä silmiin osui tämä kirjoitusketju.

Hyvä ettei mennyt hukkaan hyvä sapetus!

Ensimmäisessä merkityksessä siinä, että joskus seuroissakävijän oletustusarvoinen puoluekanta on keskustalais-oikeistolainen, ja joskus peräti kahvipöydässä on ollut tuohon aatemaailmaan soveltuvaa propagandaa tarjolla. Minua ja puna-vihreitä-anarkisti-piraattipuoluelaisia seuratovereitani tuollainen vieraannuttaa.

Ongelmatonta ei ole sekään, että "keskivertokörtti" taitaa olla keskiluokkainen ja hyvätuloinen. Sitä voisi joskus miettiä, onko seuratuvan kynnys liian korkea köyhälle ja koulujakäymättömälle ja puheet joskus muotoiltu varakkaita akateemikoita varten. Pois kaikki oppineisuudella ja maallisella menestyksellä - rivien välissäkään - keekoilu!

Eikös Pohjanmaalla joskus sanottu, että körttinä on helppo olla: seuroos käy ja Vaasan-lehteä lukoo niin saa olla kuin muukkin ihimiset. Historiallisista syistä keskustalainen ja porvarillinen yhteiskunnallinen näkemys on hyvin edustettuna. Olisi hyvä muistaa, että uskonnollisesta näkökulmasta yhteiskunnalliset näkemykset ovat samalla viivalla.

Seuroissa olisi hyvä pitää mielessä myös se, että joukossa saattaa olla joku, joka ei tunne herännäisyyden sisäpiiriläistä kielenpartta, eipä ehkä edes luterilaisuuden "kaanaankieltäkään", teologisesta sanastosta puhumattakaan. Niiden käytössä pitäisi olla huolellinen: ei liikaa yhteen nippuun, ja käyttö sillä tavalla, että asian ymmärtää, vaikka jokin erikoistermi olisi uppo-outo.

Toisessa merkityksessä körttiläisyyden "elitismi" on minua risonut siinä, että omahyväinen sisäpiiriläisyys körttiläisyydessä joskus lyö yli. Se on minusta kamalaa ja irvokasta, kun vielä meikäläiset puhuvat "ystäväkansasta" ja "joukkoon rakastamisesta".

Siis syyllistyn tähän välillä itsekin. Herännäisyys on se oma herätysliike, johon kulttuurisesti olen kasvanut lapsena sisälle, ja jonka seurapuheet minut myöhemmin aikuisena nuoruuden panteismi/ateismi-vaiheen jälkeen kristityksi herättivät ja kirkkoon kiinnittivät. Niin kyllähän minä välillä puhua retostan siihen tyyliin että miten mahdottoman hyvä herännäisyys on liikkeenä ja körttiset ihmisinä ja miten ne toiset kristityt ovatkin niin kummallisia ja vääräoppisia ja sopimattomasti käyttäytyviä. Tuon piirteen koen omissa puheissani noloksi, ja toisten puheessa se pistää vihaksi.

Vanha sääntö näidenkin suhteen: kohtuus kaikessa. Tuo "joukkoon rakastaminen" minuunkin vähän tökkii tyylillisesti, vaikka ymmärrän, mistä vilpittömästä kokemuksesta se kumpuaa. "Ystäväkansa" taas on sellainen käsite, jonka koen erittäin konkreettisesti etenkin herättäjäjuhlilla.

Yksi ensikertalaista vieraannuttava asia voi olla puheiden keskittyminen vanhojen herännäisvaikuttajien toimien ja sanontojen käsittelyyn, etenkin jos oletetaan, että kaikkihan tietävät, ketä ne malmivaarat, vihantolat, kuoppalat, oravalat, rädyt, niskaset ja monet muut ovat.

Näiden asioiden mietiskely on meille patakörteille passelia kilvoittelua, eikä välttämättä kovin helppoa.

Mt

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10399
Vs: Körttiläisyyden elitismi ja sen määrittely
« Vastaus #106 : 07.09.10 - klo:07:53 »
Heräsin tänään syystä tai toisesta valmiiksi vihaisena, ja sitten vielä silmiin osui tämä kirjoitusketju.
Minua on vaivannut körttiläisyyden "elitismi" parissakin merkityksessä.

Ensimmäisessä merkityksessä siinä, että joskus seuroissakävijän oletustusarvoinen puoluekanta on keskustalais-oikeistolainen, ja joskus peräti kahvipöydässä on ollut tuohon aatemaailmaan soveltuvaa propagandaa tarjolla. Minua ja puna-vihreitä-anarkisti-piraattipuoluelaisia seuratovereitani tuollainen vieraannuttaa.

Me herännäisyyteen kasvaneet olemme myös ihmisiä.


Lainaus
Ongelmatonta ei ole sekään, että "keskivertokörtti" taitaa olla keskiluokkainen ja hyvätuloinen. Sitä voisi joskus miettiä, onko seuratuvan kynnys liian korkea köyhälle ja koulujakäymättömälle ja puheet joskus muotoiltu varakkaita akateemikoita varten. Pois kaikki oppineisuudella ja maallisella menestyksellä - rivien välissäkään - keekoilu!

Joskus tekee mieli olla rehellinen. Kodissaan on saatava olla ilman naamiota.


Lainaus
Toisessa merkityksessä körttiläisyyden "elitismi" on minua risonut siinä, että omahyväinen sisäpiiriläisyys körttiläisyydessä joskus lyö yli. Se on minusta kamalaa ja irvokasta, kun vielä meikäläiset puhuvat "ystäväkansasta" ja "joukkoon rakastamisesta".

Oma koti mansikka, muu koti mustikka.


Lainaus
Siis syyllistyn tähän välillä itsekin. Herännäisyys on se oma herätysliike, johon kulttuurisesti olen kasvanut lapsena sisälle, ja jonka seurapuheet minut myöhemmin aikuisena nuoruuden panteismi/ateismi-vaiheen jälkeen kristityksi herättivät ja kirkkoon kiinnittivät. Niin kyllähän minä välillä puhua retostan siihen tyyliin että miten mahdottoman hyvä herännäisyys on liikkeenä ja körttiset ihmisinä ja miten ne toiset kristityt ovatkin niin kummallisia ja vääräoppisia ja sopimattomasti käyttäytyviä. Tuon piirteen koen omissa puheissani noloksi, ja toisten puheessa se pistää vihaksi.

Välillä tulee retostaneeksikin.


Lainaus
Joku aika sitten olin körttiseuroissa, joissa pidettiin sietämättömän omahyväinen puhe. "Heränneet osaa kasvattaa lapsensa Herran kurissa ja nuhteessa, mutta kirkossakäymättömien ihmisten joukossa sitten on näitä yksinhuoltajia ja rikkinäisiä perheitä ja niistä lapsista tulee rikollisia." Odotin, että puhuja olisi katkaistu virrellä, mutta ei katkaistu, enkä sitten itsekään alkanut päälle veisata - olin vieraalla paikkakunnalla ja vähän niin kuin vieraana. Ei kehdannut. Olisinpa edes keksinyt jonkun hyvän kommenttivirren puheen jälkeen, mutta ei.

Kun osaa, ei voi mitään. On vaan niin hyvä. Oma hyvä paras hyvä, toisen hyvä parempi.
Sinulta liukui tilaisuus sivu suun. Et ehtinyt näpäyttää. Olisi ollut liikkeemme ja itsesi kannalta terveellistä, jos olisit saanut oikaistua ja purkautua, ilmaista itsesi. Seuraavalla kerralla sitten.


Lainaus
Vähempisanaistakin ylemmyydentuntoa olen todistanut. Eräs körttipuhuja heränneiden tilaisuudessa käännytti kerran vanhan mummon saattajineen pois kirkon penkistä (oikein kivahtaen että "hus!"). Mummo halusi istumaan parempien ihmisten penkkiin - likelle saarnatuolia paremmin kuullakseen. Mainitu körttipuhuja halusi varata kyseisen penkin körttisille kunniavieraille. Kunniavieraille paikan varaaminen nyt vielä hyväksyttäköön, mutta vanhus olisi kyllä pitänyt ystävällisesti ohjata jollekin muulle paikalle, eikä husia torjuvin kädenliikkein pois. Todennäköisesti tuossa oli kyse vain ajattelemattomuudesta ja luontaisesti tökeröstä käytöksestä, ei mistään harkitusta ja periaatteellisesta ilkeydestä, mutta minua suututtaa vieläkin kun muistan tuon tapauksen.

Vanhus menee, minne haluaa, jos on kirkkoon asti päässyt.


Lainaus
No, ei kaikki ole ihan päin helvettiä.

Kiroilu on syntiä.


Lainaus
Lainaus käyttäjältä: llwyd - 20.01.07 - klo:11:52
Tästä heikompien auttamisesta ei tietenkään ole kahta sanaa: nämä asiat mitataan teoissa, ja niitä varmasti on herännäisyydessä aivan liian vähän. Mutta olen kuullut kovia, hyviä sanoja seuroissa ja juhlilla tästä yhteiskunnasta ja sen jäätävästä kylmyydestä. Köyhyys ei ole väistämätöntä ja joskus, ehkä jopa usein, sen lievittäminen hyväntekeväisyydellä voi peittää sen pohjimmaisen hyväksynnän. Varmasti aina tulee olemaan niitä, jotka tässä ihmisen julmuudessa syrjäytyvät, mutta heidän määränsä ei ole vakio - eikä tätä yhteiskuntaa, joka reaalisesti arvostaa mobiilipelien suunnittelua enemmän kuin vaikka sairaanhoitoa, voi hyväksyä. Tässä mielessä uskon körttiläisyyden olevan oikealla puolella väittelyä vaikka itse toivoisinkin vielä radikaalimpaa, vielä kiivaampaa asennetta tätä kovaa, kylmää materialismia vastaan.


Lainaus
Juuri näin. Minäkin olen sentään joskus seurapuheissa kuullut niin suorasanaista puhetta riistoa ja vääryyttä vastaan köyhän ihmisen puolesta, että ihan kyyneleet on silmiin tullut.


Jumala armahtaa riistäjän, ihminenkin, jos pystyy.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

myyrä

  • Vieras
Vs: Körttiläisyyden elitismi ja sen määrittely
« Vastaus #107 : 07.09.10 - klo:08:11 »
Olen punavihreä Jumalan armosta.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Körttiläisyyden elitismi ja sen määrittely
« Vastaus #108 : 07.09.10 - klo:16:14 »
Olen punavihreä Jumalan armosta.

Eikös punavihreät oo enemmänkin ateisteja kuin kristittyjä?  :icon_wink:
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22063
Vs: Körttiläisyyden elitismi ja sen määrittely
« Vastaus #109 : 07.09.10 - klo:16:24 »
Sinimustaksiko pitäisi ryhtyä?

myyrä

  • Vieras
Vs: Körttiläisyyden elitismi ja sen määrittely
« Vastaus #110 : 07.09.10 - klo:17:16 »
Eikös punavihreät oo enemmänkin ateisteja kuin kristittyjä?  :icon_wink:

Jotkut voi olla mutta en minä. On meissä sitten myös buddhalaisia (ei varsinaisesti edes uskonto), luonnonuskovia ja kaikkia ihmeellisyyksiä. :icon_biggrin:

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Körttiläisyyden elitismi ja sen määrittely
« Vastaus #111 : 08.09.10 - klo:10:53 »
Sinimustaksiko pitäisi ryhtyä?

Ehken sinimusta on liian radikaali. Vaan mulle kelpaa sinivihreä.  :003:
Acta, non verba.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Körttiläisyyden elitismi ja sen määrittely
« Vastaus #112 : 08.09.10 - klo:10:54 »
Jotkut voi olla mutta en minä. On meissä sitten myös buddhalaisia (ei varsinaisesti edes uskonto), luonnonuskovia ja kaikkia ihmeellisyyksiä. :icon_biggrin:

Tiedetään. Valitettavasti niihin törmäilee pääkaupungissa.  :003:
Acta, non verba.