Kirjoittaja Aihe: Körttiläisyyden elitismi ja sen määrittely  (Luettu 38657 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Körttiläisyyden elitismi ja sen määrittely
« : 21.12.06 - klo:21:58 »
Tuolta toisesta keskustelusta rohkenen irrottamaan tämän omaksi aiheekseen. Houkutteleva aihe, hyvä herättely mt:ltä. Minäkin odotan tähän innolla kommentteja. Vielä en ehdi (enkä tohdi) itse vastata.

Lainaus käyttäjältä: "mt"
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Lainaus käyttäjältä: "HeinoM"
Eipä ole duunareita tälläkään foorumilla näkynyt. Sääli.


On niitä; muistelen, että ainakin yksi puuseppä ja joku muukin käsityöläinen. Hyvä.

Mutta kyllä, lähinnä elitismiliikehän tämä on.

Tämä onkin mielenkiintoinen sivuhaara keskusteluun. Onko asiasta saatavana tutkimustietoa? Foorumin osallistujista ei voi paljon päätellä. Pappejahan seuraliikkeessä lienee satamäärin, mutta en kyllä lue rivipappeja mihinkään eliittiin, anteeksi vain papit, tämä oli kehuksi tarkoitettu...

Ja mitä se eliitti sitten on? Ei ainakaan herättäjäjuhlilla näytä siltä, että yläluokka kulkee alatietä. Keskiluokkaista sakkia meitä on paljon, mutta niin taitaa olla koko yhteiskunnassa.

Entä mihin verrataan? Luontevia vertauskohtia olisivat a) koko väestö b) kirkkoon kuuluva väestö c) muut perinteiset herätysliikkeet c) muut kristilliset yhteisöt d) muut uskonnolliset yhdyskunnat.

Ja mikä olisi elitismiarvion peruste? Tulotaso, ammatin arvostus, koulutustaso, varallisuus?

Odotan kiinnostuneena kommentteja.

mt

HeinoM

  • Vieras
Körttiläisyyden elitismi ja sen määrittely
« Vastaus #1 : 21.12.06 - klo:22:16 »
Siinä olisikin mielenkiintoinen tutkimusaihe jollekin. Pikaselasin Voitto Huotarin Kirkkomme herätysliikkeet tänään kirjan, mutta siitä ei löytynyt tästä aiheesta mitään, ehkä hyvin vähän rivien välistä voisi tulkita. Luulen kyllä, että koko kirkkoa ja mahdollisesti herätysliikkeitäkin koskevaa olisi kirjoitettu.

Kuka kuuluu "eliittiin"? Jos tulotasoa tarkastelisi, esim isopalkkainen SAK:n johonkin liittoon kuuluva duunari voisi olla eliittiä. Pienipalkkainen, pitkälle koulutettu kirjastovirkailija taas ei.

Mitä sitten olisi "hengellinen eliitti"? Joku herätysliike? Piispat? Jossain lehdessä oli aikoinaan kirjoitus, jossa puhuttiin "hengellisestä eliitistä" tarkoittaen sillä körttiläisyyttä - eikä tainnut olla ihan positiivisessa mielessä kirjoitettu. Harmi, kun en enempää muista.

Tässä menee taas kohta koko yö miettiessä, joten nyt täytyy lopettaa. Mielenkiintoista silti ja tuossa aiemmassa väittämässäni pysyn, vaikka se mutu tietoa onkin.

Poissa 3357

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 149
Körttiläisyyden elitismi ja sen määrittely
« Vastaus #2 : 22.12.06 - klo:00:05 »
Hyviä kysymyksiä. Valtarakenteita on hyvä miettiä.  Miten herännäisyydessä eliitti määritellään? Asetetaanko muiden yläpuolelle tyyppejä, joilla on poliittista ja kirkollista valtaa ja mainetta ja joiden mielipiteitä siten erityisesti arvostetaan?
Elitismin mittarina tulee mieleen varakkuus. Millaisia kuluja herännäisyyteen kuuluminen edellyttää? Ovatko liikkeen toiminnot, seurojen puheet, virret, kustannustuotteet suunnattu hyvin toimeentuleville?

Entä onko joillakin muilla ryhmillä jotain etuoikeuksia? Vanhat-nuoret, Savo-Pohjanmaa, äidinmaitokörtit- vastaheränneet(?), kaupunki- maaseutu, fundamentalistit- liberaalit, papit-maallikot, miehet-naiset, jne.

Millainen asema herännäisyydelllä on kirkossa? Millainen vallankäyttäjä se siellä on?

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Körttiläisyyden elitismi ja sen määrittely
« Vastaus #3 : 22.12.06 - klo:07:10 »
Sano minulle, kenen kanssa seurustelet, minä sanon sinulle, millainen olet.

Nilsiän Heriksillä oli seitsemän piispaa.

Körtit on kirkon eliittiä. m.o.t

{totuuden laukaisu tekee kipeää. Se palvelee vallatonta väkeä, nousevaa polvea ja on tulevaisuuden siemen.}
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Elviira

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 12
Körttiläisyyden elitismi ja sen määrittely
« Vastaus #4 : 22.12.06 - klo:16:05 »
Olin itse vielä muutamia vuosia sitten nuorisotoiminnassa verraten aktiivisesti mukana. Silloin puhuimme paljon siitä, kuinka körttiläisyys tulee verraten kalliiksi ja kuinka aktiiviseen toimintaan ei välttämättä ole varaa kaikilla lähteä. Aholansaaren riparimaksu voi olla monelle perheelle liian suuri summa, puhumattakaan useista vuoden aikana olevista tapahtumista ympäri maata. Itse  olin onnellisessa asemassa, että perheeltäni löytyi varaa kustantaa reissaamistani, mutta kaikilla ei löydy lähes kuukausittain laittaa useita kymmeniä euroja nuoren matkustamiseen körttikekkereihin. Ainakin silloin Aholansaaressa reissatessa monasti ajattelin, että olen etuoikeutettu liikkeen piirissä. Minulla oli mahdollisuus päästä "sisäpiiriin", kiitos varakkaiden vanhempieni. Ulkopuolelle jäivät ne, jotka eivät välttämättä päässeet kuin ehkä kerran vuodessa moikkaamaan vanhoja kavereitaan. Tosin taisivatpa ulkopuolelle jäädä myös ne, jotka eivät olleet tarpeeksi kauniita ja rohkeitakaan...

Eliittiä, ainakin varakkuudella mitattuna, kyllä.

Piti vielä todeta, että tämä elitistinen akka häipyy joulun viettoon äidin pesään muille maille kaukaisille.
On muuten hienoa, miten näin joulun alla voimme keskustella tällaisesta aiheesta. Olisi hyvä tiedostaa, miten etuoikeutettuja tässä ollaankaan. Joulua.

Poissa Mikko

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 91
Körttiläisyyden elitismi ja sen määrittely
« Vastaus #5 : 22.12.06 - klo:16:57 »
minä ainakin olen se puuseppä ja katson kuuluvani ihmiskunnan eliittiin...
 Sitä paitsi rikkaat ei saa hieneja käsintehtyjä kalusteitaan tms ilman minua, joten olen heidän yläpuolellaan.

  Oikeesti, eihän mitään elittiä ole olemassakkaan.


  Mikko
Hähä!

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Körttiläisyyden elitismi ja sen määrittely
« Vastaus #6 : 22.12.06 - klo:17:03 »
Ihmiset itse tekevät eliitin, jos nostavat itsensä muiden yläpuolelle.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Körttiläisyyden elitismi ja sen määrittely
« Vastaus #7 : 22.12.06 - klo:17:36 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Ihmiset itse tekevät eliitin, jos nostavat itsensä muiden yläpuolelle.


Hyvin sanottu!
Itte ihminen ittensä ylentää.

(Ja Mikko, nyt vasta hitaalla järjenjuoksullani hoksasin, että käsityöläisyyden ja elitismin yhdistäminen kommentissani saattaisi tuntua loukkauksen puolelle menevältä. Tämä ei ollut tarkoitus! Arvostan käsityöläisyyttä suuresti (silloin tällöin tuskastuessani IT-työläisyyteen haaveilen vaihtamisesta puusepän työhön, tai ainakin puukäsitöiden tekemisestä), ja hukassahan tässä ilman käsityöläisiä oltaisiin. Elitismi kun liitetään myös akateemiseen koulutukseen, oli tuo käsityöläisyysveto vissiin vastakohtana sille.)

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
Körttiläisyyden elitismi ja sen määrittely
« Vastaus #8 : 22.12.06 - klo:18:09 »
Viime vuosina olen kiinnittänyt huomiota siihen, miten paljon herättäjäjuhlilla näkee marimekkoa ym. arvokkaampaa (tunnistettavaa) trikoota juhlakansan verhana. Ainakaan keskiluokkaista pönäkkyyttä ei häpeillä, statussymbolit ne on körttikansallakin.  :twisted:

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Körttiläisyyden elitismi ja sen määrittely
« Vastaus #9 : 22.12.06 - klo:19:40 »
Ei taida olla kovin paljon tutkittua tietoa herännäisyyteen lukeutuvien sosiaalisesta koostumuksesta.
Eliitin määritelmiäkin on useita. Saksankielinen Wikipedia esittää mm. seuraavan ahtaan rajauksen:
Suurimpien yritysten (Saksassa 400) suuromistajat ja ylin johto.
Huippupoliitikot
Ylimpien oikeusistuimien jäsenet

Laajemman rajauksen mukaan myös:
Keskisuurten yritysten (väh. 150 työntekijää) omistajat ja johto.
Alempien oikeusistuinten johtavat tuomarit.
Kansanedustajat.
Suurimpien kaupunkien kaupunginjohtajat.
Professorit.
(Lähde (saks.): Wikipedia.de)

Jotenkin minusta tuntuu, että tässä keskustelussa eliitti käsitetään kuitenkin hieman toisella tavalla. Onko kysymys vallasta ja siihen mahdollisesti liittyvistä etuoikeuksista (kuten edellä olevassa) vai taloudellisesta kerrostuneisuudesta ja siihen liittyvistä elintavoista?

Herättäjäjuhlilla olevien kirkkoruhtinaiden ja muiden dignitäärien määrä, riparinnuorten vanhemmilta harrastuksiin liikenevä rahamäärä ja herättäjäjuhlilla käytettävien brändiasujen määrä ovat kaikki sinänsä hyviä mittareita, mutta eivät eliittimielessä yhteismitallisia.

Ehkä arviointia voisi ryhmitellä:
- valtaeliitti
- suorituseliitti (koulutustaso ym)
- tulotasoeliitti.

Se on kuitenkin varma, että jo tähänastisen keskustelun ansiosta tulee varmaan kuljetuksi Lahdessa silmät avoinna ja tehtyä vertailuja maatalous- ja konenäyttelyihin sekä erilaisiin markkinatapahtumiin joissa onnistun käymään.

mt

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Körttiläisyyden elitismi ja sen määrittely
« Vastaus #10 : 22.12.06 - klo:20:13 »
Nuoruusvuosina lukemani Hermann Hessen Lasihelmipeli tuo tähän arvokkaan kommentin. Siinähän päähenkilön nimi on Knecht (=renki), joka miehuusvuosinaan on ylennyt
"- valtaeliittiin
 - suorituseliittiin (koulutustaso ym) ja
 - tulotasoeliittiin",
mutta on kaikkien palvelija.
Tällainen tulkinta on kuitenkin elitistinen. Puhdasverinen duunari on palvelija sanan täsmämerkityksessä.
Tai en tiedä sittenkään. Joillekin on vain annettu kauhalla, toisille lusikalla.

Kirja loppuu, että Knecht sukeltaa alppilampeen. Vesi on kuitenkin niin kylmää, että hän kangistuu ja hukkuu. Tarinan opetus voisi olla, että turha etuoikeutetun on teeskennellä ymmärtävänsä yleisestä hyvästä. Hänen hyvänsä on kerätty duunarin hiellä epätasa-arvoisen yhteiskunnan lakien suojassa.

.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa osmo

  • Valvoja
  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 343
Re: Körttiläisyyden elitismi ja sen määrittely
« Vastaus #11 : 22.12.06 - klo:21:10 »
Lainaus käyttäjältä: "satman"
Sano minulle, kenen kanssa seurustelet, minä sanon sinulle, millainen olet.
Nilsiän Heriksillä oli seitsemän piispaa.
Körtit on kirkon eliittiä. m.o.t
{totuuden laukaisu tekee kipeää. Se palvelee vallatonta väkeä, nousevaa polvea ja on tulevaisuuden siemen.}


Onko se sitten hyvä vai huono asia? Ja muuttaako asiaa se että juhlilla on nähty myös eroamaan joutunut piispa? Veikkaan että esim viimekesän juhlilla oli lukumääräisesti paljon enemmän esim. konkurssin tehneitä, alkoholiongelmaisia, mielenterveysongelmaisia ja työkyvyttömiä kuin piispoja. Montako juoppoa tarvitaan neutralisoimaan yhden piispan elitisoiva vaikutus?  :shock:
Mitähän yritän sanoa? Että leimaamista on monenlaista. Aina se tuppaa olemaan yhtä väkivaltaista totuuden kirjolle.

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Körttiläisyyden elitismi ja sen määrittely
« Vastaus #12 : 22.12.06 - klo:21:55 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Ihmiset itse tekevät eliitin, jos nostavat itsensä muiden yläpuolelle.

Hyvin sanottu!
Itte ihminen ittensä ylentää.

tai joskus myös toiset nostavat jonkun ylös? Oletan että ennen vanhaan monet papit jne nostettiin vaikkeivat aina olisi moista "statusta" halunneetkaan.

Varmaan körttiläisyyden alueelliset erot koulutuksen suhteen ovat myös aika suuret? mutta toisaalta, eikös körttiläisyyteen ole aikoinaan/aina? liittynyt myös koulutuksen, ahkeran työntekemisen jne arvostaminen jne vaikkei tarkoitus ole ollutkaan nostaa ketään ylös. Vai sekoitanko körttiläisyyden ja pohjalaisuuden? :)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Moskvitsch Elite
« Vastaus #13 : 22.12.06 - klo:22:20 »
Joka porukasta löytyy eliitti, joka on jollain tavoin vähintään keskiverron yläpuolella. Ei siinä ole mitään pahaa. Jos erotamme 20% elitististintä porukkaa tästä liikkeestä on meillä heti uusi 20% elitistisimipiä liikkeessämme. Ei eliitti ole ongelma ellei se tai sen jäsenet tee itsestään ongelmaa. Onneksi kaikki ei jakaudu tasan, että jää jotain tavoiteltavaa.

Toinen asia on jos eliitillä tarkoitetaan esikuvia. Tuo sama vertaus toimii tässäkin.  Me tarvisemme esikuvia, jotta meillä on jotain mitä voi katsoa ylöspäin, matkia tai ihailla ihan muuten vaan. Usein he eivät tee itsestään esikuvia, vaan me teemme heistä niitä omaan tarpeeseemme.

Tämän viestin aihe kertoo siitä, että eliitti tunnettiin kommunismissakin ainakin auton mallissa, jota saattoi hankkia vain paikallinen eliitti.

Voidaan ulkoisten tuntomerkkien perusteella päätellä jonkun olevan elitistinen, mutta ei ole takeita, että hän silti kuuluu eliittiin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

HeinoM

  • Vieras
Körttiläisyyden elitismi ja sen määrittely
« Vastaus #14 : 22.12.06 - klo:22:43 »
Näinpä. Kerroin yhdelle siskoistani, että me mummin kanssa kuunnellaan paljon klassista musiikkia, johon hän totesi, että teillähän on suorastaan elitistisiä harrastuksia. :D