Kirjoittaja Aihe: Aamuhartaus 21  (Luettu 17183 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22048
Vs: Aamuhartaus 21
« Vastaus #105 : 28.10.22 - klo:07:58 »
Mutta oletteko ajatelleet, minkä tähden Herra antaa meille sanastansa osaa ja elämää? Ei Herra niitä kanteleenkieliä sitävarten vain koskettele, että me niillä huvittelisimme ja että ne kutkuttaisivat korviamme. Herralla on suuri tarkoitus siinä, mitä hän tekee. Herra antaa meille voimaa sitävarten, että käyttäisimme sen sodassa. Ja näyttää siltä, että meillä on nyt, kun lähdemme kukin alallemme, sotaan lähtö.

Vilhelmi Malmivaara

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22048
Vs: Aamuhartaus 21
« Vastaus #106 : 29.10.22 - klo:07:20 »
Mielessäni on pyörinyt eräs Pyhän Hengen lause, joka kuuluu näin: Pehmeäin ei pidä periä Jumalan valtakuntaa. Pehmeäin ei pidä periä Jumalan valtakuntaa. Pehmeäin! Eivät pääse sinne ikinä.

Vilhelmi Malmivaara

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33739
Vs: Aamuhartaus 21
« Vastaus #107 : 29.10.22 - klo:08:39 »
Mielenkiintoinen ilmaisu Wilhelmiltä !

Ei hän varmaankaan tarkoita pullea-lihaisia, pullamössöä rakastavia  vaan hentomielisiä haaveksijoita joita kaikki tuulet heiluttavat. Ryhdittömiä .

Onko siis muuttumisella vaaransa vai ansionsa ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22048
Vs: Aamuhartaus 21
« Vastaus #108 : 29.10.22 - klo:14:39 »
Lähinnä tuota on 1776 suomennoksessa 1. Kor. 6:9: Ettekö te tiedä, ettei väärät pidä Jumalan valtakuntaa perimän? Älkäät eksykö; ei huorintekiäin, eikä epäjumalten palvelijain, eikä salavuoteisten, eikä pehmiäin, eikä miesten kanssa makaajain, Millähän kielillä Wilhelmi mahtoi sanaa lukea? Lutherin käännöksessäkin 1. Kor. 6:9 on sana 'Weichlinge', jonka voisi kääntää tarkoittamaan pehmeää. -92 käännöksessä jae kuuluu: Ettekö tiedä, että vääryydentekijät eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö! Jumalan valtakunnan perillisiä eivät ole siveettömyyden harjoittajat eivätkä epäjumalien palvelijat, eivät avionrikkojat, eivät miesten kanssa makaavat miehet, 'Pehmiä' on selvästi nyt ymmärretty kuvaamaan jotain sukupuolielämän syntiä.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8383
Vs: Aamuhartaus 21
« Vastaus #109 : 29.10.22 - klo:15:34 »
Lähinnä tuota on 1776 suomennoksessa 1. Kor. 6:9: Ettekö te tiedä, ettei väärät pidä Jumalan valtakuntaa perimän? Älkäät eksykö; ei huorintekiäin, eikä epäjumalten palvelijain, eikä salavuoteisten, eikä pehmiäin, eikä miesten kanssa makaajain, Millähän kielillä Wilhelmi mahtoi sanaa lukea? Lutherin käännöksessäkin 1. Kor. 6:9 on sana 'Weichlinge', jonka voisi kääntää tarkoittamaan pehmeää. -92 käännöksessä jae kuuluu: Ettekö tiedä, että vääryydentekijät eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö! Jumalan valtakunnan perillisiä eivät ole siveettömyyden harjoittajat eivätkä epäjumalien palvelijat, eivät avionrikkojat, eivät miesten kanssa makaavat miehet, 'Pehmiä' on selvästi nyt ymmärretty kuvaamaan jotain sukupuolielämän syntiä.

Nykyään on vielä peheämmin. jotenkin, että synti on pahe ja vaikka Älä tapa.älä tee murhaa, muu okey?

Lestadiolaisten käännöstä kun lukee, niin hiukset, öö ne kaksi mulla niin nousee pystyyn Lars in saarnoista puhumattakaan.

Tapu tapu selkään murhamiehille ja muille taitaa ola nykytrendi
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22048
Vs: Aamuhartaus 21
« Vastaus #110 : 30.10.22 - klo:06:31 »
Meidän täytyy, ystävät, lähteä sotimaan. Ei saa olla reservijoukkona, vaan täytyy liittyä taistelevaan joukkoon. Ei saa taistella pehmeäin lailla, vaan täytyy taistella kovaa. Mutta meidän ei tarvitse sotia omilla aseillamme eikä omalla voimallamme, vaan Herra on nytkin terottanut aseet käteen ja antanut alkavaan retkeen voimaa. Mennään nyt vain eteenpäin! Meidän täytyy koveta itsellemme, itseämme kohtaan. Meidän ei saa antaa itsellemme vapautta, ei päästää omaa mieltämme valloillensa, vaan tulla Kristuksen vangiksi.

Vilhelmi Malmivaara

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33739
Vs: Aamuhartaus 21
« Vastaus #111 : 30.10.22 - klo:13:22 »
Paavo Ruotsalainen myös varoitti puhumasta hempeillen. Jumalan sana on miekka jolla soditaan.

Ja vaikka Jumala on rakkaus, Hän ei ole imelä, tarvittaessa kuritusta käyttävä isä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22048
Vs: Aamuhartaus 21
« Vastaus #112 : 31.10.22 - klo:07:24 »
Semmoisena on ihana olla. Silloin ei tarvitse itse mennä, vaan Kristus kantaa, ei itse hankkia ruokaansa, sillä Kristus imettää sanallansa, ei itse osata, sillä Kristus on tie ja ovi, jota ei saa suljetuksi kukaan, ei itse mitään ymmärtää, sillä aina saa kysyä Kristukselta, saa uudelleen ja uudelleen joka päivä kysyä: "Missä mun taluttajani on, missä mun armahtajani?" Ja jos Hän joskus näyttää piiloutuvan, niin itkulla saa Hänet silloinkin sieltä piilosta pois.

Vilhelmi Malmivaara

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22048
Vs: Aamuhartaus 21
« Vastaus #113 : 01.11.22 - klo:06:34 »
Meidän täytyy koveta lapsillemme. Ei saa olla pehmeä niitä kasvattaessansa. Ovatko ne meille halpoja? Nakkaatteko te, äidit, ne suosista suden suuhun, saatanan revittäviksi! Te, isät, ne siititte. Eivätkö ne nyt ole minkään hintaisia? Te ruokitte ja juotatte hevosianne; halvempiako ovat poikanne ja tyttärenne?
Minä pelkään, mitä te sanotte. Te sanotte: "Minkä niille ihminen tekee, kun ei Herra tee!" Se on hirveä sana. Se on opittu valheen hengeltä. Siinä työnnetään Herran syyksi oma suruttomuutensa. Herra on siirtänyt virkansa lapsiinne nähden teille ja antanut teille avuksi neljännen käskyn - se on lastenne raamattu - mutta te laiskottelette ettekä hoida kallista virkaanne. Te hoidatte lapsianne ruumiin puolesta, mutta sielun te tallaatte maahan. Hyi! Ihmisrukat, kovekaa aikanansa itsellenne! Kun Herra tulee, silloin toinen otetaan ja toinen jätetään. Ajatelkaapa nyt, että teidät otetaan, mutta rakkaimpanne jätetään. Niinkö? Voi kauheaa! Ottakaa nyt ne kohta polvellenne, syliinne, rakkauden syliin ja kantakaa ne Kristuksen syliin! Ne ovat kallista tavaraa. Ne ovat teidän lapsianne ja ne ovat Kristuksen verellä ostetut.


Vilhelmi Malmivaara

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22048
Vs: Aamuhartaus 21
« Vastaus #114 : 02.11.22 - klo:07:34 »
Kalliit ystävät! Voi, mitä iloa tietää, kun näkee lapsensa, lapsikultansa, Jeesuksen sylissä. Minä olen sitä iloa tänä päivänä saanut. Se painaa mun maahan Herran jalkoihin. Olen liian heikko siitä kiittämään. - Hankkikaa tekin Herran avulla itsellenne sitä iloa! Kyllä saatte. Tehkää uusi liitto! Kovetkaa Jumalan valtakunnan puolesta!

Vilhelmi Malmivaara

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33739
Vs: Aamuhartaus 21
« Vastaus #115 : 02.11.22 - klo:08:19 »
Olen aivan äsken saanut tästä iloita. 12-vuotias jälkeläinen on ottanut pienen ristin kaulaansa, kantaakseen ja tunnustautuakseen.

                              :eusa_pray: :eusa_pray: :eusa_pray:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22048
Vs: Aamuhartaus 21
« Vastaus #116 : 02.11.22 - klo:09:10 »
Se, mitä Malmivaara sanoo kovettumiseksi taitaa nykyihmisen mielestä olla pehmoilua: Ottakaa nyt ne kohta polvellenne, syliinne, rakkauden syliin ja kantakaa ne Kristuksen syliin! Ainakin minua tämä puhuttelee. Aito hellyys ja rakkaus on sittenkin usein kovaa työtä ja vaatii rohkeutta ja kestävyyttä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22048
Vs: Aamuhartaus 21
« Vastaus #117 : 03.11.22 - klo:07:46 »
Kun ensimmäiset herätyshuudot alkoivat soida täällä Pohjanmaalla heränneiden pappien kautta, ei se piiri, johon he ulottivat vaikutuksensa, supistunut vain omaan seurakuntaan, vaan uskossa, minkä Herra synnytti, oli rakkautta, ja ne miehet, joita Herra käytti silloin välikappaleinansa täällä meidän isiemme ja äitiemme herättämiseksi, olivat ensimmäiset, jotka Suomessa heräsivät pakanalähetystyöhön. Ne asettivat pappiloihinsa säästölaatikoita, joihin ystävät laskivat roponsa samalla, kun kävivät kyselemässä neuvoa sielunsa asioissa. Näin kerääntyneet varat lähettivät he sitten Tukholmaan, Ruotsin lähetysseuran tilille.

Vilhelmi Malmivaara

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22048
Vs: Aamuhartaus 21
« Vastaus #118 : 04.11.22 - klo:08:26 »
Kun sitten vihollinen aikoi kukistaa Herran sytyttämän tulen Kalajoen käräjien kautta, oli yksi raskaimmista syytöksistä heitä vastaan se, että he olivat koonneet varoja pakanalähetystyötä varten. Syytöksessä sanottiin, että köyhimmät ihmiset panivat säästölaatikkoon kultansa, hopeansa ja silkkivaatteensa. Sen johdosta sanoi muutama pappi: "Mahtaa se Suomen kansa olla rikasta kansaa, kun köyhimmilläkin oli sellaisia lahjoja antaa." Kalajoen käräjillä rangaistiin pappeja näiden säästölaatikoiden käyttämisestä, keräys niillä oli lopetettava ja laatikot viskaalin toimenpiteen kautta saatettiin käyttökelvottomiksi.

Vilhelmi Malmivaara

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22048
Vs: Aamuhartaus 21
« Vastaus #119 : 05.11.22 - klo:07:46 »
Tässä on säästölaatikko, mikä oli minun isälläni asuntonsa oven pielessä sellaista tarkoitusta varten. Viskaali teetti tähän sepällä rautaisen levyn ja naulat ja löi tämän raha-aukon hyvin tukevasti kiinni, että hullutus loppuisi siihen, sekä kiskoi vääntämällä tästä oven irti, mutta ei huomannut, että sen kautta tuli tähän vain suurempi aukko kuin se, joka rautalevyllä peitettiin. Minä nyt ehdotan, ikäänkuin pikku kiusaksi silloiselle esivallalle, että me kokoisimme tällä samalla laatikolla varoja lähetystyön hyväksi ja koettaisimme, panisiko se pahaksensa sitäkään, vaikka nyt tällä kertaa käyttäisimme tätä isompaa reikää.
Koetetaan tänä päivänä* tähän vanhaan tuttuun laatikkoon, joka on ennen Herran asiaa palvellut ja jota on käräjissä vainottu, koota pohjarahasto Herättäjä-Yhdistyksen pakanalähetystyön hyväksi. Ennestään on muuan nuori, herännyt pappi tätä laatikkoa ovellansa pitänyt, mutta kenties tämä nyt vanhuksena, joka on säilynyt tähän päivään asti, isien muiston vuoksi saa vielä sen kunnian.


Vilhelmi Malmivaara

* Heinäkuun 8. päivänä 1914 Nurmossa