Kirjoittaja Aihe: Tuleeko sota 3.  (Luettu 20491 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tuleeko sota 3.
« Vastaus #15 : 29.03.22 - klo:21:30 »
^
Aikanaan hyvin oppinut sotilas, noinhan asiat menevät, kun tarkemmin kirjoitetaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Tuleeko sota 3.
« Vastaus #16 : 30.03.22 - klo:22:41 »
Ammutaan yläkulmilla ts maali ei näy tykille. Yleensä ammutaankin epäsuoraa tulta. Kanuunalla on laakeampi lentorata kuin haupitsilla.

Kiitoksia infosta!
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tuleeko sota 3.
« Vastaus #17 : 31.03.22 - klo:07:46 »
 :039:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tuleeko sota 3.
« Vastaus #18 : 31.03.22 - klo:17:22 »
Minä olen koettaqnut syväymmärtää, mitä on kun ammutaan sulkutulta, kun minun pitäis hieman ymmärtää kotiseudun jatkosotaa, jolloin semmoinen vasta oli mahdollista-  Talvisodan ilmapuolustus oli niin peräti yksinkertainen siellä, yksi telakalle jätetty tykkivene ja kevyt it jota ilmeisesti yritettiin jakaa tasan jonkin toisen paikkakunnan kanssa kun sitä kuljetettiin edestakaisin.

Sulkuja ammuttaessa kai otettiin juuri sivulle ja korolle suunnat siitä kirjasta mistä ne luki tulenjohto kunkin patterinjohtajan korvaan ja aivan alkuun se oli tähtäämistä sinnepäin, kunnes saatiin ne yhtenäiset luvut. 

Kuka vaan ne osasi sanoa, se yleensää tiedettiin mistä koneet tulevat (Klamila, Munapirtti, pohjoinen).

Ja todettakoon ettei tämä ota yhteenkään sotaan minkäänlaista kantaa tarvisin vain tuon tiedon, tarkoitus oli kai muodostaa kaupungin ympärille sulku, ja tämä sivistys koskee jatkosotaa. 


Kyllä olis  nyt elämä vähän helpompaa jos olisin sen intin saanu vaan käydä.   :icon_eek:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8383
Vs: Tuleeko sota 3.
« Vastaus #19 : 31.03.22 - klo:17:33 »
Leenan kysymykseen en osa vastata, kun meillä oli iso tykki, niin niinsanottuja kenttätykkejä ei tullut vastaan siis käytettyä.
Onneksi, niissä joutuu rehkimään aika lailla ja kamalaa meteliä.
Isossa rannikkotykissä vaan voi loikoilla.

Mutta toi Leenan asepalvelus myös naisille on ajatuksia herättävä.
Jos ei nyt ihan ryynäämistä, siis sitä juoksentelua metsissä, niin minusta olisi syytä kyllä kaikille täysikäisille ja suht täys päisille hyvä opettaa, miten asetta kätetään, miten se ladataan, miten tähdätään ja miten ammutaan ja huolletaan ja säilytetään.
Se ei paljoa vaatisi parin päivän kurssin tai viikko voisi olla paras, niin olisi teoriaa ja käytännön ammuskelua ja ehkä joku ryhmän käyttäytymis koulutus ja käsimerkit olisi kaikkien hyvä osata.

Käyttäytymiskoulutus, siis tarkoitan, että kun on ns, partio tai joukkue, niin siinä mennään jonossa ja on ne käsimerkit ja sitten se miten levittäydytään, että jos joutuisi tosi tehtäviin, niin perus asiat osaisi kaikki suomalaiset. vauvasta vaariin ja väliltä.

Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tuleeko sota 3.
« Vastaus #20 : 31.03.22 - klo:17:57 »
Käsimerkit opin joltisesti kun hiihdin rivissä ja jonkun piti niistää nenää tai noin ja ne kyllä oppi kun katsoi jonkun kotimaisen historialeffan sodan ajalta.  Aseen käsittelystä kun ei tiedä tarvittaisko häntä niin siten kyllä, sopii miettiä, mistä sen tietää milloin diplomatian raiteet katkee ruohikkoon ja menee juna nurin. 

Siis kun näkee että meni jo.  Kui se nyt noin.  :icon_rolleyes:

Olenpas minä nyt yhenlaisella tuulella käyvä. 

Mutta kun kirjoittaa sota-ajasta ja sitten seuraa oikeaa ajankohtaista sotaa joka sentään oli vain hermoillekäyvä jäätynyt konflikti ja sitä semmoisena piti ja sitten on kerta kaikkkiaan tuhoamalla tuhottu kaunis maa josta maailma sai leivän, niin ei mikään oikein huvita, ei ainakaan sodasta kirjoittaminen mutta kai se täytyy vääntää päätökseen, niin on sitten taas yhdeltä kulmalta kerrottu kappale historiaa.  Kaakon kulmalta...   :icon_cool:
« Viimeksi muokattu: 31.03.22 - klo:18:04 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tuleeko sota 3.
« Vastaus #21 : 31.03.22 - klo:18:02 »
Ja kylläkylläkyllä.  Tunnustan Jumalan ja kaikkien teidän edessänne, etten hätkähdä yhdenveroisesti jokaista sotaa, niitä joiden syitä en ole ymmärtänyt tai jotka tapahtuvat turvallisen matkan päässä koska minun herneaivoni ylikuumenevat vähemmästäkin aivan liikaa.  Mea culpa etc. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tuleeko sota 3.
« Vastaus #22 : 31.03.22 - klo:18:04 »
Minä ymmärrän sulkutulen käytetyn ilmatorjunnassa esim Helsingin pommitusten aikana siten, että ittykit ampuivat kohtaa, jonka läpi iivanan koneiden oletettiin lentävän. Kranaatithan räjähtivät ilmassa tietyllä korkeudella saaden aikaan tuhoavaa sirpalevaikutusta, eivätkä kranaatit pudonneet maahan "suutareiksi".

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tuleeko sota 3.
« Vastaus #23 : 31.03.22 - klo:18:10 »
Hurja 1944!  Kiitos, kyllä mie sen ymmärsin oikein.  Melkein oikein.  Nyt ymmärrän koko oikein, myös sen mikä oli ammus, että kyseeseen tuli arvio, ja se osui sentään aika hyvin. 

Kotkassa sattui hassusti, siellä aivan t o t t a  1942 kesä-syksy koneet saapuivat täsmälleen ja kellonlyömälleen.  Noin klo 23 -- 01  kesti hälytys.  Harva se ilta ja niin tasan että siitä teki teatteri musikaalin. 


-------------------


Kotkaa pommitettiin Hesan suurpommitusten aikaan yhtä paljon, eli koko kaupunki päreiksi.  Aivan totta.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tuleeko sota 3.
« Vastaus #24 : 31.03.22 - klo:20:03 »
Ole hyvä, olet hieno lady. :039:

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Tuleeko sota 3.
« Vastaus #25 : 31.03.22 - klo:20:12 »
Ammutaan yläkulmilla ts maali ei näy tykille. Yleensä ammutaankin epäsuoraa tulta. Kanuunalla on laakeampi lentorata kuin haupitsilla.

Tykistö alik Elenius kiittelee 1944:ä.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tuleeko sota 3.
« Vastaus #26 : 31.03.22 - klo:20:51 »
Kiitos ja hyvät jatkot sinne! :039:

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8383
Vs: Tuleeko sota 3.
« Vastaus #27 : 31.03.22 - klo:21:07 »
Toinen mikä saa hermonpintaan on, kun sodan ihannointi ja vain toisen puolen kannattaminen ja toisen vihaaminen tekee ihmisistä pelkääviä toista lähimmäistä kohtaan.
Jotkut hullut päättäjät saa aikaan sodan ja alkaa russofobiaa, tai afrofobiaa tai muslimifobiaa.
Onhan se ihan tyhmää yleistää, että kaikki ihmiset, vaikka sotisivat meitä tai muita vastaan kaikki olisivat jonkun fobian tuojia.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Tuleeko sota 3.
« Vastaus #28 : 01.04.22 - klo:11:52 »
Toinen mikä saa hermonpintaan on, kun sodan ihannointi ja vain toisen puolen kannattaminen ja toisen vihaaminen tekee ihmisistä pelkääviä toista lähimmäistä kohtaan.
Jotkut hullut päättäjät saa aikaan sodan ja alkaa russofobiaa, tai afrofobiaa tai muslimifobiaa.
Onhan se ihan tyhmää yleistää, että kaikki ihmiset, vaikka sotisivat meitä tai muita vastaan kaikki olisivat jonkun fobian tuojia.
Kuinka voisimme lohduttaa veljen tuskaa hermonpinteessään Ukrainan taistelessa meidän yhteisten arvojemme, totuuden, sananvapauden, oikeusvaltion, demokratian ja tasa-arvon puolesta?   :eusa_pray:

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8383
Vs: Tuleeko sota 3.
« Vastaus #29 : 03.04.22 - klo:18:04 »
Kiitos luterilainen,

Sen verran tuli uutisia kaveriltani sotarintamalta, että ajoivat venäläiset pois Kiovasta ja oli nyt menossa joukkueensa, latvialainen ryhmä, niin Hersoniin.

Kertoi, että oli aika kova homma ajaa venäläiset pois Kiovasta ja nyt he saivat drooneja, mutta eivät oikein uskolla käyttää niitä, kun venäläiset saa niiden sijainnin tietoon.

Oli kaveri muuttunut ulkobäyöltään, ihan siileksi laittanut hiukset ja sotakamppeet päällä ja vanha AK47 mukana.

Aika hurjaa kuukausi sitten noin tehtiin töitä yhdessä ja nyt tuolla sodassa.
Kaikki valta tekoälylle!