Kirjoittaja Aihe: Itsetuntemus  (Luettu 5413 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Itsetuntemus
« Vastaus #30 : 26.01.22 - klo:05:51 »
Riitta taitaa nyt vähän liioitella.
Ketunhännästä olen samaa mieltä - se meillä on jokaisella, näemme sen itse tai emme näe, ja yhtä suurena kullakin: en usko mihinkään sädekehiin kenenkään pään yläpuolella.

Mitä tulee KD:n asian ajamiseen, niin eri lehtiä netistä lukeneena tulee sellainen tunne, että lehdistö juuri nyt ajaa ajaa KDn asiaa ja kummastelee Päivin oikeudenkäyntiin liittyviä asioita. Eräs tunnettu lehti saattaa olla poikkeus, mutta en ole siitä varma.
En tiedä, onko tunteeni yhtä todellisuuden kanssa. Ihmisen tunnemaailma kun tekee tuon tuostakin tepposia meille ja niihin tunnemaailman viesteihin kannattaa suhtautua kriittisesti.
« Viimeksi muokattu: 26.01.22 - klo:05:56 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Itsetuntemus
« Vastaus #31 : 26.01.22 - klo:06:00 »
Ei körttiläisyyden ja viidesläisyyden vastakkainasettelua tarvitse kannattaa.
Kaikki olemme samassa venheessä ja oman ymmärryksemme varassa pyrimme parhaisiin valintoihin.
Aina, kun tunnemaailmani kehottaa minua vastakkainasetteluun, se on lähes poikkeuksetta (ellei jopa aina) väärässä.
Ystävällismielinen erimielisyys on mitä suurinta viisautta, sivistystä ja älykkyyttä. Se auttaa kehittymään ihmisenä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Itsetuntemus
« Vastaus #32 : 26.01.22 - klo:07:59 »
Olen asettunut tekopyhyyttä, hurskastelua ja oikeassaolemista vastaan. Tuskin ansaitsen sillä sädekehää, ja mitä sillä tekisinkään. Olen syntinen ihminen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Itsetuntemus
« Vastaus #33 : 26.01.22 - klo:08:17 »
Olen asettunut tekopyhyyttä, hurskastelua ja oikeassaolemista vastaan.

Jos jaksat, niin kerro minulle, mitä tarkoitat sillä, että olet oikeassa olemista vastaan.

Mielelläni kuulisin myös, että kuinka pystyt erottamaan tekopyhyyden toisissa ihmisissä?

Ja kuinka erotat hurskastelun toisissa ihmisissä?

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Itsetuntemus
« Vastaus #34 : 26.01.22 - klo:08:28 »
Tarkoitan tällä ainostaan ymmärrystämme Raamatun lukemisessa ja tutkimisessa.

Kun on opetettu, ja yhäkin opetetaan, että Raamatun yhtäkään sanaa ei saa muuttaa, on se mielestäni, körttiläisittäinkin, väärin opetettu.

Kristus on kätkettynä Raamattuun ja Hänen sisäinen tunteminen on tärkeämpää kuin sanojen ulkoa osaaminen. Saati sanojen käyttö lyömiseen erilaisuutta oikeastioopineiden tavalla.

Minulle Kristus on tärkein, ei kirjoitukset, jotka ovat muuttuneet vuosituhansien kuluessa.

Kristus on rakkaus ja armo syntistä kohtaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Itsetuntemus
« Vastaus #35 : 26.01.22 - klo:13:07 »
Pääasia on, että on oikeassa siinä yhdessä asiassa, eli kristillisen uskon ytimessä, eli liittyen Kristuksen sovituskuolemaan ja ylösnousemukseen.
Jos tuossa menee vikaan, niin eipä taida juurikaan olla hyötyä, vaikka olisi kaikissa muissa maailman asioissa 100% oikeassa - yhtä tyhjän kanssa olisi loppu viimeksi.

Riitta, tuosta sinun viimeisestä tekstistäsi tulee mieleen, että Olavi Peltola joskus sanoin jotain, että Raamattu ei ole Jumala. Raamattu ei ole palvonnan kohteena.

Aivan hyvä siis tiedostaa, että Raamattu kertoo Jumalasta ja Jumala on palvonnan kohde, ei Raamattu.
Eli vähän samansuuntaisia ajatuksia, Olavilla kuin sinullakin.

Saattoi olla sama tilaisuus, eli joku kurssi, jolla  olin, Olavi kertoi lähetyskentältä tapauksen, jossa joku vanha mies tuli Jeesukseen uskovaksi ja ehti kuolla ennen, kuin hänet kastettiin. Jäi oikein mieleen, kun Olavi sanoi jotain, että "ja varmasti meni taivaaseen". Noh, täällä tuskin kukaan sitä epäileekään, mutta jäi vain mieleeni.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Itsetuntemus
« Vastaus #36 : 26.01.22 - klo:13:25 »
Tähän olen pyrkinyt , ja kiva kun sinä olet nyt ajattelemassa samoin.

Minulle tämä valkeni oikein konkreettisesti Jaakko Heinimäen pahennustakin herättäneess' puheessa Herättäjäjuhlilla, en nyt muista missä, mutta kuuntelin Körttiradiosta. ' Raamattu on Jeesuksen kapalo'.  Eli Jeesus on kääritty Raamattuun.
Minulle tuli aivan näkyväksi ja ymmärettäväksi.

Kirjain luolettaa, henki tekee eläväksi.

 Olavi Peltolan tapasin josku 1980-luvun puolivälissä Espoon Matinkylässä Säästöpankkiopistolla. Oli Säästöpankkiväen Talvikinkerit. Meitä lähti Lahdesta autollani neljä naista. Oli todella kova pakkanen, sen muistan hyvin kun takaisin lähdettäessä sakilla auton laseja krapasimme.

Siellä oli myös Leena Kaartinen kertomassa työstään Afganistanissa. Lahdessa olen Leenan kanssa enää harvoin jutellut, olemme ikääntyneet. Leena vielä liikkuu ja osallistuu politiikkaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Itsetuntemus
« Vastaus #37 : 26.01.22 - klo:14:19 »
Olen asettunut tekopyhyyttä, hurskastelua ja oikeassaolemista vastaan. Tuskin ansaitsen sillä sädekehää, ja mitä sillä tekisinkään. Olen syntinen ihminen.



Tämä on oikein!!!!
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Itsetuntemus
« Vastaus #38 : 26.01.22 - klo:18:57 »


Tämä on oikein!!!!
Enpä tiedä. Tekopyhyys on perusihmisoikeus. Hurskastelua löytyy kaikkialta ja on turhaa ruveta sitä tuomitsemaan. Mitä se minua haittaa, jos joku luulee olevansa oikeassa, kun on väärässä? Se on jokaisen ihmisen kohtalo, kun kukaan ei voi olla oikeassa kaikessa. Jos joku haluaa sädekehän, mitä se minulle kuuluu? Jos pitää ruveta tuomitsemaan toisia, niin olisi aiheellisempaa tuomita hyväksikäyttöä ja toisten vahingoittamista.
Luther tuntuu ajattelevan, että päivittäinen itsetutkistelu käskyjen edessä riittää, kun vain jokaisen käskyn kohdalla ymmärrämme tarvitsevamme armoa. Sen enempää herätystä ei tarvita. Sitten voi jatkaa ilolla sen kummemmin ajattelematta syntisyyttään. Mene ja tiedä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Itsetuntemus
« Vastaus #39 : 27.01.22 - klo:06:39 »

   Taannoisessa radiokeskustelussa päiviteltiin "armon" tehoviljelyä; että vähempikin riittäisi. Jatkuva "armon" anominen on varmasti paikallaan. Ulkopuolisesta se kuulostaa kuitenkin teennäiseltä. Siinäkin lienee uskon salaisuus, henkilökohtaisuudessa. Kukapa kurkistaisi ihmisen sisimpään. Siellä salaisuus kuitenkin on.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Itsetuntemus
« Vastaus #40 : 27.01.22 - klo:08:41 »
Media ja somekansa liikkuu niin vikkelästi palstoillaan, että monet hienot ajatukset ovat latistuneet. Esimerkiksi: Anteeksi , Anteeks, Oho, Voi voi, sattuiko ?  huitaistuna mokan päälle tai pakotettuna anteeksipyyntönä.  Onko vilpitöntä enää mikään ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Itsetuntemus
« Vastaus #41 : 27.01.22 - klo:09:02 »
Sen verran kiinnostavana koin ESS ämän aamun lehden haastattelun kirjailija-psykiatri Joel Haahtelasta, että tartuin tähän itsetuntemukseen taas.

Tunsin nimittäin itseni monessa kotaa hänessä. Itsestäänhän voi pitää jos osaa antaa paljon anteeksi, ja loput Kristukselle.

Joel Haahtela on liittynyt Ortodoksiseen kirkkoon ja uusi kirjakin on kirjoitettu pääosin Uudessa Valamossa.
Artikkeli pohtiikin kulttuurin ja ortodoksia yhteyttä.

Joel Haahtela rakastaa oopperaa ja kuvataiteita. Hän pohtii ihmisen ja elämän olemusta.
 Rohkenen sanoa samaa, mutta kirjalijaksi ei miusta ole. Enkä siitä haaveile.

 Siksi olen
 aina pitänyt kovasti Haahtelan kirjoista, pienoisromaaneista. Hän kertookin koettavansa sanoa sanottavansa kiteytesti.
Minäkin tykkään: Lyhyestä virsi kaunis !

Jaakobin Portaat, ja muuta:

https://otava.fi/kirjat/jaakobin-portaat/
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Itsetuntemus
« Vastaus #42 : 27.01.22 - klo:09:45 »
Pahoittelen kirjoitusvirheiden korjaamatta jäämistä. Rakas puoliso hätisti muihin hommiin kiireellä.

Kun homma tuli hoidettua, katson mitä Haahtelalta löytyy Nextorystä. Monta löytyykin, myös tämä uusin. Sitä ei kirjastosta vielä saakaan.
 
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Itsetuntemus
« Vastaus #43 : 28.01.22 - klo:04:43 »

   Haahtelan uusin, trilogian kolmas osa, on tilauksessa. Mies on vihityttänyt itsensä ortodoksikirkon kaniikiksi, lääkäri. Jotenkin natsaa.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024