Kirjoittaja Aihe: Itsetuntemus  (Luettu 5437 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Itsetuntemus
« : 24.01.22 - klo:09:33 »
Jätän tähän erään teorian/väitteen arvioitavaksenne.

Ihmisellehän on luonteen omaista nähdä itsensä hyvänä tai vähintäänkin keskimäärin kelvollisempana, kuin muut ja että varsinainen pahuus on hänen ulkopuolellaan.
Kun seurailet ympäristöäsi eli olet tekemisissä ihmisten kanssa ja kun seurailet myös itseäsi, voinet havaita, että näin on.
Tämä ominaisuus ihmisessä on niin kiinni kasvanut, että humalassakin hän saattaa jorista, että "Mie en oo mittää pahhaa kellekkää tehny".

Väitteeni on, että ihmiselle on luonteenomaista omata huono itsetuntemus ja valtava sokeus omaa pahuuttaan kohtaan.
Väitän, että jos ei näe itsessään vääriä motiiveja ja monen monta kieroutta ja suurta joukkoa ketunhäntiä, syy on huonossa itsetuntemuksessa, kyse on tietynlaisessa valheessa elämisestä.
Jos näin ei olisi, kuinka sitten on olemassa paljon riitoja, sotia, juoruja, panettelua ja muita vastaavia lieveilmiöitä?

Katselkaapa ympärillenne, kuunnelkaa ihmisten kännykkäpuheluja julkisissa liikennevälineissä, kiinnittäkää huomiota kaveripiirissä ollessanne siihen, mistä keskustellaan ja ennen kaikkea kurkistakaamme välillä omaan sisikuntaamme.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Itsetuntemus
« Vastaus #1 : 24.01.22 - klo:09:59 »

   Körtti on huonoin. Körtti on kaikista syntisin. Siksi körtti ei pidä ketään häntä alempana, koska hän itse on alimmalla porraspuulla, huutaa armoa ja anoo pelastusta.
   Körtti kaivaa päivittäin tukin silmästään eikä katsele muiden vikoja. Kun katselee, pyytää syntiään anteeksi.
   Körtti tutkistelee itseään, pyytää Jumalaa armahtamaan heikkouksiaan.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Itsetuntemus
« Vastaus #2 : 24.01.22 - klo:10:04 »
   Körtti on huonoin. Körtti on kaikista syntisin. Siksi körtti ei pidä ketään häntä alempana, koska hän itse on alimmalla porraspuulla, huutaa armoa ja anoo pelastusta.
   Körtti kaivaa päivittäin tukin silmästään eikä katsele muiden vikoja. Kun katselee, pyytää syntiään anteeksi.
   Körtti tutkistelee itseään, pyytää Jumalaa armahtamaan heikkouksiaan.

Hieno kuvaus, Pekka!
Körtti-niminen ihminen on ihanneihminen, körtin kanssa kuka tahansa tulee toimeen uskomusmaailmasta riippumatta.

Tunnetko muuten ketään körttiä?
Minä en taida tuntea, ei ole kohdalle sattunut.
Haluaisin muuttua körtiksi, mutta tuota muutosta ei ole vielä tapahtunut.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Itsetuntemus
« Vastaus #3 : 24.01.22 - klo:11:26 »
Jätän tähän erään teorian/väitteen arvioitavaksenne.

Ihmisellehän on luonteen omaista nähdä itsensä hyvänä tai vähintäänkin keskimäärin kelvollisempana, kuin muut

Kun kerran lupa on annettu: En yleistäisi näin. On niitäkin, jotka koko ajan kokevat olevansa muita huonompia.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Itsetuntemus
« Vastaus #4 : 24.01.22 - klo:11:38 »
Kun kerran lupa on annettu: En yleistäisi näin. On niitäkin, jotka koko ajan kokevat olevansa muita huonompia.

Teeskentelevä vaatimattomuus on vaadittu joissain yhteisöissä. Se vaihtelee yleisöstä toiseen. Personallisuuden kolminaisuus, eli himo, julmuus, ja ahneus, yhdistyy eri suhteessa eri yhteisöissä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Itsetuntemus
« Vastaus #5 : 24.01.22 - klo:12:36 »
Oletko tosissasi Thomas ? Että, himo, julmuus ja ahneus ovat piirteet jotka määrittävät ihmisen ?

Varmaan nuo ovat jokaisessa , mutta voi ihmistä joka elää vain jostakin näistä, ja pahimmassa tapauksessa kaikista kolmesta. Sellainenhan on peto.

On hyvä huomata omat huonot puolet ja koettaa tehdä työtä niiden kanssa. Omin voimin ei paljon tule tulosta, mutta Jumalan avulla alkaa vähitellen tapahtua.

Itsetuntemuskaan ei taida olla yht¨äkkinen herääminen. Vaan vaipuminen Jumalan parantavan ja armollisen rakkauden hoitoon on tuottava tulosta.

Ei näin : Ahaa ! Tällainen minä olen !   Vaan : Raskas ja armahtava Kristus, tee minut Sinun kuvasi kaltaiseksi !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Itsetuntemus
« Vastaus #6 : 24.01.22 - klo:13:27 »
Oletko tosissasi Thomas ? Että, himo, julmuus ja ahneus ovat piirteet jotka määrittävät ihmisen ?

Varmaan nuo ovat jokaisessa , mutta voi ihmistä joka elää vain jostakin näistä, ja pahimmassa tapauksessa kaikista kolmesta. Sellainenhan on peto.

On hyvä huomata omat huonot puolet ja koettaa tehdä työtä niiden kanssa. Omin voimin ei paljon tule tulosta, mutta Jumalan avulla alkaa vähitellen tapahtua.

Itsetuntemuskaan ei taida olla yht¨äkkinen herääminen. Vaan vaipuminen Jumalan parantavan ja armollisen rakkauden hoitoon on tuottava tulosta.

Ei näin : Ahaa ! Tällainen minä olen !   Vaan : Raskas ja armahtava Kristus, tee minut Sinun kuvasi kaltaiseksi !
Se voi olla liian kyyninen näkemys minun kohdaltani. Mutta minusta tuntuu, että ihminen on peto. Vaikka Sokrates ja Al-Ghazali suosittelevat itsetutkistelua, niin en ole vakuuttunut sen hyödystä. Se on eräänlainen egoismi sekin.
Olen itse kauan pohdiskellut yksinkertaisia asioita. Olen päätynyt siihen tulokseen, että kannattaa seurata Lutherin aamuhartausta Vähä-katekismuksesta. Sitä olen tehnyt vuosikausia, aina käyttäen Lutherin suosimaa virtä lopussa, vaikka hän antaa vapautta muuhunkin vaihtoehtoon. Se riittää itsetutkisteluun.
Jos joku kysyisi minulta (ei ole tapahtunut) mitä voisin opettaa tai suositella, se olisi tämä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Itsetuntemus
« Vastaus #7 : 24.01.22 - klo:13:41 »
Kuulostaa hyvältä . Minustakin on tärkeä aloittaa aamu, heti ensimmäisin ajatuksin kääntymällä Herran puoleen.

Mistä minä tuon Lutherin aamuhartauden löydän. On mulla katekismus jossakin, mutta onko se siinä  ?

En minäkään taivu niihin itsetutkisteluihin joihin naistenlehdet tms. sellaiset ohjaa: Löydä itsesi ! Vapauta energiasi ! Unohda stressi !

Kaikki nämä annetaan kun jättää itsensä herran huomaan ja hoitoon.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Itsetuntemus
« Vastaus #8 : 24.01.22 - klo:14:15 »


 Mistä minä tuon Lutherin aamuhartauden löydän. On mulla katekismus jossakin, mutta onko se siinä  ?



   "KATEKISMUS

Suomen Evankelis-luterilaisen kirkon
   Kristinoppi

Hyväksytty kirkolliskokouksessa vuonna 1999

Vilppula 2000


AAMURUKOUS

Noustessasi aamulla vuoteesta siunaa itsesi pyhällä ristinmerkillä ja lausu:


'Isän Jumalan ja Pojan ja Pyhän Hengen haltuun. Aamen.'

Sen jälkeen lue joko polviltasi tai seisaaltasi uskontunnustus ja Isä medän -rukous. Jos haluat, lausu vielä seuraava pieni rukous:

'Minä kiitän sinua, taivaallinen Isäni, rakkaan Poikasi Jeesuksen Kristuksen kautta, että olet viime yönä varjellut minut kaikesta vahingosta ja vaarasta. Pyydän sinua: varjele minua myös alkavana päivänä synnistä ja kaikesta pahasta, että tekoni ja koko elämäni olisivat mielesi mukaiset. Minä annan itseni, ruumiini, sieluni ja kaikkeni, sinun käsiisi. Pyhä enkelisi olkoon minun kanssani, ettei paha vihollinen saisi minussa mitään valtaa. Aamen.'

Luettuasi sitten ehkä vielä hartaudeksi virren, esimerkiksi kymmenestä käskystä, mene iloisin mielin töihisi.

                                                                                                                          (Lutherin Vähä katekismus)
" s. 104

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Itsetuntemus
« Vastaus #9 : 24.01.22 - klo:15:36 »
Juu, tuttuhan tämä onkin.   Kiitos !

En voi noudattaa kirjaimellisesti (  :icon_exclaim:) kun en pääse polvilleni kovan nivelkivun vuoksi. Ehtoollisellakin olen seisonut pöydän päässä.

Aamuhartauden sanoissa W Malmivaara puhuu sairauksien kasvattavasta merkityksestä. Kyllä Hän onkin  kuritettanut meitä körttejä. Eivätkä meitä myöskään korkeat virat ja sijat kiinnosta ! Alhaisia ollaan.
...
Pekka, suljitko P.R. ketjun ?.  Ei sillä, olenkin sanonut siihen tarpeeksi. :'(
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Itsetuntemus
« Vastaus #10 : 24.01.22 - klo:16:28 »

En voi noudattaa kirjaimellisesti (  :icon_exclaim:) kun en pääse polvilleni kovan nivelkivun vuoksi.

"joko polviltasi tai seisaaltasi"

Samanlainen on iltarukous, paitsi ilman virsiä. Itse luen virren, kun en osaa laulaa.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Itsetuntemus
« Vastaus #11 : 24.01.22 - klo:16:53 »

Pekka, suljitko P.R. ketjun ?.  Ei sillä, olenkin sanonut siihen tarpeeksi. :'(



   Päivi Räsäs -ketjun. Emminoo sitä sulkenna. En ossaiskaan. Ylläpitäjähän ne sulkee.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Itsetuntemus
« Vastaus #12 : 24.01.22 - klo:17:33 »
Joo, ymmärrän. Halusin vain kysyä kun nyt ei näkynyt kuka oli sulkenut, ja sie olit viimonen käyttäjä.

Oisin siulle jotakii siihe retooriseen kysymykseen rakkaudenylivoimasta sanonut, mut en päässy.

Ehkä ylläpito halusi sulkea suuni. Hyväksyn, sillä jo hävettää tää Päivin arvostelu. Vaikkakin uskon asian käyttö poliittiseen peliin on arvotonta. Eihän kirkossakaan saarnata poliittisten puolueiden asiaa. Vai saarnataanko ?

Kaikki kristityt eivät ole myöskään KDn jäseniä. Arvojaan voi edustaa ja hyviä asioita edistää  kaikissa puolueissa.

Kristillisdemokraatit , veljespuolueet muissa maissa eivät tee tällaisia Raamattu-sulkeisia senaateissaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Itsetuntemus
« Vastaus #13 : 24.01.22 - klo:17:57 »

   Veikkaan, että ylläpito ei halua aiheesta enempää. Siksikin koska asia on nyt korkeammis käsis. Annetaan itsellemme rauha ja Oikeudelle työrauha.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Itsetuntemus
« Vastaus #14 : 24.01.22 - klo:18:02 »
 :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)