Kirjoittaja Aihe: Uskontotiede vai teologia?  (Luettu 6822 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Uskontotiede vai teologia?
« Vastaus #15 : 23.01.22 - klo:18:13 »
Kun kirjoitin 'kuppikunnista' oli ajatuksissa

Niin "kuppikunta" ei taida olla uskontotieteen eikä teologinen käsite.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22052
Vs: Uskontotiede vai teologia?
« Vastaus #16 : 23.01.22 - klo:18:25 »
Olisiko faction paras englantilainen vastine? Se taitaa kelvata tieteelliseenkin kieleen.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Uskontotiede vai teologia?
« Vastaus #17 : 23.01.22 - klo:18:30 »
Tarkoitin niitä kaikkia erilaisia kerhoja, joita perustetaan niin uskonnon kuin muiden tarpeiden nimissä USA:ssa, mutta myös muualla, meilläkin. Ne pyörivät hyvä-veli ja raha-naiset-skseleilla.

Clubit l. kuppikunnat ovat epämääräisiä rönsyjä rehellisten yhdistysten ja kirkkojen liepeillä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22052
Vs: Uskontotiede vai teologia?
« Vastaus #18 : 23.01.22 - klo:19:43 »
Klikki clique voisi olla käypä sana.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Uskontotiede vai teologia?
« Vastaus #19 : 24.01.22 - klo:05:01 »
Taisin oikeastaan takertuen sanaan "kuppikunta" viitata siihen, että uskontotieteessa, niin kuin kaikissa tieteissä, pyritään objektiiviseen totuuteen, joten tutkitaan uskontoa tekemättä eriarvoisuutta. Siihen uskontotieteilijät ovat melko hyvin onnistunut. Harvoin joku halveksii yhteisöä, jota hän tutkii, siitä, että se poikkeaa omasta arvomaailmasta tai siitä, että se on pieni tai tietystä maasta peräisin. Toki, sellainen asenne on varmaan paikallaan tavallisessa elämässä.
Mutta tavallisessa elämässä, ainakin minä olen huomaavinani, että jokaisessa uskonnossa on mielestäni hyviä ja huonoja puolia. Jehovantodistajilla on se hyvä puoli, että edistävät rauhaa. Mormoneilla on se hyvä puoli, että heillä on terveet elämän tavat. Adventistit ovat levittäneet kouluja ja sairaaloita ympäri maailmaan. Näitä asioita voin arvostaa, vaikka kaikkien näitten uskon maailma poikkea voimakkaastikin minun omastani. Mutta uskontotieteen tekemisessä, jätetään tällaiset henkilökohtaiset mieltymykset sivuun, ja käytetään tutkimuksessa tieteellisiä menetelmiä.
Olen havainnut, ainakin minun aikanani, että uskontotieteilijät paljon pohtivat menetelmiä ja keskittyvät objektiivisuuden tavoitteluun. En ole loppujen lopuksi itsekään varma, että tavoittelu on onnistunut. Se ei johdu siitä, että uskontotieteilijät olisivat ennakkoluulojensa vangit, vaan siitä, että aihe on vaikea tavoitella tieteellisesti. Ei voi antaa uskontoa toiselle rottaryhmälle ja olla antamatta toiselle ja sitten vertailla tuloksia.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Uskontotiede vai teologia?
« Vastaus #20 : 24.01.22 - klo:05:21 »

   Filosofia on lähimpänä totuutta, koska se tutkii niitä välineitä, joilla muut tieteet operoivat: kieliä.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Uskontotiede vai teologia?
« Vastaus #21 : 24.01.22 - klo:05:34 »
Uskontotiede on varmaan hurjan mielenkiintoinen tutkimusala. Miten ihmiset uskovat, miksi, mihin. Miten se vaikuttaa elämään, yhteiskuntaan, ja suhteeseen muihin uskontoihin.

En ole tietoinen näistä muutoin kuin omien ajatusten pohjalta. Kiinnostaan kyllä, mutta tieteilijä-luonne en ole. Minulle riittävät pääpiirteet ja niiden vaikutus.

Silloin-tällöin saa lukeakseen jonkin lyhyen tutkimuksen tältä alalta, esin körttiläisyydestä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Uskontotiede vai teologia?
« Vastaus #22 : 24.01.22 - klo:05:34 »
Tarkoitin niitä kaikkia erilaisia kerhoja, joita perustetaan niin uskonnon kuin muiden tarpeiden nimissä USA:ssa, mutta myös muualla, meilläkin. Ne pyörivät hyvä-veli ja raha-naiset-skseleilla.

Clubit l. kuppikunnat ovat epämääräisiä rönsyjä rehellisten yhdistysten ja kirkkojen liepeillä.

Kun tulin Suomeen 50 vuotta sitten, en ollut vielä uskontotieteilijä mutta olin ennakkoluuloinen amerikkalainen. Kauhistuin, kun huomasin täällä olevan kaksi "valtionkirkkoa." En osannut uskoa, että uskonnonvapaus voisi toteutua sellaisessa tilanteessa. Ajattelin, että amerikkalainen kuppikuntatyyli oli paras, vaikka silloin voimakkaasti kritikoin USAn intiaanipolitikkaa (kaikki intiaaniuskonnot olivat silloin laittomia).
Pian kuitenkin huomasin, että Suomen tyyli toimi erinomaisesti Suomessa. Oli Suomessa aivan yhtä hyvin uskonnonvapaus kuin USAssakin. Niin katsoin, että "valtionkirkot" antoivat yhteiskunnalle vakautta (vaikka olin samaa mieltä vanhan kollegani Olli Alhon kanssa, että ovat nekin kansan oopiumia!). Luulen, että on tieteellisesti todistettavissa, että USA on sittemmin vaikuttanut Suomen oloihin ja tämä on markkinauskontojen kasvavan suosion yhteydessä. Sitä myötä, että Suomi muuttuu USAn kaltaiseksi, niin uskonnon luonne muuttuu samaan suuntaan. Moni suomalainen katsoo "valtiokirkon" periaatteen vanhentuneen.
Suomalainen, joka ei hyväksy tätä tendenssiä, voi hyvinkin ajatella, että "kuppikunnat pyörivät hyvä-veli ja raha-naiset-skseleilla." Olen tehnyt kenttätyötä ympäri maailmaa ja huomannut sellaisen huomautuksen pitkälti pitävän paikkansa joka paikassa. Hyvä-veli ja raha-naiset asetelma on niitä asioita, jotka esiintyvät joka uskonnossa. Emme ole onnistuneet edes määrittelemään uskontoa. Ei voi sitä määritellä sillä, että uskontoon kuuluu usko johonkin jumalaan, sillä se pitkälti puuttuu buddhalaisuudesta. Mutta tämä Riitan kriteeri kylläkin kuuluu kaikkiin. Se on silmiinpistävin aina toisen uskonnossa eikä niinkään omassaan.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Uskontotiede vai teologia?
« Vastaus #23 : 24.01.22 - klo:05:42 »
Uskontotiede on varmaan hurjan mielenkiintoinen tutkimusala.

Olen itse kyllästynyt siihen.  :icon_lol: Maantiede olisi kiehtovampaa. Tai oikeastaan, mikä muu ei enää kiinnosta kuin ulkoilu, lukeminen, ja irokeesiraamatun kääntäminen.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Uskontotiede vai teologia?
« Vastaus #24 : 24.01.22 - klo:05:55 »
Näin on käynyt myös minulle, ja oletan että kaikille jotka 80 lähestyvät. Jopa nuoret ihmiset nykyään luopuvat vapaaehtoisesti paljosta. Hiljentäminen on hyväksi tärkeimmälle.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Uskontotiede vai teologia?
« Vastaus #25 : 24.01.22 - klo:06:01 »


  ... ei enää kiinnosta kuin ulkoilu, ...



   Teologia on koti. Uskontotiede on ulkoilua.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024