Kirjoittaja Aihe: Uskontotiede vai teologia?  (Luettu 6650 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Uskontotiede vai teologia?
« : 23.01.22 - klo:05:11 »

   "Uskontotiede on humanistis-yhteiskuntatieteellistä uskontojen tutkimusta. Uskontotieteen pääalat ovat uskontoantropologia, uskontososiologia, uskontopsykologia, uskontohistoria, uskontofenomenologia sekä nykyään kognitiivinen uskontotiede. Evolutiivinen uskonnontutkimus sijoittuu kognitiivisen uskontotieteen alle. Uskontotiede tutkii ihmisten uskonnollista käyttäytymistä. Tieteenalan perimmäisiin kysymyksiin kuuluu kysymys uskontojen luonteesta ja synnystä. Uskonnon määritelmien moninaisuuden vuoksi uskontotieteessä voidaan tutkia hyvin monenlaisia ilmiöitä joita arkiajattelussa ei välttämättä mielletä uskonnoiksi. Uskontotiede voi olla myös vertailevaa uskontotiedettä, joka etsii uskontojen yhteisiä ja toisistaan eroavia piirteitä."

   "Teologia (m.kreik. θεολογία) tarkoittaa alun perin jumaluusoppia eli järjestelmällistä jumalan ja jumalaan liittyvien aiheiden tutkimusta (θεος, theos, ”jumala”, + λογος, logos, ”sana”, ”järki”, ”keskustelu”, ”oppi”).[1]

Nykyisin teologia voidaan sanana jakaa kahteen merkitysluokkaan. Tieteenalana teologia ei ole uskonnon harjoittamista, vaan uskontoa, erityisesti kristinuskoa, uskomuksia ja uskonnollisuutta tutkiva oppiala.[2][3] Uskonnollinen teologia puolestaan on jonkun tietyn uskonnon opillista järjestelmää tai ajattelua koskevaa, uskonnollisen yhteisön itsensä harjoittamaa tutkimusta. ..."

https://fi.wikipedia.org/wiki/Teologia

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Uskontotiede vai teologia?
« Vastaus #1 : 23.01.22 - klo:07:49 »
Kummallakin on tärkeä tehtävänsä.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Uskontotiede vai teologia?
« Vastaus #2 : 23.01.22 - klo:08:47 »
Kummallakin on tärkeä tehtävänsä.

Voi olla. Olen havainnut vertailevan uskontotieteen vähenevän yliopistoissa samalla kun uskontojen väliset kriisit ovat kärjistyneet. Muistan aikaa, kun liikkuin musliimien parissa, miten rakkaasti kohtelivat toisiaan. Viime vuosina, koulukuntien kiistat ovat lisääntyneet. Ei voi sanoa, että on syy tai seuraus, ja suuntauskin on "must tuntuu" periaatteella, mutta vertailevaa tietoa voisi pitää rauhan tekijänä.
Teologiasta en osaa sanoa. On myös helppoa uskontotieteelijänä paisuuttaa uskontotieteen merkityksen. Se taitaa olla mennyttä luksustiedettä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Uskontotiede vai teologia?
« Vastaus #3 : 23.01.22 - klo:10:05 »
Uskontotiede on minulle tuntematon alue.
Nyt huomaan, että siihen liittyy hyvin monia eri palasia.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Uskontotiede vai teologia?
« Vastaus #4 : 23.01.22 - klo:10:11 »
Viime vuosina, koulukuntien kiistat ovat lisääntyneet

Uskonnon / uskontojen (kuten politiikankin alueella) tuntuu kovin helposti syntyvän kiistoja.
Se on ikävää siinäkin mielessä, että hedelmällinen keskustelu helposti tyrehtyy.
Eihän sitä tarvitse omaa maailmankuvaansa muuttaa vaan tarkoitus ennemminkin pitäisi olla tutustuminen toisen maailmankuvaan ja kertoa muille omaansa.
Ja käännyttäminen on minun mielestäni OK, kunhan ollaan ystävällisiä ja tahdikkaita eikä väärällä tavalla tuputeta.
No, menin hivenen sivuraiteelle, mutta sehän kuuluu nettikeskustelun piirteisiin.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Uskontotiede vai teologia?
« Vastaus #5 : 23.01.22 - klo:10:31 »
Uskonnon / uskontojen (kuten politiikankin alueella) tuntuu kovin helposti syntyvän kiistoja.
Se on ikävää siinäkin mielessä, että hedelmällinen keskustelu helposti tyrehtyy.

Entinen kollegani Päivikki Suojanen Antola on tutkinut ja vertaillut uskonnollista ja poliitista kieltä. Hän teki väitöskirjansa rukoilevaisuudesta.

Eihän sitä tarvitse omaa maailmankuvaansa muuttaa vaan tarkoitus ennemminkin pitäisi olla tutustuminen toisen maailmankuvaan ja kertoa muille omaansa.

Olen itse ollut kiinnostunut ihmisten näkemyksistä. Minua kiinnostaa miten paljon ihmisten näkemykset heijastavat uskonnollisen perinteensä ja miten paljon poikkeavat siitä. Esim. karma usko esiintyy omalla tavalla luterilaisten parissa. Miksi toiset ovat siitä kiinnostuneet ja toiset eivät?

Ja käännyttäminen on minun mielestäni OK, kunhan ollaan ystävällisiä ja tahdikkaita eikä väärällä tavalla tuputeta.
No, menin hivenen sivuraiteelle, mutta sehän kuuluu nettikeskustelun piirteisiin.

Käännyttäminen on paljon tutkittu asia. Teoria on, että ihminen, joka ei ole lapsena kunnolla kiintynyt toiseen ihmiseen, kiintyy aikuisena käännyttäjälleen. Se on vähän kyyninen teoria. Minustakin ihmiset saisivat keskustella uskonnollisista ajatuksistaan. Minut on yritetty käännyttää ties miihin. Olen pikemmin imarreltu.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Uskontotiede vai teologia?
« Vastaus #6 : 23.01.22 - klo:10:38 »
Minut on yritetty käännyttää ties miihin. Olen pikemmin imarreltu.

:-)
Joo, sama täällä.
Minua ei haittaa, jos joudun käännytyksen kohteeksi, monesti se on mukavaa.
Yritän olla ystävällinen ja jotenkin koen jonkinlaista iloakin kun olen käännytyksen kohteena.
Myönnän, että se ilo taitaa olla pohjimmillaan jonkinlaista vahingoniloa, mutta en kuitenkaan silti halua loukata käännyttäjää.
Jos käännytys olisi pitkäkestoista, kokisin helpotuksen tunteita kun olen onnistunut erkaantumaan tilanteesta siten, että kukaan ei loukkaantunut.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Uskontotiede vai teologia?
« Vastaus #7 : 23.01.22 - klo:11:50 »
Uskonnollisessa ja poliittisessa puheessa on varmaan paljon samaa. Kumpikin pyrkii vaikuttamaan kuulijoihinsa. Toisaalta koetetaan saada omalle asialle uusia kannattajia, toisaalta halutaan vahvistaa samanmielisten vakaumusta. Uskonnollisen puheen kirjo on toki laajempi; hartauspuhe ja yhteinen rukous on enimmäkseen muuta kuin vaikuttamista. Olen kyllä kuullut rukouksen muotoon puettua mielipiteenmuokkaustakin. Sellainen ei mielestäni ole oikein.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Uskontotiede vai teologia?
« Vastaus #8 : 23.01.22 - klo:13:01 »
Kyllähän se voi vähän kiusalliselta tuntua, jos joku ryhtyy rukouksessa saarnaamaan.
Minä ainakin vähän siinä kiusaannun, mutta yritän olla niin, että kukaan ei huomaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Uskontotiede vai teologia?
« Vastaus #9 : 23.01.22 - klo:13:23 »

   Käännyttäjä peilaa uskoaan käännytettävän uskoon. Inhimillisen yhteyden kaipuu lienee käännyttäjän toiminnan pohjimmainen syy. Toissajaista on "oikean uskon" julistaminen.
   Uskonto ja ideologia pyrkivät parempaan maailmaan, joka molempien mukaan on ihmiskunnan consensus.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Uskontotiede vai teologia?
« Vastaus #10 : 23.01.22 - klo:13:52 »
Uskonto ja ideologia pyrkivät parempaan maailmaan, joka molempien mukaan on ihmiskunnan consensus.

On toki uskonnollisuutta, joka tähtää vain tuonpuoleiseen parempaan maailmaan: "Kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat!"

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33723
Vs: Uskontotiede vai teologia?
« Vastaus #11 : 23.01.22 - klo:14:40 »

   Käännyttäjä peilaa uskoaan käännytettävän uskoon. Inhimillisen yhteyden kaipuu lienee käännyttäjän toiminnan pohjimmainen syy. Toissajaista on "oikean uskon" julistaminen.
  PekkaV  yllä.


Tässä toit Pekka uuden , mutta hyvin todennäköisen motiivin moniin käännyttäjiin.

Seuraajien, oppilaiden tai mielistelijöiden kaipuusta kumpuaa yhä uusia 'herätysliikkeitä' tms. kuppikuntia. Niiden herra ja johtaja on käännyttäjä, ei Kristus.

Myös inhimillinen uteliaisuus seuraajien elämään, esim. sukupuoli-asioihin ja perheeseen käy ilmi, ainakin jos on kokenut tuota.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Uskontotiede vai teologia?
« Vastaus #12 : 23.01.22 - klo:14:57 »
Vaikein löytö on se, että se suurin mielistelijä, kuppikuntalainen, utelias väärien motiivien täyttämä olento olenkin MINÄ.
Toki siinä sivussa muutkin, mutta ennen kaikkea minä.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Uskontotiede vai teologia?
« Vastaus #13 : 23.01.22 - klo:17:19 »
Olen aina laskenut Jehovantodistajat ja mormonit sisään. Sitten kun Raamattu tuodaan esille, tarjoudun opettamaan niille hepreaa. Niin olen saanut opettaa monelle heprean alkeet niin, että pystyvät lukemaan Raamattua alkukielelle itse. On ollut hauskaa.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33723
Vs: Uskontotiede vai teologia?
« Vastaus #14 : 23.01.22 - klo:17:43 »
Tuon PekkaVn ajatus ihmisen kaipuusta toisen samanlaisen luo, oli pohjana kommentointiini.

En ole hallunnut ketään mielistellä, olen liian suoraluontoinen siihen. Mielistely on vastenmielistä 'omaan pussiin pelaamista'.
 Monta samankaltaista humaanista ajattelutapaa foormilaisilla on. Emme ole klikki tms, meillä on vain jotain yhteista ilman että tarkoituksella 'peesataan'.

 Jokainen on ainutkertainen, kuten veli-vn usein korostaa. Se että kirjoitustapa on yksilöllinen ei tarkoita aina minän korostamista.
Sanon tämän jälleen kerran, kun tuntuu ettei sitä ymmärretä.. Paljon ajattelevilla ja lukevilla on ehkä myös paljon ajatuksia joita haluaa jakaa ilman että niitä kenenkään tarvitsee omaksua.

Jos huomataan jonkin virhe kirjoituksessa voi tietävämpi korjata, tai oikaista väärää käsitystä. Toisen ajatuksiin ei toki pääse, eikä ole tarvekaan päästä.

Kun kirjoitin 'kuppikunnista' oli ajatuksissa amerikkalaiset rahan ympärillä pyörivät mihet ( enimmäkseet ) jotka harrastavat ' solun jakamista' osiin niin että joiselle riittää dollareita ( ja naisia ).

Suomen uskonnollinen kenttä on myös laaja:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_rekister%C3%B6idyist%C3%A4_uskonnollisista_yhdyskunnista

Eikö tämä todista samanmielisten 'tykövedosta'.  Körttejä on edellen vain yksi yhdistys !

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)