Kirjoittaja Aihe: Fariseus Jerusalemin temppelissä  (Luettu 4726 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Fariseus Jerusalemin temppelissä
« : 03.01.22 - klo:11:37 »
Olenko minä kuten tuo Jerusalemin temppelin fariseus?
Entä sinä?

Fariseus oli kiitollinen Jumalalle siitä, että hänen asiansa olivat monelta osin hyvin.
Hän oli myös kiitollinen siitä, että hän ei ollut kuten eräs syntinen veronkantaja.
Fariseus mittaili ihmisiä verraten heitä itseensä.

Kun ajattelen itseäni, minähän mittailen itseäni jatkuvasti samalla tavalla, kuin tuo fariseus.
Kun näen jonkun ryysyissä kulkevan laitapuolen kulkijan pullo kädessä ulkona, olen onnellinen, etten ole kuin hän.
Koen olevani jollain tavalla parempiosainen, arvokkaampi, kuin hän.
Ihmisvilinässä tuo mittaileminen minulta tulee aivan luonnostaan: olen parempi/arvokkaampi/jne/ kuin tuo, tuo, ja tuokin....
Olen älykkäämpi kuin tuo, viissampi, kuin nuo, omaan sitä ja tätä enemmän, kuin he jne...
Moni arvio tulee tehtyä pelkän ulkonäön perusteella.
Olen kyllä käynyt jonkun web-pohjaisen kurssin, jossa annettiin ymmärtää, että ulkonäkö/kasvojen ilmeet ja ensivaikutelma ainakin ihmisen mielenliikkeistä johtaa yleensä harhaan.

Oletko sinä koskaan elämäsi aikana joutunut näin syvälle omahyväisyyden, itseriittoisuuden, muita-paremmuuden, ylpeyden ja muiden tuomitsemisen suohon, kuin minä?

Jos et, kuinka olet onnistunut saamaan nöyrän, hyveellisen sekä puhdasmotiivisen elämäntavan?
Tällaisia olen tullut pohtineeksi.
Pisteenä ii:n päälle voisi vielä todeta, että katumukseni taso tämän asian suhteen on varsin olematon, joskin pienessä määrin asia joskus on mielessä pienen hetken ja jälleen unohtuu.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Fariseus Jerusalemin temppelissä
« Vastaus #1 : 03.01.22 - klo:22:13 »
Miettiessäni omaa tilaani fariseuksena niin tuntuu hieman vieraalta,
vaikka ainakin kerran minua on fariseukseksi sanottukin.

Mutta tuo nöyrä, hyveellinen, puhdasmotiivinen elämäntapa....se se vasta kaukana onkin
meikämannesta.....en sitten tiedä mikä olen.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Fariseus Jerusalemin temppelissä
« Vastaus #2 : 04.01.22 - klo:10:43 »
Oletko sinä koskaan elämäsi aikana joutunut näin syvälle omahyväisyyden, itseriittoisuuden, muita-paremmuuden, ylpeyden ja muiden tuomitsemisen suohon, kuin minä?

Jos et, kuinka olet onnistunut saamaan nöyrän, hyveellisen sekä puhdasmotiivisen elämäntavan?

En varmaan ole joutunut. Sitä tietysti on vaikea arvioida, kun en sinua niin tunne. Itseriittoinen on jonkin verran pitänyt olla, mutta se ei ole ollut valinta vaan pakko.

Joskus varhaisteiniyden ehdottomuudessa saatoin kyllä olla aika tuomitseva, mutta siihen on auttanut ihan ikääntyminen. Tai ainakin kuvittelen niin. Tai ehkä minusta vain on tullut välinpitämätön ja laiska.

Ylpeyden puute tosin ei mitään hyveellisyyttä ja puhdasmotiivisuutta takaa. Luulisin, että on käynyt ihan vain niin, ettei minulle ole oikein suotu mitään, millä ylpeillä. Sitä enemmän sitten ehdinkin kadehtia muilta kaikkea hyvää ja vihata heitä siitä että heillä on ja minulla ei (vaikka syynä olisi oma laiskuuteni vain), ja pitää ahneesti kiinni siitä vähästä mitä osakseni on liiennyt. Jos on kunnolla itseriittoinen ja ylpeä, ei tuollaisiin pikkumaisuuksiin tietenkään tarvitse alentua.

Eli kuinka olen onnistunut saamaan, no se on ihan sattumaa vain. Osansa kullakin. Se on vähän kuin musiikkimaku. Ylpeily vain ei ole minun juttuni niin paljon kuin nuo muut mitä luettelin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8334
Vs: Fariseus Jerusalemin temppelissä
« Vastaus #3 : 04.02.22 - klo:15:04 »
En varmaan ole joutunut. Sitä tietysti on vaikea arvioida, kun en sinua niin tunne. Itseriittoinen on jonkin verran pitänyt olla, mutta se ei ole ollut valinta vaan pakko.

Joskus varhaisteiniyden ehdottomuudessa saatoin kyllä olla aika tuomitseva, mutta siihen on auttanut ihan ikääntyminen. Tai ainakin kuvittelen niin. Tai ehkä minusta vain on tullut välinpitämätön ja laiska.

Ylpeyden puute tosin ei mitään hyveellisyyttä ja puhdasmotiivisuutta takaa. Luulisin, että on käynyt ihan vain niin, ettei minulle ole oikein suotu mitään, millä ylpeillä. Sitä enemmän sitten ehdinkin kadehtia muilta kaikkea hyvää ja vihata heitä siitä että heillä on ja minulla ei (vaikka syynä olisi oma laiskuuteni vain), ja pitää ahneesti kiinni siitä vähästä mitä osakseni on liiennyt. Jos on kunnolla itseriittoinen ja ylpeä, ei tuollaisiin pikkumaisuuksiin tietenkään tarvitse alentua.

Eli kuinka olen onnistunut saamaan, no se on ihan sattumaa vain. Osansa kullakin. Se on vähän kuin musiikkimaku. Ylpeily vain ei ole minun juttuni niin paljon kuin nuo muut mitä luettelin.

Öppis kyllä on nyt pikkaisen liian vaatimaton.
Sullahan on päätä ja lahjoja vaikka mihin, mutta se on tietekin meillä kaikilla omassa päässään mitä haluaisimme ja miten sen verailemme ja josko jopa teemme itsetunnon sen mukaan ?

Olen joitai tosi fksuja ja kauniitä ihmisiä tavannut, kun surkuttelee, esimerkiksi, et mut kun toi mun nenä on iso, vaikka en usko kenenkään muun kuin itsensä sitä huomaavan ja muuten ihan kaunis ihminen.

Itse olen kyllä fariseus ja sen myönnän, kyllä suhtaudun lähmäisiini enempi farisealaisesti, vaikka varaa ei olisi.
Tik toc.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Fariseus Jerusalemin temppelissä
« Vastaus #4 : 08.02.22 - klo:07:44 »
Öppis kyllä on nyt pikkaisen liian vaatimaton.
Sullahan on päätä ja lahjoja vaikka mihin

Jos ne ovat lahjoja, enhän minä niillä voi ylpeillä. Lahjaksi saatua.

Sillä ehkä voisin, jos niitä kehittäisin ja saisin niitä johonkin tarpeelliseen käytettyäkin.  :102:
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Fariseus Jerusalemin temppelissä
« Vastaus #5 : 08.02.22 - klo:08:01 »
Vaatimattomuuden teeskentely on suomalaisten helmasynti, jota yleensä pidetaan hyveenä ja jopa välttämättömyytenä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Fariseus Jerusalemin temppelissä
« Vastaus #6 : 08.02.22 - klo:08:52 »
Minä en ole kilpailuhenkinen. En myöskään tunne kateutta. Jos ylpeyden henki joskus yrittää
'nousta päähän', huokaan pian Herralle: Älä anna minun luulla mitään itsestäni. Siksi en myöskään pidä kehumisista. Ne ovat vaarallisia.

Jos paljoa kirjoittamista pidetään ylpeytenä, näen sen toisin. Minussa on puhjennut kirjoittamisen ilo. Se tapahtui tällä foorumilla . En ollut kirjoittanut mitään mihinkään sitten koulu-aikojen. Inspiroiduin mielenkiintoisita aloituksista, ja lähde alkoi pulputa.
Vaatimaton en ole, mutta en kova enkä ylpeä. Suorasanainen tosin, syntyäni, pippurinen.

En myöskään farisealainen. En vertaile, pidän sitäkin vaarallisena. Tyytyminen omiin juttuihin tuottaa rauhallisen mielen ja tyytyväisyyttä.

Kirjoitustyylini on vanhan ihmisen tyyliä. Joidenkin mielestä pateettista ja hurskastelevaa.

Uskosta puhuminen johtaa minut innostumaan. Olen innokas osallistuja.

Itseensä tutustuminen on mielenkiintoista. On mistä tukistaa, mistä vuoroin kiittää Jumalaa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Fariseus Jerusalemin temppelissä
« Vastaus #7 : 08.02.22 - klo:09:30 »
Jos paljoa kirjoittamista pidetään ylpeytenä, näen sen toisin. Minussa on puhjennut kirjoittamisen ilo. Se tapahtui tällä foorumilla .

Niin kuin olen huomauttanut, kirjoituksesi ovat saaneet kiitosta minun tuttavapiiristani.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Fariseus Jerusalemin temppelissä
« Vastaus #8 : 08.02.22 - klo:12:01 »
Joo, olet maininnut. On kiva jos tykätään. En kuitenkaan kirjoita kenellekää ' korvasyyshyst'' vaan pelkästä ajatusten irtipäästämisen ilosta kirjoittaen.

Kotona on vain hiljainen mies, joka ei tykkää puhumisesta. Tämä on yksi motiivi.

 :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Fariseus Jerusalemin temppelissä
« Vastaus #9 : 08.02.22 - klo:12:05 »
Joo, olet maininnut. On kiva jos tykätään. En kuitenkaan kirjoita kenellekää ' korvasyyshyst'' vaan pelkästä ajatusten irtipäästämisen ilosta kirjoittaen.

Kotona on vain hiljainen mies, joka ei tykkää puhumisesta. Tämä on yksi motiivi.

 :039:
Tehkää kaikki ilolla tai jotain siihen suuntaan sanoi joku apostoli. :eusa_clap:
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Fariseus Jerusalemin temppelissä
« Vastaus #10 : 08.02.22 - klo:12:21 »
Se onkin hyvä neuvo. PekkaV on myös neuvonut pyytämään iloa .

Onnellisuuden tunteita tuntee enää harvoin, varsinkaan sairauksien vaivoissa ei jaksa , vaikka kaikki muu onkin hyvin. Toisinaan sellainen outo, ehkä armollisuuden tunne vilahtaa.

Meilläkin nämä krempat aikaansaavat ästyneisyyttä. Toinen ei kuule, toinen ei näe, ja molempia jomottaa milloin mistäkin.

Kiittäkää joka tilassa, niinkin sanotaan.Sitä koetetaan  muistaa, vaikka muistin huononee. Tosin Matti ei puhu ajatuksistaan. Luulen jotain oppineeni lukemaan ilman sanojakin.

Veistaan SV 5  Lahden 2007 Herättäjäjuhlien tunnusvirsi


1. Sun armoasi anomaan
ja näkemättä uskomaan
opeta, Herra väkevin,
näin pyydän mielin hätäisin.

2. Suo rohkeutta, että saan
päällesi heittää kokonaan
puutteeni, suuret syntini
ja sinuun panna toivoni.

3. En kyllin ole köyhtynyt.
Rakkaampi olisitkin nyt,
jos armossasi kasvaisin,
runsaampaa rauhaa nauttisin.

4. Näin köyhänä ja kurjana
ja sokeana, rampana
luoksesi auta tulemaan,
niin että vapahduksen saan.

5. Suo, että aina valvoisin,
lupauksiisi luottaisin.
Veresi synnit pyyhkisi
ja rauhan toisi sieluuni.

6. Nyt heitän kaikki vikani
päällesi, Vapahtajani.
Kun kärsit, kuolit tähteni,
rauhoita omatuntoni.

7. Kun oma pohja vajoaa,
niin armo yhä kannattaa.
Sen päällä, niin kuin kallion,
minulla turvapaikka on.

Johan Holmberg 1743, suom. E. Lagus 1790, uud. W. Malmivaara 1893, J. Haavio 1971, H. Lipiäinen 2013
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Fariseus Jerusalemin temppelissä
« Vastaus #11 : 08.02.22 - klo:12:41 »
Se onkin hyvä neuvo. PekkaV on myös neuvonut pyytämään iloa .

Kävin ensimmäisen kerran Kuopion ortodoksikirkossa jouluna v. 1969 ja kuulin KP Arkkipiispa Paavalin saarnaavan ilosta. On jäänyt mieleen.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Fariseus Jerusalemin temppelissä
« Vastaus #12 : 08.02.22 - klo:14:34 »
Meill´karjalaisiil se on niin jotta Ilo pintaa vaik syvän märkäniis !

Körttiperiaate: Vakavin kasvoin, iloisin sydämin.

Ilo on minusta parempaa kuin pumpuli-onnellisuus. Siitä sanotaankin: Ilo se on mikä elättelee !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Fariseus Jerusalemin temppelissä
« Vastaus #13 : 15.02.22 - klo:12:44 »
Meill´karjalaisiil se on niin jotta Ilo pintaa vaik syvän märkäniis !

Körttiperiaate: Vakavin kasvoin, iloisin sydämin.

Ilo on minusta parempaa kuin pumpuli-onnellisuus. Siitä sanotaankin: Ilo se on mikä elättelee !
Karjalaiset hautajaiset on hauskemmat kuin hämäläiset häät.   :109:

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Fariseus Jerusalemin temppelissä
« Vastaus #14 : 18.02.22 - klo:13:02 »
Olenko minä kuten tuo Jerusalemin temppelin fariseus?
Entä sinä?

Fariseus oli kiitollinen Jumalalle siitä, että hänen asiansa olivat monelta osin hyvin. Hän oli myös kiitollinen siitä, että hän ei ollut kuten eräs syntinen veronkantaja. Fariseus mittaili ihmisiä verraten heitä itseensä.
"Jos osaisimme käyttäytyä somessa edes kuin fariseus, olisi sekin edistystä."  :eusa_pray:

Lähde

Pääkirjoitus: (Väärin)ymmärtämisen taito  https://henkilehti.fi/2022/01/03/paakirjoitus-1_2022/