Kirjoittaja Aihe: Aamuhartaus 19  (Luettu 18917 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 19
« Vastaus #120 : 15.01.22 - klo:09:35 »
Iloa on heränneilläkin,ja ne ilon-vilaukset kantavat niin kauan kunnes ahditus tulee taas tupaan.

Suruttomuuden kaihtaminen ei ole ilotonta, päinvastoin.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 19
« Vastaus #121 : 16.01.22 - klo:06:32 »
Johannes sanoo: Katso Jumalan Karitsaa, joka pois ottaa maailman synnit. Tämä oli hänen saarnansa sisällys. Sama mies sanoo: Hänen tulee kasvaa, mutta minun tulee vähentyä. Ja se näkyy Herran tarkoitus olevankin. Joka ainoan Herran opetuslapsen kokemus todistaa, että Jumalan tulee niin heitä kuljettaa, että Kristus yksin jää ja suurenee ja kirkastuu. Kaikki parannusharjoituksensakin täytyy heidän antaa silloin Herran käden alaiseksi ja jäädä aivan parantumattomina Herran edessä rukoillen tunnustamaan: "Jos et Sinä, Herra, ota minua kätesi alle, niin tähän jään, jollet Sinä paranna, niin muut eivät auta, jollet ota minua tällaisena parantumattomana käsiisi, niin minun täytyy hukkua iankaikkisesti."

Vilhelmi Malmivaara

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 19
« Vastaus #122 : 17.01.22 - klo:08:47 »
Kaiken katumuksen,synnin murehtimisen ja häjyn mielen alaspainamisenkin täytyy mennä niin mitättömäksi, että on tunnustettava: "Minä en osaa tätä tehdä, mutta Sinä, Herra, kuulut ottaneen minunkin syntini kantaaksesi. Eivätkös ne ole Sinua painaneet liikakin raskaasti? Jospa, Herra, lukisit ansiosi minunkin hyväksen! Minulta ei tule mitään, minun rukoukseni ei maksa mitään, mutta etkös ole, Herra, puolestani puhunut Isällesi? 'Sano suloiselle Isälles, ettäs maksoit velkani verelläs', ota minun asiani omaksi asiaksesi, sillä muuten minun täytyy tähän nääntyä. Ei tule mitään elämästäni, ei mitään kuolemastani, jollet sinä elä ja kuole minun edestäni"

Vilhelmi Malmivaara

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 19
« Vastaus #123 : 18.01.22 - klo:07:27 »
Näin ihan joka kohdassa, oli asia mikä hyvänsä, täytyy syntisen ikäänkuin heittää itsestänsä irti ja jäädä Herran käden varaan kiikkumaan ja kiikkua siinä vielä sillä mielellä, etten minä raukka oikein osaa tässäkään olla, vaan väärin minä tätäkin teen mutta jospa, Herra, suuresta armostasi Sinun kätesi pitäisi minusta kinni.

Vilhelmi Malmivaara

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Aamuhartaus 19
« Vastaus #124 : 18.01.22 - klo:08:47 »
Näin yksinkertaista usko on, tai pitäisi olla.  Todella hyvin W. Malmivaara on siitä yksinkertaista kansaa, ja osaa papistoakin, opettanut.

Paavo Ruotsalaisen sanat philosoofeista ' pottuhalmeen' sotkijoina on myös totta.

Asioiden pohtiminen eri kanteilta ole suinkaa samaa. On aina kuitenkin muistettava oma pienuutensa ja Herran suuruus, Hänen vahvan kätensä suoja ja Kristuksen armo.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 19
« Vastaus #125 : 20.01.22 - klo:07:20 »
Kristitty on siitä omituinen, että hän löytää aina itsensä Herran edestä. Siinä kohden eroaa hän jumalattomasta. Jumalaton on irti Herrasta, kristitty on kiinni Jumalassa. Jumalansana puhuu pysymisestä Hänessä. Kristus sanoo: Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä. Kristitty pysyy Jumalassa joka ainoassa asiassa, on tekemisissä Jumalan kanssa sekä ajallisissa että hengellisissä, myötämäkeä laskiessa ja vastamäkeä noustessa, murheessa ja ilossa, menestyksessä ja onnettomuudessa, terveenä ja sairaana, elämässä ja kuolemassa. Näin tasoittuvat hänen surunsa ja ilonsa, maalliset ja hengelliset asiansa sentähden, että hän saa annetuksi ne Jumalalle, Jumalan käteen. Kun sekä surut että ilot ovat kristitylle liian raskaita yksinään kannettaviksi, kun hän ei jaksa kantaa kumpiakaan, ei suuria suruja eikä suuria iloja, täytyy hänen saada laskea ne molemmat Herran kannettaviksi.

Vilhelmi Malmivaara

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 19
« Vastaus #126 : 21.01.22 - klo:07:55 »
Eikös satoja korjatessanne ole kumminkin tullut samalla aina pelko osaksenne? Eikös ole salaisesti sydän vapissut, että mikähän tämän kiireen perästä vihdoin tulee, onkohan tämä varsin oikein ja eihän vain minun sydämeni takerru kokonansa näihin ajallisiin? Ja eikös ole kytenyt mielessä ajatus, osataanko näistä kiittää niinkun pitäisi ja mitenkähän näitä parhaiten käytetään Herran kunniaksi? Nämähän pitäisi käyttää Herran kunniaksi, mutta tulenko minä niin tehneeksi?

Vilhelmi Malmivaara

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 19
« Vastaus #127 : 22.01.22 - klo:07:27 »
No, mitä tämä tämmöinen mieli on, jossa tuo ajatus on herännyt? Siinä lasketaan silloin jo kiitoksella Herran jalkain juureen se, mitä on saatu. Ihminen käsittelee silloin niitä runsaita lahjoja, joita hän on saanut Jumalalta, vapisevalla mielellä. Mutta jumalattoman ihmisen sydän on kokonansa takertunut niihin kiinni. Hän sanoo muinaisen miehen lailla: Hyvin sieluni, sinulle on pantu hyvyyttä moneksi vuodeksi, lepää, syö, juo ja riemuitse. Ja siinä on sitte kaikki. Kristitty sitävastoin käsittelee pelkomielellä sitä hyvää, minkä on saanut, ja tämä Jumalan hyvyys, mikä häntä elämässään kohtaa, alkaa häntä kaivella ja vetää parannukseen. Mitä runsaammalla kädellä Jumala hänelle ajallista hyvyyttä syytää, sitä enemmän häntä peloittaa, kuinka tässä käynee, jos Herra rupeaa tiliä vaatimaan.

Vilhelmi Malmivaara

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 19
« Vastaus #128 : 23.01.22 - klo:07:58 »
Tällä tavalla Jumala tasoittaa kristityn ilon, niin ettei siihen pääse kerääntymään kukkuraa eikä se pääse muuttumaan lihalliseksi iloksi. Samoin on surunkin laita. Kun häneltä otetaan pois kaikki, ja puutokset tulevat silmäin eteen, niin ei hän, jos on kerran kristitty ja Herraan vedetty, rupea murhettaan yksin kantamaan, eikä siitä silloin tule hänelle sellaista epäuskon murhetta, joka perustukset särkee. Niin tapahtuu vain sille, jolla tavara on ollut epäjumalanansa ja joka on tarttunut ajallisiin niin kiinni, ettei sitten enää, kun niitä otetaan pois, pääse liikahtamaankaan eteenpäin, vaan tulee murheestansa aivan ylitsepääsemätön este toimeentulollensa tässä elämässä. Sellainen rupeaa murehtimaan köyhyytänsä yöt päivät, siinä loppuu usko ja hermot pettävät.

Vilhelmi Malmivaara

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 19
« Vastaus #129 : 24.01.22 - klo:07:35 »
Mutta jos ihminen on vedetty Herraan, tulee sille heti mieleen: "Mitähän Jumala tällä tarkoittaa?" Hän ei ota puutettaan ihmisten lähettämäksi, ei sattumalta saaduksi, vaan Jumalan kädestä lähteneeksi. Sentähden hän menee heti Herran puheille, tarkkaamaan, mitä Jumala tällä tarkoittaa ja opettaa, mitä tämä hänelle merkitsee, mitä tämä on, ja mikä armo tähän on kätketty, tähän lihaa ja verta kohdanneeseen kuritukseen. Jos hän sairastuu, hän rupeaa heti kysymään tunnoltaan: "Mitä Jumala tahtoo minussa kurittaa, mitä painaa alas?" Jos hän saa mitä koettelemuksia tahansa elämässään, etsii hän aina syitä itsestänsä ja rupeaa kyselemään: "Mitähän Herra nyt tarkoittaa, mitä Hän tällä tahtoo sanoa, minkä synnin, minkä tottelemattomuuden tähden minulle taas raippoja annetaan?" Näin Herran parissa oleva ihminen purkaa kuormansa Hänen kannettavaksensa, tekee tämän neuvon mukaan: Kaikki teidän murheenne pankaa Herran päälle. Ja kun hänelle aukenee Jumalan sanasta edes yksikin puustain tai selvenee jollakin muulla tavalla Herran salainen armotarkoitus, niin hän tyyntyy ja on niinkuin olisi saanut kaiken kuormansa lasketuksi Herran jalkoihin. Niin hän alkaa hiljallensa kantaa tyytyväistä mieltä ja kiittää Herraa.

Vilhelmi Malmivaara

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 19
« Vastaus #130 : 25.01.22 - klo:07:17 »
Ja eikö ole ihmeellistä, että raskaimmissakin murheissa ja kärsimyksissä veisataan tuota virttä: "Herraa hyvää kiittäkää!" Voi, kuinka monen sairasvuoteen ääressä minä olen kuullut sitä veisattavan ja kuinka moni ahdistettu sydän onkaan sen aloittanut seuratuvassa! Ja silloin se meihin kaikkein syvimmän vaikutuksen tekee, kun liha ja veri kärsii, mutta henki sittenkin kiittää Herraa.

Vilhelmi Malmivaara

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Aamuhartaus 19
« Vastaus #131 : 25.01.22 - klo:12:00 »
Ja eikö ole ihmeellistä, että raskaimmissakin murheissa ja kärsimyksissä veisataan tuota virttä: "Herraa hyvää kiittäkää!" Voi, kuinka monen sairasvuoteen ääressä minä olen kuullut sitä veisattavan ja kuinka moni ahdistettu sydän onkaan sen aloittanut seuratuvassa! Ja silloin se meihin kaikkein syvimmän vaikutuksen tekee, kun liha ja veri kärsii, mutta henki sittenkin kiittää Herraa.

Vilhelmi Malmivaara

Ikävää että ei ole aamuhartaus osiossa, kuten körttiseuroissa sitä puheiden jäkeen kahvihetkeä jossa sitten on ns, kamarikeskustelut.

Tääkin penan joka vihaa mua, niin liirumlaarumiin tai siis  Wilhelmin puheeseen tuli tänään voimakas yhtymäkohta, kun jouduin sanomaan yhteen työhön, et ei nyt vaan onnistu ja pahat itsesyytökset tuli, mutta kun saavuin kotiin, niin kummasti ilo kaiken murheen keskellä tuli, ihan syyttä tuli ?
Tik toc.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Aamuhartaus 19
« Vastaus #132 : 25.01.22 - klo:13:40 »
Etkö ole huomannut Vv-kuoma, että minä olen monta kertaa tupannut oikeen puhuttelevan aamuhartauden perään joitakin ajatuksia ihan kahvikeskustelu-mielessä

On osattava erottaa , että kaikki kannanotto ei ole arvostelua, vaan jotakin lievempää. Arviointi kyseisestä aiheesta, oman kokemuksen jakaminen on juuri sitä jutustelua jota saisi ollakin enemmän.

Hyvä kritiikkikään ei ole pahaksi.

Minusta Pena ei suinkaan sinua 'vihaa', vaan pitää huolta että ei riehaannuta ja puhuta puuta-heinää. Kuin iso-veli hän on sinulle. Ja mie oon mummo. :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 19
« Vastaus #133 : 27.01.22 - klo:08:31 »
Minusta Pena ei suinkaan sinua 'vihaa', vaan pitää huolta että ei riehaannuta ja puhuta puuta-heinää. Kuin iso-veli hän on sinulle. Ja mie oon mummo.

Kyllä 'Femsanger' tietää, että en häntä vihaa ja hän tietää, että minä tiedän, että hän tietää.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 19
« Vastaus #134 : 27.01.22 - klo:08:53 »
Niin paljastuu erään vanhan savolaisen heränneen ukon viisaus, kun hänellä oli aina sekä hyvinä että pahoina päivinä tapana sanoa: "Pidelköön maailma minua miten kovasti tahansa, mutta niin lujalle se ei minua ota, etten minä sen läpi pääse." Ukko siis arveli, että rangaiskoon maailma minua hyvyydellänsä tai häjyydellänsä, rikkaudellansa tai köyhyydellänsä, ilovuosilla tai murhevuosilla, niin ne ovat kaikki tyynni kuitenkin sellaista tavaraa, joka jää tänne, jonka ohi minä menen, koska minulla on parempi päämäärä tavoiteltavana kuin ne.

Vilhelmi Malmivaara