Kirjoittaja Aihe: Aamuhartaus 19  (Luettu 20399 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21728
Vs: Aamuhartaus 19
« Vastaus #45 : 04.12.21 - klo:12:48 »
Kiitos Pena näistä kaikista!
Harmi kun olen ollut laiska lukemaan, se on syy, eikä "tehty kiire", usein muu kuin laiskuus
on tekosyytä. Ihmisellä on aina aikaa siihen mikä on tärkeää, siis tulisi olla.

Huomaan että VM:lla on hienoja syvällisiä ajatuksia.
Onkohan nämä jossain hartauskirjassa?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Vs: Aamuhartaus 19
« Vastaus #46 : 04.12.21 - klo:15:37 »
Salattu Voima, seurapuheita on Herättäjän julkaisema teos vuodelta 1930. Olen sen varmaan ostanut Aholansaaren vanhojen kirjojen pöydästä.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21728
Vs: Aamuhartaus 19
« Vastaus #47 : 04.12.21 - klo:16:16 »
Kiitos tiedosta!  :eusa_angel:

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8372
Vs: Aamuhartaus 19
« Vastaus #48 : 04.12.21 - klo:18:57 »
No, mitähän, jos nyt joutuisimme mekin huutamaan parannushuutoa itsellemme ja toisillemme, tuomiota itsemme tähden! Mitähän, jos tekin nuoret joutuisitte tarkkaamaan, mihin päin olette matkaa tekemässä! Meillä on kyllä äärettömän suuri armo Herralta: meillä on Jumalan sana, heränneet vanhemmat, heränneen kansan keskuudessa saamme olla, heränneiden kanssakäymisessä, meillä on niiden virret veisattavinamme, sama henki, joka seuraa jokapäiväisessä elämässä ja työtä tekee niissä, nuhtelee, varoittaa ja taluttaa meitäkin. Mutta vaikka näin onkin, ei sillä vielä päästä perille, vaan meidän itsemme täytyy tulla vedetyksi asiaa sisälle, niin likelle, ettemme yhtään päivää tyydy elämään ilman Herraa.

Vilhelmi Malmivaara

Toivoisin rakkaiden nuorten itse ajattelevan ja rehellisesti heittävän kysymyksiä.

Vanhempiemme tieto meitä neuvoo, mutta itse on ajateltava.


Itsestäni tiedän, oman tien löytäminen ei ole helppo.
Ihan mahdoton, mutta löydettävissä.

Toivoisin rakkaiden nuorten itse ajattelevan ja rehellisesti heittävän kysymyksiä.

Vanhempiemme tieto meitä neuvoo, mutta itse on ajateltava.


Itsestäni tiedän, oman tien löytäminen ei ole helppo.
Ihan mahdoton, mutta löydettävissä.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Vs: Aamuhartaus 19
« Vastaus #49 : 05.12.21 - klo:08:38 »
"Armoa pyydän, kun en tiedä minä muuta neuvoa", veisasitte juuri. Pidättekö tätä harjoituksenanne? Onko mielessänne painona: "Voi, voi, minua onnetonta, ellei Herra minua armahda! Voi, minua, jos Herra menetteleekin kanssani oikeutensa mukaan, minun syntieni ja ansioni mukaan, minun, jota Hän on lapsuudesta asti tavoitellut isän ja äidin kautta, ystävien kautta, sanansa kautta, ja niin monella tavalla koettanut vetää puoleensa ja kesyttää ja jolla olisi ollut niin äärtettömän hyvä tilaisuus aantaa sydän Herralle kokonansa, mutta en ole sitä tehnyt! Ulkonaisesti olen ollut seuraavinani Herraa, ulkonaisesti viljellyt sanaa, ulkonainen ihmiseni on seuroissa istunut, kirkossa käynyt, mutta entäs sieluni ja sisällinen ihmiseni, joka on ollut niinkuin villipeto, irtonainen, tottelematon, vailla mitään rajaa ja itsensäkieltämistä. Jos lähtöni täytyy olla sellainen, kuin tuossa luvussa kuvattiin, niin helvettini on vielä paljon kuumempi kuin tavallisen suruttoman ihmisen ja vielä kamalamman ilon perkele minusta saa kuin niistä, jotka eivät ole Jumalan armoa saaneet niin runsaasti osakseen kuin minä."

Vilhelmi Malmivaara

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Vs: Aamuhartaus 19
« Vastaus #50 : 06.12.21 - klo:08:54 »
On aivan varma asia, ystävät, ettei kukaan huku, joka heittäytyy huutamaan armoa, sillä Jumalan sana sanoo: "Joka Herran nimeä avuksensa huutaa, hän pelastuu." Herran edestä ei ole syntisiä eikä publikaaneja koskaan karkoitettu.

Vilhelmi Malmivaara

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Vs: Aamuhartaus 19
« Vastaus #51 : 07.12.21 - klo:07:27 »
Jos sana pääsee tänä iltana meihin, niin se vaikuttaa meissä mielenmuutoksen. Raamatussa sanotaan: Muuttukaa mielenne uudistuksen kautta. Kun Jumala tekee ihmisessä työtänsä sanansa kautta, uudistaa sana mielen, panee uudestaan tekemään parannusta, aivan niinkuin  ei olisi ikään ennen yrittänytkään, vaikuttaa sellaisen mielen meissä, että päätämme: "Minun täytyy nyt ruveta tekemään parannusta." Ja kun silloin näemme itsemme sellaisiksi, jotka eivät voi oikein rukoilla, syntyy päätös: "Minun täytyy päästä likemmä Herraa. Minun täytyy päästä tästä tilasta parempaan. Minun täytyy saada elämän Herra pohjaksi iankaikkisen elämän toivolleni, sillä on vaarallista, jos vain yksin elän ja yksin kuolen." Sana alkaa vaikuttaa ihmisessä halua: "Voi, voi, kun saisin paremmin asiani viedyksi, jotta minusta tulisi vilpittömämpi kristitty!"

Vilhelmi Malmivaara

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Vs: Aamuhartaus 19
« Vastaus #52 : 08.12.21 - klo:07:46 »
Mutta kun ihmiseen on tällainen mieli juurtunut, silloin hän on jo elävä kristitty, silloin hänessä on jo sanan kautta tapahtunut se muutos, mitä hän halajaa. Tämä halu syntyy nimittäin siitä, että Jumala vaikuttaa muutoksen mielessä. Kun ihmisen mieli alkaa tehdä parannuksentekoon, niin hän silloin jo sitä tekee ja lähtee uudistetulla mielellä matkantekoon. Hän on saanut sanasta uutta halua, uutta voimaa, uutta mieltä uutta virkistystä. Ja hän on nyt valppaampi kuin ennen kiusauksia vastaan, on uskollisempi sotamies kuin ennen, niinkauan kuin hänellä tämä mieli on.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33708
Vs: Aamuhartaus 19
« Vastaus #53 : 08.12.21 - klo:11:44 »
Tässä on se mistä olen usein kirjoittanut: Jumala vaikuttaa muutoksen mielessä !

On ihmisen vapaa valinta mitä se tarkoittaa elämässä. Onko se enemmän ulkoisten asioiden muutosta kuin sisäisten.
Monet haluavat ulkoisen muutoksen olevan näkyvää vaikka sisin jää samaksi muuttumattomaksi 'aadamiksi! '
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Vs: Aamuhartaus 19
« Vastaus #54 : 08.12.21 - klo:12:30 »
Hän on saanut sanasta uutta halua, uutta voimaa, uutta mieltä uutta virkistystä.

Kiinnitin huomioni sijamuotoon. Uskonratkaisua painottavat suunnat sanoisivat kai: - On saanut uuden halun, voiman ja virkistyksen. Kaikki kerralla.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21728
Vs: Aamuhartaus 19
« Vastaus #55 : 08.12.21 - klo:13:27 »
Muistanpa työelämän ajoilta arkiviikon mittaisen "patjakurssin" Ellivuoressa.
Ennen kurssille menoani juttelin kurssinkäyneen työkaverin kanssa ja totesin
että varmaan siellä nukahdan patjalle kesken luentojen, toinen nauroi ja totesi etten nuku.
Kurssin aiheena oli "Oppiminen on muuttumista", aineistot mulla tallessa edelleen.
Tuli vaan Riitan ja Penan keskustelusta mieleen.   :eusa_angel: :039:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33708
Vs: Aamuhartaus 19
« Vastaus #56 : 08.12.21 - klo:13:29 »
Kyllä näin on !  Herännyt ihminen ei ole täyttynyt näillä kerralla ja kerrassaan, vaan hän saa näitä päivittäin kulloisenkin tarpeen mukaan.  Vilauksena hoitavasta armosta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Vs: Aamuhartaus 19
« Vastaus #57 : 09.12.21 - klo:08:20 »
Niin on, ystävät, taas tänä iltana opittu äärettömän paljon ja otettu pitkä askel eteenpäin, kun Jumala on sanansa kautta saanut vaikuttaa tuollaista uudistettua mieltä. Mutta silloin ei myöskään saa salata toisilta, mitä on itse sansta saanut. Täytyy ruveta jo kotimatkalla panemaan käytäntöön sitä, mitä on Herralta sanan kautta saanut. Täytyy ruveta kotona ja kylässä sanomaan toisille: "Emmekö lähde mekin nyt matkaan; emmekö antaudu, ystävät, mekin elämän Herran omaksi?" Vaikka tämä tuntuisi kuinkakin tukalalta, niin tehkää kuitenkin niin ja antakaa sittenkin kiitos Herralle, sillä Hän on sen ansainnut! Ei se parannuksenteko niin hääviä tule. Se on kuin pohjatuulta vastaan painamista.

Vilhelmi Malmivaara

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Vs: Aamuhartaus 19
« Vastaus #58 : 10.12.21 - klo:07:54 »
Joka ainoa kerta, kun olemme Jumalan sanaa viljelemässä, kirkossa tai kotona, käy sanasta Jumalan armovaikutuksia meitä kohti. Herra panee meille tarjoksi aina silloin juuri sen, mikä sillä hetkellä vastaa meidän sisällistä tilaamme ja on oikea sana juuri sille kohdalle, millä silloin olemme. Jumala sovittaa tämän joka kerta niiden virsien kautta, joita veisataan, ja puheiden, joita kuullaan ja joita Jumala puhuttaa juuri meidän tarpeeseemme. Niistä käy sisällisesti vaikutus meihin, käy kohti, ja sen täytyy käydä niin, että sen huomaamme. Siinä on joko nuhdetta jollekin julkisen tai salaisen synnin tähden, tai on siinä virvoituksen sana jollekin sellaiselle kiusatulle, jolle vihollinen pyrkii panemaan liikaa kuormaa kannettavaksi. Se armon sana sitoo ja päästää.

Vilhelmi Malmivaara

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Vs: Aamuhartaus 19
« Vastaus #59 : 11.12.21 - klo:08:18 »
Se armon sana sitoo ja päästää. Se sitoo ne, joille synnit eivät ole tulleet näkyviin, jotka eivät ole ruvenneet armon sanaa kätkemään ja sitä tarkkaamaan ja käyttämään sen vaikutuksia omaksi hyväksensä ja Jumalan kunniaksi. Sellainen ihminen ei ole huomaavinansa armon vaikutuksia, vaikka sana häneen koskee. Hän ei anna sen vaikuttaa itseensä, vaan lyö sen tuuleen, ei asetu sen vaikutuksen alaiseksi, vaan saatana tempaa jollakin tavalla hänet armon vaikutuksen alta pois, Näin menee vaikutus ohi aivan kuin ei olisi mitään kuullutkaan, ja hän sanoo sanankuulosta tultuansa: "En minä nytkään sieltä mitään osaa saanut."

Vilhelmi Malmivaara