Kirjoittaja Aihe: Mietteitä körttifoorumista, jatkoa 2  (Luettu 3170 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Mietteitä körttifoorumista, jatkoa 2
« Vastaus #15 : 30.04.21 - klo:11:06 »
Olemme tainneet päästä parempaan  yhteisymmärrykseen, vai mitä arvelet ? :039:

Yhteisymmärryksemme on varmaan ollut paljon suurempi ennenkin, se on vain välillä peittynyt kärkkäitten mielipiteiden ilmaisujen taakse.
Näin on käynyt kautta ihmiskunnan historian.

Olen minakin lukenut tuosta Jeesuksen rukouksesta.
Lempikirjani tuosta on "Vaeltajan kertomukset", joka kertoo 1800-luvun Venäjällä eläneestä nuoresta miehestä, joka eri yhteensattumien johdosta rupesi etsimään tietoa siitä, mitä tarkoittaa Raamatun puhuma lakkaamaton rukous. Hän yritti kysellä papeilta ja eri puolilta, mutta ei kukaan osannut auttaa. Hän lähti vaeltamaan ympäriinsä Venäjällä ja lopulta koki löytäneensä vastauksen.
Tuon rukouksen yhteydessä opetetaan ajatusten kohdistaminen sydämeen tai aluksi sen yläpuolelle, ajatus on minulle vieras ja äärimmäisen outo ja käisttämätön, mutta hyppään tuollaiset ohjeet yli ja keskityn itse asiaan. Lasta ei pidä heittää pois pesuveden mukana. Ja eihän minun tarvitse kaikkea ymmärtää, kunhan ymmärtäisi sen ytimen.
Ns. Jeesuksen rukous on mielestäni oikein hyvä rukous ja siitä voi jokainen löytää itselleen sopivan muodon, esim, vaikkapa vain "Jeesus auta" tai jopa niin, kuin Henrik Renqvist:  "... auta, auta, auta, ....".
Hätä ja ahdistus ovat parhaat auttajat tuon rukouksen jatkuvaan toistamiseen minun mielestäni. Jos ei koe mitään tarvetta yhteyttä Jumalaan, niin eipä ole tuolle rukouksellekaan käyttöä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Mietteitä körttifoorumista, jatkoa 2
« Vastaus #16 : 30.04.21 - klo:13:58 »
Se saattoi olla tuo sama kirja. En ollut koskaan kuullut Jeesuksen rukouksesta, vaikka olin ollut seurakuntalainen aika pitkään.

Omasta kokemuksesta voin sanoa että sen väärinkäyttö  saa pahat voimat liikkeelle. On oltava kuinka ja mitä rukoilee. Ei itselle suinkaan.

Teen sen hengittelen tahdissa sanojen mukaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Mietteitä körttifoorumista, jatkoa 2
« Vastaus #17 : 30.04.21 - klo:15:33 »
Kiva kuulla myönteistä puhetta. Kiitos
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1565
Vs: Mietteitä körttifoorumista, jatkoa 2
« Vastaus #18 : 03.05.21 - klo:18:11 »
Minä myös kannatan sitä, että omalla nimellä rehristi kirjoiteltaisiin tännekkin.  :023:
Martti Johannes Tamppari rkm Lapua/Polvijärvi.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mietteitä körttifoorumista, jatkoa 2
« Vastaus #19 : 07.05.21 - klo:09:45 »
Kahvilammas oli aikanaan, sinä pääsiäisenä, suistaa epätoivoon, koska piti valmistaa pääsiäisateria ja luulin itsestäni liikoja.  :icon_cool:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.