Kirjoittaja Aihe: Ortodoksisuus 2  (Luettu 29389 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22052
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #45 : 01.11.20 - klo:07:42 »
Eipäs kerskata ennen kuin kirjat avataan.

Jeesuksen rakkautta ja Hänen lunastystyötään ei voi koskaan liiaksi ylistää.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #46 : 01.11.20 - klo:09:37 »
Eipäs kerskata ennen kuin kirjat avataan.

Minun oman ansioni kirjat on täynnä syntiä ja pahuutta.
Toivon ja rukoilen että saan elää perille asti armahdettuna syntisenä
Jeesuksen veren turvissa, se on ainoa pelastuksemme perusta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #47 : 01.11.20 - klo:11:44 »
Eipäs kerskata ennen kuin kirjat avataan.

Joo, avasin Raamatun (kirja se on sekin): "meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo."  :109:
Tuostahan vn juuri puhui. Eli kyllä kerskataan!
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #48 : 01.11.20 - klo:12:15 »
Joo, avasin Raamatun (kirja se on sekin): "meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo."  :109:
Tuostahan vn juuri puhui. Eli kyllä kerskataan!
Kerskatkaamme alatien maan matosina ja armon kerjäläisinä pieneltä paikalta aralla tunnolla ja nöyrällä mielellä! :109:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22052
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #49 : 01.11.20 - klo:20:07 »
Kerskatkaamme alatien maan matosina ja armon kerjäläisinä pieneltä paikalta aralla tunnolla ja nöyrällä mielellä! :109:

Tarkoitatko, että "alatien maan matosina ja armon kerjäläisinä pieneltä paikalla aralla tunnolla ja nöyrällä mielellä" oleminen on kelpo kerskauksen aihe. Eikö olisi parempi laulaa Paavon kanssa: Minua kuule heikkoa ja häpeästä säästä. Armollinen, nyt rukoilen, armahda Kristuksessa?

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #50 : 02.11.20 - klo:17:52 »
Täältä sivusta heitän ajatuksen kun tähän osuin:
Että on tuo yhteinen laulu Paavon kanssa paljon parempi kuin tuo omituinen rimpsu.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #51 : 02.11.20 - klo:20:57 »
Hassunkurista, että koko ketjussa emme taia olla keskustelleet siitä, mikä ketjun otsikko on.
Tämä ei ollut kehoitus siirtymään otsikon aiheeseen vaan jännä huomio vain.
Eka viestissä kyllä on viittaus ortodoksisuuteen.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #52 : 02.11.20 - klo:22:46 »
Eikö ortodoksisuus tarkoita puhdasoppisuutta. Sitähän olemme olleet hakemassa.  :icon_wink:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #53 : 02.11.20 - klo:23:25 »
Eikö ortodoksisuus tarkoita puhdasoppisuutta. Sitähän olemme olleet hakemassa.  :icon_wink:

Tässä ketjussa kaiketikin tuolla termillä on alunperin tarkoitettu ortodoksista kirkkokuntaa ja siihen liittyviä asioita.
Vaan kyllä aihe "puhdasoppisuus" vallan hyvin mahtuu tähän ketjuun.
Itseasiassa tämän ketjun seinät taitavat ollaniin leveällä ja katto korkealla, että aihe kuin aihe sopii tähän ketjuun.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #54 : 03.11.20 - klo:05:22 »
Jeesuksen rakkautta ja Hänen lunastystyötään ei voi koskaan liiaksi ylistää.

Usein saan tuta Penan sanoista. Nyt tuli taas ilon henkäys.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #55 : 27.11.20 - klo:19:57 »
Ortodoksisessa kirkossa on alkanut marraskuun 15. päivänä Kristuksen syntymäjuhlaan valmistava paastoaika.  :114:

"Pyhän apostoli Paavalin mukaan uskomme ensisijainen lähde, on lihaksi tullut Kristus (1.Tim. 3:16). Ihmisen olemassaolon todellinen merkitys ja lopullinen tarkoitus on ilmoitettu ja toteutuu Kristuksen pyhässä syntymisessä ihmiseksi.

Kristus syntyi ihmiseksi johdattaakseen ihmisen Jumalan viisauteen ja valkeuteen. Kristus antoi ihmiselle mahdollisuuden vapautua demonisesta harhasta, pimeydestä ja synnin orjuudesta.

Kirkon hengen mukainen paasto ei tarkoita pelkästään luopumista tietyistä ruokalajeista tai joidenkin ruokien valitsemista. Ortodoksinen paasto merkitsee luopumista pahasta.

Bysanttilaiset isät opettavat meille, ettei ruumis voi puhdistua ilman paastoa ja valvomista eikä sielu ilman armeliaisuutta ja totuutta. Jos ihmisen mieli on suuntautunut Jumalaan, se pitää ruumista palvelijanaan eikä anna sille muuta kuin, mikä on välttämätöntä elämän ylläpitämiseksi.

Mielen puhtaus on puolestaan mahdotonta ilman ihmisen keskustelua Jumalan kanssa ja ilman Hänen näkemistään.  Nämä kolme ensiarvoisen tärkeää paria: paasto ja valvominen, armeliaisuus ja totuus sekä Jumalan kanssa keskusteleminen ja Hänen näkemisensä ovat Isien mukaan matkaoppaita ihmiselämän sisäiseen kauneuteen.

Ortodoksisen kilvoituselämän ensimmäiset etapit ovat itsehillintä ja totuus. Hyveellisellä elämällä ei tarkoiteta vain, että tehdään hyvää, vaan että hyvää tehdään oikein ja oikeaan aikaan.

Pyhä Gregorios Palamas (k. 1359) opettaa: "Meidän on syytä pitää mielessä tosiasia, että aivan kuten maa ei tuota arvollista hedelmää ilman vaivannäköä, samoin sielu ei kykene saavuttamaan mitään ilman taisteluja, jotka miellyttävät Jumalaa ja johtavat ihmisen pelastukseen. Aistillinen mielihyvä aiheuttaa ihmisessä jumalattomuutta ja synnin. Paastoaminen ja hengellinen itsetarkkailu synnyttävät puolestaan ihmisessä Jumalan pelon ja hyveen. Ilman synnintuntoa kilvoittelija ei voi turvata katumukseen."

Ortodoksisen paaston hengellinen arvo tulee esiin siinä, miten se hoitaa ihmistä. Kirkon hengen mukainen paasto levittäytyy kaikkiin asioihin, puhdistaa ja hoitaa terveeksi. Se tulee todelliseksi Jumalan hoitavassa maailmassa. Ihmismieli, joka liittyy Jumalaan ja pysyy Hänen yhteydessään rukouksessa ja rakkaudessa, muuttuu viisaaksi, hyväksi, rakastavaksi ja armeliaaksi.

Pyhät isät opettavat meille, että kaikki himolliset ajatukset vahingoittavat sielua. Ne joko herättävät haluja tai ärsyttävät tai pimentävät ihmisen ymmärryksen. Silloin ihmisen hengellinen näkökyky heikkenee, eikä hän kykene ylentämään sydäntään rukoukseen.

Pyhät isät opettavat, että paasto on vanhempi kuin laki. Se oli olemassa paratiisissa jo ennen kuin Jumala antoi ihmiselle lain. Jumalan käsky olla syömättä hyvän ja pahan tiedon puusta (1. Moos. 2:17) on käsky paastoamiseen. Aadam ja Eeva olivat tottelemattomia tälle käskylle, ja se aiheutti ihmisen kuoleman.

Paasto on olennainen osa ortodoksisen kirkon hengellistä elämää. Hengellinen elämä ilmaistaan rukouksessa, ja sen vuoksi paasto liittyy läheisesti rukoukseen. Paaston merkitys on siinä, että se hoitaa ja parantaa ihmistä monin tavoin.

Ihminen tarvitsee hengellistä hoitamista. Ortodoksinen elämä edellyttää ennen kaikkea sielun puhdistamista. Sielunpuhtaus eli mielen varjeleminen kitkee ja tukahduttaa sydämestä kaikki himot ja kaiken pahan, jos sitä vain oikein harjoitetaan.

Puhdistuminen liittyy läheisesti himottomuuteen. Mielen puhdistuminen on välttämätöntä, koska sitä kautta kilvoittelija saavuttaa Jumalan tuntemisen.

Pyhien isien määrittelemä mielen sairaus ei merkitse sairautta nykyajan psykiatrisessa mielessä, vaan tarkoittaa, etteivät ihmisen mielen hyvät voimat toimi oikein.

Ihmissielun sairauksien askeettinen hoitaminen on ehdottoman välttämätöntä. Himojen tunteminen liittyy läheisesti katumukseen. Katumuksen ensimmäinen askel tarkoittaa syntien eli sielun sairauksien tuntemista.

Pyhien isien teologia merkitsee hengellistä lääkitsemistä. Tämä lääkitseminen on yhdenlaista psykiatriaa, mutta eroaa ratkaisevasti aikamme maallisesta psykiatriasta.

Bysanttilainen terapeuttinen askeesi yhdistyy erottamattomasti Kirkon sakramentaaliseen elämään, Kirkon pyhiin mysteerioihin. Se huolehtii ihmisen sielun pelastumisesta.

Kristus syntyi maailmaan parantaakseen ihmiset itsekkäästä rakkaudesta Jumalaa ja lähimmäisiä kohtaan. Jumala ei ole hengellinen oikeudenkäyttäjä, vaan Hän on ihmisiä parantava lääkäri. 

Kristuksen pyhien käskyjen noudattaminen on tärkeää siksi, ettei ihmisen sielu sairastu. Toisaalta pyhien käskyjen noudattaminen on tärkeää myös silloin, kun ihminen on jo sielullisesti sairastunut.

Kristuksen antamat käskyt paastoamisesta, valvomisesta ja rukouksesta ohjaavat kilvoittelijaa huolehtimaan nöyryydestä, katumuksesta ja kärsivällisyydestä."

Teksti: Rovasti Jarmo Hakkarainen

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #56 : 13.12.20 - klo:14:27 »
olin ortodoksisen kirkon jäsen runsaan vuoden ajan ja palasin takaisin eli sepä siitä kohdallani. Ajattelen tässä Lutherin selitystä sille älä-sano-väärää-todistusta ja kuinka se laajennetyaan ettemme ylipäänsä puhuisi pahaa vaan kääntäisimme kaiken hyvin päi, puhuisimme vainb sitä, mikä on sopivaa ja rakentavaa ja kuinka se menee.  Näin se ajatus kai olisi.  :icon_rolleyes:

Ja  vähän itseäni, etten suotta kutsu mieleeni ikäviä muistoja, tulee masentava oloi. Mutta siis tulihan tehtyuä se reissu.  :kahvi:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22052
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #57 : 13.12.20 - klo:17:12 »
Teksti: Rovasti Jarmo Hakkarainen

Rovasti Hakkarainen on tervetullut keskustelemaan kanssamme. Hän ei tarvitse luterilaista bulvaania.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #58 : 13.12.20 - klo:17:35 »

Ja  vähän itseäni, etten suotta kutsu mieleeni ikäviä muistoja, tulee masentava oloi. Mutta siis tulihan tehtyuä se reissu.  :kahvi:

Lähinnä on mukavia muistoja. Et ole näkynyt täällä pitkään aikaan.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Ortodoksisuus 2
« Vastaus #59 : 13.12.20 - klo:19:12 »
Laitoin tämän jo aamulla hengellisiin lauluihin kun on iloista menoa munkeilla joulupöydän ääressä. En silloin heti havainnut että tämä tapahtuu Waynen kaupungissä Länsi-Virginiassa, joka on Thomas McElwain´n  kotikaupunki, vai kuinka ?

https://www.youtube.com/watch?v=u4J48ymOdAk

Onkohan luostari näin suuri asukasmäärältään, vai onko vieraitakin ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)