Kirjoittaja Aihe: Mihin menet, Suomen kirkko? 3  (Luettu 27544 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko? 3
« Vastaus #135 : 26.11.21 - klo:13:01 »
Jännä juttu... eräs väsähtänyt esikoislestadiolainen ystävä sanoi, että 100 000 lestadiolaista ja 100 000 käsittää uskonto eri tavalla.

Tuli mieleen sanonta, että kahden juutalaisen kohdatessa, mielipiteitä on kolme.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko? 3
« Vastaus #136 : 03.12.21 - klo:17:33 »
Kerro jo meille, millainen oikea herännyt on.
Oikea herännyt on tosikörttiläinen.  :icon_xmaslol:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko? 3
« Vastaus #137 : 03.12.21 - klo:17:36 »
Onko tosikörttiläinen sama kuin tosiuskovainen ?  Oletko sinä ? :taistelu:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko? 3
« Vastaus #138 : 03.12.21 - klo:18:46 »
Sama Jumala on myös islamilaisilla, buddhalaisilla, hinduilla ja ehkä monilla muillakin. Intiaanien entinen elämä luontoa palvoen ja kunnioittaen on jumaluuden tajua parhaimmillaan.

Tarkoitatko, että esim. baalin, astarten, zeuksen, hermeen, daagonin, kemosin yms. palvelijat loppujen lopuksi palvelevat samaa Jumalaa, kuin kristitytkin?

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko? 3
« Vastaus #139 : 03.12.21 - klo:18:57 »
Vaarallisin laji on irtolauseilla heittely, eritysesti raamatun lauseilla.

Esim. Jeesus ja Paavali lainasivat Raamatusta irtolauseita.
Irtolauseilla on oma tärkeä paikkansa silloin, kun niitä käytetään oikealla tavalla, sellainen ei ole vaarallista, vaan erityisen suositeltavaa.

Irtolauseita voi käyttää myös väärin, siitä esimerkkinä Paholainen Jeesusta kiusatessa erämaassa. Tällainen taasen on vaarallista ja ehdottoman epäsuotavaa.

Irtolauseita ei pidä välttää siksi, että joku käyttää niitä väärin.
Jos kaikkea sitä pitäisi välttää, mitä joku käyttää väärin, niin ihmisen elämä loppuisi maapallolta muutamissa päivissä.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko? 3
« Vastaus #140 : 03.12.21 - klo:19:04 »
^^ "Juuri sitä, mitä te tuntemattanne palvotte, minä teille julistan", sanoi Paavali ateenalaisille sekalaisten jumalien palvojille.

Katolisen kirkon katekismus, kappaleet 839 - 844 käsittelee asiaa laajemmin:

"Erotuksena muista ei-kristillisistä uskonnoista juutalainen usko on jo vastaus Jumalan ilmoitukseen vanhassa liitossa."

”Pelastussuunnitelma käsittää nekin, jotka tunnustavat Luojan, niiden joukossa ennen kaikkea muslimit, jotka tunnustavat pitävänsä kiinni Abrahamin uskosta ja yhdessä meidän kanssamme palvovat yhtä ainoata, laupiasta Jumalaa, joka on tuomitseva ihmiset viimeisenä päivänä.”

"Kirkko tunnistaa muissa uskonnoissa etsinnän, joka tosin vasta ”varjojen ja kuvien kautta” kohdistuu Jumalaan, joka on tuntematon mutta kuitenkin lähellä, koska hän antaa kaikille elämän, hengen ja kaiken ja koska hän tahtoo, että kaikki ihmiset löytäisivät pelastuksen. Siksi kirkko katsoo, että kaikki hyvä ja tosi, joka voidaan löytää näissä uskonnoissa, on ”kuin valmistusta evankeliumiin ja lahjaa häneltä, joka valaisee jokaisen ihmisen, jotta jokainen lopulta löytäisi elämän”"

Tuo viimeinen kuulosta kovin siltä, mitä Paavali sanoi. Mutta tuntuu kuin ajateltaisiin, että muista uskonnoista jotkut näkevät selkeämmin ja toiset enemmän "varjojen ja kuvien kautta".

(Kas, heitinpä irtolauseen Raamatusta, juuri kun tapaa päästiin moittimaan!  :icon_biggrin:)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko? 3
« Vastaus #141 : 03.12.21 - klo:19:08 »
Tarkoitatko, että esim. baalin, astarten, zeuksen, hermeen, daagonin, kemosin yms. palvelijat loppujen lopuksi palvelevat samaa Jumalaa, kuin kristitytkin?

En tarkoita. En edes tiedä näistä jumalista mitään muuytaa mitä Vanha testamentti baalista ja astartesta kertoo. Käsitän ne hyljättäviksi vääriksi jumaliksi, pelkiksi kuviksi. Patsaita, tai mitälie niiden palvojat pystyttivät, ja ihmiset kumartavat ja uhraavat lapsiaankin kuten Molokista kerrotaan. Se on kauhistus.

Vaan kun ihmiset ovat aikojen alusta ymmärtäneet Luojan jumalaksi, vain yhdeksi ainoaksi, joka kaikkeutta hallitsee ja johtaa, he tietämättäänkin palvovat samaa jumalaa, Herraa. He kutsuvat Häntä eri nimillä. Meille hän on ilmoittanut nimekseen Jahve, Minä olen se mikä olen.

Luotuina he ovat veljiämme, vaikka eivät uskonveljiämme.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko? 3
« Vastaus #142 : 03.12.21 - klo:19:09 »
Irtolauseilla on oma tärkeä paikkansa silloin, kun niitä käytetään oikealla tavalla, sellainen ei ole vaarallista, vaan erityisen suositeltavaa.

Irtolauseita voi käyttää myös väärin, siitä esimerkkinä Paholainen Jeesusta kiusatessa erämaassa. Tällainen taasen on vaarallista ja ehdottoman epäsuotavaa.

Oikea käyttö = lainataan lauseita, joista itse tykkään ja jotka vahvistavat käsityksiäni.
Väärä käyttö = lainataan lauseita, jotka koen vanhentuneiksi, kulttuurisidonnaisiksi, ei meitä sitoviksi, väärin ymmärretyiksi.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko? 3
« Vastaus #143 : 03.12.21 - klo:21:24 »
Tarkoitatko, että esim. baalin, astarten, zeuksen, hermeen, daagonin, kemosin yms. palvelijat loppujen lopuksi palvelevat samaa Jumalaa, kuin kristitytkin?

Kenties heillä on sama Jumalan kaipaus, vaikka ovatkin ymmärtäneet jumaluuden väärin ja eksyneet.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko? 3
« Vastaus #144 : 04.12.21 - klo:05:03 »
Myös ateistit ja jumalankieltäjät ovat luotuina veljiämme. Meidän tulee kohdella heitä lähimmäisinä vaikka he eivät rakasta Herraa Kristusta.

Ihmisinä he ovat kaltaisiamme, uskomme on erilainen. Rakastammehan luontoakin, sen elämää ja kasveja ja eläimä. Emmehän tiedän niidenkään jumalaa.

Vain syntiä, vääryyttä ja pahan olemusta saa vihata, kaikki muu on Luojan omaa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko? 3
« Vastaus #145 : 04.12.21 - klo:12:42 »
On Riitta aikaisin herännyt...

Hienoa pohdiskelua teillä täällä.
Lähimmäisenrakkaus ei edellytä ajatusten ja kokemusten samankaltaisuutta,
varmaankin ymmärrystä vaatii ja sitä että itse pysymme siinä minkä hyväksi koemme ja
olemme lahjaksi saaneet, emmekä ole kaikenlaisten opintuulten heiteltävissä.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko? 3
« Vastaus #146 : 04.12.21 - klo:13:17 »
Tarkoitatko, että esim. baalin, astarten, zeuksen, hermeen, daagonin, kemosin yms. palvelijat loppujen lopuksi palvelevat samaa Jumalaa, kuin kristitytkin?

Lyödään nyt Raamatunsanalla takaisin, vaikka se on tympeää kun jotkut väittelee keskenään ja molemmat siteeraa Raamattua omalla tavallaan, mutta siis niinku
Paavali taisi jossain kylässä oliko Ateenassa, niin sanoa paikallisille.öö sitä mitä te palvotte tuntemattomana Jumalana, niin me julistamme teille.
Eli en sit tiedä millainen heidän tuntematon jumala sit oli heidän tulkintojensa mukaan ja epäilen Paavalinkaan sitä tienneen, mutta antoi yleistyksen, että kun etsitte tai palvotte Jumalaa, niin hän voi kertoa myös miten saatte yhteyden tähän Jumalaan ja alkoi kertomaan omaa tulkintoaan uskostaan Jumalaansa ja tiestä yhteyteen hänen kanssaan.

Tik toc.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko? 3
« Vastaus #147 : 04.12.21 - klo:14:11 »
On Riitta aikaisin herännyt...

Hienoa pohdiskelua teillä täällä.
Lähimmäisenrakkaus ei edellytä ajatusten ja kokemusten samankaltaisuutta,
varmaankin ymmärrystä vaatii ja sitä että itse pysymme siinä minkä hyväksi koemme ja
olemme lahjaksi saaneet, emmekä ole kaikenlaisten opintuulten heiteltävissä.

Juu, minulla on vaivoja jotka herättävät, mutta lääkkeen oton jälkeen nukun vielä 1 - 1,5 tuntia.
PekkaV taitaa olla samaa sorttia.

----

lainaus vn ltä

että itse pysymme siinä minkä hyväksi koemme ja
olemme lahjaksi saaneet, emmekä ole kaikenlaisten opintuulten heiteltävissä.


Tätä viidesläisyydessä pidetään kuin opinkappaleena. Minä koen johdatuksen , ymmärryksen lisääntymisen ja PHn äänen muuttava kulkijaa matkalla.


Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko? 3
« Vastaus #148 : 04.12.21 - klo:16:27 »
jatkuu osassa 4
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi