Kirjoittaja Aihe: Mihin menet, Suomen kirkko? 3  (Luettu 27609 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko? 3
« Vastaus #45 : 10.11.20 - klo:06:48 »
Tämä ei kuitenkaan tee tyhjäksi sitä, että ajan hengen ja Jumalan Hengen välillä on sovittamaton ristiriita.

Luepa Raamattusi tarkemmin:

Kaiken on saanut aikaan Jumala, joka Kristuksen välityksellä on tehnyt meidän kanssamme sovinnon ja uskonut meille tämän sovituksen viran. Jumala itse teki Kristuksessa sovinnon maailman kanssa eikä lukenut ihmisille viaksi heidän rikkomuksiaan; meille hän uskoi sovituksen sanan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko? 3
« Vastaus #46 : 29.11.20 - klo:18:31 »
Vaihdan puheenaihetta kirkon kamppailuun talousasioiden ja korona-epidemian kourissa.

Eilen ilmestyneessä Kirkonseutulehdessä on haastateltu Nastolan kirkkoherraa joka on o.t.o  seurakuntayhtymän kiinteistöasioiden vastuuhenkilö.

Henkilöhistoria on myös erikoinen ja kiinnostava;

https://www.kirkonseutu.fi/artikkelit/murrosten-koettelema-mies--uskoa-ei-ole-valettu-rakennuksiin-6.94.22704.b48946cf99
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko? 3
« Vastaus #47 : 29.11.20 - klo:20:26 »
Vaihdan puheenaihetta kirkon kamppailuun talousasioiden ja korona-epidemian kourissa.

Eilen ilmestyneessä Kirkonseutulehdessä on haastateltu Nastolan kirkkoherraa joka on o.t.o  seurakuntayhtymän kiinteistöasioiden vastuuhenkilö.

Henkilöhistoria on myös erikoinen ja kiinnostava;

https://www.kirkonseutu.fi/artikkelit/murrosten-koettelema-mies--uskoa-ei-ole-valettu-rakennuksiin-6.94.22704.b48946cf99
Kirkon jäsenmäärä vähenee huimaa vauhtia, rahat loppuu, kirkot rapistuvat ja kuolee koko kristinusko. Herättäjä-yhdistykselläkin on rahat loppu, ja körttiläisyyskin on kuoleva seuraliike viimeistään nykyisten körttipappojen ja -mummojen kuollessa. Imaami Khodor Chehab arvelee, että Suomesta tulee islamilainen sadan vuoden sisällä eli noin kolmen sukupolven kuluessa. Siihen ei tarvita suuria määriä suomalaisia käännynnäisiä; maahanmuutto, avioliitot ja syntyvyys hoitavat homman.

Lähde

Tuleeko Suomesta islamilainen valtio? https://leifnummela.fi/tuleeko-suomesta-islamilainen-valtio/

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko? 3
« Vastaus #48 : 03.02.21 - klo:23:37 »
Ihmeellistä, kun ennen körttiläiset puolustivat kirkkoa viimeiseen asti, niin nyt on näköjään tullut muotiin haukkua kirkkoa. Juuri äsken tuolla toisessa osiossa helluntalaislähtöinen nimimerkki Karjalaisenkyösti oli suoraan kirkkolakia vastaan ja haukkui piispoja, ikään kuin hänellä olisi rahkeita sanoa asiaan yhtään mitään. Vanhat körttiläiset sanoivat, että kirkossa käydään niin kauan, kun siellä Isä meidän ja Herran siunaus luetaan. Täällä kirjoittaville monille kaivataan "kirkkoherätystä." Meillä on hyvät piispat ja kyllä he osaavat laumaansa hoitaa ilman näitä muka luterilaisia ja karjalaisenkyöstejä.


Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko? 3
« Vastaus #49 : 04.02.21 - klo:14:27 »
Ihmeellistä, kun ennen körttiläiset puolustivat kirkkoa viimeiseen asti, niin nyt on näköjään tullut muotiin haukkua kirkkoa. Juuri äsken tuolla toisessa osiossa helluntalaislähtöinen nimimerkki Karjalaisenkyösti oli suoraan kirkkolakia vastaan ja haukkui piispoja, ikään kuin hänellä olisi rahkeita sanoa asiaan yhtään mitään. Vanhat körttiläiset sanoivat, että kirkossa käydään niin kauan, kun siellä Isä meidän ja Herran siunaus luetaan. Täällä kirjoittaville monille kaivataan "kirkkoherätystä." Meillä on hyvät piispat ja kyllä he osaavat laumaansa hoitaa ilman näitä muka luterilaisia ja karjalaisenkyöstejä.
Jumala tahtoo vielä uudistaa sisältä päin vanhoja ja kuolleita kirkkokuntia kevätsateen huolehtiessa viljan lopullisesta kypsymisestä ennen elonkorjuuta. Voi, jospa suruttomatkin turhuuden turuilta ottaisivat vaarin etteivät jäisi häähuoneen ulkopuolelle!  :eusa_pray:

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko? 3
« Vastaus #50 : 04.02.21 - klo:14:54 »
^
Sinä jaksat pitää tahtia yllä. Johan nyt toki nuorena niin tapahtuu.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko? 3
« Vastaus #51 : 15.03.21 - klo:22:11 »
^
Sinä jaksat pitää tahtia yllä. Johan nyt toki nuorena niin tapahtuu.
Herännäisyyden hengessä armon vilahtaessa Jumalan sana ja Siionin virret vahvistavat meitä kestävyyteen näinä Jeesuksen paluun aattohetkissä (Matt 24:13).  :109:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko? 3
« Vastaus #52 : 04.04.21 - klo:23:53 »
Ihan vain uupumuksen henkeä ahistaessa ja kokonaan toteamuksen tilassa jotta täältä kynnysmaton alta kaikkiin kristuksenpaluunaattohetkiin viisitoistavuotiaasta jo perin kyllääntyneenä ja milloinkaan armojen välähtyksistä mitään ymmärtämättömänä otsikosta joudun toteemaan,

ettei

Luterilainen Kirkko Suomessa ole

kuin historian hämärään painuva kakofoninen kuorohuuto. Jos siis toteen miltä näyttää ja mitä luin kirjasta tenttiin   ( Arffmann: Mitä oli luterilaisuus)

Kristinuskon minä jätän Meidän Herramme Hengen hyvään hoitoon ja kiitän Penaa elämän sanasta joka lohdutti.  :kahvi:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko? 3
« Vastaus #53 : 05.04.21 - klo:07:43 »
Ihmeellistä, kun ennen körttiläiset puolustivat kirkkoa viimeiseen asti, niin nyt on näköjään tullut muotiin haukkua kirkkoa. Juuri äsken tuolla toisessa osiossa helluntalaislähtöinen nimimerkki Karjalaisenkyösti oli suoraan kirkkolakia vastaan ja haukkui piispoja, ikään kuin hänellä olisi rahkeita sanoa asiaan yhtään mitään. Vanhat körttiläiset sanoivat, että kirkossa käydään niin kauan, kun siellä Isä meidän ja Herran siunaus luetaan. Täällä kirjoittaville monille kaivataan "kirkkoherätystä." Meillä on hyvät piispat ja kyllä he osaavat laumaansa hoitaa ilman näitä muka luterilaisia ja karjalaisenkyöstejä.

Oikeastaan, historiallisesti katsoen, körtit kerran pyysi tsaarilta lupaa irtautua kirkosta ja perustaa omansa. Mutta mikä on todella ihmeellistä on sivullisen näkemys, että täällä jotkut, körtit tai ei, vastustavat kansankirkkoa. KUKAAN ei ole sanonut sanaakaan luterilaisen kirkon vastaan minun tietääkseni, en minä ainakaan, vaikka luterilainen on julkisesti syyttänyt minua "kuvottavasta pappisvihasta" vain siksi, että olen huomauttanut, että Malmivaaran Siionin virsiä, jotka ovat julkaistu aikoinaan "kotihautauksia" varten, sopivat vielä siihen tarkoitukseen, niin ettei tarvita pappia siihen. Sitten on huudettu, että sellaiset hihhulit pitää poistaa seurakunnan tiloista. Tällainen vihan lietsominen on sopimatonta, ja admin olisi saanut heti puuttua asiaan, etten minä tarvitsisi vastata vihalle vihalla.
On sangen mesentavaa, että tällainen lietsominen sallitaan täällä, missä kukaan ei harrasta minkäänlaista kirkollisvastaisuutta. Kirkko on joskus ollut kansankirkko, johon sopii herätysliikkeet. Valitettavasti kirkon asema on heikenemässä. Toivoisin, päinvastaista suuntausta. Sivullinen on oikeassa, että papisto on Suomessa korkeanlaatuinen ja piispat erinomaiset. Miksi hän luulee, että täällä niitä vihataan ja vastustetaan? Täysin paranoidinen harhaluulo. Mielestäni pitäisi tähdätä siihen, että koko Suomen kansa olisi taas kirkossa eikä hajaantunut eri tuulensuuntiin. Mutta miten voi siihen pyrkiä, jos on sellaisia ihmisiä lietsomassa vihaa?
Sivullinen hyökkäsi minua vastaan törkeällä tavalla. Sain hirveästi vihollisia täällä kääntämällä vanhoja Siionin virsiä, luullen sen olevan pieni, mutta ainakin kirkolle sopiva teko eläkeellä olevan tutkijan taholta. En sillä tarkoittanut mitään pahaa kenellekään. Papitkin tekevät sellaisia töitä opiskellessaan, ja juuri sen takia ovat niin korkean tasoiset kuin suvillinen huomauttaa.
Kirkko on tarpeeksi laaja kaikille, jopa hihhulillekin. Mutta jättäisin sivulliselle haasteen. Löytyykö mitään, jossa hän ja minä olisimme eri mieltä, paitsi se, että Siionin virsien kääntäminen oli hyvä kirkkohistoriallinen teko? Ja siinä hän on hävytön ja sivistymätön, kuten useat muutkin miehet tällä foorumilla. On hävytöntä, että ulkomaalainen tekee Suomen kirkkohistorialle tällaisen palveluksen ja saa tällaiset vihanryövyt naamaan. On suuren anteeksipyynnön paikka ja sanon, että se saisi olla julkinen ja admin saisi vaatia sitä häneltä. On tästä asiasta jo tullut aika iso häpeä pilkku sekä kirkolle että Herätysyhdistykselle, puhumattakaan sivulliselle, joka piiloutuu nimimerkin taakse. Haluan, että tämä asia hoidetaan. Ei ole minkäänlaista syytä, että olisi tällainen viha minun ja sivullisen välissä. Jos olemme Kristuksen seuraajia, niin pitäisi ainakin olla pätevä syy miksi vihataan toisiamme. Ja tässä tapauksessa en näe syytä. Esittäköön sivullinen syynsä, niin tyydyn siihen, että hän jatkaa raportoimisensa papeille ja piispoille. Mutta epäilen suuresti, että täällä on joku väärinymmärrys. Niin hoidetaan asia kuntoon tai nostan metelin.
Enkä halua sellaista "anteeksi jos." Haluan selityksen siitä, mitä olen tehnyt, joka ansaitsee sitä vastustusta, jota olen täällä kokenut. Minä jatkan tätä, kunnes asiat tulevat selviksi. Jos kuukausien sananharkka on teistä se ratkaisu, niin hyvä on. Teen julkisia valituksia, kunnes joko selitetään minulle miksi juuri tämä kirkkohistoriallinen dokumentti olisi pitänyt jättää kääntämättä ja myönnätte, että tein oikein kääntämällä sitä. En jää vain hyväksymään solvauksia siitä.
Kun sain raakatekstin valmiiksi, Kuopion piispa sanoi sitä kulttuuriteoksi. Hän ylisti sitä sanomatta yhtään mitään negatiivista. Sivullinen voi piispalta itse kysyä. Niin minkätakia täällä ihmiset, jotka esittävät itseään puolustavan piispaa minua vastaan, kun olen kääntänyt Siionvirsiä, saavat pilata ilmapiiriä "kuvottavilla" huomautuksillaan?
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko? 3
« Vastaus #54 : 05.04.21 - klo:08:42 »
Teen julkisia valituksia, kunnes joko selitetään minulle miksi juuri tämä kirkkohistoriallinen dokumentti olisi pitänyt jättää kääntämättä ja myönnätte, että tein oikein kääntämällä sitä.

Sen verran olen kuullut kommentteja Herättäjä-Yhdistyksen taholta, että käännöksesi eivät ole täyttäneet niitä korkeita laatuvaatimuksia, jotka on asetettu esimerkiksi Siionin virsien uudistamiselle. Tällä viitataan sanojen muodolliseen soveltumseen laulettavaksi, tavujen kestojen ja sanapainojen sijoittumista melodian iskuihin ja nuottien kestoihin. On ikävää, os tätä ei ole ymmärretty viestittää sinulle. Itse jäin miettimään, täyttävätkö Malmivaaran kokoelman kaikki virret nämä laatuvaatimukset.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko? 3
« Vastaus #55 : 05.04.21 - klo:11:15 »
Sen verran olen kuullut kommentteja Herättäjä-Yhdistyksen taholta, että käännöksesi eivät ole täyttäneet niitä korkeita laatuvaatimuksia, jotka on asetettu esimerkiksi Siionin virsien uudistamiselle. Tällä viitataan sanojen muodolliseen soveltumseen laulettavaksi, tavujen kestojen ja sanapainojen sijoittumista melodian iskuihin ja nuottien kestoihin. On ikävää, os tätä ei ole ymmärretty viestittää sinulle. Itse jäin miettimään, täyttävätkö Malmivaaran kokoelman kaikki virret nämä laatuvaatimukset.

Ei suinkaan ymmärretty viestittää. Käänsin Malmivaaran Siionin virret ja yritin saada englanniksi samanlaista kieltä ja sisältöä. Luulen jotenkin onnistuneeni siihen. Yritin matkia sitä vanhahtavaa kieltä. Olisivat neuvotelleet uusista. Olisin ehkä onnistuneet siihenkin. Sitä ei tiedetä, kun ei ole kokeiltu.
On hyvä tietää, etten kelpaa körteille. Raakateksti ei kelpaa minullekaan veisattavaksi, niin sen takia sitä olen korjaamassa, ennen kuin tarjoan sitä laulettavaksi. Toimin kuitenkin täysin itsenäisesti. Toivotan Herättäjä-Yhdistykselle kaikkea hyvää, vaikka minulle on toivottu vain solvaamista.
Jäähyväisterveisiä uskontotieteen dosentilta Thomas McElwain


Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko? 3
« Vastaus #56 : 05.04.21 - klo:12:29 »
Ihan vain uupumuksen henkeä ahistaessa ja kokonaan toteamuksen tilassa jotta täältä kynnysmaton alta kaikkiin kristuksenpaluunaattohetkiin viisitoistavuotiaasta jo perin kyllääntyneenä ja milloinkaan armojen välähtyksistä mitään ymmärtämättömänä otsikosta joudun toteemaan,

ettei

Luterilainen Kirkko Suomessa ole

kuin historian hämärään painuva kakofoninen kuorohuuto. Jos siis toteen miltä näyttää ja mitä luin kirjasta tenttiin   ( Arffmann: Mitä oli luterilaisuus)

Kristinuskon minä jätän Meidän Herramme Hengen hyvään hoitoon ja kiitän Penaa elämän sanasta joka lohdutti.  :kahvi:
Kristinuskossa tärkeintä on Kristuksen sisäinen tuntemus ja Siionin virret. Ne riittää, muuta ei tarvita!  :109:

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko? 3
« Vastaus #57 : 05.04.21 - klo:12:32 »
On hyvä tietää, etten kelpaa körteille.
Kristus on körteille kelpaamattomia varten!  :109:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko? 3
« Vastaus #58 : 05.04.21 - klo:13:32 »
Kristinuskossa tärkeintä on Kristuksen sisäinen tuntemus ja Siionin virret. Ne riittää, muuta ei tarvita!

Siionin virret eivät ole niille tarpeen, jotka veisaavat mieluimmin muita virsiä - tai ovat vaiti. Sydämen usko tuo vanhurskauden, suun tunnustus pelastuksen. Sen tunnustuksen voi lausua hyvin monella tavalla. Laulutaidottomat tai puhumaan pystymättömät saanevat esittää tunnustuksensa kätten töin.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko? 3
« Vastaus #59 : 05.04.21 - klo:21:04 »
Ei suinkaan ymmärretty viestittää. Käänsin Malmivaaran Siionin virret ja yritin saada englanniksi samanlaista kieltä ja sisältöä. Luulen jotenkin onnistuneeni siihen. Yritin matkia sitä vanhahtavaa kieltä. Olisivat neuvotelleet uusista. Olisin ehkä onnistuneet siihenkin. Sitä ei tiedetä, kun ei ole kokeiltu.
On hyvä tietää, etten kelpaa körteille. Raakateksti ei kelpaa minullekaan veisattavaksi, niin sen takia sitä olen korjaamassa, ennen kuin tarjoan sitä laulettavaksi. Toimin kuitenkin täysin itsenäisesti. Toivotan Herättäjä-Yhdistykselle kaikkea hyvää, vaikka minulle on toivottu vain solvaamista.
Jäähyväisterveisiä uskontotieteen dosentilta Thomas McElwain


Siinä olisi voinut auttaa vähän joku joka on niitä vähäsen veisannut, meinaan, kokeilla niiden laulettavuutta. Kuinkahan kävisi jos niitä kokeiltaisiin?  En tiedä siis ollenkaan minkä verran kokeilit veisata itse, minä koetin, mutta siitä on niin kurjasti aikaa, ja taisit vasta kääntää ensimmäisiä.  Ne sopivat veisattaviksi kyllä, kun kokeilin muutamaa-  Mutta siis, en ole körtti enkä ehkä halllitse tavupainotusta. Kotonani niitä joitakin veisattiin, mutta siis ihan noin off-label.


Missähän määrin toden totta ne alkuperäiset soveltui veisuuseen, ja kehkeytyikö niekkuja siksi, minä en tiedä. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.