Kirjoittaja Aihe: Kirkko & kuponki  (Luettu 16570 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Kirkko & kuponki
« Vastaus #15 : 12.08.06 - klo:19:20 »
Kyseisestä City-lehden artikkelista keskustellaan lehden verkkosivuilla
http://www.city.fi/lehti/keskustelu/view.php?article_id=2039&v=1
Keskustelu on vilkasta, ja myös kirjoittaja vastaa mm. tähän lesti/körttijuttuun sanoen että ei suoranaisesti rinnastanut vaan puhui yleisistä ennakkoluuloista. Lestadiolaiset ja körtit kun tulevat ensimmäisinä mieleen.
Niin varmasti tulevatkin, koska näiden kahden nimitykset ovat parhaiten mieleen jääviä, etenkin körtti...

Peltonen kirjoittaa mm: "Körteille tiedoksi,että ensi kesän kokoontumisajoissa nähdään!Onko kellään tietoa hyvistä körtti-aiheisista kirjoista(puolesta ja vastaan)?"

Jään kiinnostuneena odottamaan ensi kesän City-lehteä.
Puheena oleva tarina oli sinänsä aika hauskasti kirjoitettu. Se olisi reippaan kannanottonsa ja kirjoittajan aiheeseen heittäytymisen takia hyvää aineistoa vaikkapa viestinnän opiskelijoille. Kirjoittajan kysymykset olivat tietoisen provosoivia, osuivat ja upposivat. Taitavat olla tuttuja monelle körtillekin - kyselevä mieli ja sitä rataa...
mt

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Kirkko & kuponki
« Vastaus #16 : 12.08.06 - klo:20:59 »
No katsoinpa minäkin linkin kautta tuota keskustelua. Artikkelia en ole nähnyt, mutta tulipahan tuon keskustelun perusteella jonkinlainen kuva. Juuri tuon vuoksi inhoan useimpia keskustelupalstoja, ainaista valitusta ja herjaamista. Täällä on niin mukava keskustella asioista, kun voi keskustella, kaikki ei ole niin raakaa väittelyä ja toisten herjaamista. Tekisi mieli kommentoida tuota keskustelua, mutta en todellakaan viitsi vaivautua turhan tähden. Siellä on muutamia fiksuja mukana, myös meidän riveistämme, jotka yrittävät oikeasti keskustella ja perustella. Kuitenkin sitten vain teilataan kaikki tyyliin "uskonto on sieltä ja syvältä".
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Kirkko & kuponki
« Vastaus #17 : 12.08.06 - klo:21:06 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
No katsoinpa minäkin linkin kautta tuota keskustelua. Artikkelia en ole nähnyt, mutta tulipahan tuon keskustelun perusteella jonkinlainen kuva. Juuri tuon vuoksi inhoan useimpia keskustelupalstoja, ainaista valitusta ja herjaamista. Täällä on niin mukava keskustella asioista, kun voi keskustella, kaikki ei ole niin raakaa väittelyä ja toisten herjaamista. Tekisi mieli kommentoida tuota keskustelua, mutta en todellakaan viitsi vaivautua turhan tähden. Siellä on muutamia fiksuja mukana, myös meidän riveistämme, jotka yrittävät oikeasti keskustella ja perustella. Kuitenkin sitten vain teilataan kaikki tyyliin "uskonto on sieltä ja syvältä".


Nuo avoimet saitit ovat kyllä karuja - silmitöntä yksisilmäisyyttä ja huutoa. Aika vaikeata on tässä hyytävässä ilmapiirissä yrittää uskosta puhua järkevästi. Siinä eivät kyllä auta fundamentalistit, jotka monesti muistavat tulla iskemään armotta näihin huutoäänestyksiin, mutta pahinta taitaa sittenkin olla tämä kylmän maallistunut media-ilmasto, joka ei pysty suhtautumaan uskontoon järkevästi. Kyllä tämä palsta on yksi harvoja keitaita suomalaisilla uskontoa käsittelevillä forumilla. (Kuten minusta herännäisyys on koko Suomen kirkon piirissä.)
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Kirkko & kuponki
« Vastaus #18 : 12.08.06 - klo:21:48 »
Ja minä rassukka yritän saada yhtä toista foorumia sellaiseksi, että siellä olisi aktiivista hengellistä keskustelua ilman pahinta hakkaamista. :( Voin sanoa, että välillä se kyllä on yhtä tuskaa ja monesti tekisi mieli kirjoittaa ihan suoraan:"Haistakoot v koko pyhimysjengi. Minä häivyn. Riehukoot miten lystää", mutta aina on jostain tullut sitä sisua jatkaa. Ehkä suurin voimavara on samanlaisen näyn kanssa olevat muut moderaattorit siellä. Herralle kiitos heistä. Mutta voin kyllä kehua, että ollaan siellä porukalla välillä onnistuttukin. Esim. keskustelut abortista ja esiaviollisesta seksistä ovat onnistuneet huomattavasti paremmin kuin n. 99% näkemistäni hengellisistä foorumeista. Välillä se on vaatinut kyllä aika rajuakin ohjausta, mutta onnistuttu kuitenkin pysymään asiallisella linjalla.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa hupa

  • Valoa vaikk' en näekään...
  • Viestejä: 71
Kirkko & kuponki
« Vastaus #19 : 18.08.06 - klo:22:13 »
Hui kauheaa, mitä tekstiä tuonne artikkelin keskusteluosioon oli sittemmin kasautunut. Oikein alkoi itkettää. - Valitettavasti suurinta tuskaa aiheuttivat uskonnon puolestapuhujat...

Tämä menee jo vähän uuden aiheen alle, mutta kuitenkin: moni viittasi tuossa keskustelussa siihen, että varsinkin pääkaupunkiseudulla tuntuu, kuin uskovien ihmisten parjaaminen olisi kovinkin pop harrastus. Voinpa sanoa että itse teeskentelen monissa yhteyksissä (joissa aiheesta keskustellaan - tosin tulee mieleen kysyä, mitä tämä kertoo keskustelukumppaneistani) jo ateistia vain päästäkseni helpommalla. Onko muilla samanlaisia kokemuksia? On vaan niin paljon helpompi nyökätä, kun joku huutaa että "uskonto on syvältä".

Poissa MySki

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 9
Kirkko & kuponki
« Vastaus #20 : 19.08.06 - klo:00:20 »
^Vastaan tuohon off topic aiheeseen :)

Joskus kun oltiin kokoonnuttu luokkaporukalla yhteen, niin jotkut alkoivat puhumaan uskonnosta. Moni kertoi, ettei käsitä miksi on kirkon jäsen vaikka ei usko Jumalaan jne.

Keskustelun lomassa päätin "tulla kaapista ulos" ja totesin, että minä uskon Jumalaan ja että olen körtti :) No eihän ne luokkatoverit edes tienneet mikä körtti on ja piti selitellä asioita. Sitten alkoi se pahoittelu: "Anteeks kun me puhuttiin tämmösiä, ei me tiedetty et sä oot joku uskovainen, et kai sä loukkaantunu meidän puheista". Minua ei todellakaan haittaa, jos joku ei usko Jumalaan, eikä tunne viihtyvänsä kirkon piirissä. Yritin vakuutella kavereille, että kaikki on ok, jatketaan vaan keskustelua, ei haittaa yhtään eikä loukkaa.. Mutta se keskustelu päättyi sitten siihen.

Eli itse en ole uskostani hiljaa sen takia, että hävettäisi tms., vaan lähinnä sen takia, että jotkut eivät osaa suhtautua siihen, että joukossa on joku joka uskoo Jumalaan ja käy joskus jopa kirkossa.

No mutta se siitä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Kirkko & kuponki
« Vastaus #21 : 19.08.06 - klo:09:20 »
Uskosta on kai arkielämän kuvioissa tullut sillä lailla henkilökohtainen asia kuin on joku diabetes tai keliakia. Siitä ei kuulu avoimesti puhua, mutta aina pitää varautua sen mahdollisuuteen. Jos tarjoaa epähuomiossa sokeritautiselle täytekakkua tai epäilee kristityn kuullen Jumalan olemassaoloa, pyydellään nolona anteeksi ja vaihdetaan puheenaihetta.

Poissa hupa

  • Valoa vaikk' en näekään...
  • Viestejä: 71
Kirkko & kuponki
« Vastaus #22 : 19.08.06 - klo:11:39 »
Mutta miksi sitten se, että usko ei kuulu omaan elämään, ei ole yksityisasia? Miksi siitä saa huutaa ja se on suorastaan khuulia mutta päinvastaisesta ei? Minä haluaisin että tavallisilla evankelis-luterilaisillakin olisi Suomessa uskonnonvapaus.

MySkin kokemukset jaan myös. Aiheutin kerran opiskelupiireissä Maailman Vaivautuneimman Hiljaisuuden vastaamalla kysymykseen "mitäs teit viikonloppuna?" kertomalla käyneeni kirkkokonsertissa. Aargh. Ihan kuin olis joku lepratautinen tai jotain.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Kirkko & kuponki
« Vastaus #23 : 19.08.06 - klo:11:40 »
Lainaus käyttäjältä: "MySki"
Eli itse en ole uskostani hiljaa sen takia, että hävettäisi tms., vaan lähinnä sen takia, että jotkut eivät osaa suhtautua siihen, että joukossa on joku joka uskoo Jumalaan ja käy joskus jopa kirkossa.

Samaa mieltä. Musta ainakin tuntuu tosi epäreilulta mun kavereita kohtaan jos rupean niiden kesken juttelemaan esim. että olipas kivaa Aholansaaressa kun siellä sitä ja tätä ja... Eihän niillä ole aavistusta mistä mää puhun eikä niitä siksi kiinnosta kuunnella. Että siksi en yleensä puhukkaan.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Kirkko & kuponki
« Vastaus #24 : 19.08.06 - klo:15:25 »
Kyllähän se sääli on miten kaukaiseen nurkkaan kristillisyys on nyky-kulttuurissa tungettu. Ja miten se tässä paineessa on myös leimattu kaikkein luotaantyöntävien esiintymismuotojensa kautta. Siinä tilanteessa on vaikea selittää körttiläisyyttä, kun sitä ei oikein voi kovin helposti kiteyttää. Tekisi mieli sanoa, että kuunnelkaa Siionin virret läpi ja puhutaan sitten. Ei omisteta pelastuksen avaimia, tai tulla ekstaasinomaiseen uskoon, ei saarnata Jeesuksen nimessä ja veressä syntejä (etenkin televisionkatselua) anteeksi. Tässä valossahan kristillisyys nykyään nähdään tai sitten värittömänä virallisena kirkkona, jonka kaikenpuolinen todellinen laimeus tekeekin sen leimaamisen uskonsa menettäneeksi niin helpoksi. Tähän dikotomiaan ei nyky-herännäisyys yksinkertaisesti mahdu.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Kirkko & kuponki
« Vastaus #25 : 19.08.06 - klo:16:38 »
Lainaus käyttäjältä: "Teme"
Ja minä rassukka yritän saada yhtä toista foorumia sellaiseksi, että siellä olisi aktiivista hengellistä keskustelua ilman pahinta hakkaamista. :( Voin sanoa, että välillä se kyllä on yhtä tuskaa ja monesti tekisi mieli kirjoittaa ihan suoraan:"Haistakoot v koko pyhimysjengi. Minä häivyn. Riehukoot miten lystää", mutta aina on jostain tullut sitä sisua jatkaa.


Hyvää työtä olette tehneet! Todella hienoa että löytyy netistä näitä paikkoja, jossa voi rauhallisesti keskustella uskonasioista, ilman että saa niskaansa saman tien helvetti-tuomioita tai vastuulleen kaikki kristinuskon nimissä tehdyt rikokset...
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Kirkko & kuponki
« Vastaus #26 : 19.08.06 - klo:17:15 »
Niin kai se on, että on normaali, jos ei ole poikkeava. Senhän voi sanoa aina ääneen. "Leprataudeista" ollaan hiljaa, ettei kukaan vaivautuisi ja joutuisi pyytelemään anteeksi suvaitsematonta kömmähdystään. Joku puhui arvojen miinakentästä, jossa on parempi puhua joutavia kuin asiaa, ettei törmäisi kenenkään vakaumukseen. Uskonnonvapauskin ymmärretään oikeudeksi elää uskonnoista vapaassa maailmassa.

En ole lukenut Kirkon ja Kaupungin juttua, joten olen varmaan taas pahasti sivuraiteella. Anteeksi!