Kirjoittaja Aihe: Linnut 27  (Luettu 29389 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Linnut 27
« : 10.02.16 - klo:23:46 »
Yökukkujan lisäksi näillä seuduilla on isoja naakkaparvia kesät-talvet.
Ja naapurikaupungin Kutalanjoessa kymmenittäin sorsia näin männä sunnuntaina.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut 27
« Vastaus #1 : 11.02.16 - klo:11:11 »
Täällä viheltelee se mustarastas! On tavatonta helmikuussa mutta kaunista.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut 27
« Vastaus #2 : 12.02.16 - klo:13:32 »
Rastas viheltelee jossakin hyvin lähellä. Ellen nuku, kuuntelen, ja siinä on jotakin äärettömän onnellistuttavaa. Joitakin suloisia muistoja kutoutuu juuri rastaan iltalauluun, annan niiden palata mieleeni vaikka miten olisin jo menettänyt ne

" ja minä pääsen tietämään uutta:
Mennyt palaa takaisin
Kuin elävin osa elämääsi

Luota siinä, mikä on mennyttä
Jumalan anteeksiantamukseen ja hyvyyteen
Ja rukoile
että Hän tänään ja huomenna
sinut varjelisi".


Bonhoeffer, eräästä viimeisistä säilyneistä runoista.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 27
« Vastaus #3 : 15.02.16 - klo:19:58 »
En ehtinyt linnuistani kirjoittamaan Kankaalassa, sillä piti lähteä hälytyksellä takaisin tänne kivimuurin viereen, onneksi on tuo joki. Lähinnä siitä olisin kirjoittanut, kun tikkapari hakkaa riemurinnoin talia laudasta, ihan isoja suupalasia. Sinitiainen saa vieressä syödä ranskalaisittain, sillälailla sievästi. Laitoin lisäksi Lidlin talipalloja tusinan, ne näyttävät maistuvan hyvin. Ovat varmaankin tuoretta varastoa. Maahan oli pudotettu litratolkulla siemeniä, ne vain kääntelin ja osan heittelin kuusten oksien alle, sillä sinne ei lumi pääse.
Enhän tiedä, että kauanko tämä tisuri kestää, mutta Laura itki kurkkuaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 27
« Vastaus #4 : 19.02.16 - klo:11:18 »
Osti Oulusta 3 kg uutta sian itraa . Naulasin ne kaksi levyä leveään lautaan muutamanlaisen ritilän alle ja nostin "ruokapaikan" maata vasten pystyyn varsinaisen ruokintapaikan viereen pihlajapuun alle. Kymmenessä minuutissa se löydettiin, sinitiaiset ensin. Tyytyväinen olen siitä, että tikat ovat tällaisena huonona käpytalvena meille osanneet ruokailemaan tulla. Suru on puserossani siitä syystä, että tikkojen kauniit pyrstösulat ovat keväällä aika rumat ja lian tahrimat. Koska tikkojen ruokailutapa on sillä lailla perinteinen, että sulat muodostavat kolmannen tukipisteen talia vasten jalkaparin lisäksi, niin likaantuuhan siinä.  :003:. Zetorissanikin on nostolaitteessa 3-pistekiinnitys työvälineille, joita käytän. Tärpätillä putsailen työvälineitä ja Kaariina pesukoneessa isännän uniformuja.

Poissa Wanha-Erkki

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 24
Vs: Linnut 27
« Vastaus #5 : 26.02.16 - klo:08:27 »
Olen harrastanut lintujen tarkkailua vuodesta 1968 eli 48 vuotta, yksitoistavuotiaasta lähtien. Harrastuksen intensiteetti on vaihdellut. Kovan luokan bongari en ole koskaan ollut, mutta aina missä tahansa liikkuessani olen kiinnittänyt huomiota lintuihin. Lajituntemuksenikin on vaatimaton; tunnen linnut joita elinympäristössäni näen. Muuttavien sirrien syyspukuja en pysty ilman hyvää lintukirjaa tunnistamaan ja sen kanssakin se on vaikeaa.  Lokkien ja merikotkien nuoruuspuvuista en myöskään osaa päätellä linnun ikää, kuten minua etevämmät harrastajat osaavat. Lintujen ääniä tunnistan samalla tavoin. Elinympäristöni laulajat tunnen, mutta en sellaisia joita en ole tavannut.

Viime viikolla, 20.2.2016 oli onnekas päivä. Näin ensimmäisen ja toistaiseksi ainoa kerran elämässäni tiklin (Carduelis carduelis).  Sain kuvattua sen, tosin vain ikkunan läpi. https://www.flickr.com/photos/erkki_peramaki/25166157395/in/dateposted/  Etelä-Suomessa asuvat harrastajakaverini (Rantojen miehet) näkevät tiklejä usein.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 27
« Vastaus #6 : 26.02.16 - klo:08:48 »
Kiitos taas kuvista ja tekstistä  :039:

Poissa Wanha-Erkki

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 24
Vs: Linnut 27
« Vastaus #7 : 26.02.16 - klo:11:07 »

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 27
« Vastaus #8 : 28.02.16 - klo:14:31 »
Harakka on meilläkin yhtä kaunis. Kuvakavalkadissasi oli pikkuvarpunenkin, mikä lintu on meillä asukkina vasta parin vuoden takaa. Viipyy yli talvenkin, ehkä kerta ruokin.
Yritin löytää peltopyystä kuvia. Pikkupoikana ihan seurustelin sellaisen pyyparven kanssa, koska se eleli meidän riihessä monina talvina. Tällä korkeudella Vaala-Kestilä rajalla ei ole enää luonnossa pysyvänä lintuna peltopyytä, noin 8 v sitten vielä oli.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33785
Vs: Linnut 27
« Vastaus #9 : 28.02.16 - klo:14:45 »
Minä arvostan. Kuten myös varista ja närheä. Arvostan käpytikkaa, harmaapäätikkaa ja mustarastasta.
Nämä pikkulintuja suuremmat havaitsen hyvin ja niitä seuraan ikkunoista.

Kyllä oli hienot kuvat variksista lumisella sänkipellolla ja koskikarasta joka uitteli varpaitaan. :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Linnut 27
« Vastaus #10 : 28.02.16 - klo:16:40 »
 :eusa_angel:

Kiitos todella upeista lintu- ja luontokuvista.
Olen tsekannut ne jo useampaan kertaan.

Poissa Wanha-Erkki

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 24
Vs: Linnut 27
« Vastaus #11 : 06.03.16 - klo:09:45 »
Kuusitiainen on päivittäinen vierailija pihassamme.  https://www.flickr.com/photos/erkki_peramaki/25244303736/in/photostream/

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 27
« Vastaus #12 : 06.03.16 - klo:16:42 »
Meillähän oli täällä Veneheitossa kylmimmillään -32 astetta. Ruokintapaikallemme menehtyi 3 punatulkkua, viherpeippo ja yllä oleva pikkulintu, siis kuusitiainen. Ei se ole tällä korkeudella ollut kovin runsaslukuinen. Käpytikkaparista olen tyytyväinen, niille kelpaa erittäin hyvin sian itra. Mutta missähän ovat oravat, kävyt ovat lujassa löytää metsissäkin. Pihan istutuakuusissa ei näy käpyjä.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6339
Vs: Linnut 27
« Vastaus #13 : 07.03.16 - klo:19:14 »
Onkohan viherpeippokanta elpymässä? Paria aiempaa kevättä enemmän olen ollut nyt kuulevinani niiden viserrystä. Tai sitten kuuloni on parantumaan päin  :icon_biggrin:.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut 27
« Vastaus #14 : 07.03.16 - klo:23:59 »
Ei näy tilhiä eikä tulkkuja, vaikka marjaa riittäisi mistä syödä.  :icon_eek:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.