Kirjoittaja Aihe: Lehdistökatsaus osa 5  (Luettu 35753 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Lehdistökatsaus osa 5
« Vastaus #30 : 17.11.14 - klo:12:44 »
Kun kulutus vähenee, ihmisiä irtisanotaan töistään: http://www.taloussanomat.fi/porssi/2014/11/17/olvi-aloittaa-ytt-syyttaa-hintakilpailua/201415929/170?n=1

Noita irtisanomisiahan nyt tulee, kun ne, joilla on rahaa (tai mahdollisuus esim. lainata sitä hyvin matalalla korolla, kuten Suomen valtio) eivät uskalla kuluttaa. Itsekin mietin, että jos olisin oikeasti isänmaallinen, en tässä tilanteessa koettaisi säästää rahaa tililleni, vaan käyttäisin palveluja, söisin ravintolassa useammin, teettäisin ompelijalla talvitakin, ostaisin uudet silmälasit ym.

Tietysti keskeinen ongelma on siinä, että niillä, joiden oikeasti pitäisi kuluttaa enemmän (esim. nälkään kuolevat), ei ole raha siihen kulutukseen.

Sikäli(kin) olen Mujican kanssa eri mieltä, että ei se talouskasvu maailmaa välttämättä tuhoaisi. Sehän ensinnäkin voi perustua raaka-ainemäärän huolellisempaan työstämiseen. Ajatellaan vaikka hopealautasta: Kalliimpihan se silloin on, kun siinä on hienoja kaiverruksia - eli vähemmän hopeaa - kuin ihan sileänä. Ja toiseksi kasvu voi perustua automaatioon, joka ei ole tuhoisaa mikäli tuotokset jaetaan jotenkin tasaisesti.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Lehdistökatsaus osa 5
« Vastaus #31 : 17.11.14 - klo:14:15 »
Yli varojemmehan tässä on eletty, miljardikaupalla. Kunnostautujia ovat ne tahot, joilla on verotusoikeus. Yksityinen tekee viisaasti, jos pystyy pienistäkin tuloistaan säästämään, pahan päivän varalle. Kulutan vain sen, minkä hyväksi näen. Syömme kotona esimerkkinä.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Lehdistökatsaus osa 5
« Vastaus #32 : 17.11.14 - klo:21:35 »
Öppiäisen osoittamaa elvytystä olen syksyn mittaan harrastanut. Pientä remonttia tilattu ammattimiehiltä. Aineet ja värkit mukaan luettuna määrä on sellainen, että jos 100.000 samanlaista projektia olisi, kansantalouteen tulisi miljardi kiertoon. Suuri osa aiheutuu työstä, siis taatusti kotimaisesta hyödykkeestä. Vastaava summa olisi tietysti ainakin jonkin aikaa pois pankkien rahoitusvaroista.

Viikonloppuna annoin parille ihmiselle yritystoiminnan aloittamiseen ja kehittämiseen liittyviä neuvoja; sovimme, että projekti jatkuu. Toinen hakee töitä, toisen päätoimiala on hieman riskaabeli. Pitäisi varmaan perehtyä työttömyysturvan säädöksiin. Toisaalta kaksi henkilöä yrittäjänä = kaksi henkilöä pois sosiaaliturvaluukulta.

Voisi kuvitella, että maalla asuvan postilaatikkoon tupsahtaisi vähän päästä muistutuksia seudulla tarjolla olevista palveluista, esimerkiksi lumitöistä (niin voisi olla talvellakin pari viikkoa stadissa), mutta eipä ole näkynyt. Yksi hyvä talkkari oli vuosikausia, mutta hän lopetti hommansa ja toiminimensä eikä raha kelvannut palkkana kun olisi jokin työttömyysturvaan kuuluva tuki mennyt. Pimeänä maksaminen ei miellyttänyt. Hikoilin itse, ja eräät hommat piti jättää tekemättä.

Mt

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Lehdistökatsaus osa 5
« Vastaus #33 : 17.11.14 - klo:23:14 »
Apropos, mikä on kätevä tapa yksityiselle ihmiselle työllistää työtöntä pienimuotoisesti? Eli jos vaikka haluaisin keväällä pesettää ikkunani ja mattoni työttömällä kaverilla ja maksaa tästäkin kaikkien pykälien mukaan verot, sosiaaliturvamaksut sun muut, niin miten menettelen? Entä jos työssä sattuu tapaturma, vaikka tikkailla kaatuminen?

Onhan noita jotain firmojakin tuollaiseen, mutta mielelläni jakaisin duunia tutulle työttömälle, joka ei juuri sen tuttuuden takia kehtaa hoitaa hommaa huonosti :)

Lehdistöä katsastaakseni Hesarista (http://www.hs.fi/tyoelama/a1416196069945) poimittua:

"Henry Ford lyhensi työpäivän kahdeksaan tuntiin ja samalla lähes kaksinkertaisti useimpien työntekijöidensä palkat vuonna 1914. Uudistuksen perimmäinen tarkoitus oli taloudellinen – ja se kannatti: tuottavuus parani ja Fordin liikevoitto lähes kaksinkertaistui kahdessa vuodessa."
« Viimeksi muokattu: 17.11.14 - klo:23:26 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Lehdistökatsaus osa 5
« Vastaus #34 : 18.11.14 - klo:10:13 »
Apropos, mikä on kätevä tapa yksityiselle ihmiselle työllistää työtöntä pienimuotoisesti? Eli jos vaikka haluaisin keväällä pesettää ikkunani ja mattoni työttömällä kaverilla ja maksaa tästäkin kaikkien pykälien mukaan verot, sosiaaliturvamaksut sun muut, niin miten menettelen? Entä jos työssä sattuu tapaturma, vaikka tikkailla kaatuminen?

Onko tuttu:

https://www.palkka.fi/

Sitä en tiedä, hoitaako palvelu myös tapaturmavakuutuksen.

Mt

myyrä

  • Vieras
Vs: Lehdistökatsaus osa 5
« Vastaus #35 : 18.11.14 - klo:10:22 »
Minulla on mustaa valkoisella, että saan käyttää kaikkia palveluntuottajia ilman alv:ta. Niinpä tilasin kämpän loppusiivouksen yhdestä siivousfirmasta. Papereitten mukaan olen 100%:nen invalidi. Kun ensi viikon torstaina muutan niin perjantaina tulen päästämään siivoojan sisään ja jätän samalla avaimet asuntoon. Aion kyllä siivota itsekin minkä pystyn ja olen jo siivoillutkin. Arvelin, että rasitun kuitenkin muutossa niin paljon ettei minusta sen jälkeen ole siivoojaksi.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Lehdistökatsaus osa 5
« Vastaus #36 : 18.11.14 - klo:13:21 »
Toinen palkanmaksua helpottamaan perustettu verkkopalvelu on palkkaus.fi

En ole siihenkään tutustunut tarkemmin. Se perii pienen palvelumaksun, 1 % bruttopalkasta, vähintään 4€ mutta korkeintaan 10€ (sis. ALV 24%). Palvelun toimintaperiaate on selitetty parhaiten lehdistötiedotteessa
https://palkkaus.fi/Cms/Articles/tiedote_palkkaa_ilman_byrokratiaa

Pitääpä tähdätä siihen, että ensi kesänä palkkaan eläkkeellä olevan kaverini pariksi päiväksi maalaushommiin, niin pääsen kokeilemaan näitä palveluita.

Itselleni palkkaa maksaessani olen jättänyt rahansiirtoja lukuun ottamatta kaiken muun kirjanpitäjän huoleksi. 

Mt

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Lehdistökatsaus osa 5
« Vastaus #37 : 18.11.14 - klo:13:25 »
Kokeilin tuota palkka.fi systeemiä poikani raksahommien apuna...poika hermostui siihen...
minäkin melkein...onkohan siellä liian paljon kaavoja takana...omat oikeatkin muutokset
on ehkä hankalia??

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Lehdistökatsaus osa 5
« Vastaus #38 : 18.11.14 - klo:14:15 »
Kiitos vinkeistä, täytyypä tutustua noihin.

Työelämän asioissa pysyäkseni: http://yle.fi/uutiset/tuija_haastoi_keskon_karajille_26_vuotta_kassalla_osa-aikatoissa/7634197

Osaisiko joku selittää, miksi kaupan alalla osa-aikatyö on niin yleistä, ettei muuta edes ole tarjolla? Kun taas jossain muualla vaikka haluaisi tehdä osa-aikatyötä, se on mahdottomuus. Edellinen työni oli kuntatyönantajan palveluksessa suunnittelijan tittelillä pätkiä, kysyin voisinko tehdä vain kuusituntista päivää, ei kuulemma käy. Uskon, että siinä kuudessa tunnissa olisin saanut melkein saman aikaan kuin kokopäiväisenä, sillä olisin ollut virkeämpi.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33769
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Lehdistökatsaus osa 5
« Vastaus #40 : 23.11.14 - klo:23:04 »
Euroopan keskuspankki kannustaa kuluttamaan: "Negatiivisen reaalikoron on tarkoitus kannustaa säästäjiä vähentämään säästämistään ja sen sijaan käyttämään rahojaan kulutukseen ja investointeihin. Samoin negatiivisen reaalikoron on tarkoitus kannustaa hakemaan pankeista lisää velkaa kulutukseen ja investointeihin." (http://www.taloussanomat.fi/jan-hurri/2014/11/23/miinuskorko-kuppaa-tallettajaa/201416207/12)

Eli nyt saa rahaa siitä hyvästä, kun ottaa lainaa  :). Miksi muuten niin EMU-myönteinen Kokoomus ei halua noudattaa pankin toiveita, vaan päästä lainasta eroon, kulutuskysynnän hyytymisen uhallakin?

Tässä tätä mietin, miten itse tehdä. Pitäisikö sittenkin ruveta törsäämään, eikä lykätä hankintoja? Etenkin jos sillä tietäisi välittömästi työllistävänsä jonkun.

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Lehdistökatsaus osa 5
« Vastaus #41 : 24.11.14 - klo:13:52 »
Tässä tätä mietin, miten itse tehdä. Pitäisikö sittenkin ruveta törsäämään, eikä lykätä hankintoja? Etenkin jos sillä tietäisi välittömästi työllistävänsä jonkun.

Ne asiat, jotka on jossain vaiheessa kuitenkin teetettävä, on järkevää teettää nyt, mikäli rahat ovat tilillä. Tämä on nyt järkevää sekä yksityistalouden että kansantalouden kannalta.

Muutenkin yksityistalouden kannalta saattaa tässä tilanteessa olla järkevää tehdä rahoilla jotain muuta kuin säilyttää niitä pankkitilillä, jossa niiden ostovoima vähitellen hupenee. Henkilön itsensä kannalta eri käyttötarkoitukset ovat samalla viivalla, esimerkiksi jokin ulkomailla tehty laite tai remontti.

Kansantalouden kannalta remontti saattaa olla nyt järkevämpi, vaikka joku taloustieteilijä voi olla toista mieltä.

Valtion rahoitustilanteen parantamiseksi voisi vaikka ostaa kalliin suurikulutuksisen auton (autovero ja polttoainevero) ja juhlistaa asiaa tarjoamalla laajalle ystäväpiirille runsaasti väkevää alkoholia (alkoholilvero) ravintolasssa. Tämä toisi rahaa myös autokaupalle ja ravintola-alalle.

Toisaalta varojen nostaminen pankista vähentää pankin mahdollisuuksia lainanantoon, mutta se ei liene nyt ongelma. Velan ottaminen on kuitenkin tarpeen esim. pienille yrityksille rahoitustarpeen tasaamiseksi. On näet edullisempaa tasata rahantarvetta velalla kuin järjestää rahoitusvaraa taseeseen.

Mt
taloustieteen diletantti

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Lehdistökatsaus osa 5
« Vastaus #42 : 24.11.14 - klo:17:14 »
^Noin minäkin sen asian olen mieltänyt.

Ainoa vain, että mitään joka tapauksessa tehtävää ei oikein ole, paitsi uudet silmälasit. Ei vain millään viitsisi lähteä niitäkään hankkimaan. En asu omistusasunnossa enkä tiedä, miten pitkään tässä aion asua, joten tiedä niistä remonteistakaan.

Tulevaisuus mietityttää, mistäpä tiedän milloin taas saan potkut. Ei oikein uskalla kuluttaa, kun tuntuu että juuri työtilanteen epävarmuuden vuoksi pitää olla vararahastoa. Enkä varmaan ole ainoa. Taloustieteilijät puhuvat talouden vakaudella ja tarkoittavat sillä hintojen vakautta. No, nythän ne ovat kohtalaisen vakaat, mutta onko tämä nyt sitten muka jotenkin hyvä tilanne? Ilmeisesti tuon vakauden määritelmän ovat luoneet henkilöt, joilla ei koskaan ole ollut pelkoa tulojen romahduksesta, kun eivät ole ottaneet määritelmässään huomioon, että yksilön taloudelliseen käyttäytymiseen vaikuttaa paitsi menojen vakaus, myös tulopuolen vakaus. Ja yksilöiden käytös heijastuu kansantalouteen.

Lehdistökatsauksellisempaan mutta aiheeseen liittyvään materiaaliin siirtyäkseni: keskustelua Suomen ja Ruotsin asuntolainajärjestelmistä.

Suomessa kulutuskysyntää syö se, että ihmiset haluavat maksaa lainansa  :).

Minulle sopisi kyllä tuo ruotsalainen malli. Ei minulla ole tarvetta omistaa asuntoa muuten kuin että voisin teettää remontteja vapaammin, ja varsinkaan ei ole tarvetta jättää perintöä. Näyttää, että länsinaapurissa "omistusasuminen" on vain yksi vuokra-asumisen muoto.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Lehdistökatsaus osa 5
« Vastaus #43 : 24.11.14 - klo:17:30 »
Koulujen makeanmyynti lisää oppilaiden napostelua, kertoo tuore väitöstutkimus

http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/251198-tutkija-valayttaa-ylakouluihin-poistumiskielto
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22066
Vs: Lehdistökatsaus osa 5
« Vastaus #44 : 25.11.14 - klo:06:52 »
Koulujen makeanmyynti lisää oppilaiden napostelua, kertoo tuore väitöstutkimus
http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/251198-tutkija-valayttaa-ylakouluihin-poistumiskielto

Ei kai? Miten ihmeessä?