Kirjoittaja Aihe: Inkeriläisyys  (Luettu 4310 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Inkeriläisyys
« : 05.10.11 - klo:12:12 »
Tässä oli mielenkiintoinen asia siksi, että inkeriläisillä oli herännäisyys ennen kuin meillä, jotka luulemme olevan hurskasta Suomen kansaa. Pietismi tuli paljon enemmän itänaapurista kuin hurreista. Spenerin, Francken ja omituinen zinzendorfilaisuus (omituiset körttiläiset) tulivat ryssistä. Se on ihan hyvä juttu.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Inkeriläisyys
« Vastaus #1 : 05.10.11 - klo:13:03 »
Meinaatko että minullakin voisi olla kaukaista verenperintöä körttiläisyyteen ? Valkjärveläiset ainaskii puhhuut samoilla sanoilla ja aksentilla ku inkerikot.  Ja luterilaista on suku vaik Muolaan entisessä emäpitäjässä oli Kyyrölän kylässä ortodokseja.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Inkeriläisyys
« Vastaus #2 : 05.10.11 - klo:13:44 »
kyl vaan...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Inkeriläisyys
« Vastaus #3 : 05.10.11 - klo:16:03 »
Armfeltit, Creutzit, Wredet ja muut kartanonherrat toivat pietismin 1720-luvulla sotavankeudesta Venäjältä, mihin olivat saaneet saksalaisilta pietisteiltä kirjoja ja muita vaikutteita. Kartanopietismi vaikutti eniten kaakkoisessa Suomessa. Nuori Abraham Achrenius taas toimi kotiopettajana Creutzeilla, sai kipinän ja toimi myöhemmin rukoilevaisten johtajana.

Tällaista löysin netistä. Olihan siitä puhetta joskus koulun kirkkohistoriassakin.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Inkeriläisyys
« Vastaus #4 : 05.10.11 - klo:16:42 »
Eikös herrnhutilaisuus ollut myöhempää perua?  Dosentin  :026:  äiti lukeutui ainakin nuorena heihin, muttei sitten enää, en tiedä miten niin. Avioituessaan irrottautui sanoo Eberhard Bethge. 

Kuka väittää etten minä osaa Dosenttia ulkoa!! 
Olen Dosentin ulkoaosaamisen vähintään suomenmestari.
Kohta menen ja tapaan Tomi Karttusen ja nyhdän siltä kaikki sen tiedot Dosentin teologiasta, mitä en ole ymmärtänyt ja sitten olen Dosentin  :026:  maailmanmestari.  Päivä on jo allakassa. Tomi parka. Pitäisikö sille viedä vaikka hyvää konjakkia kiitokseksi?  Kyllä kai. Se on sentään  Kirkkohallituksessa ja sillä on Kamala Kiire. 
Jos veisi Cointreauta se voisi olla hyvä vitsi...   
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Inkeriläisyys
« Vastaus #5 : 05.10.11 - klo:17:53 »
Eikös herrnhutilaisuus ollut myöhempää perua?  Dosentin  :026:  äiti lukeutui ainakin nuorena heihin, muttei sitten enää, en tiedä miten niin. Avioituessaan irrottautui sanoo Eberhard Bethge. 

Von Zinzendorfin herrnhutilaisuus erosi Hallen pietismistä 1730-luvulla. Samoilla vuosikymmenillä siis oltiin kartanopietismin kanssa. Gyllä Google on sitten kiva, voi vaikuttaa vaikka kuinka asiantuntevalta!

Ystheweni cuin risuparthens tacan wirnistelepi onpi hoolestuttawan ylpijäx tullud. Looja armchtacon!  :051:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Inkeriläisyys
« Vastaus #6 : 05.10.11 - klo:23:15 »
Eikös herrnhutilaisuus ollut myöhempää perua?  Dosentin  :026:  äiti lukeutui ainakin nuorena heihin, muttei sitten enää, en tiedä miten niin. Avioituessaan irrottautui sanoo Eberhard Bethge. 

Kuka väittää etten minä osaa Dosenttia ulkoa!! 
Olen Dosentin ulkoaosaamisen vähintään suomenmestari.
Kohta menen ja tapaan Tomi Karttusen ja nyhdän siltä kaikki sen tiedot Dosentin teologiasta, mitä en ole ymmärtänyt ja sitten olen Dosentin  :026:  maailmanmestari.  Päivä on jo allakassa. Tomi parka. Pitäisikö sille viedä vaikka hyvää konjakkia kiitokseksi?  Kyllä kai. Se on sentään  Kirkkohallituksessa ja sillä on Kamala Kiire. 
Jos veisi Cointreauta se voisi olla hyvä vitsi...   

Kun hänellä on Kamalan Kiire niin Kumala niminen viini olisi parhaiten paikallaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Inkeriläisyys
« Vastaus #7 : 06.10.11 - klo:08:44 »
Kun hänellä on Kamalan Kiire niin Kumala niminen viini olisi parhaiten paikallaan.

Kiitos vihjeestä!  Ehkä hän ei sentään ole Cointreaun arvoinebn... ei hän ole niin paha mies...  Ei hän ole ollenkaan paha...
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Inkeriläisyys
« Vastaus #8 : 06.10.11 - klo:08:49 »
Von Zinzendorfin herrnhutilaisuus erosi Hallen pietismistä 1730-luvulla. Samoilla vuosikymmenillä siis oltiin kartanopietismin kanssa. Gyllä Google on sitten kiva, voi vaikuttaa vaikka kuinka asiantuntevalta!

Ystheweni cuin risuparthens tacan wirnistelepi onpi hoolestuttawan ylpijäx tullud. Looja armchtacon!  :051:

Hen, teme Leena osaltains, yxipoolisex on perin ikäwestyttäwäinen cun itze teedän nämäd cunn hen metelöitzeväinen on  :026:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Inkeriläisyys
« Vastaus #9 : 06.10.11 - klo:20:00 »
Wanha wiisauscin jo sanoo ettei idästä tule mitään muuta hyvää, paitsi aurinko.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Inkeriläisyys
« Vastaus #10 : 07.10.11 - klo:18:47 »
 Voi sieltä muutakin hyvää tulla, kuin aurinko! :icon_wink:

 Suomalaisia muutti Inkerinmaalle yli 400 vuotta sitten, osa ortodoksista väestöstä pakeni käännytystä Tverin alueelle noin 200-300 km Moskovasta luoteeseen...   karttasana vaikka Lihoslav ja siitä pohjoiseen.... :icon_wink:
Inkerin kirkkoon tulivat papit pää-asiassa Suomesta edustaen sitten mitä herätysliikettä milloinkin....
!800-luvun lopussa Pietarissa olivat edustettuina "kaikki" silloiset suomen kirkon herätysliikkeet, sekä vapaakirkolliset, baptistit, adventistit ym...
Isoon kaupunkiin mahtui.

 Näin ulkomuistista muistellen Inkeriläisten keskuudessa evankeelinen herätysliike oli vahvimmin edustettuna, mutta Laatokan tuntumassa myös "hyppijät". Laestadiolaisiksi heidät lähinnä olen määritellyt, mutta jos joku tietää paremmin, niin siitä vaan kertomaan....Aatami Kuortin muistelmissa heistä on mainittu lyhyesti...
Nykyinen ympäri Neuvostoliittoa hajoitettu inkerin kansa ja inkeriläisyys on sitten jo toisen messun aihe.