Kirjoittaja Aihe: Kasvit  (Luettu 36769 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #15 : 25.03.11 - klo:07:06 »
Joo, eli se oli oikea hortensia, ja minä elän kyllä toivossa että saan nähdä sen uuden kukoistuksen.  Että oli kaunis.  Kuinkas nuo juuripaakkujen sulattelut, kun lupaavat kylmää -- se on kamalan konstikasta. Yritin riuhtoa marjakuusta kaiken uhalla sisälle mutta en jaksa nostaa sitä ruukkua. Sama tuijan kanssa. Ruusut minua mietityttää, olisiko ne pitäny viedä yli talven kellariin?  Luotinko liikaa kun jätin ne ulos pakkaseen?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #16 : 25.03.11 - klo:12:27 »
Kyllä Mörtti tietää. Ihan oikeasti sinistä hortensiaa ei ole olemassakaan, vaan se tehdään happamoittamalla kasvualusta. Sitten jos kotona ei jatka hapanta käsittelyä vaan kalkitsee tai antaa tuhkaa hortensialleen, niin väri vaihtuu punaiseen.  :023:
Tämä oli hyvä tieto sillä harkitsen aktiivisesti myös yleisväritystä tulevalle kesälle.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1567
Vs: Kasvit
« Vastaus #17 : 26.03.11 - klo:07:39 »
Kyllä Mörtti tietää. Ihan oikeasti sinistä hortensiaa ei ole olemassakaan, vaan se tehdään happamoittamalla kasvualusta. Sitten jos kotona ei jatka hapanta käsittelyä vaan kalkitsee tai antaa tuhkaa hortensialleen, niin väri vaihtuu punaiseen.  :023:

Tarkoottaako tua sitä, että minäkään en ole kovin happamella alustalla kasvanu - poliittisesti? :095:
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #18 : 26.03.11 - klo:07:49 »
Tarkoottaako tua sitä, että minäkään en ole kovin happamella alustalla kasvanu - poliittisesti? :095:
Sillee sen voi hyvin käsittää tai tulkita
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #19 : 26.03.11 - klo:12:16 »
Minä peittelin lakanalla sen marjakuusen, kun ajattelin suojata uv-säteilyltä, hän ruskistuu, mutta onpa nyt koko kummitus.  Juuripaakkua on riivatun vaikeata sulattaa,  se on ihan läpijäinen möhkäle. Kaatelen hänelle kuumaa vettä, se on kuin pisara meressä. Kun olisi miehen käsi, niin hänet ja muut suuret nostettaisiin sisätiloihin, sen minä sanon...  kyllä vaan kohta tarvittaisiin miehen kättä... Leena voisi olla naisen käsi sitten, leipoa suuret määrät pullaa ja kutoa villapuseron tai villatakin miehen valitsemasta väristä, keittää karpalomehua sillä yhä on pakkasessa edelliskesäisiä karpaloita. Suomalainen miehen käsi kyllä toimittaa tuon muun mutta väitän että villapuseron kanssa hän on lujilla.

Onko muuten vaalea vai tumma lakanointi nyt parempi, nyt on vaalea.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #20 : 26.03.11 - klo:12:21 »
Tarkoottaako tua sitä, että minäkään en ole kovin happamella alustalla kasvanu - poliittisesti? :095:

Enkä minä!  :045:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #21 : 27.03.11 - klo:17:23 »
Tässä muiden puuhien ohessa kypsyttelen suurenmoisen terassin kehityssuunnitelmaa.  Häneen hankitaan aivan tietty pienoiskasvihuone, kyllä vain, se sopii juuri jetsulleen tuohon jossa ennen oli ritilöitä ruusupapua varten. Ne siirtyvät pois. Nyt kun täällä on tuo hauska mutkitteleva ritilä, kasvihuone siihen entisten sijalle. Onko kenelläkään tietoa pienoiskasvihuoneista? metri x puolitoista metriä suunnilleen pohja?  Miltähän se näyttäisi?  Mitä sellaiset maksaa?  Se voisi olla ihan kiva talvellakin.  
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Kasvit
« Vastaus #22 : 01.04.11 - klo:17:38 »
Mun kämppiksen syntymäpäiväesikko on pysynyt meidän hoidossa elossa jo kaks viikkoa! Uusia kukkiaki on tullu! Jes, ehkä tätä sittenki voi osata! Voi, sitten kun asun vähän pysyvämmin jossain niin hankin kasveja ja kokeilen kuinka kauan ne elää.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #23 : 01.04.11 - klo:19:35 »
Mörtti, minä aattelen ottaa tämän marjakuusen sisätiloihin, sillä sydäntäni särkee havainnoida hänen vähittäistä riutumistaan. Tiedän että siinä on hirveästi myrkyllisyyksiä, mutta en minä sitä syö...  eikä se tule nukkumatiloihin...  ellei Mörtti tavoitu, kertokoon  kuka hyvänsä marjakuusista tietävä?

Huomenna täällä on Suuri Kasvien Muuttopäivä. Heidät otetaan rospuuttokauden ylitte turvaan ja suojaan. Sinä varoittelit siitä myrkyllisyydestä kun hänet ostin.  Mites, kai hänkin pääsee sisälle, vai onko oikeesti vaarallista? Tuijat hortensiat pelargoniat siirtyvät joka tapauksessa. Vai onko väärä hetki muuttaa pelargoniat kellarista sisätiloihin?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1567
Vs: Kasvit
« Vastaus #24 : 01.04.11 - klo:19:58 »
En kyllä mariakuusta sisätiloohin tuaasi, kun se myrkkykaasuja tuattaa ympäristöhön. Taitaa olla tua kellastuminen kevääsin yleenen vaiva. http://puutarha.net/keskustelut/messages/796/4290.html?988376348
Kun istuttaa tuijan tai mariakuusen niin kannattaas se jostakin kohtaa salaojittaa vettä läpääsevällä kivisirottehella tms, että kevääsin paakun juattaminen onnistuus.
Äiteen pelargoniat toin kylymästä vintista jo kuukausi sitten ikkunalauralle ja mukavasti pötköttää vartta, että pistokkahiakin vois jo ottaa.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Kasvit
« Vastaus #25 : 01.04.11 - klo:20:04 »
En tois marjakuusta sisälle minäkään, tuskin edes pihalleni ottaisin. Tämän perusteella:

"Myrkyllinen. Marjakuusi on ollut pahassa maineessa myrkyllisyytensä takia. Sen nuorissa versoissa, lehdissä ja siemenissä on taksini-alkaloidia ja nuorissa versoissa lisäksi taksikatini-glykosidia. Punaisessa siemenvaipassa on vain myrkytöntä väriainetta.

Taksini on sangen voimakasta myrkkyä, joka vaikuttaa keskushermostoon lamaannuttavasti ja aiheuttaa kuoleman hengityselinten lamaannuksena. Periferisesti se saa aikaan edelläkäyneen valtimon hidastumisen jälkeen sydänlamaannuksen. Lisäksi aiheuttaa taksini vaikean maha-suolitulehduksen, ja raskauden tilassa olevilla naisilla se voi johtaa keskenmenoon.—Taksikatinin lääkeaineopillisia vaikutuksia ei tunneta.

Marjakuusen aiheuttamissa myrkytystiloissa esiintyy: ylenanto, vatsakivut, koliikki, jano, pyörrytys, silmäteräin laajeneminen ja tajuttomuus. Sitäpaitsi valtimo hidastuu, käy epäsäännölliseksi ja heikoksi, hengitys muuttuu yhä pinnallisemmaksi. Kuolema kohtaa hengityselinten lamaannuksena vaikeissa tapauksissa jo 1 1/2—2 tunnin kuluttua, mutta lievemmissä vielä neljänkin tunnin jälkeen."


http://www.henriettesherbal.com/eclectic/cant-saar/taxus.html

Vaikkakin teksti on vuodelta 1936.



« Viimeksi muokattu: 01.04.11 - klo:20:12 kirjoittanut hippiäinen »
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #26 : 01.04.11 - klo:20:56 »
Hyvänenaika. Ei sitte. Jääköön hän.

Mutta kuin en minä siitä kuallu, ja vaikka sairastuin niin ne oli kyllä ihan tuttuja tavallisia... minä kotona muutamia kertoja olen kai kouristellu kun olen yltäpäältä ruhjeille itteni saanu, ja labrat siihen viittasi ja yksi päivä oli hukassa...  ja ihan hirveähän se huimausoksennustila oli tällä kertaa.  Ruukussa hän on terassilla asunut ja ollut hyvin kaunis. Eli onko sittekkiin vaara suurin vaiks kotieläimillä tai jollain jotka häntä syö. Tai jos paljon paljain käsin käsittelee ja välillä pureskelee kynttä? 

 Mutta ei sisälle.
Kiitos.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #27 : 02.04.11 - klo:18:49 »
Tuijat sekä hortensiat pääsivät sulattelemaan oloans pirtin lämpimään.  Kylppärissä on persoonallisen tuoksu,. jotkin talvella köniinsä saaneet mätänemään päässeet jotten piti somistaa terassi kevääseen, uhhuh, joita ei enää tunnista. Kun he sulavat, he poistuvat vauhdilla, ja tilalle asettuu vähintään kymmenen narsissia. Mietin tässä juuri onko tämä sittenkään enää istutuspäivää, no jos sulavat on sillä tuota löyhkää ei kestä kukaan.

Mutta täällä on vielä kaikkea hienoa muuta  uutta ,lundiaakin, eikä ompelukone pyöri jaloissa eikä varaläppäri, ihanaa.

Ette voi kuvitella. Olin niin onnellinen että pestä hotaisin matot ihan elämisen riemusta. Eivät tulleet omavoimaisesti nämä kohdalleen mutta körttivoimaisesti.  Tämä on kaikki kyöstin ja viisveisaajan ansiota.  Kas siinä miehiä.  
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Lipasto

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 40
Vs: Kasvit
« Vastaus #28 : 04.04.11 - klo:08:49 »
Jokohan uskaltaisi ottaa parvekesypressin pois säkin alta vai vieläkö se ehtii haihduttamaan itsensä kuoliaaksi?

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #29 : 04.04.11 - klo:09:53 »
Jokohan uskaltaisi ottaa parvekesypressin pois säkin alta vai vieläkö se ehtii haihduttamaan itsensä kuoliaaksi?

Ai sinä ratkaisit noin. Jos ei teilläpäin enää tule yöpakkasia ja saat juuripaakun sulatettua ja toisaalta siitä liian veden pois, ota vain. Ja jos on suojattu, lasitettu tai noin, parveke.   Muuten en ottais ehkä vielä.  Minä oon niin niin tyytyväinen siihen että minun suuret kasvini ovat sisällä sulamassa ja kaikin tavoin rauhottumassa kevätjärkytykseltä.  Minä heille selitän joka päivä kaikea tyynnyttävää, kasveillehan täytyy paljon puhua.

Mutta niin on ankeaa ja surkeaa ulkona jotta harmittavat hankkimani narsissimäärät. Ne ostettiiin ulos, mutta vähän surkeilta näytivät kaupungin ruukkujen narsissit eilen. Ei viiti istuttaa niitä vain paleltumaan sentään.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.