Kirjoittaja Aihe: Kasvit  (Luettu 36766 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Kasvit
« : 23.03.11 - klo:14:38 »
Kevät koittaa ja terassihuolet. Kuulkaahan te viisaammat.

Onko vai eikö ole syyshortensia monivuotinen? 
Hänet viime vuonna ostin suureen purkkiin, ja syksyllä leikkasin. Juuripaakjku oli lumen alla näihin päiviin asti.  Odotanko, että hän aloittaa kasvukauden?  Hän oli suurenmoinen.  Itse asiassa heitä oli kolme, kaksi vaaleansinistä ja yksi valkea ja he olivat suurenmoinen kokonaisuus.  Juurille siis on tilaa.  Toiseksi:  Marjakuusen ostun kuitenkin, hän näyttää selviytyneen talvesta hyvin mutta kestääkö hän kevään ruskistumatta, eli peitänkö hänet harsolla nyt kun aurinko paistaa enemmän? 
Tuijat näyttävät suoriutuneen jo toisesta talvesta, paitsi ne kaksi jotka viime kesänä kuolivat. Mutta tuo että antaa heidän olla kokonaan lumen peitossa on osoittautunut viisaaksi menettelyksi. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #1 : 23.03.11 - klo:21:11 »
Kas,  huomaan yhä surevani niitä kahta tuijaa jotka viime kesänä kuolivat, olen kirjannut heidänkin vointinsa tuohon päivitysviestiin, näemmä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1567
Vs: Kasvit
« Vastaus #2 : 23.03.11 - klo:23:09 »
Onhan ne syyshortensiat monivuatisia ainakin suatuusella kasvuvyähykkeellä.. Näillä aavoolla en oo saanu menestymähän talaven yli. Tuijan juuripaakku olis hyvä sulattaa lämpöösellä ve"d"ellä, että kasvi sais juaraksensa, kun kevätaurinko alakaa haihruttaa kasvista nestettä.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kasvit
« Vastaus #3 : 24.03.11 - klo:09:03 »
Mörtti on aivan oikias ja antoi hyvät neuvot.
Minua kuitenkin kummastuttaa sininen syyshortensia. Ehkä en vain ole sellaisesta kuullut. Olen nähnyt vain valkeita syyshortensioita, jotka sitten syksyn myötä kauniisti punertuvat.
Sinisestä hortensiasta tulee mieleeni vain tämä ruukkuversio, jota mm. äitienpäivän aikaan alkaa tulla markkinoille (toki muulloinkin). Sen menestymisestä talven yli en olisi kovin varma.
Pyryharakka

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kasvit
« Vastaus #4 : 24.03.11 - klo:09:05 »
Hei, unohdin mainita, että 7.-10.4. on Messukeskuksessa puutarhamessut, josta saa paljon vinkkejä ja neuvoja. Mie menen sinne ihmettelemään ja ihastelemaan kukkaloistoa lauantaina.  :icon_eek:
Pyryharakka

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #5 : 24.03.11 - klo:09:18 »
Hei kiitos!  Sinne!  Ja minä taidan sulatella sen nyt tällä päivämäärällä kuten kuusenkin, joka on osoittanut ruskistumisen oiteita. Tuijaa peittää vielä vähän lumi, se ehkä voi odottaa sittenkin.    Se hyvin vaalean sininen syyshortensia oli hyvin suurensuuri, jokin valkeasta jalostettu muunnelma hän oli, mitä myyjä kaupitsi.Muuttui myös punertavaksi muistoni mukaan.

 Oivoi, löysin illalla kännykästä aarteita, olin osannut ottaa sillä ihan siistejä kuvia kesäisestä terassistani, en vain tiedä kuinka he tulisivat kännykästä ulos..-.   olkoot siellä... mutta siis olisin voinut ottaa itsekin talvikuvia ja kuvan ittestäni Rosalle. En oikein ole luottanut koko kännykkäkameraan. Mutta se on ollut viime kesänä suurenmoinen, tuo terassi, itekkin yllätyin.  Kyllä pelargonia kuuluu parvekkeelle.  Saas näkee ovatko viimekesäisetjuuripaakut  kellaris elossa. Minä sitä hieman epäilen, ovat päässeet kuivahtamaan.   
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #6 : 24.03.11 - klo:12:28 »
Tänä vuonna törsään toiseen marjakuuseen, kyllä vain. Mikäli tämä säilyy hengissä, tai joka tapauksessa. Se oli ihana yli talven, tai sitten johonkin muuhun puuhun, osaako joku suositella? Toivon että ruusut säilyivät nyt elossa. Ne peiteltiin hyvin styroksilla. Samoin lumi peitti ne. Siis olisi jo ruusuja ja kuusi, ja tuijat, tahdon tähän juuri ympäri vuoden vihreitä kasveja. Marjakanervat osoittautuivat ihan niksahtaneiksi kun lumi suli mutta vielä ei voi laittaa tilalle välikausikukkia, krookuksia ja noin. Suunnitelmissa on kuitenkin pitkä rivistö pelargonioita, väri on tuumittava, ja jospa jostain löytyis kivipora jotta vihdoin saisi kattoon iskettyä kaksi koukkua amppeliketjuja varten, niihin pelargoniat myös, köynnöskasvit täytyy miettiä aivan huolella, viime kesä opetti että ruusupapuun ei ole aina luottaminen. Ja jälleen portaittain viiteen  :034:   kerrokseen kaikkia kasveja. Lattiahuoliakaan ei enää ole, kun se viime kesänä korjattiin.

Ihanaa. Tule, kesä, ja päästä Leena riehumaan...  :026:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Kasvit
« Vastaus #7 : 24.03.11 - klo:13:49 »
Ostin kämppikselleni synttärilahjaksi kevätesikon. Nyt vaan huolettaa että kupsahtaneeko se tuolla pöydällä minne ei missään välissä päivää paista suoraan aurinko, vai riittääkö se että huoneessa on muuten koko päivän tosi valoisaa?
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Tiitiäinen

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 564
Vs: Kasvit
« Vastaus #8 : 24.03.11 - klo:14:34 »
Miun kevätesikko on ainakin ihan hyvin hengissä vaikkei sekään auringossa kylve...vähän heikkovointisen näköinen se oli kun tulin reissun päältä eikä se riepu ollut muutamaan päivään saanut vettä...koitan kastella sitä vähän päivittäin...puskee kovasti ainakin uutta lehteä...saa nähdä intoutuuko enää hoteissani kukkimaan.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Kasvit
« Vastaus #9 : 24.03.11 - klo:15:59 »
Tuotaki vois vaikka kokeilla kastella.  :003:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #10 : 24.03.11 - klo:16:10 »
Te ootte ihan erinomaisia, nimittän minulla vallitsee suuri epäluulo kaupassa myytäviä kukkivia kasveja kohtaan. Ne pakkokukitetaan kertaalleen härnäämällä valolla ja vedellä kuivalla ja pimeällä, kylmällä ja lämpimällä mutta sitten ne ei kuki. Ei vaikka.

Koetan taas perehtyä  :026: dosenttiin mutta joudun toteamaan, että samaan puroon ei milloinkaan - onneksi kyllä - voi astua kahta kertaa.  Samaa intohimoista otetta kaikkeen en ikinä saavuta. Olisinpa silloin luottanut itseeni enemmän ja kaartiin konsultteja vähemmän!  Nyt on harmini suuri.   >:(

On tyydyttävä saamaan sama kasveista kuin jo kahtena kesänä sen jälkeen. Hän vain ansaitsisi tulla jossakin eläväksi, no täällä tietenkin, eikä se ole vähän hän on vaatimaton mies  :026: :026: :026: tämä on kuulemma liikaakin kerran netissä aina netissä...

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22065
Vs: Kasvit
« Vastaus #11 : 24.03.11 - klo:17:22 »
Toisaalta, kuinka surullista olisi, jos hellästi hoivaamasi ruukkudosentti kuitenkin kuihtuisi ankaran talven tai kuuman hellekesän seurauksena.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #12 : 24.03.11 - klo:17:36 »
Toisaalta, kuinka surullista olisi, jos hellästi hoivaamasi ruukkudosentti kuitenkin kuihtuisi ankaran talven tai kuuman hellekesän seurauksena.
Sitä älköön hänelle tapahtuko, hän on sitä mieltä itse.

Tai minä annan  :026: :024:  Liebster Herr!  ch hab ja keine Danke, heraus zu kaine andere Platz zu Fliegen, ich hab hier es so gut... Leena, sie ist ja etwa Donnerwetter-.noch-einmal, aber ich kan ganz Freilich alle mögliche internet-seitti (?) sowie sie sie nennen, brauchen, aber um zigarettenrauch haben wir etwa miteinander zu sagen... das ist ja aber etwa bessere als Tegel, Prinz-Albrecht-Strasse, Buchenwald und Schönberg usw., aber sie lasst mich zum beispiel zu Ruh, solch eine Schlaraffe sie ist... ja, ja, was willen sie mehr um mich wissen? 

-No niin Dosentti, minä nostan sen taas tästä pois,  se karkasi Schlingensiepenin välistä, ja minä annoin sen vähän mellastaa.  Nyt se katselee televisiota.  Persut kiinnostavat sitä kovasti.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1567
Vs: Kasvit
« Vastaus #13 : 24.03.11 - klo:21:54 »
Hortensian värivaihtelu on miälenkiintoonen ilimiö, kun maa on kalkittu niin kukinto on punaanen ja sininen maan olles hapan.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kasvit
« Vastaus #14 : 24.03.11 - klo:23:22 »
Kyllä Mörtti tietää. Ihan oikeasti sinistä hortensiaa ei ole olemassakaan, vaan se tehdään happamoittamalla kasvualusta. Sitten jos kotona ei jatka hapanta käsittelyä vaan kalkitsee tai antaa tuhkaa hortensialleen, niin väri vaihtuu punaiseen.  :023:
Pyryharakka