Kirjoittaja Aihe: Kielilläpuhumisketju. Puhutko kielillä? Mitä hyötyä on kielilläpuhumisesta?  (Luettu 35959 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa armonkerjäläinen

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 442


Kyse ei ole siitä, kiehtooko se minua, vaiko ei,
vaan kyse oli sinun argumentoinnistasi oman uskomuksesi puolesta.
En siis tekstissäni kritisoinut uskomustasi, vaan tapaasi, kuinka uskomustasi perustelet.

Itse en ole ottanut tähänkään asiaan mitään kantaa, koska minulta puuttuu tuolainen "varma" tai "melkovarma" tieto asian suhteen, joka sinulla taasen näyttää olevan.
Jos on varmaa tai melkovarmaa tietoa asiasta, niin olisi suotavaa perustella kantansa muulla tavalla, kuin pelkästään omalla psyykenpuolen tunteellaan.





Minä voin perustaa näkemykseni asiasta vain siihen, mitä silmä näyttää ja korva kuulee. Ja se on suurin piirtein sitä mitä sanoin. Tuosta psyykenpuolen tunteesta en tiedä mitään. Taitaa olla enemmän sinun toimialuettasi.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33769
Pitkä vaellukseni uskon teillä ja turuilla  kiersi myös helluntailaisten rukouskokouksissa, karismattikkojen kotiseuroissa . Sain myös ilmaisia näytteitä
yksityisopetuksena.
Rukouskokouksissa kymmenet ihmiset polottivat yhtaikaa, kiljuivat ja höpisivät . Epäjärjestys oli kova. Kotikokous jossa oli meitä eri tavoin haavoittuneita oli suorastaan pelottava. Se muistutti enemmän meedion johtamaa henkienmanauskokousta. Lapissa eräs matkakumppani vei minut tiellä kauemmaksi ja alkoi sopottaa ja lopetettuaan sanoi:miksi olet niin pelästyneen näköinen. Mietin oliko läsnä Jumalan henki vaiko vastapuoli.

En ole kielillärukoilija, muuten kyllä koen aika ajoittain Hengen läsnäolon rukouksissani.

Seurakunnan rakennukseksi riittää minulle: johtajuuden lahja, opetuksen lahja, rukoileminen yhdessä tai yksin, ja veisaaminen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

  • Vieras
Aiheesta tietää Wikipedia. Lääketieteellinen puoli on mielenkiintoinen.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kielill%C3%A4puhuminen

Myös Hikipedia tietää tapansa mukaan asiasta, mutta tietää se myös tästä. :icon_wink:

http://hikipedia.info/wiki/Hihhuli

Poissa Frank

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 133
Raamatussa nimenomaan puhutaan kielillä niin, että
a) Vierasmaalaiset ymmärtävät
b) Kukaan ei ymmärrä ja se rakentaa tällöin
   1) Vain puhujaa
   2) suurempaakin joukkoa, jos on selittäjä

En jaksa etsiä Raamatunpaikkoja, koska se en jaksa ja se taitaa olla myös syntiä.

Mainittakoon vielä meille kaikille, että toisen ihmisen halveksiminen ei ole armolahja.
Asiallinen argumentointi väärinä pitämiään asioita vastaan on taasen hyve, joskaan ei ehkä sentään armolahja.
Aamen.

Jokainen uskovainen, joka osaa vähänkään Raamattuansa, tietää, että Raamatussa on kahdenlaista kielilläpuhumista, eikä kummassakaan ole kysymys normaalista kielitaidosta. Ensimmäisenä helluntaina apostolit julistivat Jeesusta, ja tapahtui kieli-ihme. Sanoma kääntyi Pyhän Hengen vaikutuksesta kaikille niille kielille, joita eri puolilta maailmaa tulleet kuulijat ymmärsivät.

”He kysyivät ihmeissään: "Eivätkö nuo, jotka puhuvat, ole kaikki galilealaisia? Kuinka me sitten kuulemme kukin oman synnyinmaamme kieltä? Meitä on täällä partilaisia, meedialaisia ja elamilaisia, meitä on Mesopotamiasta, Juudeasta ja Kappadokiasta, Pontoksesta ja Aasian maakunnasta, Frygiasta, Pamfyliasta, Egyptistä ja Libyasta Kyrenen seudulta, meitä on tullut Roomasta, toiset meistä ovat syntyperäisiä juutalaisia, toiset uskoomme kääntyneitä, meitä on kreetalaisia ja arabialaisia - ja me kaikki kuulemme heidän julistavan omalla kielellämme Jumalan suuria tekoja." He eivät tienneet, mitä ajatella. Ihmeissään he kyselivät toinen toiseltaan: "Mitä tämä oikein on?"
(Ap.t.2:7-12)

Apostoli Paavalin mukaan kielilläpuhuminen rakentaa yksilöuskovaista. Kielilläpuhuva uskovainen ei yleensä ymmärrä puhumaansa kieltä, koska Paavalin mukaan puhuttu kieli on enkelien kieltä, ja rukouksessa sanat eivät ole aina tärkein asia. Kielilläpuhuminen kuuluu hengellä rukoilemiseen, ei ymmärryksellä rukoilemiseen.

”Kielillä puhuva ei näet puhu ihmisille vaan Jumalalle; kukaan ei ymmärrä häntä, Hengen valtaamana hän puhuu salaisuuksia.”
(1Kor.14:2)

”Kielillä puhuva rakentaa itseään.”
(1Kor.14:4)

”Toivoisin teidän kaikkien puhuvan kielillä.”
(1Kor.14:5)

”Minä puhun kielillä enemmän kuin kukaan teistä, ja siitä kiitän Jumalaa.”
(1Kor.14:8)

Samoin jokainen Raamattunsa hyvin osaava tietää, että seurakunnan kokoontumisiin kielilläpuhuminen ei kuulu, jos siihen ei liity selitystä. Selityksen kera, joka sekin on armolahja, ei siis selittäjän kielitaitoa, niin kielilläpuhuminen muuttuu profetiaksi, jossa on seurakunnalle kehotusta, rohkaisua tai nuhtelua. Profetioita on Raamatun mukaan arvioitava, koska niihin liittyy ”astian makua”, eikä profetia ole aina Raamatun mukainen.

”Jos puhutaan kielillä, vain kaksi tai enintään kolme saa puhua, kukin vuorollaan, ja jonkun on tulkittava puhetta.  Ellei tulkitsijaa ole, puhuja olkoon seurakunnan parissa vaiti ja puhukoon vain itselleen ja Jumalalle.”
(1Kor.14:27-28)

”Samoin profeetoista saa esiintyä vain kaksi tai kolme, ja toiset arvostelkoot.”
(1Kor.14:29)

”Rakkaat ystävät, älkää uskoko kaikkia henkiä. Koetelkaa ne, tutkikaa, ovatko ne Jumalasta, sillä maailmassa on liikkeellä monia vääriä profeettoja. Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristuksen ihmiseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta. Yksikään henki, joka kieltää Jeesuksen, ei ole Jumalasta.”
(1Joh.4:1-3)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22066
Samoin jokainen Raamattunsa hyvin osaava tietää, että seurakunnan kokoontumisiin kielilläpuhuminen ei kuulu, jos siihen ei liity selitystä. Selityksen kera, joka sekin on armolahja, ei siis selittäjän kielitaitoa, niin kielilläpuhuminen muuttuu profetiaksi, jossa on seurakunnalle kehotusta, rohkaisua tai nuhtelua. Profetioita on Raamatun mukaan arvioitava, koska niihin liittyy ”astian makua”, eikä profetia ole aina Raamatun mukainen.

Miksei kielitaito olisi armolahja? Miksi mikä tahansa lahjakkuus ei olisi sellainen? Taidot opitaan, mutta joiltakin se sujuu muita nopeammin, helpommin ja paremmin. Kielellisesti lahjakkaille kielitaito on mielestäni Jumalalta saatu lahja.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401


                                                                       :opettaa:


Kielilläpuhujat ovat kielistä kiinnostuneita. He eivät kuitenkaan ole opiskelleet mitään tiettyä kieltä. Siksi tarve ilmaista itseään puhkeaa uskonnollisuuden yhteydessä kielillä, siis useammasta kielestä omaksutuilla
sanoilla puhumisena. Koska se ei ole ymmärrettävää, puhuminen liitetään uskonnolliseen viitekehykseen. Sitä pidetään armolahjana, jotta henkilö säilyttäisi omissa ja toisten silmissä arvokkuutensa.




                                                                             
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Aamen.


Nyt tulee Frankilta påtaskaa tuutin täydeltä!

Esiinnyt suurena Raamatun tuntijana lainaten sitä paljon.  Nytkin esität perusteluja mukamas Raamatusta.

Mm. lainaamasi Raamatun kohdat osoittavat että KAIKKI kielilläpuhumistapaukset ovat olleet jotain ymmärrettävää/oikeaa kieltä!

Oikeassa, Raamatun mukaisessa kielilläpuhumisessa täyttää aina kaksi ehtoa:

1. Puheessa on jokin järkevä sisältö joka on joko rukousta, ylistystä tai "Jumalan suurien tekojen julistamista".

2. Puhe on jotain olemassaolevaa/oikeaa kieltä.


SE, että sinä Frank, kuten kaikki muutkin glossolalia-mongerrusta harrastavat vetoatte vilpillisesti ns. "enkelien kieliin" jotka Raamatussa mainitaan, osoittaa hyvin miten korvasyyhyyn te kaikessa suuressa oikeaoppisuudessanne olette vajonneet.  Nimittäin Raamatussa ei sanota että kielilläpuhuminen tapahtuisi enkelien kielillä vaan siellä sanotaan seuraavasti:

"Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen"

Em. jae on annettu kokonaan toisessa yhteydessä, eikä siitä mitenkään voi lukea että siansaksa-glossolalia olisi Raamatunmukaista kielilläpuhumista.


Ymmärrän kyllä miksi te vedätte tätä "enkelien kieltä" niin hanakasti esiin: se tapahtuu yksinkertaisesti siksi että te itsekin syvällä sismmässänne tiedätte puhuvanne pelkkää siansaksaa jolla ei oikeasti ole mitään tekemistä Raamatussa mainitun kielilläpuhumisen kanssa!  Ei yhtään mitään!  Se on kertakaikkiaan niin totaalisen noloa tunnustaa että aikuiset ihmiset aivan suurina laumoina mongertavat siansaksaa niin sentähden pitää vetää aivan sopimaton ja kokonaan muuhun tarkoitukseen tarkoitettu Raamatun paikka tueksi.

Väittäisin että jokainen joka vähänkään Raamatuua on lukenut, näkee oitis tuon vilpillisyyden.



Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä

Tässä toinen jae jolla perustelette mongertamista.  Tässäkään ei sanota että  "kieli" olisi sisällötöntä ja merkityksetöntä mongerrusta vaan että hän puhuu sanoja joilla on jokin järkevä merkitys: "salaisuuksia hengessä". Hän itse vain ei ymmärrä sitä koska ei osaa ko. kieltä.


Kun otetaan ihan kokonaisuutena kielilläpuhuminen, niin edelleen korostuu se, että se on järkevää, olemassaolevaa puhetta:

Kielet eivät siis ole merkiksi uskoville, vaan niille, jotka eivät usko  MIten mielestäsi kielet voisivat olla merkiksi niille jotka eivät usko jos puhe ei ole mitään oikeaa kieltä eikä siinä ole sisältöä, muuta kuin mongerrusta kieli solmussa?

Minä uskallan sanoa kyllä sinulle ja samalla kaikille muillekin jotka kuvittelevat kielilläpuhuvansa ja ovat tuota glossolalia-mongerrusta että ei teillä ole oikeaa, Raamatun tarkoittamaa armolahjaa vaan pelkkää omatekoista siansaksaa jota ainoastaan nimitätte kieliksi! "kielienne" mekanismi on panna kieli solmuun, puhua nopeastiruotsiaja kiittää. Johan siitä "kielet" aukeavat.  Itse pitäisin tuollaista ennemmin pyhien asioiden pilkkaamisena ja vielä kehtaatte mainostella ja suositella muillekin tuollaista!?
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa armonkerjäläinen

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 442


Minä uskallan sanoa kyllä sinulle ja samalla kaikille muillekin jotka kuvittelevat kielilläpuhuvansa ja ovat tuota glossolalia-mongerrusta että ei teillä ole oikeaa, Raamatun tarkoittamaa armolahjaa vaan pelkkää omatekoista siansaksaa jota ainoastaan nimitätte kieliksi! "kielienne" mekanismi on panna kieli solmuun, puhua nopeastiruotsiaja kiittää. Johan siitä "kielet" aukeavat.  Itse pitäisin tuollaista ennemmin pyhien asioiden pilkkaamisena ja vielä kehtaatte mainostella ja suositella muillekin tuollaista!?

Selvää tekstiä. Ei ole kovinkaan vaikeaa olla samaa mieltä.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Voihan olla, että osasta tuota lahjaksi saatua kielitaitoa voidaan kutsua myös termillä "armolahja", voi olla, että ei voi.
Kaikkia lahjoja ei voi kristillisessä mielessä nimetä tuolla termillä.
Eikähän suuri osa saamistamme lahjoista ole aivan muuta, kuin "armolahjoja", siitäkin huolimatta, vaikka ne olisi saatu jopa Jumalan armosta.
Huominen päivä annetaan maailmassa eläville ihmisille armosta, vaan ei sitä ns. armolahjaksi voi kutsua.

Entä jos jollekulle vieraiden kielten oppiminen on luonnostaan hyvin helppoa? Sehän ei ole itse aikaansaatu ominaisuus. Voidaanko sitä pitää armolahjana? Onko sillä väliä, käytetäänkö kielitaitoa sitten evankeliumin viemiseen vai johonkin muuhun? Täähän on mielenkiintoista.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
MIten niin ei ole armolahja, jos on itse hankittu/opittu taito, Köysti?

Mietipä vähän; Raamattu kutsuu esim. palvelemista tai antamista armolahjaksi, siis yleensäkin kykyä olla hyödyksi ja avuksi toiselle tai seurakunnalle. Itse te helluntailaiset yksipuolistatte armolahjan joksikin yliluonnolliseksi, yyberrrrrrrrr-ihhhhhhhmeelliseksi, pöyristyttävän kummastuttavan hämmästyttäväksi, luonnonlait kumoavaksi erikois-väristyksiä aiheuttaviksi taikatemppu-asioiksi.

Joku mummo keittää kahvia seuroissa; -hän palvelee omalla taidollaan, hänellä on kahvinkeiton armolahja jota te yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyber-ihmeeeeeeeeeeeeeeeeeelliset super-yliluonnollisiin taipuvaiset väheksytte vaikka mummoparka on paljon suuremmaksi hyödyksi evankeliumille kuin joku käsillä ilmaa huitova ja silmät palaen  siansaksaa molottava tyyppi.

Jollakin on oikein ja ihan Raamatun mukaan armolahja antaa omastaan.  No eikös se omaisuuskin ole työllä hankittua tai jotenkin arkisesti perittyä tms.  Armolahja silti!


Sinulla on erittäin yksipuolinen käsitys siitä mikä pon armolahja.
« Viimeksi muokattu: 03.09.10 - klo:16:57 kirjoittanut Jampe »
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Näin kertoo rippiraamattuni sanasto:

"Armolahja
Jumalan antama lahja. Iankaikkinen elämä on Jumalan antama armolahja, samoin syntien anteeksiantamus. Room. 6:23. UT:ssa armolahja tarkoittaa myös kristitylle annettua erityiskykyä, joka vaikuttaa yhteiseksi hyödyksi. 1. Kor. 12: 7-11."

Toi ekan kirjeen korinttilaisille kohta menee näin:
7 Hän antaa Hengen ilmetä itse kussakin erityisellä tavalla, yhteiseksi hyödyksi.
8 Yhden ja saman Hengen voimasta toinen saa kyvyn jakaa viisautta, toinen kyvyn jakaa tietoa,
9 toiselle sama Henki suo uskon voiman, toiselle parantamisen lahjan,
10 joku saa voiman tehdä ihmeitä, joku profetoimisen lahjan, joku kyvyn erottaa eri henget toisistaan, joku kielillä puhumisen lahjan, joku taas kyvyn tulkita tällaista puhetta.
11 Kaiken tämän saa aikaan yksi ja sama Henki, joka jakaa kullekin omat lahjansa niin kuin tahtoo.


Näiden tietojen perusteella uskon, että mm. kahvinkeiton ja raamatunkääntämisen armolahjat ovat olemassa.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Kummajainen

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 139
On ollut ilo lukea tätä ketjua. Värikkäitä puheenvuoroja.

En puhu kielillä, siis sellaisilla "hengellisillä kielillä". Ihan suomeksi rukoukset lähtee. (Joskus englanniksi, jos tilanne niin vaatii)

Olen ollut tilanteissa, joissa joku on puhunut kielillä. Olen koittanut opetella suhtautumaan asiaan avoimesti, en halua tuomita. Jostain syystä kuitenkin hiukan vaivaannun siitä, jos joku rukoilee kielillä "julkisesti". Olisi nimittäin kiva tietää, mitä se ihminen siinä juttelee. Vai onko se tarkoituskin, että ihminen ei sitä ymmärrä?


Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
...korvasyyhyyn...

Jampe puhuu kaanaankieltä, halleluja!

---

Eräs klassisen koulutuksen saanut ammattilaulaja totesi: "Kun lahja on annettu, sitä pitää käyttää". Hän viittasi lahjalla niihin sekä fyysisiin (pään, kaulan ja rintakehän elimet, ontelot ja ilmaväylät) että henkisiin (musikaalisuus) ominaisuuksiin, joiden ansiosta kaunis, kantava ja oikealle sävelkorkeudelle asettuva ääni on mahdollinen. Keskustelu ei ollut sävyltään uskonnollinen.

Jos tästä jollekin tulee mieleen armolahja, en voi häntä siitä moittia.

Mt

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Samoin jokainen Raamattunsa hyvin osaava tietää, että seurakunnan kokoontumisiin kielilläpuhuminen ei kuulu, jos siihen ei liity selitystä. Selityksen kera, joka sekin on armolahja, ei siis selittäjän kielitaitoa, niin kielilläpuhuminen muuttuu profetiaksi, jossa on seurakunnalle kehotusta, rohkaisua tai nuhtelua. Profetioita on Raamatun mukaan arvioitava, koska niihin liittyy ”astian makua”, eikä profetia ole aina Raamatun mukainen.
Osaan Raamattuni huonosti, mutta ylläolevan kaltaisesti minulle muinoin seurakuntanuorissa opetettiin. Eli että jos julkisesti kielilläpuhutaan, jonkun pitäisi osata samantien selittää ja suomentaa, muuten ei taida olla Jumalasta.

Armolahjoista wikipediassa
http://fi.wikipedia.org/wiki/Armolahja
...eli niitä ymmärretään olevaan hyvinkin erilaisia.

Itse olen ajatellut, että esim. pullien tai karjalanpiirakoiden leipominen ja kahvinkeitto seuroihin voi olla jonkun armolahja. Siis edes pieni palveleminen. Jumala on miedät luonut tällaisiksi, jokaisella on jotain tehtävää ja annettavaa seurakunnalle.

Olen kuullut myös joidenkin tuskailevan itseään, kun ei sitä kielilläpuhumista vain kuulu, vaikka seurakunta sitä kehottaa rukoilemaan ja itse sitten on rukoillut ja rukoillut polvensa verille. Jos Jumala ei annakaan kaikille samaa? (No ei tietenkään anna.) Aika kauhealta tuntuu syyllistäminen asiasta.

Jumala voi tehdä mitä vaan, tavallisia asioita ja pieniä ja isoja ihmeitä.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Minulle henkilökohtaisesti sopii vallan hyvin se, että kaikki lahjat ovat armolahjoja ja että sana sana "lahja" (siis ilman etuliitettä "armo") poistetaan tarpeettomana  kokonaan käytöstä.
Saataisiin jälleen mukavasti eräs Raamatun luokittelema erityispiirre häivytettyä pois mutkia suoristamalla.

Ehkäpä vapaa-ajattelija ystäväsi kokeeuskonnollisvoittoisen  herätyksen, kun korostat hänelle, että hänen laulunlahjansa onkin armolahja, eikä tavallinen lahja/lahjakkuus, joksi hän oli sitä aiemmin luullut.