Kirjoittaja Aihe: Linnut osa 6  (Luettu 36060 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Suvikki

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 67
Vs: Linnut osa 6
« Vastaus #135 : 02.11.10 - klo:17:43 »
Osaavatko mustarastaat ja tilhet muuten syödä omenia? Mietin, jätänkö omenat puihin linnuille, vai ravistelenko hedelmät maahan ja kompostiin. Aiemmin ei ole ollut (koriste)omenapuita pihassa, en ole päässyt tarkkailemaan, tulevatko omput syödyksi jossain vaiheessa syksyä/talvea.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33774
Vs: Linnut osa 6
« Vastaus #136 : 02.11.10 - klo:19:19 »
Hei suvikki!
Luulen että muutaman pakkasyön jälkeen omenat alkavat mennä kompostikuntoon niin maassa kuin puussakin.

Riistamiehet vievät niitä pienissä erissä peuroille. Ne säilytetään kellarissa väliajat.

Omenissa on kypsyttyään kyllä linnun nokkimia. En osaa sanoa onko ne rastaiden vai pikkulintujen tekemiä. Pudokkaita harakatkin saattavat nokkia.

Mustarastaat pitävät marjoista. Minä olen meinannut joskus syöttää pakastimesta herukoita, mutta Heinolan lintutalosta kehotettiin laittamaan Best-Inn koiranmmakkara-kaurahiutale seosta. Makkara (kova tumma laatu) raastetaan aika karheaksi ja siihen sekoitetaan kaurahiutaleita. Laita astia lumelta suojaan etteivät ryynit vety.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Suvikki

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 67
Vs: Linnut osa 6
« Vastaus #137 : 06.11.10 - klo:13:29 »
Nyt jonkin päivän omenatarhaa tarkkailtuani voin sanoa, että mustarastaat ja tilhet näyttävät mielihalulla syövän pakkasenpanemia koristeomenoita. Jätän ne täksi talvikaudeksi puuhun. Eivät ole mädänneet tai hajonneet, joten joutavat kompostiin vasta keväälläkin, jos niitä silloin on jäljellä. Kauniilta pienet marjamaisen punaiset omput näyttävät varmaan talvimaisemassa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33774
Vs: Linnut osa 6
« Vastaus #138 : 06.11.10 - klo:13:43 »
Hyvä niin Suvikki. Luulin puheen olevan hyötyomenoista. Täällä Kilpiäisissä kaikki muut paitsi yksi keskikokoinen tummanpunainen laji ovat pudonneet ja komposteihin kärrätty.
Minulla ei ole kuin kaksi omenapuuta, muuta tällä omakoti-alueella olen havaintoja tehnyt.

Muistan lapsuudestani että äiti sai serkkunsa puusta kerätä koristeomenia, "paratiisiomenia" sanoi täti. Äiti säilöi ne makeaan sokeriliemeen ja minä ja veljeni, pula-ajan lapset, söimme niitä karamelleinä.

Ystäväni jolta sain vielä kassillisen omenia sanoo että pikkulinnutkin käyvät nokkaisemassa omenaa, ja se onkin sitten sitämyöten pilalla. Siitä alkaa mätäneminen. Siksi hän väliin joutuu hätyyttelemään lintuja, etenkin rastaita.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Linnut osa 6
« Vastaus #139 : 07.11.10 - klo:15:59 »
Ollessani kakara niita todella kutsuttiin paratiisiomeniksi. Eivat ne mitaan herkkua olleet, mutta kylla niita silti syotiin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33774
Vs: Linnut osa 6
« Vastaus #140 : 08.11.10 - klo:09:48 »
Hyvä lintu-aamu laudalla. Just äsken siihen pölähti varsinainen harvinaisuus meillä, pikkutikka. Rohkeasti se käyttäytyy ja talitintit kunnioittavat sen ruokavuoroa. Se nakuttaa rasvapötkylää. Onneksi on myös sianihraa ja laudalla siemeniä ja pähkinöitä. Kaikille riittää.

Maassa hyppii hömötiainen. Se puoliso ilmeisesti kuoli salmonellaan kuten yksi tinttikin. Ne ovat paikoillaan höyhenet pörrössä ja vapisevat. Sitten niitä ei enää näy.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Linnut osa 6
« Vastaus #141 : 11.11.10 - klo:13:49 »
Ihmeellistä ääntelyä kuului ulkoa niin, että piti mennä ihan katsomaan. Fasaanikukko siellä käveli ja huuteli. On sillä sen verran kokoa, että kissa ei yrittänytkään jahdata sitä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut osa 6
« Vastaus #142 : 11.11.10 - klo:14:28 »
Eräs rastas on asettunut taloksi terassilleni. On ilmeisen mieltynyt marjakuusi- havu- ja kanerva-asetelmiin.  Tässä ranmmasi pikkulintuja ewnsin, muun muassa miellyttävä tiaispari. Onko niillä taipumus kaihtaa rastasta? Sitten eräs orava poikkeaa, kuinka sen ja rastaan yhteiselämä / naapuruus yleensä sujuu?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22067
Vs: Linnut osa 6
« Vastaus #143 : 11.11.10 - klo:15:57 »
"Tuli siihen vierahiksi naapurista rastas.
'Tule kummiks!' peippo pyysi. 'Kernahasti!' vastas."

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Linnut osa 6
« Vastaus #144 : 11.11.10 - klo:16:03 »
"Tuli siihen vierahiksi naapurista rastas.
'Tule kummiks!' peippo pyysi. 'Kernahasti!' vastas."

Lainaus käyttäjältä: Pena
  "Joka äijällä on kermakahti keittinössään. Kovilla äijillä voi olla kermakolmi tai jopa kermaneli!"

Penalla on edellisten lisäksi vielä kernahasti.  :003:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut osa 6
« Vastaus #145 : 11.11.10 - klo:19:34 »
No, jatkamme observointia ja seurantaa.  Leena raportoi. Rastaan ilmestyttyä tiaispari katosi. Orava on niinikään erinomaisen hauska.
Näkyy aamulla tulleen teksteihin kiintoisia uudissanoja, kun ei sormi ole osunut näppäimeen.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Linnut osa 6
« Vastaus #146 : 11.11.10 - klo:19:52 »
Linnut lentävät osaan seitsemän (7)
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi