Kirjoittaja Aihe: Riitan ruokajutut 5  (Luettu 38027 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Riitan ruokajutut 5
« Vastaus #30 : 30.04.10 - klo:17:56 »
Laitoin nakkeja (aitoja) ja ranskalaisia hirviöille ynnä vaimolleni nakkeja perunasalaatin kera... olisin tykännyt italiaanosalaatista... mutta Bayern Munchen-Inter on mestarien liigan loppuottelupari. Kumpaako minä kannatan? 
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22063
Vs: Riitan ruokajutut 5
« Vastaus #31 : 30.04.10 - klo:18:17 »
Kartoffeln meni siis maccheronin ohi ihan periaatesyistä.

Poissa amanda

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 515
Vs: Riitan ruokajutut 5
« Vastaus #32 : 02.05.10 - klo:09:24 »
Riitta-mummi, olisko sinulla jokin kiva (ja kohtuullisen helppo ;) ) vinkki
täytekakun täytteeksi? Ei aina viitsisi niitä samoja, mitä aina ennenkin
on tehnyt eli hedelmiä/hilloja ja kermaa.  :icon_redface:
Oi rakas Jeesus, suloinen

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Riitan ruokajutut 5
« Vastaus #33 : 02.05.10 - klo:11:57 »
Hei amanda!

Kuten sanottu, en ole mikään leipuri, enämpi kokki. Minä teen lähes kahta lajia täytekakkuja. I Kinuskipäällysteinen jossa täytteet:  omatekoinen aprikoosihillo (keitän kuivatuista, vettä ja sokeria) ja toisena vaniljakiisseli. Se pitää olla aika sakea(maizenalla tai perunajauhoilla) mielellään koko ajan sekoittaen. Yksi munankeltuainen ja reilusti vaniljasokeria
.
II Mansikkakakku. Rahkaan tai kerma-rahkaan sekoitettua mansikkasurvosta, päälle
tietysti mansikoita.

Kälyni tekee hyviä täytekakkuja. Muistaakseni on hänellä ollut ananas-rahkaa ja mustaherukka-rahkaa täytteenä.
Sitten on tietenkin kaikenlaisia suklaatäytteitä tai mantelijauho-voi-muna-sokeri kreemejä.  Minä en niistä välitä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Riitan ruokajutut 5
« Vastaus #34 : 02.05.10 - klo:12:23 »
Riitta-mummi, olisko sinulla jokin kiva (ja kohtuullisen helppo ;) ) vinkki
täytekakun täytteeksi? Ei aina viitsisi niitä samoja, mitä aina ennenkin
on tehnyt eli hedelmiä/hilloja ja kermaa.  :icon_redface:

Minä en ole Riitta-mummi, mutta tein pääsiäiseksi oheisella Pirkka-lehden ohjeella täytekakun ja kaikki tykkäsivät. Kakusta tulee todella hyvänmakuinen ja se poikkeaa aika paljon tavallisista ohjeista. Ohjeita kannattaa noudattaa, niin ei käy niinkuin minulle, että laitoin kakun päälle liikaa täytettä. Se vain valui siitä pois.

http://www.pirkka.fi/ruoka/reseptihaku/resepti/?id=4452&rname=sitruunainen_t%C3%84ytekakku
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Riitan ruokajutut 5
« Vastaus #35 : 02.05.10 - klo:12:34 »
Minä en ole Riitta-mummi, mutta tein pääsiäiseksi oheisella Pirkka-lehden ohjeella täytekakun ja kaikki tykkäsivät. Kakusta tulee todella hyvänmakuinen ja se poikkeaa aika paljon tavallisista ohjeista. Ohjeita kannattaa noudattaa, niin ei käy niinkuin minulle, että laitoin kakun päälle liikaa täytettä. Se vain valui siitä pois.

http://www.pirkka.fi/ruoka/reseptihaku/resepti/?id=4452&rname=sitruunainen_t%C3%84ytekakku

Vanhana kakuntekijänä annan vinkin. Mitä tahansa kakun sisälle laitattekin (hilloa, marjoja tms) niin laittakaa ananaspaloja runsaasti mukaan. Ne kostuttavat ja maustavat kakun raikkaaksi.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa amanda

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 515
Vs: Riitan ruokajutut 5
« Vastaus #36 : 03.05.10 - klo:12:37 »
Ahaa, kokeillaan!

Onko kukaan tehnyt gluteenittomia tai suorastaan viljattomia kakkupohjia?
Mantelijauhosta tai muuten? Nykyisin on niin monenlaisia ruokavalioita,
ja tällaisellekin olisi tarvetta. Tai siis tekisi mieli tarjota  - ja maistaa itsekin tietysti. :icon_lol:
Oi rakas Jeesus, suloinen

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Riitan ruokajutut 5
« Vastaus #37 : 03.05.10 - klo:22:52 »
Marttojen kurssilla tehtiin Ellen Svinhufvud -kakku. Siihen tulee munan valkuaisia, sokeria ja jauhettua mantelia. Pohjalevyt kuivataan miedossa uunissa monta tuntia. Väleihin tulee kahvilla maustettua voikereemiä. Aikamoinen kaloripommi. Tarkemmat ohjeet oli viime joulukuussa Kotiliedessä.

Perunajauhostahan saa ihan tavallisen kakkupohjan. Peruna ei ole vilja, joten se käy keliaatikoille.
Pyryharakka

Poissa amanda

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 515
Vs: Riitan ruokajutut 5
« Vastaus #38 : 03.05.10 - klo:23:46 »
Ai niin, Ellen on mahdollinen, mutta hirveän hidas tehdä.
Mutta miten perunajauhoista tehdään kakkupohja?
En ole tehnyt koskaan. Onko se joku tavallinen keittokirjaohje
vai perinneohje kenties?
Oi rakas Jeesus, suloinen

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Riitan ruokajutut 5
« Vastaus #39 : 04.05.10 - klo:19:41 »
K-kaupan gluteenittimien jauhojen pussissa on ainakin helppo ohje piirakkapohjaksi. Mutta siihen tulee rasva ja perunasosehiutaleitaHyvä pohja siihen tarpeseen.

Kokeilepa ihan normaali muna-sokeri vaahdotus ja siihen gluteenittomia+perunajauhoja esim puoliksi molempia.

Olikohan siinä pussissa myös kääretortun resepti, sehän käy kakkupohjaksikin.

...
Muistelen vielä kuorrutuksia. Koulun taloustunneilla opittiin tekemään hedelmä-täytekakkuja. Ananasrenkaita, persikkaa, säilöttyjä mandariinisiivuja, kirsikoita, viinirypäleitä ym. Täytetyn ja koristellun kakun päälle tehdään esim. persikan purkkiliemestä ja liivatteesta hyytelö joka pullasutilla sivellään ja annetaan olla kylmässä. Tästä kakusta pidän.

Sota-ajan jälkeen äiti teetätti minulla sellaista pestystä voista, sokerista, munista ja kuumasta vahvasta kahvista hierottua Mokkakuorrutusta. Inhosin sitä, mutta lähes sama tulee suklaakääretortun täytteeksi.


                                                                 
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Riitan ruokajutut 5
« Vastaus #40 : 04.05.10 - klo:21:35 »
Niin, jotkut tekee kääretortun ihan pelkästään perunajauhosta ja sehän käy kakkupohjaksi.

Minä olen itse ihastunut (kun ei tarvitse ottaa huomioon keliaatikoita) ruiskääretorttuun. Normaali kääretorttuohje ja jauhona ruisjauho, leipäruiskarkeus. Hyvää tulee varsinkin jos laittaa puolukkahilloa ja rahkakermavaahtoa väliin.  :kahvi: 
Pyryharakka

Poissa amanda

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 515
Vs: Riitan ruokajutut 5
« Vastaus #41 : 04.05.10 - klo:23:55 »
Ai niin, tuo mokkakuorrutus! Minusta se taas oli ihan hurjan hyvää. :) Kahvi on aina ollut
minun mieleeni ihan pikkutytöstä asti.
Voisin kokeilla tuollaista perunajauhokääretorttua. En ole koskaan edes kuullut, että niin voi tehdä
Saati sitten ruisjauhoista!
Oi rakas Jeesus, suloinen

Poissa meme

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Riitan ruokajutut 5
« Vastaus #42 : 05.05.10 - klo:08:05 »
Perunajauhokääretorttu tunnetaan myös unelmatortun nimellä, tässä muutama vinkki. Itse teen tätä esim. erilaisin kahvituksiin, koska menee kaikille ja on gluteeniton. Keliaakialiiton sivuilla on muuten hyviä gluteenittomia reseptejä (http://www.keliakialiitto.fi/). Samoin Pirkanmaan allergiayhdistyksen reseptisivut ovat hyvät (http://www.pirkanmaanallergia.fi/ruokaohjeet/index.htm).

http://kotiliesi.fi/ruoka/reseptit/unelmatorttu
http://www.glu.fi/vinkit/gluteeniton/Gluteeniton+Unelmatorttu/61/
http://www.yhteishyva.fi/ruokamaailma/reseptit/jalkiruoka_q/fi_FI/vadelma-unelmatorttu_0804/

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Riitan ruokajutut 5
« Vastaus #43 : 05.05.10 - klo:08:14 »
Niin, jotkut tekee kääretortun ihan pelkästään perunajauhosta ja sehän käy kakkupohjaksi.

Minä olen itse ihastunut (kun ei tarvitse ottaa huomioon keliaatikoita) ruiskääretorttuun. Normaali kääretorttuohje ja jauhona ruisjauho, leipäruiskarkeus. Hyvää tulee varsinkin jos laittaa puolukkahilloa ja rahkakermavaahtoa väliin.  :kahvi: 

Älä hyvä ihminen tarjoa keliaakikoille ruista. Ei se sovi heille. Hehän söisivät höttöleivän tilalla ilomielin ruisleipää, jos voisivat.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Riitan ruokajutut 5
« Vastaus #44 : 05.05.10 - klo:08:21 »
Älä hyvä ihminen tarjoa keliaakikoille ruista. Ei se sovi heille. Hehän söisivät höttöleivän tilalla ilomielin ruisleipää, jos voisivat.

Hei Pyryharakka, luin tekstisi vielä n:nnen kerran ja huomasin ,että et tarkoittanutkaan tarjoavasi ruiskääretorttua keliaakikoille.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.