Kirjoittaja Aihe: Riitan ruokajutut 5  (Luettu 38027 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Riitan ruokajutut 5
« : 05.04.10 - klo:20:35 »
Kiinnostaa tietää, missä vaiheessa on Körttiakkojen keittokirja vai mikä siitä nyt tuleekaan. Itse ainakin olen lähettänyt omat reseptini sepposille ja lähetin nekin toisten jutut semmoisenaan. Onko niille nyt kukaan tekemässä mitään?
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Riitan ruokajutut 5
« Vastaus #1 : 05.04.10 - klo:21:03 »
Kiinnostaa tietää, missä vaiheessa on Körttiakkojen keittokirja vai mikä siitä nyt tuleekaan. Itse ainakin olen lähettänyt omat reseptini sepposille ja lähetin nekin toisten jutut semmoisenaan. Onko niille nyt kukaan tekemässä mitään?

Kyllä se etenee. Se on menossa kustannustoimikuntaan ja oikolukuun. Kasaus on aivan juuri valmis.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Riitan ruokajutut 5
« Vastaus #2 : 06.04.10 - klo:06:54 »
Voi ihanaa! En arvannutkaan, että se etenee näin vauhdilla. 
                                   
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa amanda

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 515
Vs: Riitan ruokajutut 5
« Vastaus #3 : 06.04.10 - klo:10:25 »
Hauska kuulla!  :icon_biggrin: Vähästä kommentista pyörähti liikkeelle hauska hanke.

Tuleeko kirja siis myyntiin Herättäjäjuhlilla, vai muistanko oikein?
Ennakkotilauslista olisi hyvä juttu, koska muitakin voi ola kuin minä, jotka eivät
pääse tulemaan Kiuruvedelle. Olisi todella murheen paikka, jos  se loppuisi kesken!
Oi rakas Jeesus, suloinen

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Riitan ruokajutut 5
« Vastaus #4 : 06.04.10 - klo:11:53 »
Hauska kuulla!  :icon_biggrin: Vähästä kommentista pyörähti liikkeelle hauska hanke.

Tuleeko kirja siis myyntiin Herättäjäjuhlilla, vai muistanko oikein?
Ennakkotilauslista olisi hyvä juttu, koska muitakin voi ola kuin minä, jotka eivät
pääse tulemaan Kiuruvedelle. Olisi todella murheen paikka, jos  se loppuisi kesken!

Tekee tiukkaa Kiuruvedelle, mutta yritetään.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Körttiakkojen keittokirja
« Vastaus #5 : 08.04.10 - klo:22:23 »
Olen saanut Sepposilta 22 sivua ja 55 000 merkkiä pitkän nivaskan keittokirjan aineksia.

Siitä pitäisi tehdä keittokirjanen.

Äitivainaa oli kolmen koplassa, joka teki keittokirjan 1946. Niillä oli kyllä helpompaa, kun olivat naisia.

Ensi vaiheessa käyn nipun läpi ja koetan hahmottaa, mistä yksi ruokalaji alkaa ja toinen loppuu.

Sitten ehkä teen jotain ryhmittelyä.

Heti kun olen saanut jotain valmiiksi, alan pyytää apua ja jaella tämän ketjun lukijoille tehtäviä.

Tästä se alkaa:

1. Kirkonmaassa on vielä 38 senttiä lunta, mutta se sulaa nopeasti, kun Pena miettii tahollaan pää höyryten julkaisun formaattia ja ulkoasun päälinjoja.

2. Seppos miettii (ei se vielä tiedä, mutta nyt tietää...) jo vähän painojuttuja. Olisihan se hienoa, jos saataisiin yhteistyökumppaniksi jokin yläsavolainen paino, josta voisi vaikka joustavasti tilata lisää, kun juhlakansa repii kirjat käsistä.

3. Olen ajatellut (Mörtin tekstien innoittamana) että keittokirjaan tulee joitakin reseptejä murteelle käännettynä. Tavoitteena on saada edustava kokoelma herännäisyyden ja keittokirjan avustajien murrealueita mukaan.
* Mörtti hoitanee eteläpohjalaisen
* Sanneli nimitetään kalajokilaakson murteen vastuuhenkilöksi
* Penahan on slangimiehiä
* Karjalasta kajahtaa, olisiko siinä Pyrtsin ja Tiitiäisen projekti?
* Entäpä Ylä-Savo ja muut savolaisuudet, kuka hoitelisi?
* jne, kehitelkää lisää, murteentaitajia löytyy varmasti monen lähipiiristä.

Murteistettavan reseptin saa valita vapaasti.

Mahdollisesti tälle projektille voisi perustaa oman ketjun, mitäs arvelette?

Ensimmäinen käskynjako on päättynyt.

Mt

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Riitan ruokajutut 5
« Vastaus #6 : 09.04.10 - klo:17:36 »
Miä osaan viälkii tot Kotkan murret. Se on siit aika hirveet, et se ei lähe millää veks, vaik miä miten oon  yrittänny. Ei sempualee, miä oon käsittänny et just toi Pena asuukii siäl ja on tyäs just siäl, ja sit siäl oli joku toinenkii jota miä en just nyt saa päähän.  Ja toi pohjois kymenlaakson murre on melkee samallaist. Siäl sanotaa vaa noi värit eri taval,  ei sininen vaa sinin, punanen on punain, ja sillee, ja sit ne ei sano mun ja sun vaa min ja sin. Ja Haminast on toi "lopun perin", mitä miä en oo kuullu missää muual, se tarkottaa niiku loppujen lopuks.

Mut se on kyl aika hirveetä kiältä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Riitan ruokajutut 5
« Vastaus #7 : 09.04.10 - klo:20:09 »
Tuot noin, miekään en oo alkuperäiskansaa, joten tää miun murre voi olla aika sekulia. Mut toisaalt, joka pitäjäs on omat erityispiirteensä, siis ei kait kukaan voi enää sanoa, mikä on just oikeaa murretta täällä ja mikä ei. Yrittäähän vois.
Pyryharakka

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22063
Vs: Riitan ruokajutut 5
« Vastaus #8 : 09.04.10 - klo:20:50 »
Just tääl ollaa tyäs. Lyskäs ja Keskaris. Metsolas asutaa ainaki viäl.

Poissa Antti Juhani

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 485
Vs: Riitan ruokajutut 5
« Vastaus #9 : 09.04.10 - klo:21:15 »
Voeshan sitä yrittöö, ossoiskohan tuota oekkeeta savvoo. Kun se vaehtelloo er puolilla pitäjiä. Muaninkalaeset taettaa sitä huhhuin luottaen ties parraiten. Löötyskö sieltä päen immeistä appuun tae vaekka Lapinlahelta tae Iisalamesta. Yks Ierikka on murtteen taetajia. On foorummillae käänynnä. Otappa yhteyttä.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Riitan ruokajutut 5
« Vastaus #10 : 09.04.10 - klo:21:46 »
Miust nähe työ saatte kaik valita murreappeet oma mau mukkaa. Täälthä ne vällei löytyyt, mitä mie laiska mies niitä rupian jakelemmaa.

Mt

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Riitan ruokajutut 5
« Vastaus #11 : 09.04.10 - klo:22:31 »
Nyt on noin puolet aineistosta alustavasti pilkottu ja varustettu työotsikoilla. Teksteihin en ole muuten vielä puuttunut millään tavalla.

Jonkinlaista ryhmittelyäkin olen jo hahmotellut. Kalajuttuja olen koonnut yhteen nippuun, samoin keittoja ja erilaisia leipomuksia. Vähän olen miettinyt jonkinlaista tuhdit eväät -osastoa, hapankaalia, lammasmakkaraa ja sitä rataa. Saa nähdä mitä sieltä vielä löytyy.

Kaikki ehdotukset ja ideat ovat tervetulleita, etenkin juuri tässä vaiheessa, mieluusti ei niinkään enää siinä normaalissa vaiheessa eli kaksi päivää deadlinen jälkeen.

Mt

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22063
Vs: Riitan ruokajutut 5
« Vastaus #12 : 10.04.10 - klo:07:04 »
Kuviakin olisi kiva saada. Teknisesti huonojen pohjalta voisin piirtää jotain painokelpoista muistuttavaa. Lopullisen teoksen väreistä en tiedä, mustavalkoinenkin voi olla hieno.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Riitan ruokajutut 5
« Vastaus #13 : 10.04.10 - klo:07:37 »
Kuvia minnkin teki mieleni kysyä, mutta ne nostavat hirveästi painokustannksia, etenkin värikuvat. Toisaalta tämmöistä ehkä ei joka viikko tehdä, varmaan valmiista kirjasta vähän enemmänkin ollaan valmiita maksamaan.

Tiedän tahon jolta voi tilata ainakin valokuvakuvituksen erittäin edullisesti, ellei ole niin että ihmiset tahtovat itse kuvittaa reseptinsä, tai täällä jo ole jotakuta joka harrastaa kuvankäsittelyä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Riitan ruokajutut 5
« Vastaus #14 : 10.04.10 - klo:08:41 »
 

   Mie olen sitä mieltä, jot värivalokuvvii ei piä käyttää. Tulloo Gourme-lehti meiän
körttiin perinneruokavihost.
Pena ossaa sen hyvin tehä yksin. Eihä joka potsia ja pässiä tai kaalinkerrää tarvihe piirtää.
Mielenkiinto pittää säilyy perinneruuis ja nää murrejutut on hyvä itea. Muuten olen sitä mieltä että mt ossaa puhast viipurlaist, jot hää sais tehä ossuutensa myös tekstii.

Antti-Jussi onneks tuli isse essii, Mörtti pohojalaisiist, ja Pena taitaa sen riävä-tamperelaisenkii. Sanneli on hyvä valinta.

Saap kyssyy, jos jottai epäselvää miun reseteist on!
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)