Kirjoittaja Aihe: ihmisyys  (Luettu 46052 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: ihmisyys
« Vastaus #30 : 31.12.09 - klo:19:02 »
- Olisiko ymmärrettävä joka tapaksessa näin: Jos ja kun toisen ihmisen mahdollisuus inhimilliseen elämään on uhanalainen - ja se muuten on sitä kaiken aikaa - muistan tämän: Mitä sinulla on, mitä et ole lahjaksi saanut?  

Oman onnensa oli takonut sekin vertauksen mies, joka oli saanut latonsa niin täyteen että piti repiä ne ja rakentaa suuremmat tilalle, arvelen. Olisiko helpompaa kuolla, jos olisin joskus takonut vähän sitä toisenkin onnea täällä?  Usein ajattelen ihmistä, joka ihmisarvon puolesta on ollut valmis antamaan henkensä, itse tässä parkaisee kun lompakkoa lähestytään.

Kurjaa on, että sosiaaliturvaa joku edelleen kykenee käyttämään väärin, mutta kun nyt puheisiin rupesin: yhä konstikkaammaksi se käy, eikä moni selviytyisi ollenkaan ilman diakoniatyön hätäapua.  Meillä on ns. aritmeettinen sosiaaliturva, jossa joka killinki lasketaan hyvin faktojen mukaisesti,. ja sitten ns harkinnanvarainen, jonka saaminen edustaa sarjaa temppu ja kuinka se tehdään. Sekin on lakisääteinen, mutta jokainen sosiaalitoimisto ei näin suostu tulkitsemaan. Mitä teen maanisdepressiiviselle yksinhuoltajalle joka jää "taottuaan oman onnensa" kolmen eron varaan päivässä, lapsineen?  Ei siinä voi kuin itkeä yhdessä.

Ja kun tämä juuri on sitä, näille annetaan ja näiltähän hyvät veljet ollaan nyt tahtomassa pois. Tätä varten meillä on tämä inhokki "hyvinvointivaltio" ja ällö "sosiaaliturva".

Menikö kauas alkuperäisestä? Pelkään. Mutta tämä on minulle "ihmisyyttä".

"Vasta tämänpuoleisen täydessä onnessa, onnettomuudessa ja neuvottomuudessa...voimme oppia uskomaan" (Bonhoeffer)
« Viimeksi muokattu: 31.12.09 - klo:19:09 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: ihmisyys
« Vastaus #31 : 31.12.09 - klo:19:11 »
Hyvä, pyydän anteeksi jos käsitin väärin. Mutta kun tämä ei suinkaan edusta mitään "ääripäätä"! Ja jos huomasit - juri näiltä minun kertomassani otettiin pois, eikä mikään auttanut. Skitsofreniaan sairastuu joka sadas suomalainen, vakavan depression sairastaa vähintään kerran elämässään joka neljäs. Hyvin harva selviää elämän läpi ilman tärskyjä - tao siitä sitten se "oma onni"! Mutta ota tämä huomioon jo aloittaessasi.

Ok!  Vaikken itse sairastakaan, tunnen skitsofrenia asiaa  lähempää kuin ehkä arvaatkaan. Se on aina surullista ja traagista jos sairastetaan. Ei kenellekään sitä kohtaloa soisi!  Olen kanssasi 100% samaa mieltä siinä että yhteiskunnalla on oltava tarpeeksi kattava tukiverkko mainitunlaisille, mutta nythän puhuttiin aika yleisellä tasolla siitä mitä suomessa tapahtuu. Kuitenkin kaikki yhtä vakavat ja invalidisoivat sairaudet yhteenlaskettuinakin ja vielä lisättynä kaikilla mahdollisilla sosiaalisista systeemeistä lisätyillä erikoisemmilla taustoilla varustetut muodostavat koko kansaa ajatellen vain murto-osan. Ei ole siis perusteltua pelkästään siihen vedoten väittää, etteikö suomi kuitenkin olisi lähtökohtaisesti tasa-arvoinen kaikkia kohtaan ja etteikö täällä yleisesti katsottuna olisi kaikilla periaatteessa samat mahdollisuudet. Tuskin kukaan kieltää etteikö epäkohtiakin olisi, mutta vääränlainen yleistäminenkään ei tee oikeutta. Kokonaisuutena katsoen asiat kumminkin ovat hyvällä tolalla. vertaa moniin muihin valtioihin, esim. sosialismin ikeessä oleviin kansakuntiin miten siellä eletään!  Minun mielestäni ei ollenkaan hassummin näin pieneltä ja syrjäiseltä kansakunnalta!
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: ihmisyys
« Vastaus #32 : 31.12.09 - klo:19:29 »
- Ikävintä on vain tämä: Juuri sairaus, joko psyykkinen tai ihan somaattinen, ei tunnu hyppäävän oikein kenenkään ylitse. On hienoa puhua oman onnen takomisesta kun on terve ja työtä. Entä jos naapurilla ei ole kumpaakaan?

 - Katsellessani menoa en enää ihan vapatuneesti puhuisi "hyvinvointivaltiosta" tai mekastan ainakin minkä ääntä saan siitä että hei hei hei, sitä ollaan todella purkamassa. Hyvin on, useilla, vielä tänään. Mutta jo nyt vaikeammin, kuin edes 90-luvun laman aikaan jolloin sentään varattomien lääkkeet korvattiin (ja kun se sairaus...)!!! 

- Miksi puramme sen, mikä on vaivalla kudottu kokoon, ja minkä koossapitämiseksi on suoritettava ikuisesti sama maanittelu? Onneen tämä ei vielä riitä, mutta aika iso edellytys se on.  Nälkäisenä tulee uni huonosti. Osaammeko jakaa - siitähän kyse on. Luulen, että jakaessamme olemme itsekin onnellisempia.

"Yleisesti ottaen" - hah- me voimme "paremmin" - mutta kun nyt itse näen että osa voi yhä huonommin, niin en kai voi ollla huomauttamatta asiasta, siinä toivossa että ihmiset avaisivat vähän silmiään. OK, minun ammatissani ollaan hyvällä näköalapaikalla eikä pitäisi kiihtyä, jos joku näkee vain jonkin "yleisen tilan" eikä voi muistaa vanhoja, kun ei ollut ehkä vielä edes syntynyt.

Mutta kun en käsitä sitäkään juttua. 60-luvun "yleiseen tilaan" kuului ilman muuta se että kouluun ei vain päässyt ellei vanhemmilla ollut sellaiseen varaa. Vapaaoppilaspaikkoja oli vähän, ja kirjat kalliita. Lääkäri tuli kyllä kotiinkin, jos sen voi kustantaa. Lastenseimiä alkoi olla, mutta ne olivat aika kurjia parkkipaikkoja - mtta jos isän palkalla ei vain eletty...sitten lapset pantiin lastenkotiin, jos vanhemmilla ei ollut töitä, ja sillä selvä. Omatki n kaverini.

En kaipaa sitä takaisin. Se edustaa sitä "ihan yleistä' tasoa" joka sitten korjattiin. Ei meillä lähtökohtaisesti ole olemassakaan mitään "köyhiä joiden vain pitää saada" . Köyhiä saadaan pian taas, kun tehdään niitä. Tulopolitiikka on hyvä konsti! Mitä nokkelammin kierrättää palkkansa pääomaverotuksen kautta sitä parempi seppä kai sitten on. Niin sanovat. Äly se on joka pelittää.

Siitä tämäkin purkaus lähti - joku esitti väitettä hyvinvointivaltion purkamisesta "pelkäksi poliittiseksi propagandaksi" ja kun sen nyt vain päivittäin näkee ettei se sitä ole.
« Viimeksi muokattu: 31.12.09 - klo:19:40 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: ihmisyys
« Vastaus #33 : 31.12.09 - klo:23:06 »
Oikein viisasta keskustelua, ihan mukavaa oli lukea. Laitanpa minäkin lusikkani tähän soppaan.

Minua pännii oikeasti se, että kun ennen opetettiin, että olkaa ahkeria ja säästäkää, niin nyt opetetaan, että kuluttakaa, jotta talouden pyörät pyörivät ja välillisesti ohjataan, että paskaduunia ei kannata tehdä, kun kortistosta saa enemmän. Samoin ennen oli ihan kunnia-asia, että lapset opetettiin tekemään kotitöitä. Nyt tuntuu, että nuorilla on niin kiire nykyaikana, että eivät he ehdi opetella siivoamaan ja laittamaan ruokaa. On tosiaan kiire shoppailemaan ja mäkkärille syömään.

Tiedän esimerkkejä, että nuoripari on aloittanut melkeinpä tyhjästä ja kovalla työllä kouluttanut lapsilauman ja päässyt paremmille päiville. Tiedän myös esimerkkejä, että kaiken valmiina saanut pariskunta on elänyt leveästi ja tuhlannut (siis oikeasti ostellut kaikkea turhuutta ja matkustellut, elänyt yli varojensa) suuren omaisuuden ja joutunut pois kotipaikalta. Sitten ollaan siinä pisteessä, että velkoja on joka suuntaan niin paljon, että tienasipa mitä hyvänsä, niin mitään ei jää käteen, kun kaikki menee perintään. Sosiaalitoimisto auttaa, kun vuokra on maksamatta ja tulot käytetty muuhun. Se joka maksaa vuokran, ei saa sosiaalitoimistosta mitään. Siinäkin välillisesti opetetaan, että kannattaa jättää vuokra maksamatta, niin sitten sossu auttaa.

Näiden esimerkkien valossa todellakin ihminen voi olla hyvinkin paljon oman onnensa seppä.

Sitten se toinen puoli. Joku voi olla erittäin yritteliäs, perustaa yrityksen ja uhrata siihen kaikki voimavaransa. Sitten vain tulee lama ja yritys menee konkurssiin, eikä siitä voi syyttää yrittäjää. Toinen voi olla vakavarainen ja ihan hyvää hyvyyttään alkaa ystävälle lainan takaajaksi. Ystävä ei maksa lainaa ja takaaja voi saada siitä takkiinsa niin pahasti, että talous linkuttaa loppuiän. Sairastuminen tuolla tulikin jo aika hyvin mainituksi, että se voi kääntää olosuhteet ihan ympäri ämpäriä.

Me emme synny tänne maailmaan tasa-arvoisina. Joka syntyy rakastettuna lapsena normaaliin perheeseen, saa paljon paremmat lähtökohdat kuin hän, joka syntyy esimerkiksi huumeperheeseen.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: ihmisyys
« Vastaus #34 : 31.12.09 - klo:23:21 »
Vielä edelliseen jatkaisin, että köyhyys on hyvin suhteellinen käsite. Kerran yksi perheenäiti valitti, että ei tahdo riittää rahat edes ruokaan. Jonkin ajan kuluttua hän ilmoitti, että he lähtevät laskettelemaan. Siis minä en ymmärrä tuommoista.

Ihan mielellään sitä auttaa sellaista, joka itsekin yrittää jotain. Jos taas toinen on kuin pohjaton kaivo, niin mistä ihmeestä semmoiselle riittää varoja jaettavaksi. Minulle ainakin on opetettu, että pyritään elämään varojen mukaan ja turhat menot karsitaan. Tuntuu, että joillekin aikuisille ihmisille pitäisi panna holhooja takomaan järkeä päähän, kun eivät itse tajua mitään.
           
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: ihmisyys
« Vastaus #35 : 31.12.09 - klo:23:39 »
köyhyys on hyvin suhteellinen käsite. Kerran yksi perheenäiti valitti, että ei tahdo riittää rahat edes ruokaan. Jonkin ajan kuluttua hän ilmoitti, että he lähtevät laskettelemaan. Siis minä en ymmärrä tuommoista.


Kannattaa lukaista Lääkäriliiton "arjen kokemuksia köyhyydestä". Suurin osa on kurjuutta, mutta totta, hämmästyy kun löytää nuorenparin, joka on "köyhä" koska ei voi hankkia toiselle lapselleen kaikkea "uudenuutukaisena". Kyllä, köyhyys on myös subjektiivisesti koettu asia, ja kun tämä perusteema - alas ajetaan nyt - on väännetty rautalangasta, päästään finesseihin. Kokemuksellisen köyhyyden takaa löytyy varsin usein pikku väärinkäsitys elintarvikkeiden hinnasta ja siitä kuinka itsellä pitäisi olla nyt heti justiin(lohkotiilitalo ja 2 mersua, mökki lapissa ja purjevene)

. Juttu joka oli paremmin 60-luvulla, koski rahaa ja terveyttä: Kun tultiin työstä juotiin kahvit ja kummasti oli kuin oltaisi osattu rentoutua muutenkin ei-päihteellisten aineiden kanssa. Nyt otetaan drinksut ja ilman pientä viintä ei voi edes ajatella kutsuvansa ketään kylille...joku "huomenna on työpäivä" on ei-mikään juttu. Unohtuu et alkoholi on hermomyrkky, epäterveellinen, kallis ja muuta...Eli summa summarum. Kun peruspalkit on läjässä voi kysellä, kuinkas rakentaisit nyt. Ehkä peräti todeta et tuollaisesta seuraa harvemmin hyvää, jos kiinnostaa...
« Viimeksi muokattu: 31.12.09 - klo:23:45 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: ihmisyys
« Vastaus #36 : 01.01.10 - klo:07:09 »
- Myyrä ja Salis, hyvät ystävät: Ikäväkseni joudun työssäni päivittäin todistamaan, että juuri niin ollaan tekemässä, oltiinpa asiasta mitä mieltä hyvänsä. Te kaksi taidatte olla hieman eri linjoilla??
Keväällä 07 KELA kutsui koolle kaikki lääkärit, ja ilmoitti, että nyt pannaan hanat kiinni, piste. Asiasta voidaan olla montaa mieltä jälleen, itse olisin mielusti lainannut Anastasian urputusmerkkejä istuessani ykskaks huhtikuussa työhuoneessani sylissäni kasa hylkyyn menneitä etuisushakemuksia ja katkaistuja eläkkeitä. Ainut yhteinen tekijä oli tämä: Etuisuus päättyy 1.5. Kukaan ei ollut ihmeparantunut.

Onko kysymys kenties esimerkiksi työkyvyttömyyseläkkeistä? En tarkoita sitä, etteikö sosiaaliturvan toteuttamisessa ongelmia olisi, mutta missä sitten ei olisi ongelmia? Sama asia voidaan sanoa TE-keskuksista tai Evira:sta. Ihmiset hoitaessaan asioita erehtyvät. Näinä aikoina myöskin voimavarat ovat vähenemässä. Jos valtiolle ja kunnille ei tule riittävästi verotuloja, ollaan tietysti ongelmissa. On helppo sanoa, että lainataan lisää rahaa. Usein vain unohdetaan se, että velka pitää maksaa takaisin.


Acta, non verba.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: ihmisyys
« Vastaus #37 : 01.01.10 - klo:07:19 »
- Miksi puramme sen, mikä on vaivalla kudottu kokoon, ja minkä koossapitämiseksi on suoritettava ikuisesti sama maanittelu? Onneen tämä ei vielä riitä, mutta aika iso edellytys se on.  Nälkäisenä tulee uni huonosti. Osaammeko jakaa - siitähän kyse on. Luulen, että jakaessamme olemme itsekin onnellisempia.

Mitä ihmeen propagandaa tämä on? Miltä osin ollaan purkamassa nykyisiä palveluja? Ei sitten miltään osin. Sosiaali- ja terveydenhuollon menot lisääntyvät taantumasta huolimatta. Onnellisuus ei voi olla sitä, että valtio ja kunta vastaavat kaikesta ihmisen hyvinvoinnista. Kyllä kansalaisilta on edellytettävä vastuuta omasta elämästään ja lähimmistään. Ei mikään yhteiskunta kestä järjestelmää, jossa subjektiiviset oikeudet on taattu kaikille varallisuudesta riippumatta. Näin ei köyhän asiaa hoideta.


Lainaus
En kaipaa sitä takaisin. Se edustaa sitä "ihan yleistä' tasoa" joka sitten korjattiin. Ei meillä lähtökohtaisesti ole olemassakaan mitään "köyhiä joiden vain pitää saada" . Köyhiä saadaan pian taas, kun tehdään niitä. Tulopolitiikka on hyvä konsti! Mitä nokkelammin kierrättää palkkansa pääomaverotuksen kautta sitä parempi seppä kai sitten on. Niin sanovat. Äly se on joka pelittää.

Jos katsotaan sosiaali- ja terveydenhuoltomenojan osuutta valtion/kuntien budjetista nyt ja 1960-luvulla ollaan aivan ero tasolla. Eikä palkkaa voi kierrättää pääomaverotuksen kautta. Tämäkin ongelma on lääkärien osalta nyt hoidettu.


Lainaus
Siitä tämäkin purkaus lähti - joku esitti väitettä hyvinvointivaltion purkamisesta "pelkäksi poliittiseksi propagandaksi" ja kun sen nyt vain päivittäin näkee ettei se sitä ole.

Tämähän on juuri poliittista propagandaa. Hyvinvointipalveluja ei olla purkaamassa. Sellaista hanketta ei ole olemassa. Päinvastoin sosiaaliturvaetuuksia on korotettu viimeisten vuosien aikana.

Acta, non verba.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: ihmisyys
« Vastaus #38 : 01.01.10 - klo:09:30 »
kyllä pitää muuten paikkansa... Saliksen ajatus...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: ihmisyys
« Vastaus #39 : 01.01.10 - klo:11:08 »
Koska keskustelu vaikuttaa täysin hedelmättömältä, tämä on viimeinen kommenttini asiasta. Toivon sentään, että jotakin jäi mieleen. Koska selvästi kysyttiin mitä on poistettu tai ollaan poistamassa, vastaan tähän.

- Lääkitysten erityiskorvattavuuksia on tuntuvasti vähennetty. Osasta sellaisia lääkevalmisteita, joita ilman menehtymisen riski on 80-90%, on viety peruskorvattavuuskin. Lääkekulut ovat yksin , jos yksin tällä tullaan toimeen, noin 300 euroa kuukaudessa. Tavoitteena on pyrkiä samaan kaiken lääkehoidon osalta. Vakavan masennustilan lääkitykseltä on viety korvattavuus jo kymmenisen vuotta sitten. "Kävi liian kalliiksi", mutta kallista tämäkin on:  Sairaus joka edellyttää lääkehoitoa paranee hitaammin, työkykyiseksi kuntoutuminen jarruuntuu, koska ihmisillä ei ole varaa hoitoonsa. Poliklinikat keräilevät köyhimmille lääketehtaiden näytteistä koko kuureja, ja se onkin useimmille ainut motiivi olla kuuntelevinaan edustajien löpinöitä. Osa lääkäreistä kirjoittaa lääkkeitä ns pro auctore-reseptein jo nyt jaellakseen niitä ilmaiseksi tarvitseville.  

- Eläkkeet on sidottu, toisin kuin palkkatulo, ns. "taitettuun indeksiin". Tämä merkitsee sitä, että kohtalaisen hyvänkin eläkkeen työkyvyttömyyden tähden saanut henkilö tulee sillä viidentoista vuoden kuluttua hädin tuskin toimeen, perhettä sillä ei elätetä missään nimessä. TAudit eivät aina, paha kyllä, tapa nopeasti. Josks ajateltiin itse sairaden tuottavan riittävästi kärsimystä, taloudellista hätää ei enää olisi tarvittu. Enää ei.

- Tietyt kunnat ovat ratkaisseet päivähoito-ongelmansa näin: Hoitajien lukumäärä on täsmättävä tarkalleen lasten nuppilukuun. Jos lapset sairastelevat, ja paikalla yksikin on alle 20/ryhmä, lähetetään virkaiältään nuorin työntekijä (ja siitä edelleen) palkattomalle vapaapäivälle. Tämä tulee aina yllätyksenä jokaiselle. Pienipalkkainen hoitaja olisi tarvinnut senkin päivän palkan - lapsi tutun hoitajan Monikohan tietää tästäkään?  Kahdenkymmenen lapsen ryhmässä on keskimäärin kolme karkailijaa.  Kuinka ajattelet, jos oma tenavasi eräänä päivänä on eräs niistä, eikä hoitajien huomio parhaalla tahdollakaan riitä kaikkialle? Mitä sanot, kun hänet "säästösyistä" löydetään hukkuneena lähiojasta?  
- Vanhustenhoidosta on puhuttu riittävästi. En siitä jatka.

Mielipiteet eivät näköjään juuri realiteeteista piittaa. Miksi kysyt, kun kerran tiedät? Minä en ole propagandisti enkä edusta ensimmäistäkään puoluetta. Minun opettamisekseni tarvittiin henkeä uhkaava sairaus, lääke joka yksin pitää mint elossa, mutta jolta samoin "säästösyistä" on viety peruskorvattavuus - työkyvyn alenema - raskas ponnistelu avutta - "säästösyistä" - kohti sitä että sentään voisin joitakin auttaa. Ja tahdon niin myös tehdä. Kirjoitan siksi ja ainoastaan siksi, minä, joskus niin valmis takomaan omaa onnea, ylimielisenä vaatimssa sitä toisilta - lopulta ymmärsin, etten hyödy muusta täällä kuin toisen onnen takomisesta - se yksin on tehnyt minusta onnellisen ihmisen. Ja pakostakin monelta taholta elämän tuttavan. . . Joudunpahan vain jatkuvasti ihmettelemään, kuinka autan heikoimpia, niitä, joista on nyt tullut niitä "köyhiä joiden pitää saada" kuten kauniisti todettiin. "Keskiluokka" jakautuu kiivasta tahtia hyvätuloisiin ja varattomiin.

Tavallaan tämä väittely on ollut täysin yhdentekevä - ellei sitten jokin pieni siemen jää itämään. Et itse tiedä, missä huomenna olet - en tiennyt minäkään silloin kun olin tarmokas "oman onneni seppä". Onni?  Mitä se on?  Ei rahaa, totta. Mutta jos ketä ihailen niin heitä, jotka säilyttävät rohkeutensa menettäessään vähitellen kaiken.  Onnettomuutta ja tarpeetonta murhetta näen lähelläni, kun musikaalisille lapsille ei enää olekaan, edes koko suvun yhteisillä ponnistuksilla, mahdollisuutta tarjota opiskelumahdollisutta, kun vanhemmat myyvät varsin vaatimnattoman unelmiensa täyttymyksen - omin käsin rakennetun mökin - kustantaakseen vaikeasti sairaan lapsenlapsensa hoidon - kun yllättävät työttömyyspäivät kaatavat huolellisesti lasketun budjetin.  Ihminen ei elä vain leivästä, mtyta ilman sitä hän menehtyy - ja siihen "ei-leipään" on saatu varallisus tasaamalla saamaamme.  

- Mitä ihmettä teillä on tätä vastaan?

- Kenen sosiaaliturvaa on parannettu???  Jankutus on turhaa - ensimmäistäkään esimerkkiä en ole kuullut. Ansiomahdollisuuksia kyllä!  Muun muassa verokikkailuin, jotka eivät moraalisesti ole juuri muuta kuin varkautta. En toivo omaa tietäni kenenkään tallattavaksi - mutta joskus kyllä toivon.
« Viimeksi muokattu: 01.01.10 - klo:11:14 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: ihmisyys
« Vastaus #40 : 01.01.10 - klo:11:20 »
Oikein viisasta keskustelua, ihan mukavaa oli lukea. Laitanpa minäkin lusikkani tähän soppaan.

Minua pännii oikeasti se, että kun ennen opetettiin, että olkaa ahkeria ja säästäkää, niin nyt opetetaan, että kuluttakaa, jotta talouden pyörät pyörivät ja välillisesti ohjataan, että paskaduunia ei kannata tehdä, kun kortistosta saa enemmän.
Me emme synny tänne maailmaan tasa-arvoisina. Joka syntyy rakastettuna lapsena normaaliin perheeseen, saa paljon paremmat lähtökohdat kuin hän, joka syntyy esimerkiksi huumeperheeseen.

Tämän kyllä jaan. Ja mykäksi vetää, kun nuori terve ihminen sanoo että "työelämä ei ole mun juttu"!  Mikään ei ole mustavalkoista!  Ja taisin jo paasata tuosta, mikä ennen oli itsestäni paremmin. Ystäviä kutsuttiin kahville - miten ihmeessä se riitti!  Nyt pitää kutsuä drinksuille, oli katselemassa lapsia ja tulossa työpäivä tai ei. Kuitenkin esimerkiksi naisten alttiudesta alkoholisoitua salamavauhtia on paasattu jotta korvissa soi.  Se kun surullista kyllä ei riipu feministien vaatimuksesta "samoista eduista kuin miehillä on" - ja siinä sitä ollaan huumeperheen kasvattejakin sitten.  Mitäs niille pitäisi tehdä? Ikävintä minusta on sen uskottelu että hermomyrkky on terveellinen ja harmiton tapa rentoutua - ei moraalisyistä, vaan siksi että se nyt vain sattuu olemaan totta ja on perusteiltaan monen kodin onnettomuuskin.
« Viimeksi muokattu: 01.01.10 - klo:11:25 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: ihmisyys
« Vastaus #41 : 01.01.10 - klo:12:21 »
- Lääkitysten erityiskorvattavuuksia on tuntuvasti vähennetty. Osasta sellaisia lääkevalmisteita, joita ilman menehtymisen riski on 80-90%, on viety peruskorvattavuuskin. Sairaus joka edellyttää lääkehoitoa paranee hitaammin, työkykyiseksi kuntoutuminen jarruuntuu, koska ihmisillä ei ole varaa hoitoonsa. Poliklinikat keräilevät köyhimmille lääketehtaiden näytteistä koko kuureja, ja se onkin useimmille ainut motiivi olla kuuntelevinaan edustajien löpinöitä. Osa lääkäreistä kirjoittaa lääkkeitä ns pro auctore-reseptein jo nyt jaellakseen niitä ilmaiseksi tarvitseville.

On 44 sairausryhmää, joiden lääkitys perustuu erityiskorvattavuuteen. Et puuttunut itse perusongelmaan eli liian lääkevaraiseen hoitoon. Minulla on sellainen muistikuva, että reseptejä kirjoitetaan vuosittain noin 10 kpl suomalista kohti. Lääkevaraisesta hoidosta seuravat jatkuvasti kasvavat lääkekustannukset. Vanhusten osalta on jatkuvaa ylilääkitystä eikä lääkkeiden yhteisvaikutuksen seurauksia arvioida riittävästi. Kansalaiset on totutettu siihen, että sairaus hoituu aina lääkkeellä vaikka asiakkaita pitäisikin arvioida myös elämäntapojen osalta. Sairaudet ovat valtaosin seurausta elämäntapavalinnoista. Keskeiset tekijät ovat tupakka, alkoholi ja lihavuus.
 

Lainaus
Eläkkeet on sidottu, toisin kuin palkkatulo, ns. "taitettuun indeksiin". Tämä merkitsee sitä, että kohtalaisen hyvänkin eläkkeen työkyvyttömyyden tähden saanut henkilö tulee sillä viidentoista vuoden kuluttua hädin tuskin toimeen, perhettä sillä ei elätetä missään nimessä. TAudit eivät aina, paha kyllä, tapa nopeasti. Josks ajateltiin itse sairaden tuottavan riittävästi kärsimystä, taloudellista hätää ei enää olisi tarvittu. Enää ei.

Taitetusta indeksistä samaa mieltä. Löytyykö Suomesta puoluetta, joka sen korjaisi? Mitä työkyvyttömyyseläkeläisiin tulee, heitä on selvästi liikaa - ehkä jo 270 000 tämän vuoden lopussa. Joukossa on sellaisia, joita on pantu masennuksen takia työkyvyttömyyseläkkeelle. Kuntoutukseen ei panosteta riittävästi vaikka rahaa olisikin.

Lainaus
Tietyt kunnat ovat ratkaisseet päivähoito-ongelmansa näin: Hoitajien lukumäärä on täsmättävä tarkalleen lasten nuppilukuun. Jos lapset sairastelevat, ja paikalla yksikin on alle 20/ryhmä, lähetetään virkaiältään nuorin työntekijä (ja siitä edelleen) palkattomalle vapaapäivälle.

Hyvä, että sanoit tietyt kunnat. Monissa kunnissa toimitaan asiallisesti. Kuntia ravistele verotulojen voimakas väheneminen ja kun valtionkin verotulot vähenevät, siirrytään lomautuksiin. Muita mahdollisuuksia ei ole. Ja tässä tullaankin kuntien holtittomaan taloudenhoitoon: 2000-2008 välillä kuntien verotulot, valtionosuudet ja toimintatulot kaksinkertaistuivat. Tästä huolimatta kunnat velkaantuivat lisää 6,5 mrd. euroa. Näin ei pidä taloutta hoitaa. KUn tulee taantuma, kaikki on retuperällä. 

Lainaus
Kenen sosiaaliturvaa on parannettu???  Jankutus on turhaa - ensimmäistäkään esimerkkiä en ole kuullut. Ansiomahdollisuuksia kyllä!  Muun muassa verokikkailuin, jotka eivät moraalisesti ole juuri muuta kuin varkautta. En toivo omaa tietäni kenenkään tallattavaksi - mutta joskus kyllä toivon.

Minulla olisi siitä pitkä luettelo, mutten halua jatkaa tätä väittelyä.
[/quote]
Acta, non verba.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: ihmisyys
« Vastaus #42 : 01.01.10 - klo:12:58 »
Minun mielestä, Ikävöivä; -sinä puhut kyllä tosiasioista ja tuot paljonkin yksittäisiä käytännön esimerkkejä. Niistä ei voi olla eri mieltä!  Vika on kuitenkin siinä, että yleistät kokemuksiesi perusteella liikaa asioita. Mainitsit itsekin, että olet "näköalapaikalla" ja jossain mielessä se on varmasti hyvä, mutta oletko miettinyt että mahdatko ehkä juuri tämän "näköalasi" takia nähdä asiat vähän liian synkkinä kun peilataan koko kansakunnan tasolla asioita?
Onhan se hyvä, että näitä tuodaan esille, mutta ymmärretäänhän me kaikki se, että kuka tahansa voi tällaisella foorumilla luetella vaikka koko bittitilan täyteen surullisia yksittäistapauksia ja pelkästään tästä ruudulta katsottuna vaikuttaisi kuin mitään muuta koko maassamme ei enää olisikaan kuin pelkkää kurjuutta, epäoikeudenmukaisuutta ja eriarvoisuutta.

Minä en enää muista mistä tämä keskustelu lähti liikkeelle, mutta lähtisin siitä että ne jotka esittivät väitteen jonka mukaan hyvinvointiyhteiskuntaa "ollaan purkamassa" ja että suomessa lähtökohtaisesti kaikilla ei ole samat oikeudet; -toisivat väitteensä tueksi jotain konkreettista. Muuten kyse todellakin on pelkästä propagandasta!  Perusteluksi ei kelpaa tähänastiset yksittäistapauksien kertomukset vaikka niitä koottaisiin miten paljon, kuka tahansahan voi alkaa luettelemaan yksittäistapauksia minkä tahansa väitteen tueksi ja löytää niitä määrättömästi. Se ei kuitenkaan todista mitään kun puhutaan yleisellä tasolla koko kansakunnan tilasta! Asetetaan vertailukohteiksi vaikkapa samankokoiset euroopan maat, niin niilläkin mittareilla suomi pärjää kohtuullisen hyvin!

Pääsääntöisesti suomi on hyvinvointiyhteiskunta, jossa viime kädessä jokainen on oman elämänsä suurin muutostekijä! -samalla pitäen mielessä että epäkohtiakin on ja niihin pitää puuttua!
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: ihmisyys
« Vastaus #43 : 01.01.10 - klo:13:18 »
Kuntien tilanteesta sen verran, että pitää muistaa että elämme syvässä taloustaantumassa, jonka vaikutukset useisiin kuntiin kouraisevat syvimmin vasta nyt alkaneena vuonna 2010. Kuntatalouteen lama tulee pienellä viiveellä joten pahinta ei vielä ole nähty. Sitäpaitsi, kunta=me, sillä me itse olemme päättäjät valinneet päättämään asioistamme!

Jos mennään vähän kunnallispolitiikkaan niin juuri taloudenhoidossa ja teknisen puolen asioiden hoidossa näkyy systeemimme akilleenkantapää. demokratia on hyvä, mutta kunnalliset luottamusmiehet valitaan kunnan rajojen sisältä ja poliittisin perustein. Valitettavasti asiantuntijuus ei näyttele kovinkaan suurta osaa valintoja tehtäessä. Niinpä teksisissä lautakunnissa ja talousjaostoissa istuu paljon H-MOilasia jotka eivät ymmärrä rahtuakaan siitä mitä ollaan päättämässä ja minkä takia. Virkamiehet toimivat valmistelijoina ja esittelijöinä mutta harvinainen lintu on luottamushenkilö, joka pyytää étukäteen tietoa esim. vireillä olevista kaavaluonnoksista tai vaikkapa vesi-ja viemärilaitoksen hankebudjeteista. Sosiaali- ja terveyspuoli se vasta saakin jyllätä "oman onnensa" nojassa!  Kylistä valitaan valtuustoihin tomppeleita jotka hädin tuskin osaavat enää nimensä kirjoittaa ja sitten alkaa siltarumpu-politiikka: "meidän kylälle pitää saada sitä ja tätä"...

Kunnallispolitiikan ja asiantuntemattomuuden seurauksena meillä on valtuustoissa kyse etupäässä hirveästä vedätyksestä, eikä yhteistä hyvää ajatella. "Meidän kylän koulun" pitää säilyä vaikka siellä on vain 5 oppilasta ja koulukuljetukset maksavat kunnalle maltaita, samoin kuin omat keittäjät, talonmiehet jne. jne.

Tämmöisinä vaikeina aikoina kunnan asioiden hoito pitäisi saattaa kokonaan virkamiesvetoiseksi tai sitten niin, että valtio lähettäisi virkamiesvetoisen asiamies-lähetystön muutamaksi vuodeksi hoitamaan asiat kuntoon! Ja normaalioloissakin, mikäli luottmusmiehistä ei löydy tarvittavaa asiantuntemusta, loput lautakuntien jäsenistä pitäisi olla virkamiehiä!  Jokaiseen latakuntaan pitäisi laatia edes jonkunlaiset pätevyysvaatimukset, ettei kallista aikaa ja varoja kuluisi hukkaan kun mistään tietämättömät tolvanat tekevät politiikkaa epäolennaisilla asioilla.
No niin, tässä oli taas provosointia jonkin verran. Toivottavasti kukaan ei ota nokkiinsa.
« Viimeksi muokattu: 01.01.10 - klo:13:27 kirjoittanut Jampe »
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: ihmisyys
« Vastaus #44 : 01.01.10 - klo:18:24 »
Minä en enää muista mistä tämä keskustelu lähti liikkeelle, mutta lähtisin siitä että ne jotka esittivät väitteen jonka mukaan hyvinvointiyhteiskuntaa "ollaan purkamassa" ja että suomessa lähtökohtaisesti kaikilla ei ole samat oikeudet; -toisivat väitteensä tueksi jotain konkreettista. Muuten kyse todellakin on pelkästä propagandasta! 
Pääsääntöisesti suomi on hyvinvointiyhteiskunta, jossa viime kädessä jokainen on oman elämänsä suurin muutostekijä! -samalla pitäen mielessä että epäkohtiakin on ja niihin pitää puuttua!

Koska kysyt, vastaan: Lähtökohtaisesti väittämä todella oli tämä: Suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa ei olla purkamassa, ja koska väite oli perin mutu-pohjainen, vastasin siihen. Tiedän asian koska KELA niitä hoitelee - muutakin kuin vaikeasti sairaiden asioita - ja olin in corpore kuulemassa viran puolesta määräyksen lopettaa.  Niille, jotka eivät päässeet paikalle, piti esimiesten välittää tieto. Asiat koskevat meistä jokaista - eivät niitä, joilla on jotenkin poikkeuksellisen huonosti.

Ylipäätään on vaarallista erehtyä jakamaan ihmisiä "niihin jotka ovat sairaita ja köyhiä" ja kurjia" ja "meihin" jotka voimme hyvin" - tai päin vastoin. Tiedän että tämä uutinen on ikävä mtta täytyyhän se joskus kertoa:  Ikävyyksiltä välttyy ilmeisesti harva, ja jokaisen perhettä se kolattaa. Kenkkumaiset detaljit eivät ole erityistapauksia  tai valitettavia poikkeuksia "säännöstä"- onhan minulla muutakin elämää kuin työelämä. En pidä tapanani jättää silmiäni työpaikalle.

Samoin on hyvin vaarallista tuudittauta siihen että meillä "on hyvin". Jos viitsit lukea jokaisen kirjoitukseni, oletan sinun huomanneen myös tämän. Moni tahtoo oikeastaan viattomuksissaan - en yhtään epäöile että huomaamattaan -  juuri sen kaiken nyt pois mistä/minkä ansiosta istuu keskuslämmitteisessä kammarissa ja näpyttelee omaa pikku läppäriään: Neuvolaverkoston, peruskoulutuksen, opintolainan, perusterveydenhuollon.

Se mikä taitaa kyllä meitä vaivata on tämä:  Tätä pidetään itsestäänselvyytenä, ei suinkaan hyvinvointina, kun huudetaan pois liikoja sosiaaliturvia (joka kustantaa muun muassa päivähoidon). Olisi paikallaan pitää mielessä, että joka tuulta kylvää, saa myrskyn niittää. Jo nyt olen huolissani!  Tilanne ui liian lähelle sitä millä natsit ottivat vallan:  Jyrkkenevät tuloerot, kasvava työttömyys (miksi emme jaa työtä?), kurjistuvat slummit.  Viisas varoo!  Olemme kyntämässä sitä mainiota maaperää, jolla rasismi aivan historian mallien mukaisesti puhkeaa ensimmäisenä kukkaan.
« Viimeksi muokattu: 01.01.10 - klo:18:39 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.