Onko tuo uhriutumista, jossa syy on muissa eikä itsessä? Uhriutumisessahan saa statusta olemalla uhri tai puolustamalla uhreja.
Yhden hyveen korostaminen on usein vääryyden puolustamista, niin usein maltillisuus puolustaa vääryyttä. Kuitenkin selitän maltillisesti tilannetta.
Käänsin Siionin virret englanniksi ja Seppos laittoi ne pysyvästi näkyviin. Sain niistä kiitosta ja vähän apuakin. Olisin ollut tyytyväinen, vaikkei olisi ollut mitään reaktiota, sillä kuvittelin, että kaikki olivat joko tyytyväisiä niistä tai eivät ainakaan paheksuneet niitä. En sitten seurannut sen lähemmin kehitystä. Ajattelin että kaikki oli hyvin. Ne olivat siellä saattavissa, jos joku haluaisi käyttää niitä. Sitten hämmästyksekseni huomasin, että täällä joku ryhmä purkaa tyytymättömyyttä niille, jotka ovat kiittäneet niitä, ainakin Pena ja Seppos ovat saaneet kärsiä siitä, että ovat antaneet niille positiivista huomiota. On varmasti muitakin.
Ei pitäisi tarvita huomauttaa, että sellainen toiminta on sopimatonta. Ei sillä lailla yleensä käyttäydytä tässä pahassa maailmassa. En mene spekuloimaan mikä motiivi on ollut. Ilmeisesti on sen asian takana joku järkevä syy. Minä en vain tiedä.
Luterilaisen nälviminen saisi loppua. Tai hän voi selittää selvästi miksi hän tekee tällaista. Jotkut vihamieliset ovat viime aikoina olleet hiljaa, mutten ole niin typerä, etten huomaa vihamielisyyttä. Olen ollut jokaiselle ystävällinen täällä pitkäänkin sen jälkeen kun huomasin tätä hämmästyttävää käytöstä. Se oli virhe. Olisi pitänyt olla tiukkaa alusta asti.