Kirjoittaja Aihe: Kuuntele radiota 2  (Luettu 33090 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Kuuntele radiota 2
« : 06.07.13 - klo:21:06 »
Jatkoa Kuuntele radiota -ketjun ensimmäisen osan viimeiseltä sivulta.


Onko avioliitto mielestäsi vain ja ainoastaan ihmissäädös?

Ei ole, mutta sen moninaiset seremonialliset, juridiset ja yhteiskunnalliset muodot (esimerkiksi sen asema sukujen välisenä sopimuksena) historian eri vaiheissa ovat.

Tässä keskusteluketjussa olen kuitenkin esittänyt näkemykseni pääasiassa vain siitä, mitä Jaakko Heinimäki mahdollisesti on tarkoittanut puheessaan. Perusteellisempaan pohdiskeluun esim. avioliiton teologiasta minulla ei ole riittävästi tietoa.

Mt



Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Kuuntele radiota 2
« Vastaus #1 : 06.07.13 - klo:21:18 »
Ei mullakkaan tarkemppaa ja juridisseen en ees puut koska se on vin ihmisten tekemmää.
Mulla on vain lapsenuskoni ja siihen nojaudun, samoin kuin raamattuun. :kahvi:

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kuuntele radiota 2
« Vastaus #2 : 06.07.13 - klo:22:28 »
Jatkoa Kuuntele radiota -ketjun ensimmäisen osan viimeiseltä sivulta.


Ei ole, mutta sen moninaiset seremonialliset, juridiset ja yhteiskunnalliset muodot (esimerkiksi sen asema sukujen välisenä sopimuksena) historian eri vaiheissa ovat.

Tässä keskusteluketjussa olen kuitenkin esittänyt näkemykseni pääasiassa vain siitä, mitä Jaakko Heinimäki mahdollisesti on tarkoittanut puheessaan. Perusteellisempaan pohdiskeluun esim. avioliiton teologiasta minulla ei ole riittävästi tietoa.

Mt

Ei ole toki tarkoituskaan, että joutuisit yhden puhujan tähden olemaan altavastaajana.

Minua suunnattomasti suututtaa, että herättäjäjuhlilla on tuommoisia puhujia. Saa taas hävetä silmät päästään, kun lehdissä revitellään tämän puheen perusteella, että näin sitä körttiläiset ajattelevat ja opettavat. Tekee mieli sanoa, että en ole koskaan kuullutkaan semmoisesta lahkosta kuin körttiläisyys.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kuuntele radiota 2
« Vastaus #3 : 06.07.13 - klo:22:49 »
Televisiossa oli vasta mielenkiintoinen ohjelma, jossa kerrottiin 1960-luvusta Englannissa, kun uudet tuulet alkoivat puhaltaa. Naiset vapautuivat kotiäitiydestä, seksi vapautui e-pillereiden ansiosta. Sitten siinä yksi näistä vapauksista nauttinut kertoi, että oli siinä huonotkin puolensa. Oletettiin, että naisen olisi aina pitänyt olla valmiina, kun joku mies halusi seksiä. Niinpä niin, kääntöpuoli se on vapaudessakin.

Loppujen lopuksi kristillinen avioliitto on aika hieno homma naisen kannalta. Satusetä rääppäisi Raamatusta vain kohdan, jossa naisten käskettiin kunnioittaa miestään. Hän ei kuitenkaan lukenut jatkoa, että miesten käskettiin rakastaa vaimojaan niinkuin Kristus rakastaa seurakuntaansa.

Ef 5:25  Miehet, rakastakaa vaimoanne niin kuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi henkensä sen puolesta
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kuuntele radiota 2
« Vastaus #4 : 07.07.13 - klo:08:47 »
Eilen illalla taas huomasin ihan sattumalta, että radiosta kuului Herättäjäjuhlien puheita. Nyt aamulla pitäisi kuulua, mutta eipä tule kuin iskelmää. Mikähän ihme siinä on, että kuuluu vain silloin tällöin.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Kuuntele radiota 2
« Vastaus #5 : 07.07.13 - klo:08:50 »
Kuuntelen nettiradiota. Hyvin kuuluu, rovasti Lauriala pitää aamuseurojen päätöspuhetta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kuuntele radiota 2
« Vastaus #6 : 07.07.13 - klo:08:56 »
Ai niin, onhan se nettiradiokin keksitty.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kuuntele radiota 2
« Vastaus #7 : 07.07.13 - klo:13:48 »
Ai niin, onhan se nettiradiokin keksitty.
Nettiradiota on kuunneltu kiitoksista päätellen mailman eri kolkilla
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Kuuntele radiota 2
« Vastaus #8 : 07.07.13 - klo:18:49 »
Vielä Jaakko Heinimäen puheesta raamattutunnilla Haapajärven Juhlilla
.

Koska kirkko, lukien useimmat kirkkokunnat, ovat monenlaisissa tienristeyksissä, teki Jaakko oikeaan aikaan erilaisten hengenuudistusliikkeiden vastapainoksi perustavaa laatua olevan "Jaakon teesien naulaamisen" Haapajärven pallokentällä.

Miksi monet rakastavat enemmän kirjan kantta ja sivuja kuin sen sisältöä? Säilyttääkseen ikiaikaisen perinteen ?
Jos seisovaa vettä ei liikuteta, se limoittuu ja alkaa haista. Uusien tuulien soisi liikuttavan niin ettei oikeassaolemisesta tarvitsisi kenenkään kilpailla.

Vaikka olen kai lähes vanhimpia tällä keskustelufoorumilla, olen vanhentuessani muuttunut , joutunut jättämään monenlaista paikalleenjämähtänyttä taakse. Sillä tavoin minua, vanhaa isoisoäitiä, on riisuttu.

Luen edelleen Raamattua ja pidän yhteyttä Taivaan Isään, joka on kertonut itsestään myös ilman kirjoitettuja tekstejä.


Riitta-mummi
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kuuntele radiota 2
« Vastaus #9 : 07.07.13 - klo:20:07 »
Minä olen jutellut useamman heränneen kanssa tästä Heinimäen puheesta ja kyllä he kaikki olivat ihan pöyristyneitä, että tuommoista puppua puhutaan Herättäjäjuhlilla. Minusta nuo teesit voisi naulata suoraan kaatopaikan seinään sisäpuolelle, ovat ne sen verran paksua tekstiä. Niin ihmisestä kuin olla voi. Kuinkahan moni sukulaisteni lisäksi on vaihtanut kolehtirahansakin pienempään juuri tuon puheen takia. Runsaasti omastaan antamaan tottuneet närkästyivät ja pienensivät summaa.

Lehtiähän se palvelee, kun saavat sensaatiouutisia. Ei lehdistöä kiinnosta ollenkaan ne todella hyvät puheet, mitä juhlilla pidettiin.

Eihän tällä foorumilla uskalla minun lisäkseni kuin steal paheksua Heinimäen puhetta. Useimmat piiloutuvat vain tämä vai tämä -ketjun mustikka vai mansikka -keskusteluihin. Ei haluta laittaa itseään likoon, kun joku voi sanoa vastaan eikä sitten tiedä, mitä sanoisi takaisin. Niin ja nopeastihan tämmöinen tulkitaan vihapuheeksi ja suvaitsemattomuudeksi ja siitä voidaan tulla surulliseksi. Niinpä se sitten näyttää, että kyllä foorumin väkikin hyväksyy puheen. Vaitiolohan on myöntymisen merkki.

Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Kuuntele radiota 2
« Vastaus #10 : 07.07.13 - klo:20:51 »
Leimautuminen, se pelottaa ihmisiä yleensä.
Jos sanoo mitä ajattelee ja tuntee, niin saattaa saada leiman ohtaansa, minulla on onneksi valmiina iso arpi hiusrajasta nokan puolivälliin.  ;  )

On helpompi olla hiljaa kuin tarttua vaikeisiin asioihin joissa tietää kuitenkin olevansa heti se altavastaaja, sekä vähemmistönä.
Minun taas on vaikee olla hiljaa.   :kahvi:

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Kuuntele radiota 2
« Vastaus #11 : 07.07.13 - klo:21:20 »
Paikalla olleena kuuntelin kaikki seurapuheet, pl päätösseurat. En niitä halua vikoilla. Minä en pysty muuhun kuin kuuntelemiseen. Luulin, että sunnuntain jumalanpalvelusseurat radioidaan livenä ja huolestuin, kun aloitus meni pitkäksi ja saarna oli pitkä. Onneksi olin kunnolla väärässä. Sakramentin antanut pappi toimitti asiansa hienolla tavalla, lopuksi vielä kädellään siunaava liike. Minunlaiselle. Pappi oli nainen.

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Kuuntele radiota 2
« Vastaus #12 : 07.07.13 - klo:22:36 »
Sunnuntain seurat ja jp jäivät kuulematta, kun piti lähteä lauantai-iltana pois. Harmi, ettemme saaneet Körttiradiota kuulumaan sen enempää autossa kuin mökillä yöpyessämmekään. Onneksi ystävä toimittaa meille päätösseurat cd:nä myöhemmin... Olisi mahtavaa, jos voisi väliin jääneet seurat kuunnella jälkikäteen netistä.

Uteliaisuus heräsi: missä lehdissä Heinimäen raamattutuntia on käsitelty? Olisi kiinnostavaa lukea.

Radio-jp:ssä oli hieno musiikki. Sen onneksi kuulimme autoradiosta.     
 

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: Kuuntele radiota 2
« Vastaus #13 : 08.07.13 - klo:00:08 »
Meikäläiselle Heinimäen raamattutunti oli juhlien paras puhe. Tosin sunnuntaina en enää ollut paikalla ja ne seurapuheet jäivät kuulematta.

Jännä juttu, että ostaessani tuon raamattutunnin cd:n myyjä sanoi, että sitä oli mennyt kaikkein eniten.
No tähän on kaksi selitystä, joko siitä oli pidetty tai sitten sitä tarvittiin tuomiokapituliin kantelun liitteeksi?

Onneksi olin ostanut Heinimäen Taskuetiikka-kirjan jo perjantaina, niin ei tarvinnut jonottaa raamattutunnin jälkeen!

Ymmärrän kyllä, että perinteinen avioliittokäsitys on se sisempi Salpa-linja, jolle kirkon konservatiivit ovat vetäytyneet mm. tappiollisten naispappeustaistelujen jälkeen.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Kuuntele radiota 2
« Vastaus #14 : 08.07.13 - klo:00:23 »
Heinimäen rmt-tunti oli minulle eka ohjelma minkä paikalle juuri tulleena kuuntelin varsin virkeänä ja
tarkkaavaisena (ennen tavanomaista turtumisvaihetta).
Olihan se vähän erikoinen, ajatuksia herättävä, tiedemiesmäistä perusteellista tutkailua.
En pysty ottamaan kantaa sen perusteellisemmin, mutta ajatuksia kyllä herätti, ostin cd:n ja kuuntelen
jossain vaiheessa uudelleen.
Jotenkin koin että hän "lyttäsi" osan raamatusta, sanoi että koko raamattu ei olisi Jumalan Sanaa.
Sehän siinä oli ajatus että on "sana" ja "Sana", isolla kirjaimella tarkoittaa Jeesusta.
Ja sehän lienee "yleinen ohje" että raamattua ei voi liikaa käyttää "käytännön ohjekirjana", eikä poimia
"irti yhteyksistään" yksittäisiä lauseita, tai VT:n historiakuvaukset väärällä tavalla nykymaailmaan rinnastaen.
Taidan nyt haaskautua itse sanoihini, varsinkin tähän aikaan vuorokaudesta...