Kirjoittaja Aihe: ehdottomia kieltoja herännäisyydessä?  (Luettu 15158 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hiljan herännyt

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 13
ehdottomia kieltoja herännäisyydessä?
« : 26.11.07 - klo:22:23 »
Luin viikonloppuna liikemies Toivo Sukari haastattelun, jossa hän kertoi olevansa lestadiolaisperheestä, eikä sen vuoksi esim. käytä kravattia. Paljon olen kuullut noita kieltoja, mutta tuota en koskaan. Osaako joku avata mistä tuo kravattikielto juontaa?
Olen uusi tällä körttiläisyyden polulla ja kuulisin mielelläni mitä on körttiläisten dos and donts listalla, vai onko sellaista? Mikäli olen körttiläisyyttä ollenkaan tulkinnut oikein ei täällä ole tarkoitus laittaa ihmistä mihinkään muottiin.
Vaikka en haluakkaan ketään mollata, niin jotenkin todella ihmettelen tuota lestadiolaisten ankaraa käyttäytymiskoodia, ei kai uskossa voi olla kyse pilkuntarkoista tavoista vai voiko?
Se, jolla on aina kiire- myöhästyy elämästä.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
ehdottomia kieltoja herännäisyydessä?
« Vastaus #1 : 27.11.07 - klo:08:41 »
Se mikä erottaa meidät Jumalasta on syntiä oli se sitten mitä tahansa. Siksi syntiluetteloiden laatiminen on perusteetonta.

Kravatittomuudessa on kyseessä esikoislestadiolaisten tapa vältää koristautumista. (Ei myöskään körttipuvun kanssa käytetty koskaan kravattia.) Koristautumiskieltoja on muitakin ja aikoinaan oli ikkunaverho kielto, mutta kaupungeissa se on hankalampi homma kuin Lapin kairoilla.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa hiljan herännyt

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 13
entäs vt
« Vastaus #2 : 27.11.07 - klo:09:49 »
Ymmärsinkö siis oikein, että vanhoillislestadiolaiset voivat käyttää kravattia?
Se, jolla on aina kiire- myöhästyy elämästä.

Lars Mikael

  • Vieras
ehdottomia kieltoja herännäisyydessä?
« Vastaus #3 : 27.11.07 - klo:12:21 »
Olen ollut kerran myös hengellisessä tilaisuudessa, jossa saarnamies lupasi, että naisen päässä olevan huivin Jumala vaihtaa kerran kruunuun.

Ei liene tänäkään päivänä outoa ulkoisten merkkien ja tapojen korostaminen. Jos et muiden tavoin nosta käsiäsi ylistykseen, olet ulkopuolinen ja vailla Jumalan läsnäoloa. "Kyllä siinä itsensä tunsi huonoksi ja kelvottomaksi": kertoi eräskin tilaisuuteen osallistunut.  Eikä ylistyksessä mitään pahaa ole, jos se lähtee sydämestä, eikä muodostu vain rituaaliksi. Näin lienee myös pukeutumisen suhteen. Alastonna ja ilman omia ansioitamme me joudumme Raamatun mukaan tuomittaviksi.

Eikös se Ukko-Paavokin kimpaantunut ulkoisten merkkien väkisin esillä pitämiselle? Yritti estää niitä aikoinaan pesiytymästä talonpoikien uskonelämään, hoitaen jo niiden alle painuneita - ja hoitamista riitti.  Paavolla olikin varsin pitkä omakohtainen kokemus "painojen alla" olemisesta. Jumala salli sen varmasti hänen kohdalleen, käyttääkseen häntä myöhemmin toisten ihmisten hoitamisessa.                

Meidän ihmisten on kai vaikea sopeutua siihen, että kelpaamme Jumalalle juuri sellaisena kuin olemme?

Hoitamista tarvitaan monien kohdalla tänäkin päivänä sen jälkeen, kun saadut kokemukset hiipuvat ja elämän arki tulee vastaan. Kokemusten perässä voidaan tietysti juosta, mutta eivät ne kuitenkaan perille asti kanna. Vain Kristus kantaa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
ehdottomia kieltoja herännäisyydessä?
« Vastaus #4 : 27.11.07 - klo:22:06 »
Niskanen sanoisi, että kaikki perisyntiset ihmiset menevät helvettiin. Kaikki ihmiset ovat perisyntisiä. Niskanen suuttuisi syntiluetteloista.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa apellikka

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 108
ehdottomia kieltoja herännäisyydessä?
« Vastaus #5 : 27.11.07 - klo:22:45 »
Joskus kaipaan selviä ohjeita, joita noudattamalla elämä menisi hyvin täällä maan päällä. Pelkään pahoin, että tämä on väärää kaipuuta. Omat väärät valinnat ja teot, joita parempiin ei pysty, harmittavat. Ehkäpä ne juuri silloin ovat kompastuskiviä tuolla helvetin helpolla tiellä.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
ehdottomia kieltoja herännäisyydessä?
« Vastaus #6 : 27.11.07 - klo:22:54 »
Niin, kun olisikin selvät konkreettiset säännöt, joita noudattaen saavuttaa maanpäällinen onni ja vielä taivaspaikkakin. Mutta ei ole ihmiselämää helpoksi tehty, itse täytyy puntaroida, omantunnon kanssa painia ja kompuroida.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
ehdottomia kieltoja herännäisyydessä?
« Vastaus #7 : 28.11.07 - klo:08:26 »
Kultaiseen sääntöön on aika hyvä nojata: mitä haluaisit itsellesi, sitä sinä toiselle. Tähtäin on varmaan syytä pitää pidemmällä kuin välittömässä mielihyvässä, vaikka kokemus siitä, että mansikka maistuu paremmalta toisen suuhun annettuna kuin omassa suussa, onkin hieno.

Poissa LeenaSisko

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 48
ehdottomia kieltoja herännäisyydessä?
« Vastaus #8 : 28.11.07 - klo:17:53 »
Ei oo nyt kauhiammin tullut körttiläisiä kieltoja listalle. Minusta se on pelkästään hienoa. Onhan se tietysti tavallaan helpompaa, jos on säännöt, joita pilkun tarkasti noudatetaan, mutta kun ne säännöt oman kokemukseni mukaan niin helposti kääntyvät itseään vastaan. En ole syntilistojen noudattamisessa - tai siis listasyntien välttämisessä huomannut, että se ihmistä puhdistaisi. Päin vastoin se tekee tilaa vain toisille synneille ja yleensä ylpeydelle ja siitähän ei mitään hyvää seuraa.

Itseasiassa kun on huomannut, että näin se menee, niin armoa on alkanut arvostaa todella paljon. Parempi on pyytää anteeksi ja olla nöyränä, kuin yrittää itse itseään kiillotella.

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
ehdottomia kieltoja herännäisyydessä?
« Vastaus #9 : 11.12.07 - klo:14:05 »
En minä ainakaan osaa kaivata tarkkoja sääntöjä tai listoja mitä saa tehdä ja mitä ei. Kyllä se pitäisi jokaisessa olla itsessään tietoisuus siitä, milloin tekee väärin ja milloin ei, tätä kutsutaan muistaakseni omatunnoksi. Kravattia käyttäessäni tai tv-uutisia katsellessa ei juuri ole omatunto soimannut, saati verhokaupoilla tai nähdessäni sivusta täytettävän pesukoneen.

Noista lestadiolaisten kielloista olen sitä mieltä, että suhteellisen turhaa hommaa loppupeleissä. Televisiota ei saisi katsella, joten sitä ei sitten kotiin hankita. Vaan katsokaapa, ketkä ne istuu huoltoasemien kahvioissa ainakin täällä Keski- ja Pohjois-Pohjanmaalla telekkaria katselemassa? Niinpä niin, siellä on työmiehet kahvitauolla ja lestadiolaiset television ääressä. Jos sattuu että kotiin on moinen aparaatti hankittu, niin antenni asennetaan sitten välikatolle etteivät pääse uskonveljet lassoamaan sitä alas. Entäs sitten sivusta täytettävät pesukoneet (vai saakohan näitä jo olla)? Ei saanut olla, ettei satu äidin sloggit vilahtamaan lasiluukusta... Veikkaanpa silti, että Anttilan kuvastoa on ahkerasti selattu noissakin perheissä, ja veikkaan myös että sieltä naisten alusvaateosastolta löytyy rohkeampaakin tavaraa kuin uskovaisen äidin vaatevarastoista. Kaikenkaikkiaan, kieltoja ja sääntöjä löytyy jos minkälaisia, mutta ei niiden noudattamista kukaan voi tai välttämättä haluakaan valvoa. Sitä en sitten tiedä, että olisiko lestadiolaisperheissä isistä enemmän iloa ja hyötyä kotona kuin huoltoaseman kahviossa television äärellä...

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
ehdottomia kieltoja herännäisyydessä?
« Vastaus #10 : 11.12.07 - klo:20:46 »
Tuosta pesukonejutusta olen kuullut, että se olisi täyttä puppua. Ainakin uskonnonopettajamme sanoi yläasteella ko. uskonryhmittymää opettaessaan, että se on keksitty ulkopuolisten toimesta tarjoituksena vain aiheuttaa pahaa mieltä ja luodakseen hauskan jutun. En ole tullut koskaan kysyneeksi lestadiolaisilta itseltään asian todenperästä.

Ei ne kiellot pahoja ole, jos kokee itselleen niistä hyötyä olevan. Itse en haluaisi tosin elää kovassa kieltoviidakossa, mutta jos ihminen kokee sen hyväksi ja elämää helpottavaksi ja hakeutuu/haluaa elää niin, niin päätös on hyvä. Hienoa, että ovat löytäneet itselleen sopivan tavan elää ja ei meidän pitäisi arvostella sitäkään elämäntapaa.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
ehdottomia kieltoja herännäisyydessä?
« Vastaus #11 : 12.12.07 - klo:12:45 »
Tunnen lestadiolaisperheen jolla on sivusta täytettävä pesukone. Eli puppua.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
ehdottomia kieltoja herännäisyydessä?
« Vastaus #12 : 12.12.07 - klo:13:09 »
Tai samalla tavalla puppua kuin mikä tahansa väite, jossa kuvauksen kohteena on täsmälleen samalla tavoin käyttäytyvä ihmisryhmä: muslimitytöt eivät saa harrastaa liikuntaa yhdessä poikien kanssa, kristityt hiljentyvät jouluna muistelemaan Jeesuksen syntymää, kansanmuusikot ryyppäävät ja soittavat epävireisesti.

Ilmiötä kutsutaan kulturalisaatioksi: ai niin, et sä voi tietää tätä telkkariohjelmaa kun sä olet lestadiolainen...

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
ehdottomia kieltoja herännäisyydessä?
« Vastaus #13 : 12.12.07 - klo:13:33 »
Joskus tutut utelevat körttien tavoista. Aloitan aina toteamalla totuudenmukaisesti, että tutkimustietoa minulla ei ole, joten joudun kertomaan vain siitä, minkä tunnen: meillä ei ole televisiota ja pesukone on päältätäytettävä. Uunissa on lasiluukku.

Mt

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
ehdottomia kieltoja herännäisyydessä?
« Vastaus #14 : 12.12.07 - klo:14:26 »
Lainaus käyttäjältä: "mt"
Joskus tutut utelevat körttien tavoista. Aloitan aina toteamalla totuudenmukaisesti, että tutkimustietoa minulla ei ole, joten joudun kertomaan vain siitä, minkä tunnen: meillä ei ole televisiota ja pesukone on päältätäytettävä. Uunissa on lasiluukku.

Mt


Lisää materiaalia tutkimukseesi, sillä meillä on muuten sama tilanne, mutta nykyisin on kaksi televisiota, yksi videotykki ja kolme tietokonetta. Aikoinaan lasten vielä asuessa kotona olimme "syntisempiä", kun meillä oli viisi televisiota. Yksi kullakin lapsella ja vanhemmilla yhteinen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi