Kirjoittaja Aihe: Tänään 62  (Luettu 29814 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tänään 62
« Vastaus #45 : 21.10.17 - klo:19:55 »
Tuli käytyä Histan veisaajien konsertissa Viikin kirkossa. Aihe oli somasti Kuolema

https://www.youtube.com/watch?v=rpHeAqrLziw
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33739
Vs: Tänään 62
« Vastaus #46 : 22.10.17 - klo:08:10 »
Tänään ei mennä kirkkoon, osin vierailu-viikonlopun uuvuttamina, mutta pääosin siksi että  t a a s  on  vahvasti viidesläishenkinen pappi vuorossa.

Kunhan päivä valkenee, lähdemme ulkoilemaan. Se onkin tarpeen ja ruokakin on valmis, eilinen hirvikeitto, kunhan lämmittää.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33739
Vs: Tänään 62
« Vastaus #47 : 23.10.17 - klo:10:20 »
Tämä päivä alkoi auton paksussa jäässä olevien ikkunoiden raapimisella. Halusin päästä kuntosalille samaan aikaan kuin tavallisesti vaikka Matti ehdotti iltapäivää jolloin ei olisi tarvinnut raapia. Ei. Iltapäivällä haravoidaan lehdet pihasta pois talven alta. Sitten tehdään autotalliin tilaa sen varsinaiselle asukille, jolloin ruohonleikkuri saa siirtyä väistötilaan.
Puhtaan ja kuivan pyykin lajittelu ja silitys odottaa myös tekijäänsä.

Aamu salilla ja Ostarilla oli hiljainen, lienee johtunut koulujen syyslomasta. Kun lähdin salilta, sinne jäi vain yksi kuntoilija ja siivooja.

Syötin linnut. Oma ruoka on valmista, kunhan lämmitän. Matti on valinnut sohvan ja kirjan, häntä väsyttää kun katsoi yöllä formulaa.

Pirteä sää, ja minäkin. :icon_biggrin:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33739
Vs: Tänään 62
« Vastaus #48 : 25.10.17 - klo:10:12 »
Nyt sopii lumipyryn tulla vaikka heti. Autossa on talvirenkaat, vaihdoimme ne eilen. Minä olin hanslankarina.

Pihasta on kaikki lehdet tunkiolla. Matti puhdistaa ruohonleikkuria ja laittaa sen talviteloille.

Vesitynnyri on jo aiemmin kumottu. Linnuille on talipalloja ja pötikkä puissa, sekä päivittäin vien siemeniä laudalle.

Kirjoja ja lehtiä on luettavaksi. Prismasta saa ruokavarastoja täydennettyä ja apoteekista apua milloin mihinkin vaivaan.Jätin kuntosalin tänään väliin,  on sellaista vaivaa josta eilen kävin lääkärissä.

Kohta tulee jälkikasvu aterialle. Paistan kuhaa ja Matti tekee pottumuusin.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tänään 62
« Vastaus #49 : 25.10.17 - klo:13:43 »
Ajattelin mennä flussapiikille, mutta oli liian pitkä jono. Iltapäivällä uudelleen
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33739
Vs: Tänään 62
« Vastaus #50 : 25.10.17 - klo:14:17 »
Salosilla ( S-kirjain ) on Lahdessa rokotuspäivä 17.11. Sentään viikon aikaisemmin kuin viime vuonna.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tänään 62
« Vastaus #51 : 25.10.17 - klo:15:50 »
Kävin nyt ja meni ripeästi kun oli viisi rokottajaa. Toivottavasti ei tule oireita.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33739
Vs: Tänään 62
« Vastaus #52 : 25.10.17 - klo:16:05 »
Ei minulle ole tullut koskaan rokotuksesta mitään oireita, mutta edellinen rokote ei tehonnut kuin kai 40 %:iin sen saaneista. Minä sairastuin sen jälkeen jouluna, samoin Matti ja vanhempi tytär. Tyttärelle puhkesi astma ja kaikki olimme hyvin heikkoina. Maaliskuussa olin sitten päivystyspotilas ja siitä alkoi hyvin hyödyllinen hoitoketju, johon hieman eilinenkin lääkärikäynti liittyi.

Odotan kovasti rokotuspäivää, ja sitä että nyt olisi kattavampi aine piikeissä.

Hyvää ja flunssatonsa talvea kaikille !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Tänään 62
« Vastaus #53 : 26.10.17 - klo:14:48 »
Jep, talven ensimmäinen lumikolaushomma tehtynä... :icon_biggrin:
Kolasin, vaikka sulaa kai lauantaina muutoinkin...
Eipähän tarvii naapureiden rouvien kahlata lumessa tänään ja huomenna....
Ja on sitten lauantaina vähemmän sohjoa pyörimässä kun sulaa.
Oli siinä minulle kolme varttia hyvää liikuntaa...ja taloyhtiö maksaa minulle...
Sen sijaan uimahallissa joudun itse maksamaan, vaikka siellä esiinnynkin.
 :039: :023:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Tänään 62
« Vastaus #54 : 26.10.17 - klo:14:50 »
Niin, on sitä lunta nyt lähes kymmenen senttiä...ja lisää tulee aika reippaasti.
Oliskohan huomenna vielä palkallista liikuntaa ennen lauantain sulamista...noh...kahtotaan...

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tänään 62
« Vastaus #55 : 26.10.17 - klo:17:35 »
Toimme jäistä lunta Vantaalta auton katolla ja etusäleikössä Kankaalan pihaan. Ei sulanut pois koko ajoaikana 0630 - 1650. Tällä iällä normaalisti lennetään, mutta nyt oli bisneksen tekoa jäämienmaan pääkaupungissa, että piti olla tavaroille auto.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33739
Vs: Tänään 62
« Vastaus #56 : 27.10.17 - klo:14:57 »
Ompa ollut hiljainen päivä niin meillä kotona kuin foorumilla. Jotenkin tuo uusi lumi ja pilvinen päivä ikäänkuin tekevät elämän hiljaisemmaksi kuin se oikeastaan on.

Olen pessyt vajaan koneellisen pikapyykkiä ja täyden tiskikoneelliset eilisen astioita.
Muovailin silakkapihvit ja paistoin, Matti kuori perunat ja teki salaatin. Siinä kaikki, jos en tekemiseksi laske lukemista ja viluisia päiväunia. En tiedä nukuinko vai en, mutta sen tunsin koko ajan että oli kylmä. Olin kääntänyt huoneeni patterin yöksi pienemmälle.

Kävelyä pitäisi harrastaa , mutta nyt alkoi jäiset, lumiset tai sohjoiset kelit ja kun viluttaa niin ei haluta.
Televisiota en enää juurikaan katso, vain uutiset ja Teemalta joskus jotain. Loppui iltapäivieni ilo, Heimat-Kotiseutukin. Siinä kului monen viikon iltapäivät sitä seuratessa.

Veli-Veneheitto on siis kotona, Shalom ! Matkakertomuksen paikannimet olivat
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tänään 62
« Vastaus #57 : 27.10.17 - klo:15:08 »
Kiitos, kotona olemme. Pikkubussi+opas+9 suomalaista kiersimme TelAviv-Tiberias-Kuollut meri-Jerusalem-TelAviv. Kuollut meri on minulle järkytys, sillä sen pinta vajoaa tänään vähän yli metrin vuodessa. Israelilla, Jordanialla ja Egyptillä kuuluu olevan joku suunnitelma tilanteen korjaamiseksi eli vettä pumpattaisiin Eilatin ja Akaban mereltä Suolamereen. Alamäkeenhän se menisi ainakin osan matkaa Aravan pitkässä laaksossa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33739
Vs: Tänään 62
« Vastaus #58 : 27.10.17 - klo:15:28 »
Tekstini loppu oli pudonnut pois, koneeni temppuja.

Matkakertomuksen paikannimet olivat minulle vieraita. Itse en ole Israelissa käynyt, mutta tytär oli puoli vuotta 1983 alusta kolmella kibbutsilla. Haifassa pesulassa, Hermoni lähellä navetassa ja Negevissä appelsiinifarmilla.

Puutarhahaudalta on hänestä olemassa ihana kuva.
...

Muistan kuulleeni Raamatun-opetusta niin, että Jerusalemin temppelin pääoven ( ? ) edestä alkaa vesi pulputa Jordaniin ja Kuolleeseen mereen ja Välimereen. Kuinka on, muistako oikein ? ( enhä Hesekielin kirjassa muist. )
Mannerlaatat liikkuvat ja jos maanjäristys osuu kohdalle, tämä lie mahdollista.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Tänään 62
« Vastaus #59 : 27.10.17 - klo:15:41 »
Kuollut meri tuntui rahastukselta. Ei olisi tietysti tarvinnut käydä "rysässä" uimassa mutta kun...
Juutalaiset ovat bisnes kansaa joten kaikki mikä vähänkin turistia kiinnostaa maksaa.
Eihän sinne ole pakko tupata ja jos tuppautuu niin kannattaa maksaa niin ei tarvitse harmitella jälkeenpäin.
Tämä kirjoitus ei ole 1944 vastaan vaan myötäillen. Mulla ei ole kokemusta kuin yhdestä reissusta, mutta homman nimi kyllä tuli selväksi.
Hienoja muistoja kuitenkin.