Kirjoittaja Aihe: Nyt osa 10  (Luettu 25918 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt osa 10
« Vastaus #15 : 02.10.17 - klo:10:34 »
Istun koneen ääressä. Kaariina sai taloyhtiön kökässä urakan, ts 5 ämpäriä puolukoita eri perheitten päämiehille, joten hän häipyi aamun usvaan. Kyllä hän palaa ja jatkaa huomenna samaa hommaa ennen klo 15 sadetta. Arvelen hänen tällä tavoin urakkansa suunnitelleen.
Itse lopetin "taivaskanava-asennukset". Se taas tarkoittaa sitä, että iskin maahan kolme paalua talon nurkan ja paraboloidipeilin väliin. Näin sain ilmaan kaapelin, että voin ajella päältäajettavalla ensi kesänä ilman esteitä. Pitihän siihen kannatinlankakin keksiä. Nippusiteillä määrävälein tulee kestävää jälkeä. Muistelin opiskeluaikaani Riihimäen Viestikoulussa, kun meille tämmöisistä asioista luennoi väkevällä savolaismurteella insinööri: "elekee työ rakentako kivkummelii kansakoulun pihamaalle, se on turhoo työtä. Kääp, että poekaset nakkeloo ne kivet kouluvaltion puolelta metsävaltion puolelle". Piti tietyt asiat oppia PLL:n (posti- ja lennätilaitos) oppaista, niin pääsi avojohtohommiin viestimiesten kanssa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Nyt osa 10
« Vastaus #16 : 02.10.17 - klo:14:51 »
Mansen reissu takana.
Kevyt toppatakki päällä, lakki ja hanskat...kävelin pitkin tuulisia katuja...

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Nyt osa 10
« Vastaus #17 : 02.10.17 - klo:17:12 »
Kotiuduin eilen mökiltä, nyt se on veneennostoa vaille talviteloilla. Veneen jätin vilä nostamatta sillä onhan tässä vielä syksyä jäljellä, jos tekisi mieli käväistä.
Nyt iltapäivällä käväisin Silakkamarkkinoilla, kovin oli tynkämarkkinat. Liekö viikonlopulla ollut enemmän kauppiaita nyt heitä oli niukasti. Kylmä ja navakka tuuli ei nostattanut tunnelmaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt osa 10
« Vastaus #18 : 03.10.17 - klo:11:00 »
Rapsakka tuuli täälläkin, mutta se kuivattaa kenttiä ja puimattomia eloja. Pojan uudessta asunnossa on ulko-ovesta kapea lasikko kadonnut lasipullonesteiden  :003: mukana jonnekin entiseltä asukkaalta. Olisi minulla ollut lasiakin, mutta en ole timantteja kyennyt ostamaan, että olisin lasia leikannut. Sellaisista jäljitelmäleikkureista olin kaikki "pykälät" jo käyttänyt. Löysin 2 mm pleksiä ja leikkasin siitä käsirälläkällä tarvittavat 2 palaa 17,5/94,5 sentin asteikolla. Etsi jonkinlaisia kapeita rimojakin, että homman voin lopettaa.
Näin Kaariinan pyyhältävän reippain mielin puolukan poimintaan. Joten jatkoin minäkin palveluksessa oloa itseni ja vaimoni hyväksi. Panin Zetorin tallistaan liikkeelle ja vein Oulusta tuodut, mutta vielä peräkärryssä olevat roskat loppukäsittelypaikalleen lustepellon pientareelle. Vaihdoin peräkärryn sellaiseen rautalaitteeseen ja muistin ottaa pokarankin mukaan ja ajoin edellisviikolla kaadettujen ja osittain pätkittyjen koivujen luo. Sain ajaa kaksi kertaa, että pöllit loppuivat. Tämä rautalaite nopeuttaa ja helpottaa työtä vieroksuvaa isäntää, sillä pöllit putoavat vivusta vetämällä. Tarvitsee vain ajaa eteenpäin pienen matkaa, niin kuuluu klapsaus ja nostolaitevivusta  kampe ylös ja eikun uutta hakemaan.
No, olin palveluksessakin oltuani hionnut ja varttia vaille yhdentoista kahveja teki mieli, niin tulin sisälle. Muistin vaihtaa kuivat kamppeet ja keittää ne kahvit. Poikkeavan uteliaana piti kurkata tänne ysäväkansan kirjoitustenkin suuntaan. Kyllä minä palvelukseen menen, kunhan sylkeni nielaisen.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Nyt osa 10
« Vastaus #19 : 03.10.17 - klo:13:30 »
Tuulee, tuulee...sataakin, mutta vain pikkuisen.
Uimahallireissu tehtynä.
Heh...olipa kiva uida kunniakujaa pitkin...ei siitä sen enempää...paitsi että
ei johtunut minusta vaan oli pakon sanelema ratkaisu pienessä hallissa.  :eusa_angel:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33739
Vs: Nyt osa 10
« Vastaus #20 : 03.10.17 - klo:20:09 »
Tänään on alkanut tuntua, että flunssa tms. virus-tauti olisi tulossa. Päätä juilii ja
viluttaa, sekä jotenkin hutera olo kaikkiaan. Melko selvät merkit sairaaksi tulosta.
Olen jo päättänyt olla menemättä aamulla kuntosalille. Tämä on viisainta tässä iässä.

Foorumi on hiljainen. Liityn hiljaiseen joukkoon.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Nyt osa 10
« Vastaus #21 : 03.10.17 - klo:21:14 »
Hyvää vointia ja pikaista taudin helpottamista Riitalle!   :eusa_pray: :039:

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Nyt osa 10
« Vastaus #22 : 04.10.17 - klo:15:45 »
 :039:

Samaa toivottelen, Riitta !

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33739
Vs: Nyt osa 10
« Vastaus #23 : 04.10.17 - klo:17:34 »
Kiitän kovasti !

Nyt ei enää päätä särje. Hiukan viluttaa ja huteroittaa, mutta jos huomena olen tällainen, eikä kuumetta ole, lähden perjantaina salille jalkoja treenaamaan.
Jos tämä oli niskoista, niin en vielä ala yläkroppaa vaivata.

Yksi hullu arvaus on sienet !  Jos keitin niitä karvarouskuja liian vähän aikaa. Olen syönyt enemmän sienisalaattia kuin Matti  :017:

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Nyt osa 10
« Vastaus #24 : 04.10.17 - klo:18:39 »
 :039:

Hyviä, mahdollisia treenejä.


Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt osa 10
« Vastaus #25 : 07.10.17 - klo:17:18 »
Pojan talon rustaamisessa on hommia aika lailla, että talvi saa tulla. Tänään yritin parantaa ilmanvaihtoa asentamalla sellaisen kapean ilmanvaihtoventtiilin olohuoneen ikkunan päälle. Tuollaiselle joku sanoi nimenkin saneerausventtiili, mutta jos sen syöttää googleen, niin tulee näkyville vain pyöreitä juttuja. Osasin kaupan hyllyiltä tavarat hakea. Jaksoin vain yhden asennuksen, kun pora meni viidennellä reiällä naulaan ja tylsyi. Piti painaa kuin tuskassa, että loput reiät sain poratuksi.
Ulkona ihmettelimme, kun sadevesirännistä purkautuva vesi ei mene putkeen. Syyksi paljastui, että vedelle on vastamäkeä 9 cm. Punapistemittauslaite on hieno peli. No, kyllä vesi putkeen menee siten, että ei yli juokse, mutta talvella tulee jää ja paikalle iso kaatumisvaara-alue, naapurin ilmoituksen mukaan.
Meinaan pyhähommiin huomenna mennä kerta Kaariinalla on omia juttujaan. Oikeastaan katsomme sellaisen asian, että pojan auto voisi tulla pidetyksi pihalla olevassa pikkuruisessa pömpelissä, mikä on aikoinaan autoa varten rakennettu.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt osa 10
« Vastaus #26 : 08.10.17 - klo:15:22 »
Eipähän juuri hommia tehty. Huomasimme, että vaja on vain 10 cm leveämpi pojan auto. Odottelen Kaariina, niin lähdemme Veneheittoa kohti, oikeastaan Kankaala on sivukylässä Nuutila.
Katselin googlen map-ohjelman "keltaisen pikku-ukon" kanssa Nuutilan kohdan tiealuetta, se on kuvattu aika monta vuotta sitten ja lustepeltomme on moitteetomassa kunnossa. Eu-direktiivi vissiin riisti meiltä 174 euroa/hehtaari, kun vuokramies oli oikeutettu tukioikeuden mukanaan viemään. Hän voi siirtää tämän 2 ha muualle ja saada siellä esim 600 euroa/ha. Nyt valtion edusmies ostotarjouksessaan erityisesti korostaa, että ko pelto on tukioikeuden ulkopuolista, metsittyvää entistä peltoa, mutta valtio on reilu ja tarjoaa käyvän hinnan. Entiselle vuokramiehelle käypä? Tiekin näyttää suunnitellun uudesta kohdasta.
Olen niin rikki mennyt, että tällaisia asioita tulee mietityksi. Ei tässä euroista ole kysymys, vaan epäoikeudenmukaisuudesta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nyt osa 10
« Vastaus #27 : 08.10.17 - klo:15:58 »
Pitäisi jaksaa sitä mitä yhä voin tehdä, sillä kasvoin ajatukseen, että on oikein, hyvä ja onnellinen asia tehdä jotakin toisia hyödyttävää ja ilahduttavaa niin kauan kuin kykenee, edes työn tapaista, mutta minua väsyttää lujasti ja ankarasti. Toisaalta valittaminen ei edusta mitään enkä minä ruikuttamalla virkisty. Syksy on kulunut kuten viime vuosi ahkerasti liikkuen, väsymystä se ei vienyt mutta laihtunut olen kovasti.

Mietinpä sitten, onko lähipiirissä semmoista autollista ihmistä, joka lähtisi avukseni taimimyymälään hakemaan kolme tuijaa.  Ne jotenkin ovat mukavia talviterassikasveja, ja harmikseni menehtyvät lujan vesisateen tähden. Juuret mädäntyvät jopa tuijaruukuissa. Voisin kammeta ruukut ihan ikkunan eteen, silloin ne pysyisivät suojassa vesisateelta. Plantagen myy tuijia hyvin edullisesti näin istutusajan jälkeen. Ja sieltä saa jokusen kanervan ja hopealankaa, ei nyt paljoa, mutta jos yhteen ruukkuun koristeeksi.

Saattaapa olla, Herra Hugon kasvattaja, kun sairastin koulunalkajaistautini, hän toi ruokaa ja lääkettä. Yritin kesällä pelastaa varpaansa, haava saattaa olla vaarallinen jos kärsii tuntopuutoksesta. Huh, tipalla oltiin, ettei päässyt tulehdus luustoon. Kyllä jaksoin olla kauhuissani.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Nyt osa 10
« Vastaus #28 : 09.10.17 - klo:15:20 »
Nyt seuraavaksi ihan vaan lekotellen.  :eusa_angel:

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Nyt osa 10
« Vastaus #29 : 09.10.17 - klo:18:11 »
Kuulin huhuja ja luin, että helmikuussa tulee Jenni Haukiosta äiti ja Saulista isä.