Kirjoittaja Aihe: Kotikokki II  (Luettu 34577 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33717
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #60 : 14.10.17 - klo:10:31 »
Nyt olen leiponut sen punajuuri-suklaakakun. Kakku jäähtyy nyt vielä, joten maun tiedän vain sen perusteella minkä sain kielelle kaavittuani taikinakulkoa. Se oli makoisaa !

Paistoin ensin luumutorttuja, sitten kakun ja nyt on karjalanpaisti pantu uuniin kolmeksi tunniksi.  Uuni on kuumana liki viisi tuntia, joten kiersin pattereita pienemmälle.
Lisäksi poltin leivinuunissa viikon maitotölkit, jäätelöpakkaukset ja muut kartonkiset ja paperiset jätteet. Lisäsin vielä kuivattelemani ylivuotiset kukkakepit pätkittynä. Siitä tulikin jo muurin kylki lämpöiseksi.

Munuaiset ovat likoamassa. Niistä saan makoisan ' soosin' bulgurille, jota ajattelin nyt kokeilla ainaisen riisin sijasta.

Join toiset kahvit uunituoreen tortun keralla. Nyt luulen pärjääväni pikku naposteluilla, esim varrellisilla kapsiksilla ja juustolla siihen saakka kunnes Matti tulee hirvijahdista. Aamiainen oli tukeva puuroineen.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33717
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #61 : 14.10.17 - klo:14:34 »
Hirvenlihaa tiedossa ! Ovat tänään kaataneet kaksi hirveä, kuulin juuri.
Hirvikeittoa herttoniemeläisille ensi viikonlopuksi. :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #62 : 15.10.17 - klo:01:01 »
Mitähän sitä pitäisi tehdä, jotta pääsisi hirvimetsälle? Tämmöinen, joka ei tunne ketään metsästäjää eikä edes osaa ampua. Mistä pitää aloittaa?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22041
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #63 : 15.10.17 - klo:06:43 »
Mitähän sitä pitäisi tehdä, jotta pääsisi hirvimetsälle? Tämmöinen, joka ei tunne ketään metsästäjää eikä edes osaa ampua. Mistä pitää aloittaa?

Osta punainen lakki.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33717
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #64 : 15.10.17 - klo:08:03 »
Mitähän sitä pitäisi tehdä, jotta pääsisi hirvimetsälle? Tämmöinen, joka ei tunne ketään metsästäjää eikä edes osaa ampua. Mistä pitää aloittaa?

Hirvikoiran omistaminen tai teurastajan taidon omaaminen olisi avu. :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #65 : 15.10.17 - klo:08:59 »
Opiskelin riistataloutta yhdessä metsäoppilaitoksessa 9 kk ajan enkä oppinut hirven pistämistä, suolistamista, nylkemistä enkä niitä lihojen palottelujakaan. Olin muiden mielestä vanha 50 v papparainen, niin ei minua raskaisiin hommiin päästetty. Katselin päältä ja, jos tarve tulisi, yrittäisin matkia. Yhdessä pärekattohommassa olin vastaavasti haka.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #66 : 15.10.17 - klo:09:23 »
No joo, kyllä minä punaisen lakin verran pystyn, johan se pitää olla jos lähtee kaupungin ulkopuolelle sienestämään (mitä tosin en ole tehnyt aikoihin kun citysieniäkin on niin paljon), jottei tule ammutuksi hirvenä... Mutta tarkoitin siis hirvimetsää ihan siten, että osallistuisin metsästykseen muuten kuin hirven roolissa.

Koira on toivottavasti vielä joskus töissäkäyvälle kerrostaloasukkaalle hankala, ja teurastustaitoakaan ei ole, paitsi kalojen. Olen joskus kuullut puhetta että metsästysseurat valittelevat kun ei saada väkeä hirviporukoihin, mutta en oikein mitään vinkkiä, miten sellaiseen pääsisi.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33717
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #67 : 15.10.17 - klo:09:44 »
Kysyin asiaa Matilta. Kuulema pääsee ajomieheksi ( naisetkin , siis ajonaisiksi tai ajohenkilöiksi, huom ! Aamulehden esitys )

Tähän Matin seurueeseen kuuluu myös ainakin yksi tamperelainen.

Matti on oppinut teurastamaan ja paloittelemaan, kuten serkkunsakin. Kumpikaan ei jaksa enää sitä tehdä, joten seurue on kuulema käyttänyt ammatti-ihmistä joka jauhaa myös jauhelihat ja pakkaa kimpaleet vakuumiin.

Kylmiötä tällä seurueella ei vielä ole, joten kun nyt ilma taitaa lämmitä, tulee teurastukselle kiire.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33717
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #68 : 15.10.17 - klo:13:45 »
Karjalanpaisti sai kyytiä kun mökkiläiset kävivät. Ei typyköitäkään inhottanut liha vaikka näkivät eilen hirvenraadot kinkurissa Porkkolan vajassa.
Mutta jälkiruoka maittoi sitäkin paremmin Lotalle. Hän otti kolme kertaa mustikka-omena-herukka-rahkaa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #69 : 15.10.17 - klo:17:37 »
Kiva jos pidit Riitta reseptistä, itse nautin suklaakakkupalasen äsken maustetun teen kanssa: ripautan nykyisin teeheni (mm.) inkivääriä, ja olen tykästynyt siihen mausteiseen makuun. Riippuu ehkä teestä, hunajan kanssa toimii ainakin. Kahviin laitan teelusikallisen kookosöljyä. :D  Minusta tuo suklaakuorrute kakussa antaa ihan kivan säväyksen (etenkin nyt kun kakku on "kiinteytynyt" jääkaapissa melkein viikon) vaikka se alussa tuntui liian imelältä kun en ole tottunut tummaan suklaaseen. En ole muutenkaan yleensä kova suklaan suurkuluttaja.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33717
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #70 : 15.10.17 - klo:18:06 »
Ai, hyvä ! Vastasit juuri siihen mitä piti kysymäni, että säilyykö viikon verran. Ajattelinkin kun nostatteena on sooda niin luusisi säilyvän, folioon pakattuna.

Vaikein vaihe oli sen taloussuklaan rouhiminen. En uskaltanut blenderillä, enkä pamixilla, niiden moottorit alkaa helposti kuumeta. Käytin vain leikkuulautaa ja vahvaa isoa veistä.

Sellaisen nyt opin seuraavaa kertaa varten, että paistan hiukan kauemmin kuin sen 55 min. Minulla ei ollut 24 cm halkaisijalta metallivuokaa, vaan käytin lasivuokaa. Huomasin että jäähtyessä kakku painui keskeltä. Ei ollut lämpö ehtinyt reunoilta sinne asti tasaisesti. Ostan teflonisen. Munakello oli muistuttamassa ajan kulusta.

Jos se keskusta on ' mutakakkua' syömme sen Matin kanssa, ja reunat paloittelen herttoniemeläisille perjantaina. :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #71 : 15.10.17 - klo:18:19 »

On se vielä hyvää, tosin laitoin hetki sitten loput paloiteltuna pakastimeen. Minultakin puuttui vaikka mitä, joten oli sovellettava. Suklaan käsittelin ihan vaan raastinraudalla. Yleiskonetta ei ole, joten käytin sähkövatkainta. Sopivaa kakkuvuokaakaan ei ollut, joten laitoin puolikkaan taikinani kuivakakkuvuokaan, (sellainen vanhanaikainen missä reikä keskellä) ei tullut ylipehmeää keskustaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33717
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #72 : 15.10.17 - klo:18:33 »
Sitä tavallista kuivakakkuvuokaa minäkin ensin meinasin, mutta kun kuvassa oli mokkapalan näköiset neliöt taivuin lasiseen.

Ei ole minullakaan eikä monia muitakaan hienouksia vaikka ennen monenlaita laitoin.
Olen oppinut siihen aikaan leipomaan kun varpuvispilöillä vispattiin. Olen niitä koivunoksia siihen tarkoitukseen kuorinutkin.

Minulla on äitivainaan 50-luvun, hyvin pelaavat, Moulin-merkkiset välineet monenlaisin  terin erilaisiin raastamisiin ja soseuttamisiin. Niillä olen vääntänyt mm. 20 ltr satsin imellettyyn perunalooraan tarvittavat potut, ja saman määrän omenasosetta olen veivannut.
Sähkövatkainta käytän aina voi-sokerivaahtoon.Enää en tee noita määriä, mutta yhä niitä käytän. Vatkainta käytän paljon kaikenlaiseen. Se on yksi parhaita keittiövälineitä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33717
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #73 : 21.10.17 - klo:14:31 »
Donpate  hehkutti yömyöhään ( aamutuimaan )  rasvaisen keitinpiirakan ihanuutta.
Osallistun nokittamalla Lahden torin legendaarisen Helmi Mynttisen keitinpiirakoilla. Ostimme tyttären kanssa Helmiltä  omenapiirakoita kahville ja Matille ja miulle iltapalaksi kaalipiirakat.
Helmi ja Siiri Rantanen ovat Lahden ' First Ladyt' meidän kaupunkilaisen sydämissä.

http://www.ess.fi/uutiset/paijathame/2015/04/20/maailma-on-taas-mallillaan-mynttisen-helmi-myy-piirakoita-lahden-torilla---ja-sai-oman-fanisivustonkin

Tytär kirjoitti ja näytti piirakat facebookissaan, ja monet ent. lahtelaiset olivat ihmeissään, että vieläkö Helmi jaksaa tehdä torikauppaa.

Googlasin myös eromangan. Hieno puoti ! Onko se suvussa ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22041
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #74 : 22.10.17 - klo:09:30 »
Havaintoni mukaan rouva käyttää suklaalevyyn isojen veitsien sijaan juustohöylää tai -raastinta. Lämmittää suklaan ensin pehmeämmäksi.