Kirjoittaja Aihe: Kotikokki II  (Luettu 34730 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #45 : 04.10.17 - klo:14:24 »
Olisko läskisoosi?   Vaikea sanoa kun ei näe ympäristötekijöitä... :icon_biggrin:

Ei ole se puuttuva läskisoosi, muuten kyllä ko. herkku on päässyt mukaan valikoimaan, joka ulottuu entrecôtesta sikanautaan.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #46 : 04.10.17 - klo:15:19 »
Tilliliha, kalopsi, osso bucco, lampaanviulu, kateenkorva, särä ...?

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33761
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #47 : 04.10.17 - klo:15:22 »
Karjalanpaisti, maksapihvit, munuaiskastike ( jota meillä oli taas tänään )
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #48 : 04.10.17 - klo:21:59 »
^Luulin että luettelit päivän päivällistäsi  :icon_biggrin:. Ja ihmettelin että onpa ruokaisaa.

Nyt on niin, että ko. lehteä minulla ei ole, kun se ei ole omani. Ratkaisin tuota tehtävää kylässä ja se jäi sinne, yhtä ruokalajia vailla. Aika moni noista mainitsemistanne on mukana. Ainakin lampaanviulu, särä ja maksapihvi löytyy. Samoin stroganov. Kalopsia ei tainnut olla, mutta sen olin itse todennut sopimattomaksi. Myöskään karjalanpaisti tai tilliliha ei käy. Eikä se ole poronkäristyskään, eikä t-luupihvi, eikä kebab. Saslik taisi jo olla mukana. Joulukinkku ei käy, eikä ihan tavallinen lihakeittokaan.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #49 : 04.10.17 - klo:22:05 »
Ajankohtaisempia omia kokkauksia niin puinpa tänään sillin turkkiin, eli venäläinen rosollintapainen ruokalaji "silliä turkissa", kun sattui olemaan ylimääräisiä keitettyjä munia sekä silliä, joka oli jo korkea aika käyttää, ja muutkin tykötarpeet sattui löytymään jääkaapista, kapriksia myöten.

Toisin kuin rosolli, ruoka kootaan ikään kuin kakuksi, jossa eri ainekset ovat eri kerroksissa. Väliin ja päälle majoneesia, jonka tein itse (tietysti auringonkukkaöljyyn kun venäläiseen ruokaan tuli). Muuten hyvää ja kerrostamisesta huolimatta maut imeytyneet hyvin toisiinsa, mutta silliä olisi kannattanut liottaa, vaikka onkin vain kevytsuolattua. Sipulia pistin vähemmän kuin ohjeessa, ja ilmeisesti juuri minulle sopivan määrän. En ole sillin ylin ystävä, mutta kyllä tätä mieluummin syö kuin selkäänsä ottaa!
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33761
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #50 : 05.10.17 - klo:07:58 »
Tuo kuulostaa samalta ruokalajilta jota muistaakseni Kalistaja ylisti monta vuotta sitten.
Meillä suolainen on Matille suositeltua ja minulta kiellettyä.

Tänään ostan kokonaisen kirjolohen josta puolet graavataan isommalla suolamäärällä kuin tavallisesti, sillä Matin natriumin on matalalla. Hän syö sitten sen, ja minä lohisopan siitä toisesta puolesta tekemäni.

Leipomiset on meillä leivottu, paitsi joskus vieraille. Kanelikorput ja voileipäkeksit riittävät arkikahveille.
Omenatkin laitan uuniomenoina ilman hörsötyksiä. Minulle maistuu sinällään, Matille vaniljajogurtin kera.

Prisman karjalanpiirakat, se irtotavara, maistuvat kun hiukan mikrossa lämmittää.

p.s. Ajattelin sinun vielä etsivän niitä liharuokia ristikkoa varten. Kateenkorva oli myös minulla mielessä, mutta Penallahan se olikin myös.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #51 : 05.10.17 - klo:09:44 »
Tuosta tuli mieleeni Kirsi Kunnaksen loru:

Ruoka on liian rasvaista,
tuumii Imppa Ii.
Sehän on liian rasvatonta,
vaimo murehtii.

Kuinka riita ratkaistiin,
sen minä teille kielin:
Lautasiansa he vaihtoivat
ja söivät hyvillä mielin.

Onnistuin kerran kyläilemään sisareni luona, kun hänellä oli lihotus- ja lankomiehellä laihdutuskuuri. Lankoni valmisti ison kattilallisen herkkuruokaansa ja katseli, kun minä popsin siskon kanssa mahamme täyteen. Nam!

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33761
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #52 : 05.10.17 - klo:14:06 »
Koska olemme niin täysin erilaisia lähes kaikessa kerron vakuudeksi:

Voileipä; Minulle ensin leipä, sille Flooraa, sitten juustoa ja päälle kinkkua.
Jos on kurkkua tai paprikaa, ne laitan päälle.

Matin leipä; leipä, sille Foora, sitten kurkut tms, sen päälle kinkkua ja päälle juusto !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #53 : 05.10.17 - klo:14:12 »
Ei se meilläkään mene niinkuin lorussa. Vaimo murehtii minun voileipienii rasvaisuutta ja 'miä en sano mittää'. Sitten syömme hyvillä mielin.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #54 : 05.10.17 - klo:16:19 »
Jaahas...kyllä minunkin mielestäni juustosiivu kuuluu päälimmäiseksi.
Ja niitä kuluu ilman leipää ja flooraakin...onkohan joku puutostauti?
No, maistuu täytelakritsikin iltaisin, vaikka ne olen tarkoittanut ns. lenkkilakuiksi.
Johtunee siitä että lenkit vähissä.
Ja uimahallireissuilla on mukana rusinoita.  :eusa_angel:

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #55 : 07.10.17 - klo:23:55 »
p.s. Ajattelin sinun vielä etsivän niitä liharuokia ristikkoa varten. Kateenkorva oli myös minulla mielessä, mutta Penallahan se olikin myös.

Kyllä minä niitä tuossa vaiheessa vielä etsin. Mutta enää en etsi, kun löytyi siankylki! Se siihen sopi.

Huoh, sieniä vielä siivoamatta... Kun karvarouskua on paljon, mietin kokeillako venäläistä säilöntätyyliä, eli ei ryöpätä, vaan liotetaan 3 vrk välillä vettä vaihtaen. Sitten suolataan.

Valitettavasti alkuviikon säät eivät ollenkaan näytä siltä, että pääsisin keltavalmuska-apajani katsastamaan. Soittelin äsken kaverille jolle tarjosin siitä tehtyä kastiketta (varoitin kyllä otaksutuista terveysriskeistä), tykkäsi siitä kovasti ja kyseli, saisiko joskus talvella soositarpeet itselleenkin. Eli kysyntää kyllä olisi.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #56 : 08.10.17 - klo:09:09 »
Siankylki herätti surkuhupaisan muiston Tallinnan matkalta. Se ei taida kuulua Kotikokki-otsikon alle, koska tapahtui ravintolassa.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #57 : 10.10.17 - klo:15:01 »
Onkohan kukaan kokeillut punajuuri-suklaakakkua? yllättävän hyvää eikä maistu punajuurelle. Olin ennakkoluuloinen ja puolitin ainekset. Kolmen H:n kakku: helppo, herkullinen mutta vähän hidas; luvattu puolituntinen ei riittänyt punajuurilohkojen kypsymiseen. (Olin hassu ja kokeilin keitinvedellä tekstiilivärjäystä, joten hyötykäyttöön meni sekin. :) )

https://www.valio.fi/reseptit/punajuuri-suklaakakku/?gclid=CjwKCAjw3_HOBRBaEiwAvLBboiJxeFCZofhLZo8XMXAzRiwxj9vM5KApSxXbuyHEenB0dHIhU1hU7RoCU48QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=CMW20oXS5dYCFUNVGAodkoEFOg

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33761
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #58 : 10.10.17 - klo:17:44 »
Kiitän . Olen punajuuren ystävä, joten tiesinkin ettei ne kiehu puolessa tunnissa.
Tosin minulla ovat  keitetyt punajuuret useimmiten etikka-sokeri-liemessä, joten niitä en voi käyttää tähän. Ostan ruoreita ja teen viikonlopuksi.
Kopioin ja tulostin reseptin. Voi olla etten käytä tuota kuorrutetta, jos panen osan pakkaseen. Ei se makeus ole muutoinkaan minulle hyväksi. Resepti on helppo ja tykkään soodalla kohoteuista leivonnaisista.  :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33761
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #59 : 13.10.17 - klo:11:14 »
Ostin punajuuria enemmän kuin kakkuun tarvitaan. Huomena kun Matti on hirvimetsällä keittelen ja säilön niistä yli puolet.
Leivon myös sen kakun ja säästän siitä puolet viikon päästä tuleville herttoniemeläisille.

Tänään syödään punajuuri-piparjuurisalaattia paistettujen pannusiikojen ja kuoriperunoiden kanssa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)