Kirjoittaja Aihe: Linnut 29  (Luettu 36691 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Linnut 29
« Vastaus #120 : 07.02.18 - klo:19:21 »
Järripeippoja näkee täällä satunnaisesti muuttoaikoina. Kerran keväällä takatalven iskettyä heitimme pihahangelle kauroja, kun varsinaiset ruokintamökit oli jo poisettu, siihen tupsahti n. 30 järrpeipon parvi aamusella. Piti silloin lintukirjasta etsiä, mikä oli kyseessä.
Pyryharakka

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33736
Vs: Linnut 29
« Vastaus #121 : 07.02.18 - klo:19:58 »
Ai parvi oikein !

Minulle kävi nyt hyvin kun tunnistin ensin uros-järrin, niin aloin googlata hakusanalla järripeippo naaras. Ja kas, siinähän olikin se lintu jota olen pitkään seurannut, enkä saanut tunnistetuksi. Varpuslinnuksi tiesin, mutta kuvat netissä ovat moninaiset.

Niitä onkin pariskunta meillä:  http://koti.suursaimaa.com/peehoo/linnut/peippojarri3.JPG

Naaraalla on usein siivet hiukan levällään kun se on maassa. Maasta ne vain syövätkin. En ole nähnyt laudalla enkä pötikässä, jossa pikkuvarpuset kyllä käyvät.Mieluummin maasta nekin nokkivat ruokansa.

Tämä talvi on ollut antoisin lintujen moninaisuuden suhteen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Linnut 29
« Vastaus #122 : 07.02.18 - klo:22:20 »
Niin, se parvi oli näet muuttomatkalla keväällä, kun takatalvi yllätti. Osasivat tulla pihalle kai niiden lintujen perässä, jotka talvella olivat tottuneet pihan ruokintapaikkaan.
Pyryharakka

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33736
Vs: Linnut 29
« Vastaus #123 : 08.02.18 - klo:08:45 »
Muuttomatkalla olevia lintuja edustavat tähän aikaan minun horisontissani, ja lähempänäkin, naakat. Ne muuttavat keskikaupungin yöpymispaikoiltaan Kukkilan ja Paimelan suuntaan. Arvelemme niiden löytävän maalaistalojen tietämiltä paremmat eväät kuin kivikatujen roskisten anti on.

Aamuisin, kohta päivän valjettua niiden parvi rientää kajahdellen kohti aina samaa suuntaa, luoteeseen. Ja illansuussa, työpäivän päättymisen aikoihin ne palaavat.

Silloin kun traktorit ajavat viljakuormia Polttimolle, niistä varisee jyviä pressun alta liikennevaloristeyksessä kadulle. Kohta ovat naakat niitä nokkimassa. Taitavasti ne väistelevät autoja. Ainuttakaan auton alle jäänyttä en ole nähnyt.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 29
« Vastaus #124 : 09.02.18 - klo:15:01 »
Matkallamme on Muhoksella naakkoja pilvin pimein, eivät nekään jää liikenteen jalkoihin. Vein äsken kauroja linnuille ja nyt menen viemään kaksi ihralevyä, sikaa syöttöpaikalle. Piti palata pirttiin, kun ruuvinvääntimessä oli erilainen pää kuin taskuuni varaamissani ruuveissa.
Jotenkin on sellainen tuntu, että lintuja on syömässä vähemmän kuin viime talvena.

Lehdessä oli joku kirjoitus, että kanalinnut tulisi rauhoittaa viideksi vuodeksi ja katsoa sitten tilannetta uudelleen. Oikean suuntainen esityshän se on. Kentrumin johtaja kertoi minulle teeriparvitilanteen tällä alueella. Kanakoiramiehenä treena kahta koiraansa, että tietää mistä puhuu. Tämän tiedon olen jo tänne kirjoittanut: 200 lintua parvessaan toissa talvena, viime talvena vielä 90 ja nyt vain nelisenkymmentä. Niissä on joku tauti.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 29
« Vastaus #125 : 10.02.18 - klo:13:26 »
Aamulla, oli vähän vain hämärä enää, kun katsoin lintujen syöttöpaikalle, niin piti katsoa toisenkin kerran, että mikä möykky on meijerikannun kyljessä. Siinä oli iso punainen kissa yrittämässä jyrsiä eilen tuotua sianlihaa. Ei tällä kylällä ole kenelläkään punaista elukkaa, jospa se oli villiintynyt kissa. Menin ulos oven suuhun ja siitä karjaisin jonkinlaisen möreän sotahuudon. Voin kirjoittaa, että kissa lähti aika haipakkaa pakoon. Kesy kissa ei ymmärrykseni mukaan toimisi noin pakoherkästi. Tulkoot yöllä syömään nälkäänsä, mutta lintujen syöntiaikainen vierailu aiheuttaa kaikenlaista häiriötä.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 29
« Vastaus #126 : 16.02.18 - klo:11:26 »
Sianihrassa on punaista lihaa, mikä täytynee puukolla vuolla pois. Tintin nokka ei ole tarkoitettu kuin ihran nokkimiseen. Litrakaupalla on joku uljas lintuyksilö heitellyt auringonkukan siemenet maahan, ei minua haittaa, sillä ne tulevat kevääseen mennessä syödyiksi aika tarkkaan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Linnut 29
« Vastaus #127 : 16.02.18 - klo:11:41 »
Vuosia sitten tuli laitettua pikkulinnuille talviruokaa, siitä hommasta luovuttiin kun
oravat ja harakat vei kaikki, eikä keksitty mitään esteitä niille.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33736
Vs: Linnut 29
« Vastaus #128 : 16.02.18 - klo:11:46 »
Olen nähnyt kanaverkolla ( kanakoppien ympäröintimateriaali ) suojattuja lintulautoja. Näin oli anopin aikana Porkkolassa ja naapuri- Rannistossa ) Minä suojaan samalla
verkolla omenapuuntyven rusakoilta. Käytän sitä myös kukkapenkin ympärillä. Siihen on tuoksuherneen ja krassin hyvä kiinnittyä.

Monet taloyhtiöt kieltävät lintujen syöttämisen tyystin rottien pelossa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 29
« Vastaus #129 : 16.02.18 - klo:11:48 »
Minusta kaikki Luojan luomat saavat tulla syömään asettamaani ruokaa, ei toisiaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Linnut 29
« Vastaus #130 : 16.02.18 - klo:14:22 »
Olen nähnyt kanaverkolla ( kanakoppien ympäröintimateriaali ) suojattuja lintulautoja. Näin oli anopin aikana Porkkolassa ja naapuri- Rannistossa ) Minä suojaan samalla
verkolla omenapuuntyven rusakoilta. Käytän sitä myös kukkapenkin ympärillä. Siihen on tuoksuherneen ja krassin hyvä kiinnittyä.

Monet taloyhtiöt kieltävät lintujen syöttämisen tyystin rottien pelossa.

Kokemuksesta tiedän, että kielto on aiheellinen. Rotat tulee sinne missä on lähinnä ruokaa. Maalla ei yleensä ole rottia, mutta kaupungissa on.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33736
Vs: Linnut 29
« Vastaus #131 : 16.02.18 - klo:15:45 »
En ole koskaan nähnyt rottaa tai edes sen jälkiä meidän pihassa. Hiiriä on, mutta ei harmiksi täällä. Mökillä pitää syksyllä laittaa myrkkyjä sinne ja tänne, muuten keväällä on paljon ulosteita siivottavaksi.

Täällä kaupungissa liikkuu iltaisin ja öisin naapureiden kissat vapaina, se ja kettu joka myös tässä pyörii, pitää huolen ettei hiirikanta kovasti lisäänny.
Roskikset ovat korkeat muoviastiat, ja niissä liian liukas pinta rotan kynsien tarttumiseen. Eikä ne saa kanttakaan avattua.

Olen ihaillut tämän talven lintulaudan runsasta lajistoa. Esim. käenpiikaa en aikaisempina vuosina nähnyt pudonneita siemeniä syömässä. Nyt se käy säännöllisesti ja on hyvin rohkea. Yhtä rohkea on hömötiainen. Nämä kaksi eivät paljon väistä kun käyn ruokaa viemässä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Linnut 29
« Vastaus #132 : 26.02.18 - klo:18:05 »
Toinenkin palokärki; näkyy viihtyvän lähilinja-autopysäkkini viereisessä metsikössä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33736
Vs: Linnut 29
« Vastaus #133 : 26.02.18 - klo:19:19 »
Pyrstötiaiset näyttäytyvät ruokintapaikalla kohta aamun valjettua ja taas illan alettua hämärtyä.
Tänä vuonna ne ovat asettuneet meidän maisemiin, samoin kuin puukiipijä. En ennen muista nähneeni puukiipijää talvipakkasilla lintulaudan alla.

Harmaapäätikkakin taas poikkesi, mutta Klausia ei ole näkynyt, liekö talvehtimassa muualla.

Lisäksi meillä ruokailee kettu. Se oli oikein hyvässä kunnossa tässä aiemmin, mutta nyt näytti eilen huonolta.Oli käynyt takkuiseksi ja ontui toista etujalkaa. :'(
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Linnut 29
« Vastaus #134 : 28.02.18 - klo:14:13 »
^Onkohan puukiipijäkanta runsastumassa? Bongasin tuossa yhtenä päivänä ihan kauppareissulla. Ei ollut lintulaudan alla, vaan normaalisti kiipesi pitkin puunrunkoa. Hienosti maastoutui vanhaan osin lumirunkoiseen lehmukseen.

(Kappas, löysin puukiipijä-aiheisen väitöskirjan. Täällä kaupungissa on erittäin laikukkaasti vanhaa metsää jossa se viihtyy, mutta onpa myös oravia ja käpytikkoja, jotka rosvoavat sen pesiä.)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.